Border Collie of American Stafford

Gestart door Mannie76, februari 18, 2020, 14:50:55

Vorige topic - Volgende topic

Mannie76

Voor onze Jack Russell reu zijn we op zoek naar een zusje, speelkameraad en friend for life. Nu lopen de interesses nogal uiteen. Enerzijds is er de American Stafford anderzijds de Border Collie. Is er iemand die ervaring heeft met één van deze totaal verschillende rassen samen met een Jack Russell (van één jaar)?

poeseline

Ik denk dat je je beter afvraagt welk ras bij jullie zou passen, je neemt een hond voor jezelf niet om de andere hond te entertainen.

Mannie76

Beste Poeseline,
het is zeker niet de bedoeling om een hond te nemen om onze andere hond te "entertainen". Misschien dat het wat verkeerd overkomt, maar hoe start je een topic perfect? Inderdaad logisch dat we een ras kiezen dat het best bij ons past, maar mijn man en ik zijn verschillend op dat gebied, vandaar de twee totaal verschillende keuzes. Verder lijkt het me toch wel van belang dat het ras dat we uiteindelijk zouden kiezen matcht met onze Russell. daar zijn geen garanties voor,, weet ik ook, maar misschien dat er hier iemand is die een Jack Russell heeft die opgroeit met ofwel een Stafford ofwel een Border Collie. het zou fijn zijn om daar de reacties of ervaringen van te lezen om ons misschien te helpen bij de keuze.

runa

Liekeuh heeft zowel een amstaff als border collies (gehad). Misschien kan zij helpen bij de keuze maar ik weet niet of ze hier nog vaak komt lezen.
Of het gaat met jullie JR zal ook van hem afhangen. Gaat hij goed om met andere honden? Reageert hij anders op terriërs dan op herdershonden?

Verder zul je eens samen aan tafel moeten zitten en kijken welke eigenschappen voor het hele gezin belangrijk zijn want het zijn inderdaad heel verschillende rassen. Bij borders heb je ook nog eens grote verschillen tussen show- en werkhonden.
Misschien kun je ook al eens contact opnemen met fokkers van die rassen. Zij zullen je vrijblijvend meer info geven over het ras dat ze fokken. Misschien bots je dan tegen iets dat echt wel of net niet wil bij een van beide.

poeseline

Citaat van: Mannie76 op februari 18, 2020, 16:49:09
Beste Poeseline,
het is zeker niet de bedoeling om een hond te nemen om onze andere hond te "entertainen". Misschien dat het wat verkeerd overkomt, maar hoe start je een topic perfect? Inderdaad logisch dat we een ras kiezen dat het best bij ons past, maar mijn man en ik zijn verschillend op dat gebied, vandaar de twee totaal verschillende keuzes. Verder lijkt het me toch wel van belang dat het ras dat we uiteindelijk zouden kiezen matcht met onze Russell. daar zijn geen garanties voor,, weet ik ook, maar misschien dat er hier iemand is die een Jack Russell heeft die opgroeit met ofwel een Stafford ofwel een Border Collie. het zou fijn zijn om daar de reacties of ervaringen van te lezen om ons misschien te helpen bij de keuze.

Mij staff kruising is geen simpele met andere honden en kan met de ene border perfect door 1 deur tot zelfs spelen toe en zou de andere opeten. Sommige border hebben nogal de neiging om te staren en dat ziet hij (en menig ander hond als bedreiging). Hetzelfde met kleinere terriërs, hij is er met een aantal opgegroeid en dat gaat prima, andere vreemde gaat soms ook perfect maar soms ook niet. Of het samen gaat hangt toch echt wel van de individuele honden af en vooral van jouw eigen 'volwassen' hond.

Ik zou de keuze dus nog steeds maken op basis van wat je wil doen met de tweede hond en wat je er van verwacht want die twee rassen liggen toch echt wel mijlen ver uit elkaar op zeer veel vlakken.

kathytjeuh_newfy

Tghoh das moeilijk te zeggen. Wat verwacht je zelf van de hond ?
Want de rassen zijn zeer uiteenlopend en om nu te zeggen neem die of die want dat gaat klikken dat weet je niet op voorhand.

Wij hebben 5 Border Collies en 2 ervan lusten elkaar rauw terwijl ze verder redelijk sociaal zijn (de 1 eet wel husky's  :vuistje:).
Voor hetzelfde geld doe je je Jack Russell geen plezier met een vriendje. Jullie moeten het in de allereerste plaats voor jullie zelf doen!  :wink:

Jana88

Ik zou ook het verschil van formaat niet onderschatten. Een jack is een kleinere hond en zeker een stafford zou snel te wild en bruut kunnen zijn. Mijn honden franse bulldog en spaniel spelen het beste met honden van eigen formaat. Spelen met grotere honden eindigt er vaak in dat ze omver worden gelopen worden. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard, er zijn ook genoeg grote honden die wel zachtjes zijn met kleinere hondjes.

evie

hangt een beetje van de jack russel die je al hebt af natuurlijk, vaak is een jack toch ook nogal pittig of hebben ze ook wel een korter terrier lontje, dat vind ik persoonlijk niet zo goed passen bij dan een idem kort terrier lontje van de stafford
maar uiteindelijk kan het ook gewoon goed gaan maar zijn dat zaken die je op voorhand niet weet

borderlove

Ik zou een lijstje maken:

