Gould Amandine

Gestart door watchhorse, maart 21, 2014, 22:49:05

Vorige topic - Volgende topic

watchhorse

Van toen ik jong was was er naast de liefde voor honden ook steeds een drang om vogels te houden.
Enkele jaren terug werd ik wederom gebeten door die microbe en deze keer koos ik voor de Gould Amandinen.
Mijn ervaring van vroeger bestond enkel in het houden van parkieten, kanaries en zebravinkjes en dus heb ik heel wat mogen leren.
Vogels houden is niet zo simpel en vooral niet als men dan nog exoten wenst te houden.
Ik heb dus al enkele leerjaren achter de rug en jammer genoeg hebben deze leerjaren al voor heel wat problemen gezorgd bij het houden van deze vogeltjes. Ik moet bekennen dat ik talloze vogels verloren heb. :oops:

De eerste doden vielen toen ik (onwetend als ik was) 2 koppels blauwe amandinen ging halen bij een kweker. De jongen waren nog niet helemaal op kleur en de vogels kwamen uit een kraaknet "vogelhuis". Je kon er echt van de grond eten en er was ventilatie, verwarming en speciale verlichting.
Thuis de koppels in de volière geplaatst en 2 dagen later waren ze dood. Ze hadden dus geen weerstand en dit werd hun fataal.

Andere verliezen waren er bij het kweken doordat de ouderdieren de jongen aan hun lot overlieten.

Een andere les was het onderleggen bij Japanse Meeuwkes. Op fora las ik dat dit veel werd gedaan omdat de meeuwkes goede broedsters waren.
Ik dus 2 koppeltjes Japanse Meeuwkes aangeschaft en even zien of ze goed broeden. :fuu:
Ik kan dit dus beamen dat ze goede broedsters zijn. :yes: Na 1 jaar wist ik niet meer wat ik moest doen met al die meeuwkes. :lol:

Heden heb ik dus een 20-tal Goulds en deze zitten in een volière en dit ook in de winter.
Ze kweken goed tot redelijk goed en hopelijk is het dit jaar een goed jaar voor de vogels want dan is het ook voor ons een goed jaar.
Exoten hebben graag de zon en wij dus ook. :dance:

Als ik even kan zal ik eens foto's nemen van de volière en hier plaatsen. :thumbs:

[verwijderd door de beheerder]

noorra

Mijn vader gebruikt ook Japanse meeuwen om eitjes onder te leggen van andere soorten vogels die niet goed broeden.  :yes:
Hij heeft zelf vroeger goulds gehad, maar door een ziekte alle goulds dood en sindsdien geen goulds meer gehad.
Nu heeft hij zebravinken, Japanse meeuwen, witkopnonnen, zilverbekken,... vanalles, maar vooral exoten.

Linda G.

Kunnen die goudamandines ook in een buitenvoliere in de winter ? Mijn schoonmoeder heeft een voliere vol kanaries, en ze wil er iets bijzetten met meer kleur.

watchhorse

Als ze uit een volière komen zonder verwarming dan is dit geen probleem.
Bij strenge winters moeten ze wel een plaats hebben waar ze uit de wind en droog kunnen overnachten/zitten maar dat zal geen probleem zijn want kanaries hebben dit ook nodig.

Best wel particulier aanschaffen waar je ziet dat ze uit buitenvolieres komen want in winkels heb je geen zekerheid. :wink:

De laatste jaren heb ik misschien een 3-tal "winterdoden" gekregen maar dat waren dan telkens jonge dieren die net in de winter op kleur kwamen.

Weet wel dat Goulds rond zaad eten en kanaries lang zaad. Er zal dus op 2 plaatsen moeten gevoederd worden. :denk:

Obi

Oh wat leuk, WH is ook een vogelliefhebber  :mrgreen:

Ik heb al 10 jaar valkparkieten, ze wonen wel binnen in een grote kooi.
De oudste zijn onlangs 10 jaar geworden... de jongste is 6 jaar.
Het is mijn droom om ooit een voliere in de tuin te hebben met valkparkieten of, als ik geld genoeg heb, een koppel papegaaien  :yes:

watchhorse

Deze eens omhoog schoppen want wie weet zit er nog iemand met Goulds.

Ik zoek namelijk nog enkele nieuwe vogeltjes en wie weet is er iemand die kan helpen. :fuu: :wink:

Joya

WAUW! Wat een mooie en kleurrijke vogels!  :wub: :wub:

Don Tibolo

Obi heeft ondertussen een half koppel papegaaien  :vuistje:

sepke

Een collega van mij heeft ze ook. Maar ik denk niet dat hij verkoopt. (kan wel eens vragen waar die van hem van komen)

watchhorse

Citaat van: sepke op mei 06, 2015, 00:22:03
Een collega van mij heeft ze ook. Maar ik denk niet dat hij verkoopt. (kan wel eens vragen waar die van hem van komen)

Ik koop liefst particulier want via een winkel weet ik niet of ze vanuit een volière komen (winterhard zijn) en of het natuurbroed is (onderleggen bij Japanse Meeuwkes).

Citaat van: Don Tibolo op mei 06, 2015, 00:18:37

Onderste of bovenste helft. :vuistje:

Obi

Citaat van: Don Tibolo op mei 06, 2015, 00:18:37

:mrgreen: het broedseizoen is er en ik zal het geweten hebben... wat een karakterverandering!
Zondag deed ik de kooi open, hij beet mij en kroop uit de kooi zonder dat ik gezegd had dat hij mocht...  ik mocht niet meer dichter komen of hij had mij vast.. heb hem moeten vangen met een handdoek om hem er terug in te krijgen...
Blijkbaar zijn er zogenaamde 'hot three mannetjes' onder papegaaien die redelijk agressief worden tijdens het broedseizoen.
Ik denk dat ik de gelukkig winnaar ben van zo eentje  :doh:
Nu, gelukkig is hij alweer wat gekalmeerd maar toch, ik schrok hoor!

o ja, bij mij is't een amazone van 16 jaar oud die ik vorig jaar geadopteerd heb  :wink: