Dierenasiel beginnen

Gestart door Ketgirl, mei 11, 2015, 20:50:15

Vorige topic - Volgende topic

Ketgirl

Hallo :)

Ik ben nieuw hier en de laatste tijd zit ik met een gevoel in mij die niet weggaat nl. onrecht tegen dieren aanvechten, hen helpen, hen redden etc. Ik kan het steeds minder aanzien hoe dieren soms behandeld worden en hoe ze afzien. Dit besef kwam grotendeels toen een man in de buurt opgepakt werd nadat hij zijn 7de pup aan het mishandelen was, deze is nu terecht in een asiel in de buurt. Zelf wil ik ook iets kunnen doen voor dieren en dan moet ik onmiddellijk denken aan een asiel. Ik ben nu 18, ik heb handel gestudeerd in het middelbaar en ik zit nu in het 1ste jaar rechten aan de universiteit van Gent. Ik besef zeer goed dat het financieel bijna onhaalbaar is om een asiel te beginnen, maar ergens geloof ik dat er een mogelijkheid moet zijn.

Het dierenasiel bij ons in de buurt organiseerde onlangs een wandeling voor mensen met en zonder hond van ongeveer 7 km met als opbrengsten de inschrijvingen, drankverkoop en extra giften die als totaal een bedrag van 1350 euro opleverde ongeveer. En dan moet ik denken als je nu tijdens de lente en zomermaanden maandelijks zo iets organiseert? Ergens lijkt dit mij wel haalbaar. Om te wandelen met de dieren van hun asiel moet je een wandelkaart kopen van 10 euro die je 1 jaar lang kan gebruiken. Maar zelf had ik ook wel een paar ideeën die misschien wel geld kunnen opleveren voor een dierenasiel zoals:

- in rustige perioden kooien verhuren tegen betaling als soort tijdelijke opvang voor mensen die even niet voor hun hond kunnen zorgen etc.
- gedragstherapie aanbieden waarvan de opbrengst op de een of andere manier naar het asiel zou kunnen gaan
- etc.

Ergens hoop ik dat dit ooit zou lukken, maar graag zou ik eens jullie mening hierover horen. Soms krijg ik het gevoel dat het allemaal wel zou lukken op die manier, maar je moet met je twee voeten op de grond blijven eh! En eventerzijde, ikzelf heb een alaska malamute, dit is mijn eerste hond en zij is nu anderhalf jaar oud en wordt meer dan verwend.

evie

zowiezo moet je opvang en asiel volledig gescheiden houden, dus dan moet je 2 ruimtes hebben dus dat is ook kostelijk (uiteraard wel te doen)
Als het je interesseert dan zou ik eerst eens een (lange) tijd als vrijwilliger in een asiel werken, dan weet je wat er allemaal bij komt kijken
EN uiteraard steunen kan altijd he

Ketgirl

Idd steunen kan altijd, maar ik wil meer kunnen doen, ik wil de dankbaarheid van die dieren zien en ermee kunnen bezig zijn, ze verdienen zoveel beter dan wat sommige mensen hen geven! Ik heb al een paar dierenasielen gevraagd of ze vrijwilligers nodig hebben, maar het is er momenteel niet nodig, ze hebben wel mijn gegevens genoteerd dus we zullen zien.

evie

misschien is opvanggezin zijn iets voor je?
Hier staan een paar oproepjes op hv daarvoor (van de vzw time out denk ik, ik vermoed ook helpingdogs etc, genoeg organisaties die dat wel zoeken denk ik) maar dan moet je daar wel de tijd voor hebben natuurlijk

stropertje

Citaat van: Ketgirl op mei 11, 2015, 23:10:41
Idd steunen kan altijd, maar ik wil meer kunnen doen, ik wil de dankbaarheid van die dieren zien en ermee kunnen bezig zijn, ze verdienen zoveel beter dan wat sommige mensen hen geven!

Hm, ik heb nog nooit een dankbare hond gezien  :wink:. Honden kennen die emotie volgens mij niet, toch niet de menselijke interpretatie die wij er aan geven. Maar ik snap denk ik wel wat je bedoelt: je wil ze zien opfleuren, plezier hebben? De tip van Evie lijkt me een goeie tip: draai eerst even mee in een asiel als vrijwilliger. Want waar jij het moeilijk mee hebt, de buur die zijn zevende hond mishandelt, is bvb. één van de dingen waar asiels dagelijks mee geconfronteerd worden. Ben je zeker dat je dit aankan? Dit zijn situaties waar je bitter weinig aan kan doen, behalve dan proberen goed te maken wat die man keer op keer kapot maakt (of inzien dat het niet meer goed te maken valt). Als je zegt dat je steeds minder tegen zo'n dingen kan, dan denk ik dat een asiel starten niet jouw ding zal zijn.

