voederballen voor vogels

Gestart door Kimme, december 26, 2014, 13:21:30

Vorige topic - Volgende topic

Kimme

Iedere winter zorg ik ervoor dat de vogels ook wat te eten hebben, maar ik had dit jaar al gemerkt dat ze ongelooflijk veel eten. Heb ik het even in de gaten gehouden : gisterenavond heb ik een vetbolletje in een struik gehangen, deze morgen was het weg (inclusief het netje). 'k Vroeg me af wat voor dier de vetbolletjes zou pikken? Grotere vogels? Ratten of muizen?

Chocky

eksters en kraaien pakken die maar al te graag ;-)

TerriPoody

Als we in Luxemburg zijn, hangen we die ook en zien we wie dat komt opeten en dat wordt daar effectief allemaal door vogels opgegeten.
Ik heb daar eens fotootjes van genomen en dit zijn zowat de bezoekers die we gezien hebben (zie foto's).
Er komt ook geregeld een Vlaamse Gaai maar die is altijd moeilijk te fotograferen...
En van wat ik gezien heb, eten ze dat zelf allemaal op, ratten en muizen krijgen daar de kans niet  :vuistje:

[verwijderd door de beheerder]

Kimme

Citaat van: Chocky op december 26, 2014, 13:53:19
eksters en kraaien pakken die maar al te graag ;-)

En hoe zorg ik ervoor dat de buit eerlijk verdeeld wordt tussen de grote vogels en de kleintjes?
Kan ik iets geven aan de eksters en kraaien dat ze verkiezen boven de bolletjes?

Mooie foto's, Terripoody! Leuk hé, al dat leven rond je huis. Hier zijn het vooral huismussen, winterkoninkjes, pimpelmezen, koolmezen en merels. Af en toe enkele roodborstjes of vinken. Momenteel ook enorme groepen spreeuwen die in de hoogste bomen komen rusten en een koppeltje eksters.

TerriPoody

Citaat van: Kimme op december 26, 2014, 14:48:36
En hoe zorg ik ervoor dat de buit eerlijk verdeeld wordt tussen de grote vogels en de kleintjes?
Kan ik iets geven aan de eksters en kraaien dat ze verkiezen boven de bolletjes?

Mooie foto's, Terripoody! Leuk hé, al dat leven rond je huis. Hier zijn het vooral huismussen, winterkoninkjes, pimpelmezen, koolmezen en merels. Af en toe enkele roodborstjes of vinken. Momenteel ook enorme groepen spreeuwen die in de hoogste bomen komen rusten en een koppeltje eksters.

Je kan het bv. in een vogelhuisje hangen (met een dakje dat openklapt of zo) met een klein gaatje waar alleen die kleintjes doorkunnen...

[verwijderd door de beheerder]

Irisvdb

Wij hebben twee voedersilos met granen in. Één gewone voor iedereen die meestal door de halsbandparkieten leeg ggegeten wordt.  En één met soort kooi rond waar alleen de kleine vogeltjes door kunnen. (Te verkrijgen bij Vivara). Daarbij hebben we ook nog een voederhuisje met vetblokken in, dat gaat langer mee dan die bollen. Die lege netjes kunnen ze ook in vast geraken.

Chocky

Ik steek ze in ijzeren silo's en wat de eksters en kraaien betreft die eten alles die zullen dan wel naar het voederhuisje verhuizen ;-)

Kimme

Mja, 'k ben vast weer moeilijk aan het doen, maar 'k vind dat eigenlijk echt niet mooi, zo'n hokjes en kooitjes. 'k Zal ze in leuke kleurtjes schilderen  :dance:

Castia

voederplaats met een gaasdraad omwikkelen zodat alleen kleine vogeltjes aan het eten kunnen afhankelijk van de grootte van de gaten in draad (heb ik ergens gelezen)

Castia

Citaat van: Kimme op december 26, 2014, 13:21:30
Iedere winter zorg ik ervoor dat de vogels ook wat te eten hebben, maar ik had dit jaar al gemerkt dat ze ongelooflijk veel eten. Heb ik het even in de gaten gehouden : gisterenavond heb ik een vetbolletje in een struik gehangen, deze morgen was het weg (inclusief het netje). 'k Vroeg me af wat voor dier de vetbolletjes zou pikken? Grotere vogels? Ratten of muizen?

vogels komen toch niet 's nachts eten, tenzij uilen ? denk dat er iets anders mee weg is maar wat ?

musicon08

december 31, 2014, 13:02:56 #10 Laatste wijziging: december 31, 2014, 13:17:29 door musicon08
Bij ons komen er soms ook duiven. Die vreten alles ineens op. Ik had al eens gedacht om ze weg te jagen, maar die duiven komen goed van pas in het broed seizoen voor de kleinere rassen. Wij zitten met eksters in de buurt en de duiven zijn de enige die de eksters durven verjagen.

barbaras

Voor de merels en de duiven en de Vlaamse gaai leg ik appels, grovere graantjes en broodkorstjes, zo laten die de kleinere vogeltjes met rust die ad bollen en nootjesnetjes hangen pikken.  :wink:

Timo jr

Hier ook 'systeempjes' om ervoor te zorgen dat het naar de kleintjes gaat...
Niet altijd even mooi inderdaad, maar probeer er dus wel op te letten dat het iets is wat je OF amper ziet OF er wat 'natuurlijk' uit ziet...
'draadsilo' in 't groen, hangt in een 'verwilderde beuk', als je het niet weet hangen, zie je het niet...
Ergens in de buurt daarvan een huisjesachtige silo met hele kleine opening onderaan...

Vind het wel leuk dat er tegenwoordig zo'n uitgebreid gamma te vinden is! Ik ben uiteraard zo'n uil die daar eigenlijk teveel geld aan uit geeft... 'Strooivoer' hebben we in emmers, om in de 'huisjes-silo's' te doen (maar is ook het minst populaire bij zowat alle vogeltjes... Vetbollen, momenteel heb ik keileuke met 'meelwormpjes' in! Vliegt er uiteraard door gelijk zot... Zitten dus in een 'draadsilo' dus kunnen niet in zijn geheel mee genomen worden...
EN dan laatst zo'n super mooie 'krans' XL, vanalles en nog wat erin... Om op de tuintafel te leggen bij wijze van decoratie ook... Volgende ochtend, ik sta op, kijk boven uit de venster, want daar heb je een mooi overzicht over al die plekjes en zie je de vogeltjes à volonté in actie... Mijne Krans helemaal WEG!!!???!!!!
Wat kon dat nu toch zijn?????
(bleek Benz geweest te zijn... 3 dagen diarree...  :roll: :mrgreen: )

EmKe

Grote vogels komen hier aan het katteneten zitten, kleinere pikken graantjes mee bij de kippen.
Valt op dat er weinig mussen zijn maar veel roodborstjes. In mijn kindertijd (heeeeel lang geleden  :wink:) was het omgekeerd.

Chocky

Citaat van: EmKe op december 31, 2014, 13:48:55
Grote vogels komen hier aan het katteneten zitten, kleinere pikken graantjes mee bij de kippen.
Valt op dat er weinig mussen zijn maar veel roodborstjes. In mijn kindertijd (heeeeel lang geleden  :wink:) was het omgekeerd.
Hier geen roodborstjes alleen kole mezen en pimpelmezen en af en toe een verdwaalde mus.

musicon08

Citaat van: EmKe op december 31, 2014, 13:48:55

Dat verbaast mij.  :yes:

mienni

Als ge mezenbollen ophangt aan een boom
moet ge die niet hangen aan een koordje
De afstand ( bv  20 cm ) neemt ge een stijf
voorwerp wat niet plooit ( een ijzeren staafje) of zo
Daar kunnen de eksters en de torenkraaien niet aan
Probeer het eens  :thumbs:
Voer ook niet te veel mezenbollen op een korte afstand
als ze te nat worden hebben ze ze niet meer graag :yes:
Groetjes mienni en Kay  :wave: