oktober 30, 2020, 17:39:37

Stop aanleren

Gestart door zazou, augustus 29, 2016, 22:44:39

Vorige topic - Volgende topic

zazou

Hoe leer je de stop aan (stoppen waarmee hij bezig is en blijven stilstaan) aan een heel energieke hond? Alle tips zijn welkom.

Kathl1

Er zijn verschillende manieren, beetje afhankelijk ook wat bij jouw hond past.

Wat heb je al geprobeerd en waarom noem je je hond energiek?

zazou

Ik heb al geprobeerd:

• hond voor mij laten zitten en blijven, enkele stapjes achteruit gaan, hond oproepen en voor ze bij mij komt met handbeweging vooruit tot stilstand proberen brengen en 'stop' zeggen wanneer ze stilstaat, maar meestal vertraagt ze wel van het gebaar, maar stopt ze pas als ze echt bij mij is.

• hond oproepen, weer op korte afstand natuurlijk, en snoepje ernaartoe gooien. In het idee dat ze dan zou stoppen om het snoepje te pakken en ik die 'stop' kan belonen met het commando en een tweede snoepje, maar ze blijft bij dat gooien eigenlijk niet staan, begint gewoon heel fanatiek rond te snuffelen.

• aan de leiband zelf stilstaan en dan 'stop' zeggen, maar na heel wat herhalingen probeerde ik de 'stop' te geven voor ik stilstond en bleek ze het totaal niet te snappen. Terwijl ze de meeste commando's heel snel begrijpt

Ik noem het een energieke hond omdat ze zich overal 300% in smijt. Dat is niet negatief bedoeld, maar tis wel iets waar ik rekening mee moet houden. Eens ze mag 'werken' is ze heel enthousiast en kent ze maar 1 snelheid, vollenbak vooruit. Een hond die al sloffend op je afkomt bij het oproepen is denk ik makkelijker tot stilstand te brengen als eentje die alle snelheidsrecords probeert te breken.

poeseline

Wij hebben dat in een workshop gedaan door een snoepje te gooien en ze er achter te laten gaan, vlak voor ze terug willen komen gooi je dan de tweede snoep en zeg je stop.
Ik heb ook zo eentje die niet stopt eens hij op weg is  :mrgreen:

zazou

Citaat van: poeseline op augustus 30, 2016, 10:36:54
Wij hebben dat in een workshop gedaan door een snoepje te gooien en ze er achter te laten gaan, vlak voor ze terug willen komen gooi je dan de tweede snoep en zeg je stop.
Ik heb ook zo eentje die niet stopt eens hij op weg is  :mrgreen:

Dat probeerde ik dus uit te leggen in het 2e puntje van wat ik al geprobeerd heb. Alleen was mijn uitleg blijkbaar iets minder verstaanbaar :wink:

poeseline

Citaat van: zazou op augustus 30, 2016, 20:18:39
Dat probeerde ik dus uit te leggen in het 2e puntje van wat ik al geprobeerd heb. Alleen was mijn uitleg blijkbaar iets minder verstaanbaar :wink:

Voor mij leek dat iets anders omdat jij oproept. Dan zou die van mij ook niet blijven staan  :mrgreen: op zich kan je misschien wel shapen als ze gewoon op 1 plek snuffelt? Ergens is het logisch dat ze gaan snuffelen want ze moeten die snoep toch vinden  :vuistje:

evie

dus het gaat eigenlijk meer over de onderbreking? zoals in gehoorzaamheid
zoek hier in de zoekfunctie eens op onderbreking 

bv
http://www.hondenvrienden.be/forum/gehoorzaamheid/stap-terug-bij-onderbrekinga/

Kaya kent het bevel blijf of wacht, dan moet ze gewoon ter plaatste blijven stilstaan (bij blijf, bij wacht mag ze op dezelfde lijn nog wat rondsnuffelen  :mrgreen:)
Handig als ze voor mij loopt maar er komen onverwachts fietsers aan ofzo, als ik zie dat ze niet tijdig bij mij zou zijn als ik haar oproep dan geef ik in die gevallen liever het bevel blijf zodat ze niet in de weg loopt.
Die blijf is gewoon opgebouwd vanuit de gewone gehoorzaamheid met zitten en blijven zitten etc en dat is dan gewoon uitgebreid zonder daar veel bij na te denken op wandeling

evie

Tinne1990

Speelgoedje gebruiken in plaats van een snoepje? Op je hond toe lopen?

barbera

Mijn tip: laat een ander jou observeren. Misschien is jouw lichaamstaal niet duidelijk of doe je dingen te laat of op het verkeerde moment.

Ik heb altijd geleerd: Doet een hond niet wat de trainer wil, dan ligt de fout altijd bij de trainer  :lol:

Ik bedoel hiermee dat de baas intelligenter is dan een hond en wij ons moeten aanpassen aan wat zij snappen. Vaak ligt de fout dan bij ons als baas, omdat we verkeerde timing of lichaamstaal hebben.

zazou

Citaat van: poeseline op augustus 30, 2016, 20:21:30
Voor mij leek dat iets anders omdat jij oproept. Dan zou die van mij ook niet blijven staan  :mrgreen: op zich kan je misschien wel shapen als ze gewoon op 1 plek snuffelt? Ergens is het logisch dat ze gaan snuffelen want ze moeten die snoep toch vinden  :vuistje:

Als ik haar niet roep, komt ze toch ook niet naar mij zodat ik dat tweede snoepje niet kan gooien? Of mis ik iets?

Ja snuffelen is normaal, maar tis nogal een vreetzakje, dus als er één snoepje ligt, blijven we rondsnuffelen, metertje hierheen, metertje daarheen, want misschien liggen er nog wel snoepjes elders ;-)

zazou

Citaat van: evie op augustus 30, 2016, 20:49:10
dus het gaat eigenlijk meer over de onderbreking? zoals in gehoorzaamheid

Nee, ik wil haar echt wel 'stop' aanleren onder alle omstandigheden: stoppen met pushen, stoppen op de kattenloop als ze te ver voor mij uitloopt bij agility, stoppen aan de hoek van de straat of voor t oversteken bij het wandelen,... gewoon op commando leren stoppen wat ze doet en vooral stilstaan.

zazou

Citaat van: barbera op augustus 31, 2016, 13:32:04
Mijn tip: laat een ander jou observeren. Misschien is jouw lichaamstaal niet duidelijk of doe je dingen te laat of op het verkeerde moment.

Het probleem ligt zeker bij mij :D. Ik heb een leergierige, enthousiaste en slimme hond. Maar ik moet het aan haar verstand krijgen, vandaar dat ik tips vraag hoe ik dat best aanpak. Ik weet niet meteen iemand die ik kan vragen om mij te observeren. Bevriende hondenvrienden weten het ook niet meteen waarom het niet lukt.

Kathl1

Kent je hond een target? Met een target zou je een fysieke stop met een duidelijk punt aan kunnen leren. Vervolgens ga je dan verschillende targets achter elkaar leggen maar onvoorspelbaar stoppen en daarna bouw je de targets weer af.
Hierdoor wordt het voor de hond wat voorspelbaarder en bouw je ook een stuk spiergeheugen op waardoor het op langere termijn betrouwbaarder wordt, zeker als je het ook bij andere sporten wilt gebruiken.
Ik kan je eventueel wel begeleiden hiervoor, stuur me gerust een pb als je er niet uitkomt.