Hond voor de bolderkar

Gestart door jolien93, juli 13, 2020, 13:02:28

Vorige topic - Volgende topic

jolien93

Met 2 honden en 2 jonge kinderen verlopen onze wandelingen nogal vaak chaotisch 😅 nu is mijn oog gevallen op een bolderkar. Dit lijkt mij onze wandelingen wat te vergemakkelijken.
Nu vroeg ik mij echter af of ik onze border niet deels de kar kan laten meetrekken en of iemand hier evt ervaring mee heeft?

Linda G.

Ik twijfel eraan of dat mag.
Een bevriende dierenarts heeft zo ooit een opmerking van een agent gekregen toen zijn Duitse herder de slee trok met zijn twee kinderen erop . Het zou verboden zijn om honden als lastdier te gebruiken
Geen idee of dat nog steeds zo is. Waar ik over spreek is al makkelijk 25 jaar geleden.
Praktisch lijkt het mij wel mogelijk. En zowel voor de hond als voor de kinderen leuk.

flanel

Goh, of het mag of niet, geen idee... Maar ik heb hier ook al onze hond aan een bolderkar gehangen ☺️ hij trekt natuurlijk niet het ganse gewicht, eigenlijk loopt hij er meer een beetje naast/voor terwijl ik de kar duwde... Is vooral handiger om een hand vrij te hebben..☺️ Is ook een Cc, weegt 60 kilo, was voor hem echt te doen. Ik bevestig de lijn dan ook aan een tuigje, NIET aan zijn hals!

jolien93

Citaat van: flanel op juli 13, 2020, 15:04:27 Goh, of het mag of niet, geen idee... Maar ik heb hier ook al onze hond aan een bolderkar gehangen ☺️ hij trekt natuurlijk niet het ganse gewicht, eigenlijk loopt hij er meer een beetje naast/voor terwijl ik de kar duwde... Is vooral handiger om een hand vrij te hebben..☺️ Is ook een Cc, weegt 60 kilo, was voor hem echt te doen. Ik bevestig de lijn dan ook aan een tuigje, NIET aan zijn hals!

Die extra hand vrij, daar is het mij ook vooral om te doen.
Het is inderdaad niet de bedoeling dat hij het volledig trekt, maar als hij er aan vasthangt gaat hij zowiezo wel helpen vermoed ik 🤷‍♀️
Hij heeft trouwens altijd een sporttuigje aan dus dat is alvast geen probleem.

jolien93

Citaat van: Linda G. op juli 13, 2020, 14:24:11 Ik twijfel eraan of dat mag.
Een bevriende dierenarts heeft zo ooit een opmerking van een agent gekregen toen zijn Duitse herder de slee trok met zijn twee kinderen erop . Het zou verboden zijn om honden als lastdier te gebruiken
Geen idee of dat nog steeds zo is. Waar ik over spreek is al makkelijk 25 jaar geleden.
Praktisch lijkt het mij wel mogelijk. En zowel voor de hond als voor de kinderen leuk.

Mijn vorige border heeft altijd voor de step gehangen en dit vond hij geweldig. Maar dit is uiteraard weer iets anders 😁

benji

een step is idd anders..doen we ook regelmatig met onze honden ...daar bestaan ook regels voor...
maar een bolderwagen laten trekken, en met een border??? bepaalde rassen mogelijk, zoals malamute, husky enzo ...
Er is in ons land een trekhonden verbod ...kijk even na op internet, vind je mss de nodige informatie   

flanel

Citaat van: jolien93 op juli 13, 2020, 16:56:40 Die extra hand vrij, daar is het mij ook vooral om te doen.
Het is inderdaad niet de bedoeling dat hij het volledig trekt, maar als hij er aan vasthangt gaat hij zowiezo wel helpen vermoed ik 🤷‍♀️
Hij heeft trouwens altijd een sporttuigje aan dus dat is alvast geen probleem.

Voila, hier was het ook meer zoiets🤗 zoals je hem zou vasthangen aan een buggy, hing hij vast aan de bolderkar. Niet echt trekken☺️ en idd... Vooral een hand extra vrij.

Denk niet dat het echt gezien kan worden als "een last trekken" 😉

petitparis

Mee opletten honden mogen geen lasten trekken tenzij je een speciale sportlicentie voor mushing aanvraagt (geldt ook voor cani cross, bike jorring, step...)

Maar ik begrijp je idee wel en is mss voor je  border een manier om op gecontroleerde wijze extra energie kwijt te raken.

benji

vroeg het aan politieagent en hij raadde het ten stelligste af
Wij zijn niet meer in de jaren stilletjes,
In ons land geldt reeds jaren een trekhondenverbod
U riskeert op zijn minst een waarschuwing of een boete
Meestal weten ze in een hondenschool ook wel wat getolereerd wordt of verboden  :denk:

maart

Ik zou het niet doen. Ten eerste mag het wettelijk niet, maar belangrijker, ten tweede vind ik de verhouding bolderkar met kinderen / materiaal van de kinderen tov een Border collie niet bepaald fair. Lijkt me een veel te grote en zware last om te moeten voort trekken.

benji

jolien93

Citaat van: maart op juli 14, 2020, 12:11:23 Ik zou het niet doen. Ten eerste mag het wettelijk niet, maar belangrijker, ten tweede vind ik de verhouding bolderkar met kinderen / materiaal van de kinderen tov een Border collie niet bepaald fair. Lijkt me een veel te grote en zware last om te moeten voort trekken.

Ik druk mij misschien verkeerd uit, maar het is ook totaal niet de bedoeling dat hij alles gaat trekken. Ik zou zijn lijn vastmaken aan de bolderkar (zodat ik deze niet zelf moet vasthouden), maar ik blijf ten alle tijde trekken. Hij zou mij hoogstens wat extra helpen.