1. Wat ga ikzelf doen met de hond?
Hou er rekening mee dat niet alle hondescholen blij zijn met een staf...
2. Wat heb ik de hond te bieden?
Mijn 2 borders zijn vrij rustig, maar een wandeling alleen is niet voldoende uitdaging, een verveelde border zoekt zelf werk ( en dat is niet altijd even fijn)
3. Wat verwacht ik van de hond?
Daarmee bedoel ik een grote will to please zoals de border, of liever wat terrier-koppig?
4.stel dat de 2 honden niet samen gaan, ben ik dan bereid mijn leven aan te passen om ze gescheiden te houden?
Dit was voor ons het moeilijkste, de 2de is er gekomen als de oudste 3 jaar was, hier hebben we vooraf lang over gepraat want een hond neem je voor het leven  dus ook als het moeilijk gaat...

En vergeet niet, onze oudste hond speelt super graag met andere honden, maar nooit met onze jongste....ze liggen nooit samen , En als je ze gescheiden meeneemt maakt hen niks uit.
We zeggen hier vaak " ze tolereren elkaar".maken nooit ruzie, maar zijn volgens mij geen meerwaarde voor elkaar ( maar wel voor ons 😁)

Mag ik vragen waarom deze 2 rassen jullie aanspreken?   

tara

Ik vind het een foute gedachte om voor je hond een vriendje te kopen.
Een hond koop je voor jezelf.
Weet dat een jack van zichzelf vind dat hij groot is.Dus dat hij zich best stoer kan gaan opstellen naar een andere hond.
Kijk eerst bij jezelf wat je met de nieuwe hond wil gaan doen.Of is het enkel als extra tweede hond.
Een border en stafford vind ik ook twee heel verschillende rassen, waarom wil je die ?

barbera

Denk ook goed na of je voor een reu of teef gaat.

Mix reu-teef zou waarschijnlijk aanrader zijn, aangezien staffs nogal moeilijk kunnen zijn in omgang met eigen geslacht.

Is je Jack russel sociaal naar andere honden? Waarschijnlijk weet je zelf al welke rassen hij goed trekt en welke niet. Dat zou ik zeker mee laten wegen.

Als je Jack goed luistert kan dit een voordeel zijn om de tweede op te voeden.
Zo heeft de teckel van mijn schoonmama zich snel aangepast aan mijn regels thuis omdat Jack mijn Amerikaanse bulldog perfect liet zien hoe het hoorde.

barbera

Lees in je kennismaking dat de Jack nog niet zo goed luistert... dan zou mijn tip toch zijn om die opvoeding eerst te verbeteren voor je een tweede erbij neemt.  :wink:

evie

Ik vind het persoonlijk geen foute gedachte om voor je hond een andere hond te nemen
Een hond is nu eenmaal een roedeldier en heeft toch wat aan een soortgenoot. Uiteraard kan het niet goed gaan en dan heb je pech maar als je er zoals de TS op voorhand over nadenkt is dat toch al veel en zal dit ook wel zeggen dat ze zelf ook wel een 2de hond willen.

Ik zou in dit geval gaan voor een softe border collie, let wel een border zal tov een jack toch wel wat meer stimulatie/begeleiding nodig hebben anders kan zich daar wel sneller 'ongewenst' gedrag opsteken denk ik (denk aan najagen van auto's, hielen bijten, ...). Maar ook dat kan allemaal mee- en tegenvallen

Majaken

Gewoon nog een jackske erbij, een teefje
Mijn broer heeft er 2 en die zijn zo leuk samen
Zelfde grote, zelfde energieniveau
Zelfde interesses

En stafford is nu niet echt een hond om bij een klein geval te zetten
Borders zijn dan weer werkhonden maar dat wist je al :mrgreen:

Neverever

Citaat van: evie op februari 20, 2020, 15:25:33
Ik vind het persoonlijk geen foute gedachte om voor je hond een andere hond te nemen
Een hond is nu eenmaal een roedeldier en heeft toch wat aan een soortgenoot. Uiteraard kan het niet goed gaan en dan heb je pech maar als je er zoals de TS op voorhand over nadenkt is dat toch al veel en zal dit ook wel zeggen dat ze zelf ook wel een 2de hond willen.

Ben ik het ook mee eens dat het zeker niet fout is en kan lukken.
Misschien een herplaatser die al volwassen is, dan zie je toch meteen of dat het een grote klik is of een matige klik of totaal geen klik?

Ik zou zelf noch border collie noch stafford uitsluiten veel hangt gewoon af van de honden zelf.
Ik zou het aandurven met Quincy, voor haar een match zoeken, als ik ruimte had voor een tweede hond. En dat is Quincy, die heeft +- 3/10 kansen dat het echt fatsoenlijk gaat klikken.

Tinne1990

Ik heb verschillende rassen door elkaar en ondervond nooit problemen. Het is wel belangrijk dat je rekening houdt met karakters. En of je ze kan bieden wat ze nodig hebben qua beweging, mentale uitdaging, enzovoort

travel52