2 puppy's samen opvoeden - probleemsituatie met de jongste

Gestart door rooskapje, september 07, 2020, 12:26:33

Vorige topic - Volgende topic

rooskapje

september 07, 2020, 12:26:33 Laatste wijziging: september 07, 2020, 15:43:27 door rooskapje
Hoi iedereen,

Vooraleer het helemaal de spuigaten uitloopt, even op zoek naar wat tips...  :pray:

Even de situatie kort geschetst:
We hebben, na het overlijden van Mocca, een boxer pup aangeschaft, die inmiddels 5,5 maand oud is.
Al een paar lessen hondenschool achter de rug en volop bezig met de zindelijkheidstraining.  Als hij nog accidentjes binnen in huis heeft, is het gelukkig op het trainingmatje.
't Is een koppige ezel, die een iets andere aanpak nodig heeft dan de doorsnee hond volgens de man van de hondenschool, maar komt wel goed.

Nu kregen we zondag telefoon van iemand, wiens stafford pup dringend weg moest.  Deze was nl aangevallen en gebeten door zijn chihuahua, maar in die mate dat de pup onder narcose moest om aan haar pootje genaaid te worden.
Hondenvrienden als we zijn, zijn we dus hals over kop de stafford gaan halen.  Bleek dat 't beestje al op 5 weken bij mama werd weggehaald, net zoals de rest van dat nestje.  Geen idee wat die mensen bezielde  :cry: !
Intussen zou ze dus een 8 weken oud moeten zijn, maar mist dus een deel van de opvoeding die mama nog zou meegeven.  Nog maar gezwegen van het feit dat 't beestje op 8 weken letterlijk nog geen enkele vaccinatie heeft gekregen, niet door de mensen die 't nestje hadden noch door de persoon die de pup in huis nam op 5 weken.  Hiervoor heb ik vanavond een afspraak bij onze dierenarts gemaakt.

Nu is het probleem dat ze dus letterlijk plast waar ze staat, waardoor de boxer dat plots ook weer begint te doen.
Ook is het blijkbaar helemaal niet evident 2 puppy's op te voeden, dus als iemand een aantal gouden tips heeft, deze zijn zeer welkom  :shock: .

Verder doen ze het gelukkig wel goed samen, al worden we soms helemaal knetter van dat gerollebol.  Het zijn 2 wilde halve garen bij elkaar  :lol:

RustlingRose

Ik zou nooit 2 pups tegelijk proberen opvoeden. Maar goed de pup is er en ik vermoed dat je ze niet meer weg zal doen.

Ik zou alvast heel consequent zijn en de honden ook rust aanleren. Ivm de zindelijkheid voor je beide pups de zindelijkheidstraining van 0 herbeginnen. Dwz na het eten en drinken met de pups naar buiten en heel hard belonen wanneer ze een plasje of kakje doen.

Ik zou ook meteen de vaccinaties in orde brengen en het pupje door een dierenarts laten onderzoeken op eventuele ziektes of parasieten (wormen).

Veel succes!

ille

In aanvulling op de post hierboven. Ga heel vaak apart met hen wandelen(korte wandelingetjes uiteraard). Apart met hen naar de hondenschool gaan. Anders gaan ze zich teveel aan elkaar hechten en jou een beetje negeren of niet zonder elkaar kunnen. Als ze te wild spelen, haal je ze beter uit elkaar en en laat ze rustig worden. Je kan dit in het begin benoemen door te zeggen "gedaan" bvb. Na een tijdje zullen ze als je "gedaan " zegt vanzelf al ophouden met hun wilde spelletje. Succes verder!

rooskapje

Laat het me erop houden dat die 2de puppy ook absoluut niet de bedoeling was  :weetniet: .  Maar 't was dus bij ons of weer een hondje bij in 't asiel en dat kregen we dan ook niet over ons hart.
Is dat een slimme beslissing geweest?  Ik weet het niet...  :weetniet:   Ik weet oprecht niet wat dan erger is, weer eentje in het asiel of wij die dan een tijdje ons beide handen vol hebben.

Ik moet zeggen dat 't eigenlijk redelijk goed gaat intussen.
De kleinste is 9 weken en kan haar plas gewoon niet lang ophouden, maar als we overdag thuis zijn gebeurt er zelden iets in huis.  't Is enkel als we werken zijn dat ze in huis plast.
De boxer plast, als hij niet kan ophouden, op het trainingsmatje, maar de stafford associeert dit niet met toilet.  Dus daar is nog wel wat werk aan de winkel.
Zal weer wat tijd kosten, maar gelukkig is het met de boxer dan toch niet om zeep.  Die doet eigenlijk nog zelden in huis...

De vaccinatie hebben we idd onmiddellijk in orde gebracht.  Of ja, de eerste toch alleszins, de vervolgvaccinatie krijgt ze op 29/09 en pas daarna kan ze naar de hondenschool.
Gezien ze sowieso een heel stuk jonger is, zullen ze nooit samen in de les zitten.  De boxer zit al op gehoorzaamheidstraining op zaterdag om 13u45, puppyklas is om 17u00.

Wandelen doen we wel dagelijks met beiden samen en dat gaat super.  Ze wandelen beiden op hun gemak en doen geen gekke dingen.

Het wilde spelen valt ook redelijk goed mee.  Ze hebben hun zotte momenten, maar het woordje 'gedaan' kennen ze idd al goed  :lol: .
Het klikt goed tussen de 2!  Als je ze soms samen ziet slapen (en vooral de manier waarop dan), smelt je hart.

Linda G.

Wij hebben twee keer 2 pups samen opgevoed.
Een keer zelfs drie tegelijk.
De eerste keer hadden we een pup van vier maand toen er eentje van 9 weken is bijgekomen.
Dat was ook niet echt de bedoeling.
We stonden op de lijst bij verschillende fokkers. Toen we onze pup eindelijk hadden kregen we enkele weken later een mail van een andere fokker dat een teefje na een week was teruggebracht.
Gelukkig was de pup van vier maand al helemaal zindelijk toen de jongste erbij kwam.
Toen we enkele jaren later een nestje dikten gingen we 1 teefje bijhouden.
1 reutje ging opgeleid worden tot blindegeleide hond, dus die blijf bij ons tot zijn 10 maand. En eentje wou niemand hebben. Dus die is tot zijn vijf maand bij ons gebleven.
Het voordeel was toen wel dat de moeder het meeste werk heeft gedaan. Heel het nest was op 8 weken zindelijk. Ze liepen allemaal netjes aan de lijn.
Eigenlijk hebben we met die drie pups totaal geen werk gehad qua opvoeding. Alsof dat helemaal vanzelf is gegaan.

Don Tibolo

Ik heb het al gedaan en is hier wel heel goed goed gegaan, ook soms jonge honden met slechts een jaartje tussen, maar ik moet toegeven dat ze niet allemaal zo zot zijn als ik  :vuistje: 

Mijn tips :
- elk een aparte slaapplaats / bench , liefst in een andere ruimte waar ze rustig kunnen eten, overdag ook af en toe een beetje rusten (heel belangrijk voor een opgroeiende pup ! )
- samen spelen mag maar probeer dit te beperken tot bvb 3 x een uurtje per dag , voor gewrichten is dit zoooo slecht zowel bij boxer als stafford . Bij mij geldt de regel, in huis wordt er niet met elkaar gespeeld, rustig met een speeltje kan nog net maar als ze wild willen spelen, daarvoor moeten ze maar buiten gaan
- probeer zowel apart als samen te gaan wandelen. Samen om de band onderling tussen hun te versterken , apart om de band baas - hond te versterken

Persoonlijk vind ik 2 pups samen niet zo heel gek, al meermaals gedaan en zou het zo opnieuw doen. De combinatie reu-teef vind ik ook het veiligst qua vriendjes blijven na de puberteit maar zekerheid heb je pas na een 2 - tal jaartjes of ze effectief met elkaar gaan kunnen blijven omgaan.

rooskapje

Citaat van: Don Tibolo op september 16, 2020, 22:48:29 Ik heb het al gedaan en is hier wel heel goed goed gegaan, ook soms jonge honden met slechts een jaartje tussen, maar ik moet toegeven dat ze niet allemaal zo zot zijn als ik  :vuistje: 

Mijn tips :
- elk een aparte slaapplaats / bench , liefst in een andere ruimte waar ze rustig kunnen eten, overdag ook af en toe een beetje rusten (heel belangrijk voor een opgroeiende pup ! )
- samen spelen mag maar probeer dit te beperken tot bvb 3 x een uurtje per dag , voor gewrichten is dit zoooo slecht zowel bij boxer als stafford . Bij mij geldt de regel, in huis wordt er niet met elkaar gespeeld, rustig met een speeltje kan nog net maar als ze wild willen spelen, daarvoor moeten ze maar buiten gaan
- probeer zowel apart als samen te gaan wandelen. Samen om de band onderling tussen hun te versterken , apart om de band baas - hond te versterken

Persoonlijk vind ik 2 pups samen niet zo heel gek, al meermaals gedaan en zou het zo opnieuw doen. De combinatie reu-teef vind ik ook het veiligst qua vriendjes blijven na de puberteit maar zekerheid heb je pas na een 2 - tal jaartjes of ze effectief met elkaar gaan kunnen blijven omgaan.

Ik heb momenten waarop ik denk: "awel, 't gaat goed precies" en dan zijn er momenten waarop de kleinste plots op mijn tapijt plast en de boxer dan vindt dat hij dat ineens dan ook maar moet gaan doen.
Ik heb me dus gisteren heel erg boos gemaakt en daar was hij effe van onder de indruk, maar weet niet of boos worden wel de oplossing is.  Maar 't werkt gewoon zo frustrerend als je 6 maanden oude pup plots terug de 'baby' gaat uithangen.

We hebben de boxer nooit in een bench gezet, die sliep gewoon languit in de zetel.  's Nachts was er ook nooit in huis gedaan...
Maar sinds de stafford er is, die er dus gewoon langs slaapt, lijkt de vloer soms wel een half zwembad.  Lijkt wel alsof hij iets heeft van "pfoeh, als Nalu dat mag, dan mag Bounty dat ook" en hup...
Maar dan kan ik de stafford dus best apart zetten 's nachts?

Er wordt vooral samen gewandeld, maar soms ook apart.  Ook vooral als het voor trainingsdoeleinden is...
Maar op vlak van wandelen kunnen we eigenlijk niet klagen.

Het grootste probleem is de zindelijkheid.

Don Tibolo

Voor zindelijkheid zal het wellicht inderdaad een stapje terug zijn. Ik zou gewoon weer beginnen vanaf het begin zoals je met een jonge pup doet, en dat is elk uur eens naar buiten en als er tussendoor nog plasjes in huis zijn even weer nog wat vaker buiten laten. Belonen voor buiten doen en ik raad hoe dan ook een bench aan voor de jongste van de 2 .. Een ongelukje is snel gebeurd , zeker als 't beestje al aan zijn 3de thuis is (fokker, eerste thuis en jullie..)

rooskapje

Citaat van: Don Tibolo op september 23, 2020, 21:06:38 Voor zindelijkheid zal het wellicht inderdaad een stapje terug zijn. Ik zou gewoon weer beginnen vanaf het begin zoals je met een jonge pup doet, en dat is elk uur eens naar buiten en als er tussendoor nog plasjes in huis zijn even weer nog wat vaker buiten laten. Belonen voor buiten doen en ik raad hoe dan ook een bench aan voor de jongste van de 2 .. Een ongelukje is snel gebeurd , zeker als 't beestje al aan zijn 3de thuis is (fokker, eerste thuis en jullie..)

dat zijn we nu idd ook aan het doen, zoveel mogelijk naar buiten.
Dan zie je de boxer soms kijken van 'alweeeeeer??  serieus nu?  weet je wat?  ik blijf hier gewoon lekker in de zetel liggen, ga maar alleen!"

Ik ben nu weer in de fase dat 't weer beter lijkt te gaan.

Idd jammer dat ze op haar oh zo jonge leeftijd al aan haar 3de thuis zit.  maar goed dat dit haar laatste thuis zal zijn!!!!
Ze is al wel heel goed gesetteld, gelukkig.  zo een geweldig lief beestje!  altijd knuffelen, ligt nog liever op je, dan langs je