collapse

Auteur Topic: Grote hond op klein appartement  (gelezen 498 keer)

Offline HanneP93

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Grote hond op klein appartement
« Gepost op: juni 04, 2019, 12:48:52 »
Bestaat er een wet waarin staat dat je vanaf een bepaald grote van hond je die niet mag houden in een appartement?

Mijn vriend en ik hebben een hond, Turkse herder, heel groot ras. Nu wil zijn ex-vriendin die bij haar houden, maar ze woont op een klein appartement. De wijziging van eigenaar is ook nog niet doorgevoerd en nu wilt ze de politie hem laten weghalen bij ons.. kunnen wij hier iets aan doen?

Offline Jana88

• startende hondenvriend
  • *
Re: Grote hond op klein appartement
« Reactie #1 Gepost op: juni 04, 2019, 13:47:02 »
In het verhaal is het mij niet geheel duidelijk. Heeft de hond overlast veroorzaakt? Klagen de buren? Ben je eigenaar of huurder  van het appartement? Is er een syndic of huishoudelijk regelement over huisdieren?

Offline HanneP93

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juni 04, 2019, 14:07:55 »
Neen de hond bezorgt geen overlast. Zij wilt hem gewoon bij haar op het appartement i.p.v. bij ons in een huis met grote tuin.
Ik vroeg mij daarom af of er een soort wetgeving bestond waarin staat dat vanaf een bepaalde grootte van honden dat verbonden was.

Offline Taygi

• warme hondenvriend
  • *
  • "Is this fish that I have, or chicken?"
« Reactie #3 Gepost op: juni 04, 2019, 14:13:36 »
Neen, er is geen wet die honden verbied van een bepaalde grote. Ofwel laat de huisbaas dieren toe, ofwel niet. En eigenlijk mogen ze gewoonweg geen huisdieren verbieden.

Maar ik snap je punt niet helemaal. Zeg je nu dat de ex-vriendin jullie hond wil hebben en daarvoor de politie wil inschakelen? Dat is heel wat anders, is het haar hond?

Offline HanneP93

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: juni 04, 2019, 14:26:15 »
Ja ze wil de hond en wil daarvoor politie inschakelen, de hond staat op haar naam maar woont al 5/6 jaar in het huis van mijn vriend, toen ze uiteen gingen was ook de afspraak dat hij mocht blijven, maar nu wilt ze hem terug

Offline petitparis

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #5 Gepost op: juni 04, 2019, 14:41:29 »
Bij mijn weten is er inderdaad geen wet die het verbied om grote honden op een appartement te houden. Helaas wordt een hond ook nog steeds als voorwerp/eigendom aanzien. Dus telt het aankoopbewijs en/of registratie.

Hoe lang woont ex-vriendin al op appartement zonder haar hond mee te nemen? Eventueel zou je kunnen proberen inspelen dat jullie al die tijd de kosten voor zijn onderhoud op jullie nemen. Maar zelfs met bewijzen (aankoopbewijzen van voeding en DA-rekeningen) is dat maar een kwestie van geld.

Wie is de eerste baas voor de hond in kwestie? Imo moet er rekening gehouden worden met het welzijn van de hond. Afhankelijk van de hond zijn karakter, leeftijd en wie hij/zij als 1ste leider ziet, hoeft op een klein appartement wonen niet perse slechter te zijn dan in een huis met grote tuin.
Ik weet bv dat toen ik nog op een appartement woonde veel consequenter grote wandelingen maakte met mijn honden dan nu ze een grote tuin hebben om zichzelf te entertainen (de jacht is altijd open  :shhh: )

Offline Neverever

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Be nice or fuck off.
    • Quincy's Website
« Reactie #6 Gepost op: juni 04, 2019, 14:44:23 »
De hond staat op haar naam maar woont al 5/6 jaar in het huis van je vriend, dus dat maakt volgens jou je vriend het meest rechthebbende??? :denk:
Sorry hoor, maar wie echt een bepaalde hond wilt, zorgt ten eerste dat die hond ook onmiddellijk op zijn naam komt te staan, zodat de zaak klaar en duidelijk is, je vriend is nalatig geweest met dat niet meteen te regelen.

Volgens mij heeft de ex nu alle recht de hond (waar zij waarschijnlijk evengoed 5/6 jaar voor heeft gezorgd al was het in het huis van je vriend, ik veronderstel dat ze daar SAMEN woonden toch :weetniet: ) op te eisen, hij staat immers op haar naam... en misschien mocht hij eerst bij je ex blijven omdat ze zelf geen onmiddellijke oplossing had, maar die ze nu wel heeft.

