Baknijd

Gestart door Lana1302, juni 02, 2020, 12:32:42

Vorige topic - Volgende topic

Lana1302

Hey,

Sinds kort hebben wij een lieve Border Collie 'Billie' (16w - teef).
Ze is zindelijk, volgt commando's, loopt mooi aan de lijn en ze is echt een genot in huis.
Ze is heel onderdanig naar mensen en naar andere honden.
MAAR...
Billie kreeg als puppy haar voer gegooid in de tuin en ze moest vechten om haar eten.
Je hoort het al: ze heeft bak/voernijd ontwikkeld...

Hierdoor werd ik éénmalig gebeten toen ik te dicht bij haar voer kwam.

We pakten dit aan (met hulp van de hondenschool). Billie leerde uit mijn hand eten, eten met mijn hand in haar bak en rustig eten als ik naast haar zit. Dit loopt héél goed. Thuis mogen we bij haar voer komen, zonder dat ze gaat schrokken of grommen,... We mogen haar aaien en het eten verloopt goed.

MAAR: gisteren waren we bij vrienden en daar at ze uit de voerderbak van de andere hond.
Aangezien de brokken niet voor haar waren bestemd (geen puppybrokken), liep de stiefzoon naar haar toe.
Ik had dit niet gezien maar hoorde haar grommen en knappen.
Als ik er zelf naartoe liep, gromde ze ook opnieuw, maar ik was in staat om die bak weg te nemen en haar een koekje in de plaats te geven.

Een half uur nadien gebeurde hetzelfde, ze stond naar een (dichte) voederzak te kijken en gromde en zou bijten.
We hebben haar afgeleid en de zak weggezet, ze kreeg opnieuw een koekje als 'ruilmiddel'.

Nu is mijn vraag: hoe pakken we dit verder aan?
De oefeningen thuis zijn zo goed als afgerond, maar moeten we nu hetzelfde doen op verplaatsing?
Moeten we de oefeningen thuis hernemen?
Moeten we maken dat overal het voer bij andere mensen weg is?

Ik lees vaak dat je situaties moet vermijden, maar dit is niet altijd mogelijk...
Aangezien ze zo vlug vooruitgang boekte en zich veilig voelen bij eten en ons, wou ik eigenlijk dat ze dit ook elders voelde...

Bedankt alleszins voor de reacties!
Lana

runa

In het vervolg kun je vragen aan die vrienden om de eetbak weg te zetten voor de tijd dat jullie er zijn. Je kan ook vragen om, als er weer zoiets voorvalt, jou er bij te halen ipv zelf te handelen.

In mijn ogen moet je altijd voorzichtig zijn rond honden en eten. Voorkomen is beter dan genezen. Wil je toch verder trainen dan kun je dezelfde oefeningen die je thuis gedaan hebt ook op verplaatsing doen of met een andere persoon.

witte duivels

Ik ben idd van mening van een hond met rust te laten als hem eet, ik snap die trend niet van in de bak te mogen gaan, ik zou veel erger reageren als iemand zijn hand in mijn bord steek!
Wat betreft het eten van andere honden, ik moet het sowieso niet hebben, dus zorgen dat of die bak daar weg is, of de hond niet naartoe kan.
Dat grommen aan de zak voer, grommen is niets erg, is puur verwittigen, wees blij dat ze gromde...op dat moment lijdt je ze af, en roept je ze naar je!

Lana1302

Ik had hetzelfde principe.
Een hond die eet, laat je gerust.
De kinderen blijven ook van haar en ze eet nu terug alleen.

Maar:

Nu waren we op de hondenschool en ze was iets aan het eten in het gras (ze lag plat op haar buik met haar snuit in het gras).
Ik moest een volg-oefening doen dus hield een snoepje aan haar neus (zonder haar aan te raken) en toen beet ze me. Echt vrij hard... Toen bedacht ik me dat er toch aan gewerkt moet worden?

evie

Het boekje 'afblijven of ik bijt!' van Jean Donaldson zou een aanrader zijn

witte duivels

Citaat van: Lana1302 op juni 02, 2020, 12:52:36 Ik had hetzelfde principe.
Een hond die eet, laat je gerust.
De kinderen blijven ook van haar en ze eet nu terug alleen.

Maar:

Nu waren we op de hondenschool en ze was iets aan het eten in het gras (ze lag plat op haar buik met haar snuit in het gras).
Ik moest een volg-oefening doen dus hield een snoepje aan haar neus (zonder haar aan te raken) en toen beet ze me. Echt vrij hard... Toen bedacht ik me dat er toch aan gewerkt moet worden?

neen, gewoon bevel 'los' leren....

Ien

Citaat van: witte duivels op juni 02, 2020, 12:44:50 Ik ben idd van mening van een hond met rust te laten als hem eet, ik snap die trend niet van in de bak te mogen gaan, ik zou veel erger reageren als iemand zijn hand in mijn bord steek!
Wat betreft het eten van andere honden, ik moet het sowieso niet hebben, dus zorgen dat of die bak daar weg is, of de hond niet naartoe kan.
Dat grommen aan de zak voer, grommen is niets erg, is puur verwittigen, wees blij dat ze gromde...op dat moment lijdt je ze af, en roept je ze naar je!

Mee eens.
Wij hebben een geadopteerde reu gehad met baknijd. Hetgene wat hem hielp was te leren dat wij te vertrouwen waren, hij kreeg zijn eten en dan lieten we hem met rust. Na een tijdje was hij vertrouwd met ons en durfde hij al eens van zijn bak weg stappen voor een knuffel  :denk:  als we binnen kwamen (dat was eerst genoeg om te starten met grommen en tanden bloot).
Op den duur kon je hem iets lekkers erbij gooien maar de hoofdzaak was met rust laten en nooit afnemen!