Welke (honden)sporten zou je willen doen?

Gestart door Taygi, april 30, 2020, 17:09:33

Vorige topic - Volgende topic

Taygi

Er zijn heel wat hondensporten die in Belgie niet te vinden zijn. Welke zouden jullie willen uitproberen?

Als wij verhuizen naar Amerika kijk ik er naar uit om Barn Hunting, Weight Pulling, en mogelijk Rally Obedience uit te proberen.

Ze hebben ook iets genaamd een Fast CAT, heb contact gehad met enkele fokkers die daar ook aan meededen. Is een soort race waar de hond achter een object loopt om zo snel mogelijk te lopen.

Tequila

Coursing heerlijke sport
Moesten we dichter bij t bos wonen of veel grotere auto hebben had k al lang een 3wieler of kart gekocht om de bende voor te spannen
Gaan skiën lijkt me ook leuk met de witte 
Herderen met de witte 
En nog veel meer lol

runa

Met Fala had ik graag drafting/carting gedaan. Dat is dus een karretje trekken.
Rally-O lijkt me een leuke om te proberen maar ik denk niet dat het echt iets voor mij is.

Voor de rest hou ik het bij de sporten die hier ook beschikbaar zijn: gehoorzaamheid, hoopers, agility, steppen, ...

Barn hunting lijkt me een variant op detectie (of omgekeerd)?

Taygi

Barn hunting lijkt inderdaad op iets detectie achtigs. Ik denk dat ze specifiek moeten zoeken op geur van muizen of ratten ofzo.

Die Rally-o zou Ghost denk ik leuk vinden, ikzelf minder.

Volgens mij is die coursing een beetje zoals de Fast CAT? Een van de foksters met wie ik sprak haar Sam had de hoogste score van alle Sammen die deelnamen. 35km/uur ofzoiets?
https://www.akc.org/sports/coursing/fast-cat/

En ja herding wil ik ook graag doen!

Dock diving wil ik trouwens ook graag doen! Daar heb ik eerst een andere hond voor nodig, deze krijg ik voor geen kaas in de wereld (diep) water in. Dock diving zie je ook meer en meer hier denk ik.

Perdita

Barn hunt vind ik eerlijk gezegd wreed, want als ik goed ben dan zoeken de honden op levende ratten die in een tube gevangen zitten.

Ik heb niks tegen het vangen van ratten door honden op boerderijen. Maar om daar een sport van te maken, neen dank u.
Lijkt me heel stresserend voor die arme ratten.

Als het enkel op de geur is, dan neem ik bovenstaande terug.

Verder wilde ik toen Nimue kwam niet echt iets doen met haar tenzij ze iets graag deed.
Dus; ik begon met flyball. Vond ze superleuk! Een paar jaren gedaan.
Dan agility; dolle pret! Een aantal jaren gedaan.
Een paar lesjes frisbee! Whoehoe! (enkel kan ik absoluut niet gooien haha!)
Een paar lesjes gehoorzaamheid, maar dat was het niet, veel te saai.

Dan via een vriendin eens gaan kijken en meetrainen met de diensthonden. God wat vond ze dat geweldig!We hebben een jaar of 5 getraind denk ik, tot ze ouder werd en ik de oefeningen te belastend begon te vinden.

2 keer clean boot hunting gaan doen; vond ze super! (was niet te combineren met mijn werk, en de sfeer was niet dat, dus dat heb ik niet verder gedaan).

Dan via iemand van HV in contact gekomen met detectie, en ook dat vond Nimue erg leuk. Best wel wat lesjes gedaan,maar het werd een beetje te duur voor mij dus ben ik ermee gestopt (niet dat het zijn geld niet waard was, zeker wel. Maar voor mij op dit moment budgettair niet haalbaar)

Bovenstaande was trouwens allemaal recreatief, ik heb geen interesse in competitie. Bij agility wel de TAP gehaald, maar vermits zo'n wedstrijddag meer wachten dan iets anders is, was dat niks voor ons.

Ik had haar graag eens op een renbaan laten lopen, dat had ze ook nog plezant gevonden denk ik.Het is er nooit van gekomen.
Die hond vind echt alles tof  :vuistje: .

poeseline

Citaat van: Taygi op april 30, 2020, 18:54:28 Barn hunting lijkt inderdaad op iets detectie achtigs. Ik denk dat ze specifiek moeten zoeken op geur van muizen of ratten ofzo.

Die Rally-o zou Ghost denk ik leuk vinden, ikzelf minder.

