gezwel in hals

Gestart door rooskapje, mei 12, 2020, 16:05:45

Vorige topic - Volgende topic

Perdita

Slecht nieuws rooskapje, goede moed de komende tijd.
Chemo vind ik ook wel een optie om te overwegen.

rooskapje

dankjewel iedereen!

Intussen ook weer met onze dierenarts gebeld, die de oncoloog te pakken heeft gekregen.
We mogen de prednison afbouwen, want ze is echt ziek van de bijwerkingen.  je merkt echt aan haar wanneer die pil begint 'uit te werken', dan is ze weer gewoon onze Mocca (hele tijd willen spelen, alert, kwispelen, achter u aanlopen alsof ge suiker aan uw gat hebt, ...  Maar de uren nadat ze de prednison heeft gekregen ligt ze heel lethargisch in de zetel en zie je echt dat ze zich niet goed voelt.

Het is grootcellig type B en valt mogelijks nog wel te behandelen, met chemo...
De eerste chemo-kuur zou echter wel onmiddellijk moeten aanslaan had de oncoloog gezegd, anders is er helaas niks meer aan te doen.
Maar hey, sprankeltje hoop, dus die kans grijpen we met beide handen.

Met deze rare week nu, feestdag en brugdag, kunnen we 'pas' volgende week vrijdag bij de oncoloog bij Sanimalia terecht.  Maar da's waarschijnlijk niet abnormaal en is voor ons die 'pas' (oh wat lang wachten) louter gevoelsmatig.

Fingers crossed dus!!!

myriam.e

Duimpjes draaien al volop ! Good luck

petitparis

alles sneller dan een week is nog vrij snel, heb ik intussen al ondervonden...

En weet van iemand wiens hond chemo gekregen heeft, dat ze er in vergelijking met mensen veel minder van afzien en minder extensieve bijwerkingen hebben. Aan de andere kant als jou hond al zoveel last heeft van prednison... Maar goed, afwachten, vingers kruisen en hopen dat het aanslaat.

Sedde

Aiai, das is geen goed nieuws.

Als je chemo wil overwegen, lymfeklierkanker is één van de weinig kankers bij honden die te genezen is met chemo (afhankelijk van welke chemo er gebruikt wordt).

Ik heb zelf een flatcoated retriever van 12 jaar waarbij een jaar geleden lymfoma vastgesteld werd. Zij doet het tot op de dag van vandaag goed op enkel prednisolone, maar ik weet dat het maar een heel klein percentage is dat het daarop zo lang trekt. Ik had dit eerlijk gezegd ook niet verwacht.

Don Tibolo

Ik was speciaal even komen terugkijken voor de uitslag, helaas geen goed nieuws. Heel veel sterkte alvast, hopelijk mag de chemo aanslaan en niet te veel bijwerkingen..  :pray:

rooskapje

Citaat van: petitparis op mei 20, 2020, 16:54:44 alles sneller dan een week is nog vrij snel, heb ik intussen al ondervonden...

En weet van iemand wiens hond chemo gekregen heeft, dat ze er in vergelijking met mensen veel minder van afzien en minder extensieve bijwerkingen hebben. Aan de andere kant als jou hond al zoveel last heeft van prednison... Maar goed, afwachten, vingers kruisen en hopen dat het aanslaat.

Dat is inderdaad ook wat wij al hoorden, vandaar dat we die poging toch maar wagen.

Momenteel afgebouwd tot een halve prednison (dus nog 10mg) en ze voelt zich alweer veel beter.  Weer veel spelen, onze poezen weer ambeteren, ...  Maar door 't afbouwen wel een dagje braken, maar da's ook alweer over.

De reactie van de kids was hartverscheurend, er zijn al wat traantjes gevloeid thuis.
is ook moeilijk aan te nemen dat Mocca ziek is, als ze dan anderzijds met haar bal achter je aan huppelt.

rooskapje

Citaat van: Sedde op mei 20, 2020, 19:32:45 Aiai, das is geen goed nieuws.

Als je chemo wil overwegen, lymfeklierkanker is één van de weinig kankers bij honden die te genezen is met chemo (afhankelijk van welke chemo er gebruikt wordt).

Ik heb zelf een flatcoated retriever van 12 jaar waarbij een jaar geleden lymfoma vastgesteld werd. Zij doet het tot op de dag van vandaag goed op enkel prednisolone, maar ik weet dat het maar een heel klein percentage is dat het daarop zo lang trekt. Ik had dit eerlijk gezegd ook niet verwacht.

Volgende vrijdag hebben we een afspraak bij de oncoloog, omdat we toch inderdaad die chemo willen starten en bekijken of dit aanslaat.
Doordat er nog een sprankeltje hoop is ben ik weer wat rustiger en kan terug enigzins iets eten (van maandagmiddag tot woensdagavond geen hap meer door m'n keel gekregen, beetje het tegenovergestelde van een emo-eter), maar er vloeien nog dagelijks traantjes.  Ik bereid me ergens ook gewoon voor op 't ergste.

Jammer genoeg doet Mocca het helemaal niet goed op prednisolone, die van 20mg had ze.  Zonder die pillen is het nog gewoon Mocca en is er niks aan te merken, met die pillen hadden we plots een depressieve, zieke hond in huis.

Sedde

Succes met het gesprek!

Ik zie hier wel staan dat je kinderen hebt. Gaat het een optie zijn om de hond (tijdelijk) gescheiden te houden van de kinderen ivm de chemo?

rooskapje

Citaat van: Sedde op mei 22, 2020, 12:30:47 Succes met het gesprek!

