Blaffen op bezoek

Gestart door FloretteV, juni 29, 2020, 13:24:14

Vorige topic - Volgende topic

FloretteV

Onze kleine meid wordt ouder en er duikt zich weer een nieuw probleem op.
Ragna blaft op bezoek of mensen die haar benaderen. Belangrijk om weten is dat dit alleen is bij mensen die ze niet of niet echt kent. Anders doet ze dit niet.

Hoe gaat zo'n voorval meestal. Persoon belt aan, ze is stil. We laten haar binnen en ze komt al kwispelend naar die persoon dan lijkt het plots of ze beseft dat ze die niet kent en begint ze heel erg te blaffen. Als de persoon dichterbij stapt loopt ze weg, maar haar houding straalt geen angst uit.

Dan geven we ons bezoekjes koekjes om aan haar te geven, ze komt ze halen likt de handen af en snuffelt naar meer. Dan stopt het blaffen en zijn we op ons gemak. Meestal gaan we dan ergens zitten en gaat ze rustig liggen. Maar als deze mensen dan opnieuw willen rechtstaan of zich verplaatsen, een te grote beweging maken begint ze opnieuw als een gek te blaffen.

Dit blijft zo gewoon gans de avond doorgaan. Vreemden die haar richting uitstappen en haar willen benaderen op straat blaft ze ook naar. Kinderen moeten maar gewoon voorbij gaan en blaft ze op (kinderen hebben haar al wel heel vaak laten schrikken in het verleden)

Maar dan heb je de hondenweides waar ook mensen zijn die ze niet kent, daar mag iedereen haar aaien en met haar spelen.

In haar houding zie ik geen angst, maar ik merk wel aan haar dat ze het niet helemaal vertrouwd. Hoe pak ik dit aan, mensen op straat is niet zo'n probleem. Ik zeg ook gewoon tegen mensen op straat dat ze haar niet moeten aaien en dat is het. Maar ik zou wel graag hebben dat mijn bezoek door het huis kan bewegen zonder iedere keer haar weer aan het blaffen te krijgen.

barbera

Simpelste oplossing lijkt mij: blijf aanleren.
Zolang ze dit gedrag blijft vertonen, moet ze op de mand blijven.
Is niet zielig, honden zien dit ook als werken en zij heeft geen succeservaring met het blaffen. Hoe vaker ze succes heeft (want zo jaagt zij mensen weg in haar idee), hoe langer dit zal voortduren.

Of werken aan jouw lichaamstaal. Vraag bezoek aan te geven wanneer ze willen opstaan, jij zorgt ervoor met grote, rustige lichaamstaal dat je hond hier niet op kan reageren. Zo leer je haar welk gedrag je wel wilt en voorkom je het blaffen.