het aquarium topic

Gestart door lore, januari 27, 2010, 22:47:27

Vorige topic - Volgende topic

kiangara

Als het mogelijk zou zijn; probeer dan eerst wat garnalen te vangen en deze in quarentaine te zetten, tot je vissen genezen zijn en je je water ververst hebt.

Ik heb mijn vissen ook eens moeten behandelen... Ik kon de garnalen niet vangen. Nu heb ik geen garnalen meer.  :?

Joyco

Citaat van: kiangara op mei 11, 2015, 17:05:53
Als het mogelijk zou zijn; probeer dan eerst wat garnalen te vangen en deze in quarentaine te zetten, tot je vissen genezen zijn en je je water ververst hebt.

Ik heb mijn vissen ook eens moeten behandelen... Ik kon de garnalen niet vangen. Nu heb ik geen garnalen meer.  :?

dit is de enige bak met enigszins wat stroming in voor mijn waaierhanden, en 't zijn al grote venten nu...
De enige 'reserve'bakken die ik heb zijn een 30l met een betta in, die niet beschaamd is om een hapje te nemen... 2 10l bakken met blue dreams en red rili's... en dan een grote plantenbak, die niet verwarmd wordt... :-/ voor mijn visjes geen probleem, maar de garnalen gaan hier niet mee lachen, vrees ik.

Heb net een eerste, voorzichtige dosis punktol gedaan... mijn water is blauw nu  :fuu: ... licht uit... extra zuurstof erin en ik hou het angstvallig in de gaten

Lou

De garnalen verwijderen en daarna terugplaatsen zou ik ook niet doen.
De kans dat de parasiet dan terug in het aquarium komt zou te groot zijn. Of je moet die echt een maand of 2 apart houden en zeker zijn dat ze niet ziek zijn...

Als je deze leuke hobby hebt kan het wel altijd van pas komen om een bak in reserve te hebben.
Tweedehands zo'n bak waar er al wat krassen in zitten kost ook niet zo heel veel.

Punktol en garnalen gaan niet samen...

Joyco

Ok, geen punktol... dan stopt het na deze éne dosis... ik ga het niet uitdagen

Heb hier ook baktopur direct liggen... gaat dat samen?

Lou

baktour is  tegen bacteriële infecties, witte stip is een parasiet.
Ik denk niet dat gaat helpen...

Als ik jou was zou ik raad vragen bij
aquarium@home (groep op Facebook)
of garnalen forum
of bij een degelijke handelaar. Ik weet niet waar je woont?

Bij Koen kan je ook achter raad vragen (aquashoponline). Is een eerlijke winkel, gaat je geen dingen aansmeren die je niet nodig hebt.

Ik ben altijd gespaard geweest van ziektes in de bak, dus ken er ook niet veel van...

Joyco

Koen kennen we al zeer lang  :mrgreen: Al van onze vorige hobby dus.  :fuu:
Inderdaad ne eerlijke en sympathieke mens.

Ik mag inmiddels meedelen dat mijn beestjes het allemaal overleeft hebben. 15 dagen goed opgelet en me goed gehouden aan verversingen en dergelijke.
-de bakken met red rili's enerzijds en ernaast de blue dreams anderzijds barsten bijna uit hun voegen qua jonkies. Dus ik ga daar ook eens goed moeten in selecteren. Mr Betta en co kunnen de buikskes weer voleten met garnalen.

Ondertussen ook in blijde verwachting van een nieuw bakje.  :shifty: Dus er gaan nog enkele 'kleintjes' weg gaan... en een grotere in de plaats. Met als bestand: Epiplatys Annulatus, Iriatherina Werneri, Badis Badis en Atya Gabonensis.
Maw: het plezante werk... zoeken naar de visjes... kan starten.  :lol:

borderlove

ik heb hier een 6 tal baby- kersenbuikjes rondzwemmen  :mrgreen: iemand interesse?

kiangara

Citaat van: borderlove op mei 26, 2015, 16:51:28
ik heb hier een 6 tal baby- kersenbuikjes rondzwemmen  :mrgreen: iemand interesse?

ja ze

edit; of toch niet. Cichliden gaan mijn planten opeten zeker?

borderlove

die kans zit er wel in ja ... :oops:

kiangara

Lou

De cichliden familie is groot en het zijn zeker en vast niet allemaal planteneters zoals de afrikanen :-)
Maanvissen zijn ook cichliden en zijn echte carnivoren.

