Gevoelige hond

Gestart door runa, juni 06, 2020, 18:23:31

Vorige topic - Volgende topic

maart

Ach, dat is wel zielig als je dat wegduiken zo enorm ziet, dan zal er in het verleden idd wel wat gebeurd zijn, gelukkig is dat het verleden!

Helemaal idem zijn ze niet, hun beweegredenen liggen wat anders, maar geloof dat ze ons beiden al even ver gedreven hebben 🙄🤣

Charlotte

Mooi om te lezen dat het beter gaat.

Even een reset is soms eens nodig.

Wel super dat jij je aanpast aan hem.
Je had andere plannen, maar dat zal precies niet lukken

runa

Citaat van: maart op september 11, 2020, 21:52:06 Ach, dat is wel zielig als je dat wegduiken zo enorm ziet, dan zal er in het verleden idd wel wat gebeurd zijn, gelukkig is dat het verleden!

Helemaal idem zijn ze niet, hun beweegredenen liggen wat anders, maar geloof dat ze ons beiden al even ver gedreven hebben 🙄🤣
Ochja. Ik denk dat Sherlock de ideale moeilijkheidsgraad is voor mij. Genoeg om met mijn handen in het haar te zitten maar wel haalbaar om er beterschap in te krijgen zonder grote kosten of intensieve training. (ah nee, de oplossing was net niks doen 😂)
Hopelijk blijft het met Treskor ook de goeie kant op gaan!

Citaat van: Charlotte op september 11, 2020, 21:58:14 Mooi om te lezen dat het beter gaat.

Even een reset is soms eens nodig.

Wel super dat jij je aanpast aan hem.
Je had andere plannen, maar dat zal precies niet lukken
We zien wel welke van mijn plannen wel of niet lukken. Hij heeft zeker potentieel. Balans- en coördinatietraining ligt hem bijvoorbeeld wel en vind ik ook leuk dus daar kunnen we zeker in verder gaan.
Hem dwingen om iets te worden wat hij niet is was nooit mijn plan  :wink:

Charlotte

Die laatste zin is heel belangrijk.
Daar loopt het vaak mis.

Jij ziet ook de positieve kanten van Sherlock.
Hij is goed terecht gekomen!

Neverever

Ik snap wel dat je voor hem graag een bezigheid wil, iets wat hij leuk vindt. Jij hebt jouw ervaring met Fala en hs hè. Zelf was ik te onervaren om met een herplaatser op de hondenschool aan te vangen denk ik zo vele jaren later. Ze deden allemaal op hun manier hun best eigenlijk, maar ik zit rap op mijn paard en die opmerkingen van 'kijk uit dat ze je niet gaat overheersen' vond ik onterecht en ik dus afgehaakt met het idee van "het strookt toch niet helemaal met mijn visies allemaal". Toch waren ze op hs 1 van zins  grote inspanningen te leveren (ik kreeg een aparte trainer samen met nog iemand met een moeilijkere hond) en ze waren bezig met clickertraining basis en echt trainen op niet uitvallen. Het had gekund op die manier, maar: ik verkies toch meer dan het vermijden van en boogjes maken en afleiden en gewoon het niet zoeken ipv de hond zover krijgen dat hij effectief alles feilloos doorstaat ( andere honden, geblaf, akkefietjes waar niet op mag gereageerd worden).
Achteraf gezien, ik heb het mezelf makkelijker gemaakt maar op te houden met hs, want Quincy is altijd erg gevoelig gebleven wat betreft andere honden(zit vreemd genoeg op haar manier ook rap op haar paard, dus ik snap ze wel, die hond van mij :p) dus op die scholen waar ze moest met andere honden op een plein staan ging ik geregeld tegen de vlakte (moet daar nu echt gras liggen en nat gras dan ook helft van de tijd) .
En wat het africhtingsgedeelte betreft: heel makkelijke hond om te laten bijten, deed ze heel sportief en met volle overgave, maar dat appèlgedeelte :doe het maar met een hond als Quincy. Nee nee : zo werklustig is ze niet dat je haar zo ver krijgt dat ze dat netjes allemaal doet en haar aandacht erbij houdt. Trucjes binnen, zonder prikkels, voldoende beloond,  no problem, maar op een veld de hele tijd naast lopen en houdingen trainen enzo... nee, ik kreeg dat niet klaar met haar :D

Maar om een lang verhaal kort te maken: ik vind dus wél dat het kan met een herplaatser, mist je zoals jij al wat ervaring hebt met de gang van zaken in een hs en / of de hs er effectief voor openstaat en mits daar toch even goed over wordt nagedacht haha.