Volgens mij is die coursing een beetje zoals de Fast CAT? Een van de foksters met wie ik sprak haar Sam had de hoogste score van alle Sammen die deelnamen. 35km/uur ofzoiets?
https://www.akc.org/sports/coursing/fast-cat/

En ja herding wil ik ook graag doen!

Dock diving wil ik trouwens ook graag doen! Daar heb ik eerst een andere hond voor nodig, deze krijg ik voor geen kaas in de wereld (diep) water in. Dock diving zie je ook meer en meer hier denk ik.
Zou het geen 35 mph zijn? De bikejorers halen met gemak meer dan 35 en die honden trekken dan nog eens ook

poeseline

Ik zou eigenlijk nog wel eens jachttraining willen doen. Met Roran is dat lastig omdat ze het meestal enkel voor zuivere jachthonden doen.
Met onze nieuwe aanwinst zal het er hopelijk wel van komen.

Taygi

Citaat van: Perdita op april 30, 2020, 19:06:00 Barn hunt vind ik eerlijk gezegd wreed, want als ik goed ben dan zoeken de honden op levende ratten die in een tube gevangen zitten.

Ik heb niks tegen het vangen van ratten door honden op boerderijen. Maar om daar een sport van te maken, neen dank u.
Lijkt me heel stresserend voor die arme ratten.

Owja, als het op levende ratten is dan hoeft het voor mij ook niet. Ik dacht dat het enkel de geur was.

Citaat van: poeseline op april 30, 2020, 19:29:01 Zou het geen 35 mph zijn? De bikejorers halen met gemak meer dan 35 en die honden trekken dan nog eens ook

Hier is een lijst van de snelste deelnemers van de Samoyeden https://www.apps.akc.org//apps/fastcat_ranking/index.cfm?display

De snelste is 'maar' 25mph, ongeveer 40km/u (volgens google). Dan zou dat eigenlijk niet zo heel snel zijn? Zijn dat meerdere honden die trekken bij de bikejorers?

runa

Denk dat sammen ook niet de snelste lopers zijn, zijn dat niet eerder duurlopers? Op canicross zijn dat vaak jachthonden die al langere poten hebben dan sammen dus zou me echt niet verbazen dat die sneller zijn.

Tequila

Fast cat = coursing die ik bedoelde heb k met de jacks gedaan tijdens de kenneldag van de fokster,  denk dat het sowieso minder snel gaat dan bikjoring omdat ze focussen op hun prooi en er binnenbochten inzitten waar ze snelheid verliezen (zal waarschijnlijk wel getraind op kunnen worden)

samojeden zijn niet op snelheid gefokt maar op uithouding daarom zie je ze ook heel weinig bij competitie. Hoewel er wel zijn maar de meeste houden het bij recreatief trainen

petitparis

fast cat doet me idd aan coursing denken.
Zelf al 3x gedaan met mijn honden en de jongste vond dit geweldig. Alleen heeft ze in haar vrije tijd haar jacht-skills verbeterd  :oops:  en de laatste keer dat we deelgenomen hebben, liep ze een stukje achter haar "prooi" en ging dan ergens liggen wachten totdat het "terug in de buurt passeerde" om dan een versnelling in te zetten om het de pas af te snijden. Wat een gevaarlijke situatie was gezien het touw waaraan de prooi bevestigd is best wel snijdt als het op snelheid ingehaald wordt...
Ik vermoed dat de snelheid, die aangegeven wordt, gemiddelden zijn, gezien er vaak van richting veranderd wordt lopen de honden eigenlijk telkens korte sprintjes. De mensen van de coursing vertelden ons toch dat onze dalmaten toch pieken konden halen tot een kleine 60km/u wat ook zo opgemeten is op de renbaan zelf.

Had vorig jaar een discussie met iemand die zich had laten overhalen om (weight) pulling te introduceren in zijn hondenclub. De arme man zijn maag keerde nog om bij de herinnering hoe ze de honden trainde om minuten lang zich vast te bijten en te blijven hangen. Na die omschrijving voel ik me niet geroepen om dat te gaan uittesten...

Taygi

Citaat van: petitparis op mei 01, 2020, 18:43:20 Had vorig jaar een discussie met iemand die zich had laten overhalen om (weight) pulling te introduceren in zijn hondenclub. De arme man zijn maag keerde nog om bij de herinnering hoe ze de honden trainde om minuten lang zich vast te bijten en te blijven hangen. Na die omschrijving voel ik me niet geroepen om dat te gaan uittesten...