Kersenbuiken hebben graag een goed beplant aquarium.
Het zou wel kunnen als ze eens iets afsnoepen, maar ze zullen niet al je planten opeten :-)
En anders kan je er een stukje komkommer of dergelijke ingooien. Dat zullen ze liever eten dan je planten.

borderlove

ah das een goeie tip, bedankt!

heb ook 2 (grote) maanvissen en die blijven idd van mijn planten af ( maar niet van mn kleine visjes...), de kersenbuikjes knabbelen al wel eens aan de beplanting, maar ik heb idd een grote beplanting dus ik vind da ni zo erg :wink:

ille

Hier ook kersenbuiken en ik heb ze hier nog nooit van de plantjes zien eten. Het enig nadeel is dat als ze jongen hebben alle vissen wegjagen die in de buurt komen. Maar het is wel lief om te zien hoe goed ze voor hun jonkies zorgen.

borderlove

ja dit zijn mijn eerste kersenbuikjes, heel toegewijde ouders moet ik zeggen !! eigenlijk zou ik ze ook wel zelf willen houden, maar heb gelezen dat je er best niet teveel bij elkaar houd...onze bak is maar 250 liter, denk dat da wa te klein is voor meerdere buikjes  :cry:

Lou

Zeker als je een koppeltje hebt...
Reken maar vlug 80cm voor hen alleen als ze broed hebben.
Kan redelijk stressvol zijn voor je andere vissen (wat terug slecht voor hun weerstand is). Een diepere bak kan soms een oplossing zijn (maar dan moet je echt al een héél diepe bak hebben, >60cm)
Of gewoon een grotere bak in de lengte =D dat is altijd beter  :mrgreen:  :fuu:

Het is natuurlijk wel super of ze bezig te zien hé.
Bij de kweker van mijn scalaren stond in het midden van zijn kweekkamer een zetel  :dance:

borderlove

ik zit vaker voor mn aquarium den voor mn tv  :mrgreen:

Lou

Citaat van: borderlove op mei 28, 2015, 14:37:39
ik zit vaker voor mn aquarium den voor mn tv  :mrgreen:

:bow:
Zou bij meer mensen zo moeten zijn  :vuistje:

ands

Iemand een idee waar je turfbladeren kan kopen?  Tijdens verlof elektriciteitspanne gehad, waardoor voederautomaat alle voeder ineens heeft laten vallen.  3/4 vissen dood, nitrietwazrden veel te hoog.  Tweewekelijks nu water aan het vervangen, maar hierdoor blijft de ph waarde hoog, ondanks co-installatie en toevoegen van ph-minus.  Nu speel ik met het idee om turfbladeren in mijn filter toe te voegen.

kiangara

Citaat van: ands op augustus 03, 2015, 12:47:37
Iemand een idee waar je turfbladeren kan kopen?  Tijdens verlof elektriciteitspanne gehad, waardoor voederautomaat alle voeder ineens heeft laten vallen.  3/4 vissen dood, nitrietwazrden veel te hoog.  Tweewekelijks nu water aan het vervangen, maar hierdoor blijft de ph waarde hoog, ondanks co-installatie en toevoegen van ph-minus.  Nu speel ik met het idee om turfbladeren in mijn filter toe te voegen.

is toch niet in bladvorm dacht ik?
Ik heb gewoon een doos turf gekocht om in de filter te doen. Dat zit in zo'n netje in de filter bij.