Uiteraard wil je niks van Sherlock maken dat hij niet is, daar vertrouwt iedereen je wel op :)

runa

september 13, 2020, 10:59:39 #25 Laatste wijziging: september 13, 2020, 11:05:52 door runa
Als ze tegen mij zeggen dat mijn hond mij wil overheersen dan is mijn goesting ook snel over  :lol:
Je moet een hondenschool vinden die bij je past en daar heb ik met Fala veel geluk gehad. Nu sta ik op dezelfde hs ingeschreven voor privé lessen maar door corona staat alles on hold.
Ik ben dus wel van plan om het nog eens te proberen, zeker met de vorderingen die hij maakt. Merk ik dat het echt niet gaat dan kunnen we dat hoofdstuk alsnog afsluiten.

runa

We zijn hier in een chalet in de Ardennen. Sherlock heeft er zelf voor gekozen om afgelopen nacht in de living te slapen. Dat is de eerste keer dat hij de eerste nacht op een vreemde plaats er geen nood aan heeft om zo dicht mogelijk bij ons te zijn.
Vanmorgen kwam de eigenaar langs want die was er gisteren niet. De eerste keer dat we 'bezoek' ontvangen op een vreemde plaats. Ook daar bleef hij heel rustig onder.
Trots om mijn mannetje! ☺️

We hebben overigens gemerkt dat hij thuis wel waakt als we mensen niet binnen laten (vb babbelen met de buren en ze komen te dicht bij de poort). Terwijl hij er geen probleem van maakt als we de mensen wel binnen laten. Ideaal dus.

runa

Gisterenavond is er iets raar gebeurd. Sherlock lag bij mij in de zetel en toen Jasper er zich bij kwam zetten begon Sher te grommen. Ik dacht eerst dat hij aan het brommen was om aandacht te trekken maar dan kwispelt hij normaal ook duidelijk en dat was nu niet het geval. Volgens Jasper toonde hij geen tanden (vanuit mijn standpunt kon ik het niet goed zien, ik voelde het gegrom wel in zijn buik). Ik heb Sherlock uit de zetel gestuurd en daarna was er geen enkel probleem meer.

Mijn gedachten gaan dan meteen naar hoe het met Tess afgelopen is en ik vrees dan meteen het ergste  :doh: Moet ik mij hier zorgen om maken? Doe ik er goed aan om hem (voorlopig) helemaal niet meer in de zetel te laten of moet hij er net aan wennen dat we met 3 in de zetel kunnen?

Sherlock mag maar af en toe in de zetel en enkel als hij uitgenodigd wordt (s'nachts durft hij er soms wel zelf in springen). We hebben even geprobeerd om hem gewoon in de zetel te laten maar dan wordt hij soms te onstuimig en stapt hij over ons heen. Dus hij mag er enkel in als we het zeggen en moet meteen weer uit als wij dat willen.

Hij is naar mannen toe wel iets wantrouwiger dan naar vrouwen en ik ben duidelijk zijn nr 1 maar daar zijn eigenlijk nooit echt grote problemen rond geweest. Het gaat eerder om een bepaalde blik in zijn ogen of iets sneller terugtrekken en af en toe naar mij kijken voor bevestiging als Jasper met hem bezig is. Als ik er niet bij ben gaat het eigenlijk nog beter tussen hen. Jasper komt er vb  soms mee wandelen als ik gaan werken ben, ook rond eten is er geen probleem, als we elkaar knuffelen komt Sher soms eens aandacht vragen maar ook niet altijd. Het was ook zeker niet de eerste keer dat we met z'n drieën in de zetel zaten en ook daar nooit iets opgemerkt.

Wou hij mij beschermen of zichzelf? Is er misschien in het verleden iets gelijkaardigs gebeurd met een andere man waar hij een negatieve ervaring aan over gehouden heeft?
Of ben ik mij te druk aan het maken om niks?  :weetniet:

Don Tibolo

Daar zie ik wel een beetje rottweiler eigen gedrag, baasje is heilig en familie is ok, maar ze zijn soms zo uitgesproken beschermend naar het echte baasje dat zo ook de andere gezinsleden gaan weren in de buurt van hun god(in). Dit gedrag mag je zeker niet toelaten en heel correct dat je hem dan zonder pardon de zetel uitstuurt en even de toegang beperkt.
Het opeisen van de baas kan echt snel escaleren.