Ik zie hier wel staan dat je kinderen hebt. Gaat het een optie zijn om de hond (tijdelijk) gescheiden te houden van de kinderen ivm de chemo?

Het zijn de kinderen van mijn partner.  De oudste wordt volgende maand 13j en is wel op de hoogte van het feit dat er tijdens de chemo niet geknuffeld zal kunnen worden, maar da's voor haar beter dan het alternatief.  Haar hebben we in een week om week-regeling.

De 2 jongsten zijn 8 en 9j en zij zijn er 5 dagen op de 14. We hebben hun ook duidelijk gemaakt dat chemo 'giftig' is en ze Mocca dan echt met rust zullen moeten laten, dat het gif er langs haar speeksel en haar vacht weer uit komt en het dan op hun komt, dus dat dat niet ok is.  Ze lijken het wel te snappen en ook voor hen is dit een betere optie dan het alternatief.  ze zijn er al dagenlang over bezig "ik hoop dat de chemo werkt", "hopelijk gaat Mocca niet dood", "als Mocca doodgaat, dan is mijn hele leven om zeep, want ik speel altijd zoveel met Mocca", "papa, hoe groot is de kans dat Mocca toch nog langer blijft leven met de chemo?"  Echt hartverscheurend!

Don Tibolo

Hoe gaat het ondertussen met Mocca  :pray:  hopelijk slaat de chemo aan ..

rooskapje

Citaat van: Don Tibolo op juni 16, 2020, 01:42:49 Hoe gaat het ondertussen met Mocca  :pray:  hopelijk slaat de chemo aan ..

helaas niet, Mocca is op 02/07 overleden.
Ze was op 6 weken tijd zo extreem afgetakeld.  De laatste 2 dagen weigerde ze te eten, ze was al 3kg afgevallen en kon nog amper op haar pootjes staan.  Met veel pijn in het hart hebben we toen een heel harde beslissing moeten nemen.  Ik besef wel dat dit voor haar het beste had, want ze begon af te zien, maar voor mezelf...  Jezus, wat een verdriet!
We zijn inmiddels een maand verder en ik huil nog bijna dagelijks!

Perdita

Oh wat jammer om te lezen. Ik had ook op beter nieuws gehoopt hoor.Dikke knuffel voor jullie!

Order66

Onze deelneming. Ook voorgehad met onze Malamute, kanker met uitzaaiingen op de lymfeklieren, laten opereren maar niets meer aan te doen. 4 jaar geworden.

Charlotte

Inderdaad jammer dit te lezen. Veel sterkte!

kiangara

rooskapje

dankjewel iedereen!

het is hard en doet zo verschrikkelijk veel pijn he!!!  we zijn nu een dikke maand verder en ben nog steeds niet in staat naar foto's van haar te kijken zonder een huilbui te krijgen.

De enige troost die ik nog heb is dat ze thuis is, waar ze hoort te zijn!
We hebben haar laten cremeren en de urne heeft een mooi plaatsje thuis op de kast!  En een beetje van haar draag ik voor altijd met me mee in een ashangertje...

Elke avond ga ik haar nog slaapwel wensen, net zoals voorheen.  Dat zijn op dit moment dingen die ik gewoon nog nodig heb, laat anderen dat dan maar dwaas vinden :)

Don Tibolo

:huggg:  Ook al was het de beste keuze, toch blijft het pijn doen. Veel sterkte nog !

antje

Citaat van: rooskapje op augustus 10, 2020, 15:33:30 dankjewel iedereen!

het is hard en doet zo verschrikkelijk veel pijn he!!!  we zijn nu een dikke maand verder en ben nog steeds niet in staat naar foto's van haar te kijken zonder een huilbui te krijgen.

De enige troost die ik nog heb is dat ze thuis is, waar ze hoort te zijn!
We hebben haar laten cremeren en de urne heeft een mooi plaatsje thuis op de kast!  En een beetje van haar draag ik voor altijd met me mee in een ashangertje...

Elke avond ga ik haar nog slaapwel wensen, net zoals voorheen.  Dat zijn op dit moment dingen die ik gewoon nog nodig heb, laat anderen dat dan maar dwaas vinden :)

:huggg: Ik denk dat er hier weinig mensen dat dwaas vinden. Veel sterkte met het verlies van je maatje!

rooskapje

Citaat van: antje op augustus 12, 2020, 05:06:27 :huggg: Ik denk dat er hier weinig mensen dat dwaas vinden. Veel sterkte met het verlies van je maatje!

nee, hier kan ik dat idd zeggen zonder dat ze me gek verklaren ;-) !
Maar ik denk dat als anderen dat zouden zien...  Je wil eeeecht niet weten wat voor gevoelloze reacties ik al kreeg sinds Mocca ziek werd.  Gaande van "amai, en dat allemaal voor een domme hond" naar "ge gaat u daar toch eens gaan moeten over zetten he" 2 dagen na haar overlijden.
Mensen die geen liefde voor een dier kunnen opbrengen kunnen dat ook niet voor andere mensen, daar heb ik dan liever niks mee te maken.
Het was mijn beste maatje en ik heb het recht mijn tijd te nemen om de rouwen, er is niemand die mij hoeft te vertellen op welke manier en voor hoe lang ik dat mag doen. En al zeker niet na 2 dagen al komen verkondigen dat ik me daar over moet zetten.
En ja, ok, ik geef toe, bij mij nam het wel extreme vormen aan!  ik heb bijna een week lang geen hap door mijn keel gekregen, 7kg afgevallen en van die toeren.  Mijn man maakte zich echt zorgen dat ik er compleet aan onderdoor zou gaan. Maar that's me en daar moesten anderen het dan maar even mee doen!