Vastbijten en blijven hangen? Hebben we het over dezelde weight pulling?

https://www.youtube.com/watch?v=gu49WAb3mIo <- voorbeeld.

Heb nu wel ook al bizarre taferelen gezien wat sommige mensen hun honden laten trekken, maar ja idioten vind je overal he.

maart

Ik ben tevreden met de huidige sporten, mis niet echt iets extra.

Piiri zou graag op kooivechten gaan, maar ze mag niet 😎🤣

Tequila

Weightpulling en samojeden daar bestaan hilarische beelden van ...

Taygi

Citaat van: Tequila op mei 01, 2020, 19:40:15 Weightpulling en samojeden daar bestaan hilarische beelden van ...

YES https://www.youtube.com/watch?v=e_iFBo0mywg

Citaat van: maart op mei 01, 2020, 19:11:08 Piiri zou graag op kooivechten gaan, maar ze mag niet 😎🤣

Tegen mensen of andere honden? :P

Doggy dance wil ik ook eigenlijk graag doen, Ghost leert graag truucjes en is daar wel enthusiast over. Maar hoe je alles aan elkaar hangt is mij een raadsel. Misschien kan ik hier in de buurt nog een instructeur vinden.

runa

Citaat van: Taygi op mei 01, 2020, 21:43:29 YES https://www.youtube.com/watch?v=e_iFBo0mywg

Tegen mensen of andere honden? :P

Doggy dance wil ik ook eigenlijk graag doen, Ghost leert graag truucjes en is daar wel enthusiast over. Maar hoe je alles aan elkaar hangt is mij een raadsel. Misschien kan ik hier in de buurt nog een instructeur vinden.
:lol:
Ik zit met hetzelfde probleem met DD maar de trucjes op zich zijn ook al leuk.

poeseline

Citaat van: petitparis op mei 01, 2020, 18:43:20 fast cat doet me idd aan coursing denken.
Zelf al 3x gedaan met mijn honden en de jongste vond dit geweldig. Alleen heeft ze in haar vrije tijd haar jacht-skills verbeterd  :oops:  en de laatste keer dat we deelgenomen hebben, liep ze een stukje achter haar "prooi" en ging dan ergens liggen wachten totdat het "terug in de buurt passeerde" om dan een versnelling in te zetten om het de pas af te snijden. Wat een gevaarlijke situatie was gezien het touw waaraan de prooi bevestigd is best wel snijdt als het op snelheid ingehaald wordt...
Ik vermoed dat de snelheid, die aangegeven wordt, gemiddelden zijn, gezien er vaak van richting veranderd wordt lopen de honden eigenlijk telkens korte sprintjes. De mensen van de coursing vertelden ons toch dat onze dalmaten toch pieken konden halen tot een kleine 60km/u wat ook zo opgemeten is op de renbaan zelf.

Had vorig jaar een discussie met iemand die zich had laten overhalen om (weight) pulling te introduceren in zijn hondenclub. De arme man zijn maag keerde nog om bij de herinnering hoe ze de honden trainde om minuten lang zich vast te bijten en te blijven hangen. Na die omschrijving voel ik me niet geroepen om dat te gaan uittesten...
Dat kan het wel verklaren ja want Roran loopt toch ook wel makkelijk meer dan 40 km/h voor de fiets

kathytjeuh_newfy

Dock diving die je hier inderdaad steeds meer. Dat vind ik wel leuk en waterwerken ook. Helaas is dit is dyango's privé leraar er mee gestopt. Er is een club in Hofstade maar das een hele zondag dat je kwijt bent voor 20 minuten te zwemmen.

Doggydance interesseert mij ook steeds meer. Wellicht te ver voor jullie maar Elke Boxoen die wereldkampioen is geeft les in Aartrijke

Taygi

Citaat van: kathytjeuh_newfy op mei 14, 2020, 14:30:17 Doggydance interesseert mij ook steeds meer. Wellicht te ver voor jullie maar Elke Boxoen die wereldkampioen is geeft les in Aartrijke

Dat is inderdaad wat ver. :D

Marijnty

Hallo,

Ik zit met een mechelse herder in een hondenclub (kkush), maar mijn hond heeft de nvbk stamboom.
Nu werd ik gevraagd om mee ipo training te doen.
Wat ik zeer graag zou doen.
Is er een mogelijkheid om een werkboekje te krijgen voor de kkush?

Ik zou graag in de club blijven waar ik nu gehoorzaamheid train, ik ben er graag.
En heb bij enkel nvbk clubs al bot gevangen.