schildpadden

Gestart door tinker, oktober 31, 2014, 08:29:37

Vorige topic - Volgende topic

tinker

Ik twijfel al een tijdje om schildpadden te houden.

Wie heeft er schildpadden ??
Zijn ze makkelijk te houden ??
Voor- en nadelen ??

Ik heb al wat opgezocht op internet, maar ik wil persoonlijke ervaringen en meningen
wel eens horen.

gotcha

Goed nadenken  :yes: welke zou je aanschaffen?

Als je de kleine roodwangschildpadjes wil kopen,ga dan eens naar de zoo kijken hoe groot deze worden.Meestal gedumpte exemplaren.Het fabeltje dat ze klein blijven,naar gelang de huisvesting:niet geloven.
Water moet echt wel zuiver gehouden worden (salmonella).
Heb eentje meegemaakt die de schildpad weg gooide,bleek dat ie in winterslaap verzeild was :wink:
op zich is het al positief dat je eerst extra info vraagt. :thumbs:

-Tom-

Waterschildpadden of landschildpadden? Dat is nog een heel verschil.

Roodwangen ga je niet makkelijk meer vinden, die mogen niet meer geïmporteerd worden. Nu zijn het qua waterschildpadden vooral geelwangen/-buiken of kruisingen die je tegenkomt. Deze worden echter te groot voor de meeste mensen om op een deftige manier te houden. Je hebt ook wel soorten die kleiner blijven, maar die ga je zelden in winkels tegenkomen en moet je al bij kwekers of speciaalzaken gaan zoeken.

flanel

Hier een landschildpad, is eigenlijk supermakkelijk...
Na zijn winterslaap loopt die wat  te "genieten" in de tuin, gewoon wat groentjes bijgeven, die komt hij uit je hand eten als hij wil. Hij kan enorm genieten van wat "kroelen" onder zijn kinneke, maar verder laat ik die meestal met rust.

Elke winter verdwijnt hij even, rond april komt hij terug...

Pepperke

Mijn schoonouders hebben een landschildpad. Is al zeker 50 jaar of zo. Dus rekening mee houden dat dat lang kan meegaan  :lol:
Ze hebben er niet veel werk aan. In de winter steken ze die in een doos en dan in de kelder. In de lente, zomer loopt die gewoon in de tuin rond. Ze heeft daar een hokje waar ze in kan en daar maakt ze wel gebruik van. Verder krijgt die groenten om te eten (en ze eet ook wel gras).
Op een gegeven moment is ze begonnen met eieren te leggen (maar 1x per jaar, weet niet of ze dat nu nog doet).

Bandolero

Hier waterschildpadden.
Ik vind er niet veel aan  :lol:
Veel meer dan eten geven en hun water verversen heb je er niet aan.
1 van de 2 eet vanuit de hand als we dat proberen, de andere is veel schuwer.
Nu zijn ze bena in winterslaap, eten zo goed als niets meer.

Demoppies

Bij de ouders 2 landschildpadden. Eva... kieskeurig ding, wilt enkel uit de hand eten en dan is het nog niet eender wie haar eten geeft, mannen moet ze niet van hebben en naar mij blaast ze.
En dan Schumacher onze stoere jongen waarbij je geen lederen schoenen mag aanhebben in de tuin want die valt hij aan. 't zijn zotte beestjes  :zot: Onze papa werkte vroeger op het containerpark en heeft Schumacher daar van tussen het karton gehaald. Niet te geloven met wat voor beesten hij soms thuis kwam. Vaak waren het reptielen.
Ze hebben een hok waar ze gretig gebruik van maken om te gaan slapen en in de winter doen ze hun slaapje op zolder. Ze eten vooral groentjes maar zijn verzot op banaan en bo'kes gesopt in de melk  :mrgreen:

Fabienne75

Alles hangt er inderdaad vanaf welke soort je wil gaan houden. Water- of landschildpadden ? De europese soorten of meer tropische dieren ?
Ik heb twee Kinosternon cruentatums en een geelwang zijnde waterschildpadden. En twee kolenbranderschildpadden. Geen enkel van mijn dieren kan tegen koude. Je moet een groot paludarium of terrarium hebben dat constant op temperatuur gehouden wordt, UVB en UVA lampen, goede filter ...
Het gaat hier zelfs zo ver dat we een veranda aan het bouwen zijn voor de schildpadden, dus makkelijk en goedkoop ... niet echt.
Grieken kan je buiten houden en ook laten overwinteren als ze een bepaalde leeftijd hebben. Koop je kleintjes dan moet je alsnog een terrarium met UVB/UVA lampen kopen.
Als je besloten hebt over welke soort je wil dan kan ik je raad geven, ben (zoals je ziet) een beetje schildpaddengek ...  :fuu:

Xanthippe

Ik vind dat er veel zorg nodig is en dat je er maar weinig voor terug krijgt. Mijn ervaring met waterschildpadden is dat ze zijn erg mooi zijn om naar te kijken en het is ook fijn om ze te voederen, maar ze groeien snel, waardoor je hun aquarium ook steeds moet aanpassen. Dat aquarium moet dan ook uitgerust zijn met een "stuk land" en ook warmte-/ uv-lampen. Je moet steeds letten op de temperatuur en eventueel vitaminen bijgeven. Naargelang de voeding die je geeft, moet je het aquarium ook vrij vaak schoonmaken...

Nanne

Bij waterschildpadden is het een must om er een goede filter op te zetten. Dan hoef je niet zoveel te verversen en doen de bacterie├źn het werk, ik ververs om de zoveel tijd 25 % van het water en dat is voldoende.
Om de 3 maand de filter de filter reinigen. Potjesvoer voor waterschildpadden is niet voldoende! Ik maak hier ook mijn eigen schildpaddenpudding waar er vanalles inzit.
Een goed eiland waar de temperatuur tussen de 32 en de 35 graden is is ook broodnodig, bij volwassen vrouwen een zandeiland. Bij kleinblijvende soorten kan je ook het aquarium mooier inrrichten want die slopen niks.
Enkele foto's van mij, alleen kleinblijvende soorten.

doby

Wij hebben 3 landschildpadden, 2 griekjes en 1 Turk.  Onze Turk (Jan) is de oudste, die moet min. 60 jaar zijn.  Ons Mieke is rond de 50-55 jaar en dan hebben we nog een vondelingetje van vorige zomer.  Ik vermoed ergens rond 10-15 jaar.

Zijn supergemakkelijk om te houden eigenlijk (als ze ouder zijn dus niet meer onder warmtelampen moeten).  Ze zitten van maart tot november buiten (zie foto's) en nu volgend weekend verhuizen ze naar de frigo voor hun winterslaap.

Onze Jan

Ons Mieke

ands

Effe een post om te volgen, moet nu gaan werken maar antwoord deze avond wel.

Pepperke

Oh doby, wat een leuk plekje voor de schildpadden zeg!

paulien

Wij zijn al heel lang op zoek om onze schildpad weg te doen. Maar niemand wel hem.
eventueel interesse? Het is een waterschildpad. Een muskusschildpad, wordt niet groot.

tinker

Toch maar besloten om het idee om er te houden weer op te bergen.
De zin was weer even opgeflakkerd omdat een kennis de hare wilde wegdoen.
Als ik het zou doen, wil ik dat goed doen en zou ik een serieuze investering
moeten doen qua filters, een ruim binnen/buitenverblijf e.d. 
Dus ja, wie weet, later wel.

Paulien: er is een schilpaddenopvang in Nederland.
www.schildpaddenopvang.nl

Bedankt voor jullie mening en reacties.

ands

Had een uitgebreide uitleg klaar, maar is dus niet meer nodig.  Goed dat je niet weloverdacht er aan begint.  Want is vnl bij waterschildpadden een zeer groot probleem.  Staan bvb nog steeds aan de kassa van tom&....  En er worden nog steeds palmboombakjes verkocht.

Nanne

Pff ja, kan mij daar ook enorm aan ergeren. En hoeveel staan er niet te adopteren op de tweedehandssites, dat ze zich eerst eens informeren he eer ze een kopen.
Met al die goede websites over schildpadden kan je echt niet meer zeggen dat je niet wist hoe groot ze worden of hoe ze te verzorgen.

Obviously

Citaat van: Nanne op november 06, 2014, 13:23:15
Pff ja, kan mij daar ook enorm aan ergeren. En hoeveel staan er niet te adopteren op de tweedehandssites, dat ze zich eerst eens informeren he eer ze een kopen.
Met al die goede websites over schildpadden kan je echt niet meer zeggen dat je niet wist hoe groot ze worden of hoe ze te verzorgen.

En toch mispak je je hieraan heel snel en wordt het nog steeds geminimaliseerd!
Mijn man heeft er cadeau gekregen voor zijn verjaardag 2 / 3 jaar geleden en houdt de schildpadden (naar mijn gevoel iig) niet zoals het hoort. Het hier ombuigen is echter onmogelijk en nu pas heb ik hem zover dat hij ze beter zou herplaatsen. Maar waar he?!

ands

In alphen aan de Rijn is er een opvang, maar daar moet je wel betalen voor afstand.

memyselfandi

Mojn ouders hebben er ooit weggegeven aan een hollander die een cactustuin en wijngaard had en redelijk veel schildpadden. Ikzelf heb er. Een weggegeven aan familie, maar een schooltje kan ze ook opvangen voor een klasje. Die hebben mij dat ook voorgesteld