Ik weet niet hoe verwennend jij bent naar hem toe, maar ik heb al vaker situaties gezien waar de rottweiler verliefd is op zijn bazinnetje en baasje aan de kant probeert te schuiven en in al die situaties was de bazin soms gewoon echt te lief voor haar hond. Het is geen schoothondje, al denken ze echt van wel  :happywink:

runa

Citaat van: Don Tibolo op oktober 18, 2020, 14:07:44 Daar zie ik wel een beetje rottweiler eigen gedrag, baasje is heilig en familie is ok, maar ze zijn soms zo uitgesproken beschermend naar het echte baasje dat zo ook de andere gezinsleden gaan weren in de buurt van hun god(in). Dit gedrag mag je zeker niet toelaten en heel correct dat je hem dan zonder pardon de zetel uitstuurt en even de toegang beperkt.
Het opeisen van de baas kan echt snel escaleren.

Ik weet niet hoe verwennend jij bent naar hem toe, maar ik heb al vaker situaties gezien waar de rottweiler verliefd is op zijn bazinnetje en baasje aan de kant probeert te schuiven en in al die situaties was de bazin soms gewoon echt te lief voor haar hond. Het is geen schoothondje, al denken ze echt van wel  :happywink:

Dat zou wel kunnen. Dat was ook mijn eerste gedacht maar twijfelde of dat wel te rijmen viel met zijn onzekerheid.
Ik vind mezelf niet streng. Ik hou me aan een aantal regels maar ik kan gerust de vijs nog meer aandraaien.
Wat ik wel gemerkt heb is dat als je hem een vinger geeft, hij zal proberen of hij niet de hele arm krijgt. Maar hij doet nooit lastig als dat niet lukt.

Op het moment van het voorval was ik hem wel aan het knuffelen en hij had zich echt goed gelegd.
Als zoiets opnieuw gebeurt is het dan beter dat ik hem weer zelf  corrigeer? Als dat inderdaad de reden is lijkt het mij dat hij op die moment een correctie van mij beter zal aanvaarden dan van Jasper.
Voor de rest zijn ze beste vrienden en ik wil niet dat er conflict ontstaat.

Don Tibolo

Denk dat het niet zozeer uitmaakt wie van jullie beide hem in dat geval corrigeert, enkel dat het niet toegestaan wordt en dat hij bij grommen / opeisen zal weggestuurd worden. Anders is het als je vriend bij jouw afwezigheid ook problemen heeft met hem om er boven te staan. Een rw is in mijn ogen toch altijd een beetje een opportunist  :wink:  eens proberen of het werkt en als de baas zegt dat 't niet kan, gaan de meeste ook geen strijd aan (al heb je zeker ook andere gevallen hoor .. )

triene

En kan 't ook niet gewoon het verstoren van "slaap en rust gedrag" zijn? Dit is toch ook typisch honds. Dan zou je misschien beter de hond zijn naam zeggen en laten uit de zetel gaan en dat beloon je. Grommen bestraffen is zeggen bijt van de eerste keer.

Neverever

Citaat van: Don Tibolo op Gisteren om 01:17:18Denk dat het niet zozeer uitmaakt wie van jullie beide hem in dat geval corrigeert, enkel dat het niet toegestaan wordt en dat hij bij grommen / opeisen zal weggestuurd worden. Anders is het als je vriend bij jouw afwezigheid ook problemen heeft met hem om er boven te staan. Een rw is in mijn ogen toch altijd een beetje een opportunist  :wink:  eens proberen of het werkt en als de baas zegt dat 't niet kan, gaan de meeste ook geen strijd aan (al heb je zeker ook andere gevallen hoor .. )
Hahaha Quincy is zo een geval maar die doet dat zo grappig en trekt dan zo een ondeugende stoute kop en gromblaft zo halfverontwaardigd en protesterend ik kan daar niet kwaad om worden. In het  begin aanvaardde ze het lief niet dat heeft lang geduurd eer ze gewoon haar kop hield als wij tegen elkaar zaten maar die was aan het gromblaffen en stout dan en er mee aan het spelen want telkens als ik haar dan corrigeerde dan hield ze meteen braaf haar kop om dan even later weer te beginnen. Irritant is ze dan niet, die overdrijft niet maar het heeft toch even geduurd voor ze zich erbij neerlegde. :lol:

Neverever

Vandaag om 06:28:53 #33 Laatste wijziging: Vandaag om 08:18:07 door Neverever
Quincy is echt om u kapot te lachen dan dat ging dan zo wij zetel in dichter tegen elkaar en dan zag je die snuit al de lucht ingaan en zag je die stoute kop verschijnen staar naar ons grrrr mrrr eerst heel zachtjes woef er achter en dan nog klein beetje luider grrrwaf ! En bij elke keer dat ze genegeerd werd steeds luider protesteren ondanks mijn dreigende waarschuwing ( dan trok ze een extra stoute kop😂) Hoe wij allez vooral ik die dan ook wilden corrigeren die maakte er een spelletje van. Een van haar tactieken was dan na verbale correctie een tijdje wachten en dan  - als we haar even niet in de mot hadden - heel op haar gemak dicht bij komen zitten flemen zo van aai mij toch kijk hoe lief ik ben. Toch is dat een hond die ik zo met een vingerknip plaats stuur en laat blijven bij bezoek dat verder niets fysieks met mij heeft maar believe me  ook vanuit plaats kon ze er wat van en heel soms heeft ze nog zo een buitje 😅

runa

Citaat van: triene op Gisteren om 19:35:02En kan 't ook niet gewoon het verstoren van "slaap en rust gedrag" zijn? Dit is toch ook typisch honds. Dan zou je misschien beter de hond zijn naam zeggen en laten uit de zetel gaan en dat beloon je. Grommen bestraffen is zeggen bijt van de eerste keer.
Kan zijn, hoewel hij niet verschoten was of zo. Ik was ook niet kwaad, ik heb hem gewoon gezegd dat hij uit de zetel moest en dan heeft hij zich in zijn mand gelegd. Het is ook niet de bedoeling om het grommen af te straffen, ik wil gewoon niet dat hij eisen begint te stellen waar ik niet akkoord mee ben.

runa

Citaat van: Neverever op Vandaag om 06:17:13Hahaha Quincy is zo een geval maar die doet dat zo grappig en trekt dan zo een ondeugende stoute kop en gromblaft zo halfverontwaardigd en protesterend ik kan daar niet kwaad om worden. In het  begin aanvaardde ze het lief niet dat heeft lang geduurd eer ze gewoon haar kop hield als wij tegen elkaar zaten maar die was aan het gromblaffen en stout dan en er mee aan het spelen want telkens als ik haar dan corrigeerde dan hield ze meteen braaf haar kop om dan even later weer te beginnen. Irritant is ze dan niet, die overdrijft niet maar het heeft toch even geduurd voor ze zich erbij neerlegde. :lol:
Ik ken ook een mechelaar die in het begin de hele tijd zat te grommen naar de nieuwe partner. Gelukkig voor hen bleef hij wel gehoorzaam op zijn plaats liggen en heeft hij het uiteindelijk ook aanvaard. Maar Jasper en het feit dat we een koppel zijn is niet meer nieuw voor Sherlock, Sher kent hem al even lang als mij.

triene

Citaat van: runa op Vandaag om 13:04:23Kan zijn, hoewel hij niet verschoten was of zo. Ik was ook niet kwaad, ik heb hem gewoon gezegd dat hij uit de zetel moest en dan heeft hij zich in zijn mand gelegd. Het is ook niet de bedoeling om het grommen af te straffen, ik wil gewoon niet dat hij eisen begint te stellen waar ik niet akkoord mee ben.

Als ze slapen kunnen ze verschieten, rusten ze doen ze dat niet zo gemakkelijk maar ze worden wel "gestoord".

Eisen als "stoort mij niet" zijn zo gewoon voor honger en dorst willen lessen. Wel ben ik  met jou een
ns hoor om de hond op zo'n moment te laten weggaan. Kan jij er zo meeleven, is er ,mijn inziens, niets erg aan de hand. Vergeet ook niet dat persoonlijke zone van de hond in het begin eens door je partner niet is gerespecteerd. De herinnering  speelt misschien ook voor jou hond.