commando's hoopers

Gestart door runa, februari 23, 2015, 12:31:25

Vorige topic - Volgende topic

runa

februari 23, 2015, 12:31:25 Laatste wijziging: februari 23, 2015, 12:35:26 door runa
Welke commando's worden veel gebruikt en voor welke beweging staan ze dan?
Ik ben een beetje in de war met welke commando's ik zou gebruiken en of ik evt commando's kan (her)gebruiken die ze al kent.
Op de HS zijn we nu begonnen met de 'fly' en 'away' waarbij de hond ofwel linksom of rechtsom rond een kegel moet gaan, wat dan als voorbereiding kan dienen voor links of rechts draaien. Maar 'fly' lijkt op 'draai' (gewoon een rondje draaien zoals in DD) en 'away' gebruik ik al om haar vooruit te sturen  :doh: 'ga rond' kent ze wel voor rond een paaltje/kegel te lopen maar daar heb ik nooit een vaste richting voor gebruikt.  Voor andere commando's heb ik ook nog niet echt inspiratie.

Pixie

Ik gebruik 'left' en 'right' ipv 'come by' en 'away' of 'cik' en 'cap'. Vind ik handig omdat ik dank niet hoef na te denken of cik nu weer links of rechts was ... Of je kan 'gauche' en 'droite' gebruiken.

Joska

Wij gebruiken links en rechts, als het is loop naar het paaltje/hooper/sprong en ga dan links/rechts)
Als het is loop naar het paaltje/hooper/sprong en draai kort errond linksom of rechtsom, dan gebruiken we sisi (linksom) en lala (rechtsom)

Maar dat is vooral agility gebaseerd, waar er ook een deel lichaamstaal en positie bij komt. Ik weet nog niet of dat ook bij hoopers gaat werken.

runa

Citaat van: Pixie op februari 23, 2015, 12:52:16
Ik gebruik 'left' en 'right' ipv 'come by' en 'away' of 'cik' en 'cap'. Vind ik handig omdat ik dank niet hoef na te denken of cik nu weer links of rechts was ... Of je kan 'gauche' en 'droite' gebruiken.

'right' lijkt weer veel op 'draai' en 'gauche' op 'go'. 'left' en 'droite' gebruiken gaat dan weer te verwarrend zijn voor mezelf  :doh: Misschien moet ik ook eens woorden uitvinden  :denk:

Citaat van: Joska op februari 23, 2015, 13:22:48
Wij gebruiken links en rechts, als het is loop naar het paaltje/hooper/sprong en ga dan links/rechts)
Als het is loop naar het paaltje/hooper/sprong en draai kort errond linksom of rechtsom, dan gebruiken we sisi (linksom) en lala (rechtsom)

Maar dat is vooral agility gebaseerd, waar er ook een deel lichaamstaal en positie bij komt. Ik weet nog niet of dat ook bij hoopers gaat werken.

'rechts' gebruik ik al tijdens het wandelen en fietsen met de betekenis 'wandel rechts van mij' of 'sla rechts af', daar nog een betekenis aan toevoegen lijkt me riskant.
Als ik me niet vergis is het uiteindelijk de bedoeling dat je met 1 commando de hond ook een reeks achtereenvolgende hoopers kan laten nemen ipv voor elke afzonderlijke hooper iets te roepen.

Joska

Citaat van: runa op februari 24, 2015, 00:23:51
'right' lijkt weer veel op 'draai' en 'gauche' op 'go'. 'left' en 'droite' gebruiken gaat dan weer te verwarrend zijn voor mezelf  :doh: Misschien moet ik ook eens woorden uitvinden  :denk:
'rechts' gebruik ik al tijdens het wandelen en fietsen met de betekenis 'wandel rechts van mij' of 'sla rechts af', daar nog een betekenis aan toevoegen lijkt me riskant.
Als ik me niet vergis is het uiteindelijk de bedoeling dat je met 1 commando de hond ook een reeks achtereenvolgende hoopers kan laten nemen ipv voor elke afzonderlijke hooper iets te roepen.

Ik gebruik links en rechts ook op wandeling of bij canicross/bikejoring, maar ze kunnen dat blijkbaar wel in de context plaatsen.
Verder hebben ze bij agility geleerd om focus te zetten op een lijn hindernissen voor hen. Dus moet ik eigenlijk alleen commando's geven als ze van die lijn moeten afwijken (in theorie toch, want in praktijk kijken ze vaak nog te veel naar mij tussen in)
We hebben ook nog de commando's 'go' (ga zelfstandig naar een hindernis in de richting die ik aanwijs) en 'vooruit' (spreekt voor zich)

Pixie

Citaat van: runa op februari 24, 2015, 00:23:51

Ik denk dat dat wel kan hoor. Roxy kan 'naar rechts' ook toepassen in verschillende omstandigheden: afdraaien tijdens het joggen, naar het rechterbakje lopen, rechts afdraaien na een sprong ... Als ze dit echt als een richting gaan zien, moet dat wel lukken ;-). Rechts is bij ons dus gewoon afdraaien, right is kort om een voorwerp draaien. Idem voor links en left.