Ketgirl

Opvanggezin is geen oplossing aangezien mijn ouders geen extra hond meer in huis willen.

De liefde die je van de hond kan terugkrijgen voelt voor mij als dankbaarheid. Met de mishandelingen van die man niet meer te kunnen aanzien bedoel ik vooral dat ik het niet kan verdragen dat dit kan gebeuren waardoor ik dieren wil beginnen helpen, in het begin zou ik het wel moeilijk hebben om zo een dieren te zien, maar toch zou ik alles doen om hen te kunnen verzorgen. Zij verdienen het niet om zo een dingen mee te maken en als je het niet kan voorkomen vind ik wel dat je moet proberen om hen te helpen achteraf. Hoe moeilijk dat soms ook is.

sportinggirl

je moet de zoekfunctie eens gebruiken op het forum. Hier staat een verhaal van Eline van Animal Trust in de beginperiode toen ze begon met haar asiel.

runa

Ik dacht ook meteen aan Eline (Trust hier op het forum), zij heeft zelf een asiel opgericht. Het was niet gemakkelijk, ze is zelfs even moeten stoppen maar ondertussen heeft ze een heel mooi asiel kunnen opbouwen. Ik denk dat je daar ook wel welkom bent als vrijwilliger.

Don Tibolo

http://www.hondenvrienden.be/forum/plaatsingen-asiels/zelf-een-dierenasiel-beginnen/msg2610826/#msg2610826

Hier is de link met een heel correcte uitleg van Eline (Trust).

:thumbs: in ieder geval al, hopelijk lukt het om toch een beetje mee te helpen aan het leed in de dierenwereld. Alle kleine beetjes helpen!

Ketgirl

Ik wist niet dat er al zoiets bestond :) vind het super wat ze doet, maar helaas is het absoluut niet tegen de deur voor mij. Zelf ben ik van regio Kortrijk en ik kan wel met de auto rijden, maar dat is nog die van mijn ouders die ik gebruik dus niet zo praktisch om telkens op en af te rijden naar Melle :(

gotcha

Een maandelijkse geldophaling is misschien ook wat veel als kandidaat donateurs,ook zo'n dag brengt heel wat vrijwilligerswerk op de been,praktisch is dit niet zo evident om deze ook optetrommmelen om alles in orde te brengen en op te ruimen.
al kan ik wel meevolgen in jouw verhaal om zoiets te kunnen verwezenlijken. :thumbs:

Ketgirl

Die geldophaling doet mij denken aan de koekjesverkoop van jeugdbewegingen :) die halen daar meestal wel redelijk veel geld mee op, maar ik denk als je het maandelijks doet dat op den duur veel mensen gaan afhaken :s

gotcha

een schappelijk peter of meterformule vind ik dan weer een aantrekkelijker item i.v.m asieldieren.

tina1978

Je kan mss vrijwiligerswerk doen bij dierenasiel de leiestreek in zwevegem, dat is vlak bij Kortijk. Ik denk dat je wel een iets te geromantiseerd beeld hebt van een asiel runnen.

Ketgirl

Ik had al eens gemaild naar het dierenasiel in Zwevegem, maar toen zochten ze niemand en hebben ze mijn gegevens genoteerd. Ze hebben mij net gecontacteerd dat ze iemand zoeken voor zaterdagochtend van 8u30 tot 12u en heb meteen toegezegd :)

Het kan vrij goed zijn dat ik het deels onderschat wat een asiel houden is, maar langs de andere kant is het wel iets wat ik echt met hart en ziel zou doen.

Ketgirl

Citaat van: gotcha op mei 13, 2015, 13:00:29
een schappelijk peter of meterformule vind ik dan weer een aantrekkelijker item i.v.m asieldieren.

dat klinkt idd wel goed :)

gotcha

jaren geleden had ik zoiets met gepensioneerde paarden,ik stortte een bedragje elke maand kreeg een foto van het paard en mocht het gaan bezoeken(heb dit wel niet gedaan want ik heb wat schrik van paarden :vuistje: )Toen het overleden was kreeg ik daar ook beriht van en mocht als ik wilde een nieuw paard kiezen.
Deze formule kan ook voor asieldieren al zou ik wel een aantal peters of meters nemen voor èèn dier,zo kan ook het jeugdige publiek eventueel aangesproken worden en het bedrag kleiner naar hun budget.kleintjes maken veel groot.
Kan ook in klasverband,verenigingen enz... :thumbs:

Ketgirl