Offline HanneP93

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #7 Gepost op: juni 04, 2019, 14:57:40 »
De afspraak was gewoon dat hij bij hem mocht blijven wonen omdat je geen Turkse herder op een appartement houdt. Ze is er een goed half jaar weg nu. Ze hebben hem samen geadopteerd, maar dat maakt mijn vriend zeker niet nalatig door de eigenaar niet te wijzigen! Er waren afspraken gemaakt die jammer genoeg niet worden nageleefd nu. Hij is ook de eerste baas want de hond luistert in eerste plaats naar hem, dat ras is ook heel trouw aan zijn baas.
Mijn vraag was gewoon of er een wetgeving was. Ik weet nu dat die er niet is, wij willen ook alleen maar het beste voor onze hond die we doodgraag zien, hij heeft bij ons een grote tuin en zouden het zeer jammer vinden als hij naar een appartement moest verhuizen.
Hij is ook al 8j wat al oud begint te worden voor zo een grote hond, nu nog zo veranderingen zou hem niet goed doen.
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2019, 15:04:51 door HanneP93 »

Offline HanneP93

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #8 Gepost op: juni 04, 2019, 15:07:55 »
Ze heeft er trouwens nooit gewoond, geadopteerd, bij hem gestoken en voor de rest moest hij ervoor zorgen. Dan vind ik haar eerder nalatig..

Offline runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #9 Gepost op: juni 04, 2019, 15:16:25 »
Had Ben Weyts niet gezegd dat de woonst gepast moet zijn voor het type hond? Maar ik weet niet of dat echt in de wetgeving staat.
Ik hoop in ieder geval dat de hond bij hem kan blijven. Normaal maak ik geen probleem van een grote hond op een appartement maar een Turkse herder ga je volgens mij ook echt geen plezier doen door die op een appartement te steken  :?

Offline Neverever

• *
  • Be nice or fuck off.
    • Quincy's Website
« Reactie #10 Gepost op: juni 04, 2019, 15:26:43 »
Ze heeft er trouwens nooit gewoond, geadopteerd, bij hem gestoken en voor de rest moest hij ervoor zorgen. Dan vind ik haar eerder nalatig..
Daar spreek ik me niet over uit. Nalatig bedoel ik van hij heeft het nagelaten het papierwerk in orde te brengen en dat begint in zijn nadeel te spelen nu, de ex begint al met politie en aanhalen dat hond op haar naam staat. Dat was dus gewoon nalatigheid hoor...en zegt verder natuurlijk helemaal niks over hoe hij voor de hond zorgt.
Ik weet hoe ik was toen ik mijn eerste hond overnam van iemand anders: ik moest absoluut onmiddellijk dat wit papierke hebben dat bij het boekje steekt waarop je verandering van adres of eigenaar moet aangeven, dat moest erbij zijn, of ik had haar nooit gewild als ik niet zeker wist dat ze ook effectief 100% MIJN hond zou worden. Dat is toch het eerste waar je aan denkt, ik toch!

Online witte duivels

• *
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #11 Gepost op: juni 04, 2019, 15:29:40 »
neen er is geen bepaalde maat erin, het is hond wel of niet toegelaten!
sommige huisbazen, zullen wel zeggen honden verboden, en toelating laten voor een heel kleintje, maar heeft niets met de wet te maken.
wat wel met de wet te maken heeft, zij is op papier eigenaar van de hond, dus als ze de politie stuurt, zal hij de hond moeten afgeven!

Offline Neverever

• *
  • Be nice or fuck off.
    • Quincy's Website
« Reactie #12 Gepost op: juni 04, 2019, 15:31:52 »
neen er is geen bepaalde maat erin, het is hond wel of niet toegelaten!
sommige huisbazen, zullen wel zeggen honden verboden, en toelating laten voor een heel kleintje, maar heeft niets met de wet te maken.
wat wel met de wet te maken heeft, zij is op papier eigenaar van de hond, dus als ze de politie stuurt, zal hij de hond moeten afgeven!

Ja dat probeer ik hier ook duidelijk te maken.
Jammer dat men er niet eerder aan gedacht heeft.

Offline HanneP93

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #13 Gepost op: juni 04, 2019, 15:46:50 »
Dat is idd zeer jammer, hopelijk vinden we op tijd een oplossing. Bedankt voor jullie reacties.

Offline Perdita

• *
« Reactie #14 Gepost op: juni 04, 2019, 16:24:56 »
Valt er niet met haar te praten? Of zijn jullie dat stadium al voorbij?
Wil ze de hond voor de hond zelf, of omdat de relatie tussen jullie zo slecht is geworden, dat ze jullie wil raken?

Persoonlijk vind ik ook dat zo goed als elke grootte van hond op een appartement kan. Maar een Turkse herder (dus type karabash hè?), tja, dat zie ik nu niet echt zitten. Meer omwille van het karakter van de hond, dan omwille van de grootte.

Je zou eens kunnen informeren bij de eigenaar van het appartement (als ze huurt), of de algemene regels van het appartementcomplex (als ze eigenaar is). Mss dat ze wel een regel overtreedt als ze de hond houdt, en dan kan je daar verder op inspelen.
Verder wel met Neverever eens, het is niet echt slim om te wachten met dat eigendomsbewijs. Maar daar heb je nu niet veel meer aan hè.

Als jullie echt alles willen proberen om de hond te houden, dan zou ik een advocaat inschakelen. Al is het maar om een paar brieven te schrijven. Dat kan al genoeg zijn om haar van idee te doen veranderen.

Maar echt, ik zou eerst proberen om eens rustig samen te praten...

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal