aan de kippen houders onder ons

Gestart door mijntje, september 13, 2015, 22:19:55

Vorige topic - Volgende topic

mijntje

Heb in mei ergens een witte kip gaan halen uit red een legkip het in de groep bregen viel best mee daar de haan veel bij haar was toen legden de andere twee nog eieren daarna zijn ze beginnen ruien maar zij  nu al hanz de zomer bezig daarmee waar door ik ook al hanz de zomer geen enkel ei heb  sinds vorige week is ook de haan nog eens overleden en dit zag ik ook aankomen die was gelijk hem al een paar dagen aan het verstoppen onder het hok zijn er dingen die ik kan doen of heven om dit te verbeteren hok is al helemaal gekuist en proper

elliot

Eerst veel voorkomende kwalen uitsluiten.
Proesten ze? Dan kunnen ze het snot hebben => antibiotica.
Zijn ze ontwormd? Indien niet: piperazine halen bij de apotheker. Z├ęker eens behandelen.
Hebben ze luizen? Check onder de staart aan de cloaca. Als daar witte kalkachtige afzettingen zitten hebben ze luizen => behandelen met veeluispoeder van Aveve.
Zijn er geen bloedluizen in je hok? Lees eens op internet hoe je dat moet checken. Behandel hok evt met product van bij Aveve.

Hoe is de algemene conditie verder? Mooie rode kammen die staan, of slappe, bleke kammen?

Je kan altijd echinacea bijgeven in het drinkwater. Dat verhoogt de weerstand.
Vitaminen in het water van bij de dierenspeciaalzaak krijgen de mijne ook bij.
Verder zorgen voor voldoende kalk: vermorzelde schelpen ter beschikking stellen (speciaalzaak).

Zorgen voor een tochtvrij nachthok is ook heel belangrijk.
En in de legnesten proper, niet beschimmeld hooi of stro.

mijntje

Alles is na gekeken alleen het verpluimen lukt niet zoals het moet blijkbaar