Kippen-topic

Gestart door Epona, juni 05, 2018, 17:19:16

Vorige topic - Volgende topic

Epona

wij willen graag starten met het houden van kippen.
een 6-tal.
tips voor een degelijk kippenverblijf, degelijk maar niet te duur?
iemand hier ervaring mee?

RustlingRose

Geen ervaring mee, maar op foto ziet het er wel klein uit voor 6 kippen (maar kan gezichtsbedrog zijn).
Moet het helemaal omheind zijn?

Epona

die foto is 4x2m
ja, liefst omheind, als mijn honden er zouden bijkunnen, zou het niet zijn om goedendag te zeggen :fuu:

RustlingRose

Citaat van: Epona op juni 06, 2018, 13:46:44
die foto is 4x2m
ja, liefst omheind, als mijn honden er zouden bijkunnen, zou het niet zijn om goedendag te zeggen :fuu:

8m² voor 6 kippen is veel te weinig (en dan staat er nog geen hok in). Je moet minstens 2m² per kip rekenen, maar idealiter reken je 5m² per kip...

Wij hebben gewoon een groot stuk omheind met draad van 1,80m hoogte zodat de honden er niet aan kunnen. Onder het poortje is beton gegoten, voor het geval een van de honden er onderdoor zou willen graven.
Of gaan je honden blot over 1,80m?

Nipo

Heb eens een vraagje, want ben nogal een kippenleek. Wij hebben 2 kippetjes van vorige week.

Ze voelden zich eigenlijk al vrij snel thuis en ze hebben ook niet meer echt schrik van de honden. Meteen de eerste dag legden ze al eitjes.

Maar nu hebben een aantal mensen me een beetje bang gemaakt voor die bloedluis. Kan je daar ook iets preventief voor doen? En hoe vaak maken jullie het kippenhok schoon en hoe? Ik las dat iemand Dasty gebruikte, maar is dat wel veilig voor de kippetjes?

Mercikes!

RustlingRose

Preventief: kot minstens 1 keer per week kuisen met warm water en wat zeep, en bij zeer warm weer (zoals nu) regelmatig checken op bloedluis. En vermijden dat er in je hok veel kieren en spleten zijn, want daar verstoppen ze zich.

Ik kuis inderdaad met Dasty als ik bloedluis ontdek, dus niet preventief. De kippen komen op dat moment niet in het hok, pas 6u later. Ik doe dat nu toch al een aantal jaren en er is nog geen kip van dood gevallen.

Sedde

Ik heb momenteel nog geen kippen, maar naar mijn weten mag je kippen behandelen met producten met ivermectine, eventueel stronghold of advocate voor honden/katten. Als je de juiste dosering weet natuurlijk.
Als ik kippen zou hebben, zou ik ze af en toe zeker preventief behandelen.

Nipo

Ok bedankt voor de reacties!  :wink:

Ze doen zich goed content, eitjes leggen is nog wat onregelmatig, maar dat zal nog wel goed komen.

Ik ga toch ook eens kijken voor zo'n preventieve behandeling.

Perdita

Hier werkt diatomeeen-aarde (van BioRon) goed. Ik wrijf de stokken er regelmatig goed mee in, en all kieren en gaten. Ik strooi ook wat in de legbakken.
Soms doe ik het ook op de kippen, maar meer tegen veerluis dan.
En ik meng het af en toe onder hun graan, tegen wormen.

RustlingRose

Woensdag is mijn lievelingskip Kimmy onverwachts overleden.  :cry: Ze heeft een hartfalen of hartslagaderbreuk gehad. 's middags alive and kicking en 's avonds lag ze dood in het hok  :cry:
Ze is de eerste kip die bij ons geboren is, nu 4,5 jaar geleden. Ze werd samen met haar broer geboren in putteke winter (februari) wanneer er sneeuw lag, niemand had gedacht dat ze het zouden overleven, maar het werden beiden twee grote, sterke kippen. Ze heeft 2 aanvallen van roofdieren (1 keer een roofvogel, andere keer een marter) overleefd en Django (25kg hond) is 1 keer op haar gaan zitten, maar ze liet zich niet kennen en herstelde steeds fantastisch. We noemden haar onkruid (want dat vergaat ook niet). Ze was nieuwsgierig en bazig. In de hiërarchie stond ze steeds naast of boven de haan  :vuistje: En ze is de (adoptie)moeder van een tiental kuikens die ze steeds groot heeft gebracht met de beste zorgen. :wub: Ze zal gemist worden  :huggg:
Haar oudste dochter Fifi heeft nu haar taak overgenomen als hoofdhen. Fifi, Lizzy, Tiny, Fluffy en de haan Ricky blijven nog met 5 achter. Hopelijk blijven ze nog een tijdje.

Perdita

Oh, dat is niet fijn RR. Ik heb hier een kip gehad die op die manier voor mijn ogen (letterlijk) stierf. Het gaat gelukkig erg vlug, ze weten er niet van.

Hier is Loretta een maand of  geleden gestorven. Nu zijn ze nog met 7, en de haan.

Perdita

Ik kreeg trouwens in mijn herinneringen van facebook een foto van toen Clarissa en Mathilda naar hier kwamen, 1 jaar geleden.
Clarissa heeft vorige week EINDELIJK besloten om in de rui te gaan :lol:. Ze krijgt stoppelkes. Dat werd tijd, want ze zag er nog steeds uit als een gepluimd kieken :lol:.

noorra

In mei had ik 2 kippen bijgekocht.
De man waarvan ik ze kocht zei dat ze binnen de 2-3 maanden zouden gaan leggen.
Maar er lagen maar geen eitjes in de legbak...
Gisteren was het eerste doosje van 6 vol!  :dance:
Ik denk dat er 1 kip om de 2 dagen legt nu...

RustlingRose

2018 is echt een vreselijk jaar...vrijdag na het werk heb ik Fluffy gevonden. Plots overleden. De buurman had ze nog om 16u zien rond lopen, levendig en niets aan te zien. Om 19u lag ze dood in haar hok  :cry: Ze was de jongste van de bende 2,5 jaar oud. Ik heb ze helemaal onderzocht, niets gevonden. Haar kam was ook niet blauw. Pff. Echt rot. Nu zijn ze nog met 4...

Perdita

Wat jammer RustlingRose, zo'n ontdekking is nooit fijn. Hopelijk maakt je viertal het nog goed.

Hier gaat het vrij goed met de bende. De 3 wittekes zijn heel erg in de rui, en Holly ziet er wel van af. Ze eet goed en nu met de zon die uitkomt gaat het goed. Maar wanneer er regen wind is, zit ze meestal in de stal. Ze heeft gelijk natuurlijk. Het kind heeft bijna al haar pluimen ineens afgesmeten :lol:.
Ze krijgt wat lekkere eiwitrijke hapjes om te zorgen dat ze niet afvalt. En Lancelot de haan ook natuurlijk, want die is ook op het einde van zijn rui en heeft meestal een winterdip.
Ze krijgen allemaal wel wat extra, en wat vitamines in hun water, maar deze twee net ietsje meer.

RustlingRose

Met het 4-tal gaat alles super! Ze hebben ook een erge rui-periode gekend, maar lopen er nu weer prachtig bij!

Fijn dat je 'zwakkere' kipjes extra beschutting en zorg krijgen  :thumbs: Hier krijgen ze in de koude periode af en toe (warme) rijst of pasta extra bovenop hun graantjes :shifty: Ze krijgen ook extra groentjes voor vitamines.

Nipo

Jullie spreken over de rui, is het dus normaal dat ze nu nog heel veel veren verliezen? Wij hebben een witte en zwarte kip en die witte is voor de helft kaal en die zwarte ziet er heel goed uit. Zou die witte het dan niet koud hebben nu?  :denk: Ik heb al gedacht wat extra stro enz te leggen, maar de kippen slapen op  hun stok, dus dan heeft da eigenlijk ook geen zin he  :fuu:

Perdita

Ja, sommige zijn daar laat bij, ik denk ook met dat lange warme weer. Geef ze maar wat extra eiwitrijk voer. Ik geef meelwormen, gehakt en vlokreeftjes. Niet overdrijven ermee natuurlijk, het zijn geen vleeseters. Maar ze vinden nu minder insecten, dus dat doet hen wel deugd.
En extra stro is zeker een goed idee.

Dit was Holly 2 weken geleden, echt een gepluimd kieken :lol:.
Intussen ziet ze er al terug veel beter uit, en ze voelt zich ook terug veel beter, ze zit niet meer ineen gedoken.

Nipo

Awel ja, zo ziet onze witte er ook uit!  :doh:

Ik zal nog wat extra stro geven en misschien eens gaan kijken voor wat extra eiwitten. Thanks!

antje

Hier ziet Lola (de zwarte van RR) eruit als een gepluimd kieken, Lemmy de haan ruift ook wel fel, de anderen zijn normaal.
De ex-baterijkippen zijn volop aan de leg.
Franka (de franke kip  :mrgreen:) weet hoe ze uit het hok moet geraken en zit nu overdag gewoon in de hof te scharrelen, heeft haar eigen legnest op het terras gekregen en als de honden aan de poort gaan blaffen, staat zij daar mee te kakelen  :lol:. Kom ik thuis en wacht ik te lang naar haar zin om haar iets te eten te geven, dan staat ze op de achterdeur te pikken. Dat is zo zalig om te zien hoe een batterijkipje weer helemaal kip kan en mag zijn.