plotse gedragsveranderingen pup 10 maand

Gestart door FloretteV, mei 27, 2020, 12:07:15

Vorige topic - Volgende topic

FloretteV

Er zijn heel wat gedragsverandering aan de gang bij Ragna. Ze is bijna tien maand oud en het is allemaal een paar weken geleden begonnen toen we een fietskar voor haar gekocht hebben omdat ik graag in de zomer met haar met de fiets op pad wou.

Ze had dus heel veel angst van de fietskar dus zijn we een beetje hetzelfde beginnen werken als met bench training. Haar eten gaven we in die kar (de kar bleef wel ten allentijde open) we speelden spelletjes om haar erdoor te laten lopen en erin te laten gaan zonder veel succes. Nu als ze hierin at was ze wel steeds zeer gespannen en misschien hadden we toen moeten beslissen ermee te stoppen. Ze at dus zeer snel en in de helft van haar maaltijd durfde ze niet meer en begon ze steeds te blaffen dus zette we de kom iets dichter naar de rand. Omdat we in twee weken echt niks van verbetering zagen en ze stress had tijdens het eten zijn we hiermee gestopt.

Gisteren kreeg ze dus terug gewoon eten in de keuken. Nu was ik haar pilletje vergeten dus ik hurk mij naast haar om het pilletje nog bij haar kom te doen als ze aan het eten was en ze gromt en liet haar tanden zien als waarschuwing. Ik verschoot want dit heeft ze nooit gedaan. Maar heb het verder genegeerd en ging op zoek naar een manier om dit aan te pakken.

Nu vandaag gromde ze en snapte ze toen ik gewoon voorbij liep. Ook durft ze plots haar bench niet meer in (en hier sliep ze echt heel vaak uit zichzelf) en loopt ze echt heel gespannen en angstig rond. Ik vraag mij af wat er mis is gegaan.

We gaan haar nu een tijd uit de hand voeren, maar er lijkt mij precies een grote breuk te zijn aan vertrouwen en angst ofzo.Kan dit zijn omdat ze in een fase zit van het puppy zijn of is er ergens iets goed mis gegaan met haar vertrouwen in ons op een of andere manier?

Ik zou ook echt willen dat ze terug gelukkig is in haar bench zoals het altijd geweest is, dit was haar veilige plek.Ben een beetje onzeker op dit moment dat ik veel zaken fout heb gegaan en dat Ragna plots vele problemen aan het krijgen is die er nooit geweest zijn. Al weet ik niet wat ik dan net fout heb gedaan, ik ben zo hard bezig met een correcte opvoeding en alleen werken met positieve manieren.

evie

Had ze ook al eens niet gegromd voor een bot?
Persoonlijk zou ik nu niet beginnen met uit de hand voeren, dat gaat weer stress geven
Gewoon eten geven en niet meer

Hier ook een hond (volwassen expemplaar, geadopteerde exfokteef) die ik aan de wandelkar wou laten wennen waar ze veel schrik van had en ik dacht ook haar eten er in te zetten. Ik ben daar ook snel mee gestopt omdat ik zag dat het eten haar dan echt schrik gaf (ze valt niet uit maar je ziet haar angstig wegspringen als ze dacht ik naderde, ik denk vooral omdat ze niet zien wat er achter zich gebeurt omdat de zijkanten vooraan donker zijn)

Ken je het boekje 'afblijven of ik bijt'? dat is misschien interessante lectuur

triene

Ik denk dat jij niet zoveel fouten  maakt maar dat een periode in haar leven is: 2 de angst fase die  normaal rond 6 - 7 maand komt. Nu zou ik vooral maken dat ik haar aan zo weinig mogelijk nieuwheden blood stel. Dat ze niet tevreden was toen jij neerhurkte naast haar toen ze at, is geenszins abnormaal gedrag. Toch kan jij dit wel stilletje oefenen: door eerst van op een afstand iets lekkers in haar kom te smijten. Je verkleint of vergroot deze afstand naargelang haar reactie.

kathytjeuh_newfy

Hier eentje gehad die ook gromde bij z'n eten. Ik heb toen schepjes eten erbij gegooid steeds dichter. Nu is dat opgelost  😊.

Hier heb ik ook nog een fietskar gehad en heb dat via sharing geleerd

runa

Had ze inderdaad niet al eerder gegomd? Toen ze iets van straat gepikt had?
Ik denk dat het een combinatie is van een angstfase en het gedoe rond de fietskar.
Ik zou niet te veel pushen. Met lokken en dergelijke kun je ook innerlijk conflict veroorzaken (ze wil eten maar ze wil niet in de fietskar) wat ook stress met zich mee brengt. Ik heb het ook op de harde manier moeten leren.
Laat die fietskar voor wat het is en probeer samen dingen te doen waar ze zich wel goed bij voelt.

Wat voedselnijd betreft kun je telkens wat eten bijgeven. Evt brokjes gooien als je niet dicht genoeg mag komen. Blijf op een afstand waarop ze niet gromt. Op termijn zou je steeds dichter moeten kunnen komen. Op zich is dat geen abnormaal gedrag maar het is wel handig als je zonder problemen je eigen hond kan passeren als die eet.

Linda G.

Ik zou haar eerst een paar weken echt rustig laten eten . Eetbak neerzetten en verdwijnen.tot ze terug rustig leert te eten. Daarna in dezelfde ruimte iets doen zonder op haar te letten. Eens ze daarin terug vertrouwen heeft kan je verder gaan.