mankend schaap

Gestart door Hilde en Lisa, november 19, 2014, 22:58:57

Vorige topic - Volgende topic

Hilde en Lisa

Hey, zijn hier schapenkenners?
Ik heb een mankend schaap, een bruin schaap... ooi, niet drachtig...
Ze heeft geen rotkreupel aan haar hoeven en wordt goed verzorgd...
Op een dag mankte ze, na enkele dagen veearts gebeld en die heeft 'endocam' of zoiets gegeven, zoals metacam bij honden...
ging 2 weken beter maar nu is het weer heel erg, haar achterhand vooral langs de linkerkant...
veearts is weer opgebeld en komt weldra... als de koeien hun keizersnede achter de rug hebben...
wie heeft ervaring met mankende schapen??? en raad???

Fay-Heathcliff

Als wij een manker hebben, dan worden indien nodig de hoeven bijgeknipt , alle vuil van er rond en er tussen uitgehaald en bespoten met blauw- of alluminiumspray. Dat knippen en/of  kuisen en bespuiten wordt herhaald tot we zien dat het niet meer mankt.
Dat schaap wordt ook op stal gezet  (samen met 2 of 3 andere) als de weide nat ligt.

Hilde en Lisa

een andere veearts is gekomen en het schaap had een blaar tussen de hoeven... begon lichtjes te rieken... dus penicilline en metacam en in een week zou ze weer normaal moeten stappen... een ander schaap begint nu ook al te manken  :cry:

Hilde en Lisa

nu weet ik al veel meer over schapen : het bekappen van de hoeven, uitkuisen van de hoeven,...
maar weet iemand waar ik een degelijk mesje kan kopen, en een degelijke hoevenschaar... ik vind op het moment enkel sites in Nederland... iemand die iets kent in Belgiƫ? Dank voor de info