Tequila

goh de rechts aan de step is voor Lolo de eerste straat/het eerste pad/de eerste dreef dat je tegenkomt rechts afslaan, bij agility is rechts onmiddellijk draaien en dat gaat beiden heel er vlot  :wink:

runa

Het afslaan combineren met rechts in agility/hoopers kan ik nog begrijpen maar 'rechts' betekent bij ons ook mooi rechts naast mij wandelen als we vb een fietser of zo tegen komen. Het is geen commando voor een volgoefening maar zelfs op de HS gebruik ik het soms omdat ik wil dat ze daar rechts van mij loopt dus als ze eens links probeert te lopen zeg ik ook 'rechts'. Tis nogal ingewikkeld  :mrgreen:  :doh:

runa

Ik heb gisteren nog een workshop hoopers gedaan, ik ga nog veel commando's moeten verzinnen  :doh: Met alleen agility-commando's kom je er niet.
Ik heb nu:
-vooruit om rechtdoor door de hooper(s) te gaan
-rond en wissel om door 2 hoopers te gaan die naast elkaar staan
-jip en jap om rond een kegel te gaan
-tunnel om door een tunnel te gaan (maar ze heeft ook laten vallen dat de hond moet weten aan welke kant hij in de tunnel moet, nog geen idee hoe dat in zijn werk zal gaan)

Nu moet ik nog een commando verzinnen voor als de hoopers in een hoek van 90° staan, misschien dat ik toch maar probeer met links en rechts. Als het toch te verwarrend is kan ik nog veranderen.  :weetniet:

Sofie en Lady

Haha ik weet het ook nog niet goed. Ergens moeten ze eigenlijk zelfstandig de lijn naar de hoopers zoeken.
Ik persoonlijk wil niet teveel commando's gebruiken.

"Vooruit" zeg ik enkel als ze een recht lijn volledig mogen nemen.
"Buis" is bij mij voor de tunnel
"om" is voor een ton maar denk dat ik dat ook wel voor een hek zou durven gebruiken. Wilt gewoon zeggen dat ze errond moeten gaan
Voor een hooper zeg ik soms 'go' maar eigenlijk wil ik er niets aan geven omdat ze echt zelf de hooper moeten gaan opzoeken.

Kegels hebben we nog niet gehad. Gebruiken ze dat dan?

Vlakken ga ik met Zohra nooit doen, noch een slalom.

Ohja voor links en rechts heb ik ook nog geen commando. Ofwel draai ik zelf en weet ze het daardoor, ofwel zeg ik haar naam en krijg ik haar zo in de juiste richting.

Het is allemaal nog zoeken....

Tianiz

Aangezien ik links en rechts niet kan uit elkaar houden zeg ik 'hier' en 'daar'... naar mij draaien of van mij weg draaien...

Ik doe nog geen hoopers, maar dat staat wel op mijn winterplanning.

Tequila

Ik ben ingeschreven voor een workshop van 6 lessen met Yin ... K ben benieuwd  :D

Sofie en Lady

Citaat van: Tequila op september 21, 2015, 17:33:53
Ik ben ingeschreven voor een workshop van 6 lessen met Yin ... K ben benieuwd  :D

Zal leuk zijn!

runa

Citaat van: Sofie en Lady op september 21, 2015, 15:36:50
Haha ik weet het ook nog niet goed. Ergens moeten ze eigenlijk zelfstandig de lijn naar de hoopers zoeken.
Ik persoonlijk wil niet teveel commando's gebruiken.

"Vooruit" zeg ik enkel als ze een recht lijn volledig mogen nemen.
"Buis" is bij mij voor de tunnel
"om" is voor een ton maar denk dat ik dat ook wel voor een hek zou durven gebruiken. Wilt gewoon zeggen dat ze errond moeten gaan
Voor een hooper zeg ik soms 'go' maar eigenlijk wil ik er niets aan geven omdat ze echt zelf de hooper moeten gaan opzoeken.

Kegels hebben we nog niet gehad. Gebruiken ze dat dan?

Vlakken ga ik met Zohra nooit doen, noch een slalom.

Ohja voor links en rechts heb ik ook nog geen commando. Ofwel draai ik zelf en weet ze het daardoor, ofwel zeg ik haar naam en krijg ik haar zo in de juiste richting.

Het is allemaal nog zoeken....

De kegels zijn ter vervanging van tonnen  :wink:
Gebruik je maar 1 commando voor de ton? Hoe weet ze dan in welke richting ze moet draaien want daar doen wij ook veel variaties op  :denk:

Citaat van: Tianiz op september 21, 2015, 17:27:50
Aangezien ik links en rechts niet kan uit elkaar houden zeg ik 'hier' en 'daar'... naar mij draaien of van mij weg draaien...

Ik doe nog geen hoopers, maar dat staat wel op mijn winterplanning.
Citaat van: Tequila op september 21, 2015, 17:33:53

Succes!  :thumbs:

Sofie en Lady

Citaat van: runa op september 22, 2015, 09:53:42
Gebruik je maar 1 commando voor de ton? Hoe weet ze dan in welke richting ze moet draaien want daar doen wij ook veel variaties op  :denk:

Naar gelang ik ze stuur naar de ton, dan weet ze dat.

Tequila

Eerste les gehad zaterdag, k kijk al uit naar de volgende les  :thumbs: