collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Fruitboomkanonnen, oogstkanonnen?zetten alle honden in de buurt aan het blaffen.  (gelezen 1634 keer)

Offline barbaras

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 2004 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Sinds gisteren werd opnieuw, maar nu heel dichtbij een nieuw fruitbomenkannon,oogstkannon? -of hoe heet zoiets-die alle honden in de buurt hier onrustig maakt en aan het blaffen zet. Om de paar minuten worden enkele schoten gelost, die je onmogelijk niet kunt gehoord hebben, zelfs met ramen en deuren toe. De 2 buurhonden beginnen hier zelfs te vechten met elkaar hierdoor. :eh: Iemand die weet of hier een wetgeving over bestaat of mag dit zomaar ongeacht hoe luid die ook afgesteld zijn. Ik heb eigenlijk wel zin om die op te zoeken en af te zetten maar daarmee is het probleem alleen maar tijdelijk opgelost natuurlijk....

o

Offline Sieglinde

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 101 HV-Punten
Schrikkanon heet het maar de regelementering ken ik niet

Offline marver

• Global-Moderator
  • *
  • 140 HV-Punten
Voor hagelkanonnen zijn er regels. Voor de kanonnen die de vogels moeten weghalen weet ik niet.
Mss eens informeren bij de wijkagent? Welke regio ben je mss?
Een pup red je niet uit zijn aquarium, je laat enkel het moederdier verder afzien.

Offline Yoicka

• *
  • 1023 HV-Punten
goh, kan je niet met de eigenaar gaan praten? of het evt niet wat zachter kan? :weetniet: wie weet is het wel een sympathieke man die er gerust rekening mee wilt houden.. Of vragen wanneer hij het juist doet, dan zijn jullie tenminste voorbereid, die buurhonden daar genoeg uit elkaar houden etc.

Verder heb ik er geen idee van of dat wettelijk is ofniet :denk:

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
Hier staan er verschillende.  Hoort bij het wonen tussen de velden vind ik.  :weetniet:  Onze honden kijken er zelfs niet meer van op, wij zelf 'horen' het bijna niet meer.  Behalve als je tussen de velden wandelt en het gaat af terwijl je er blijkbaar vlak bij staat, dan verschiet ik mij altijd een bult. :doh:
Ik veronderstel dat er wel een regelgeving is omtrent de afstand die ze moeten houden tot aan de huizen, maar ben niet zeker.

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
Ik zie in je profiel staan dat je van oudenaarde bent.
Daar staat volgende in het politiereglement

Afdeling 4.3 – Lawaaibestrijding
4.3.1 Veld- en kruitkanonnen
Artikel 64
Het is verboden kruitontbrandingen en veldkanonnen te gebruiken om vogels af te schrikken gedurende:
- de periode van 21 maart tot en met 20 september tussen 20:30 uur en 06:00 uur.
- de periode van 21 september tot en met 20 maart tussen 19:00 uur en 07:00 uur.
Het is eveneens verboden kruit- of andere kanonnen, voor het afvuren van vreugdesalvo’s, te gebruiken tussen 22:00 uur en 08:00 uur.
Het gebruik van kruit- of andere kanonnen is, met inachtname van bovenstaande verbodsbepalingen, slechts toegelaten mits uitdrukkelijke en voorafgaande toestemming van het gemeentebestuur.
Artikel 65
Voor het gebruik van kruit- of andere kanonnen die dienen om vogels af te schrikken moeten volgende bepalingen worden geëerbiedigd :
- de loop van de kanonnen mag in geen geval worden gericht naar de meest nabije woning of woningen;
- de kanonnen moeten worden geplaatst op minstens 150 meter van een bewoond huis; waar mogelijk dient een grotere afstand te worden in acht genomen;
- de nodige maatregelen en voorzorgen moeten worden genomen om te voorkomen dat de uitoefening van andere normale beroepsactiviteiten wordt onmogelijk gemaakt;
- de tijd tussen twee salvo’s moet minstens 10 minuten bedragen.
Het gemeentebestuur kan bijkomende voorwaarden opleggen als blijkt dat de aanvragen de draagkracht van de omgeving overschrijden, zelfs wanneer een vergunning is verleend.
De vergunningen voor het gebruik van vogelschrikkanonnen worden steeds ter kennisgeving overgemaakt aan de lokale politie

http://www.oudenaarde.be/export/sites/oudenaarde/documenten/Inwoners_document/Bestuur/Gemeenteraad/politiereglement2010.pdf

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
Hie ris er ook een dicht in de buurt, Kinga is er doodsbang van, ze wilt amper buiten, en buiten haalt ze toeren uit om binnen te komen (over omheining end..)
Het is vervelend ja, maar...ik heb gekozen om in den buiten te gaan wonen, en zoiets hoort er bij.
Je kan toch de boeren zijn oogst niet laten wegvreten omdat je hond ongemakkelijk is?

Offline barbaras

• *
  • 2004 HV-Punten
Hie ris er ook een dicht in de buurt, Kinga is er doodsbang van, ze wilt amper buiten, en buiten haalt ze toeren uit om binnen te komen (over omheining end..)
Het is vervelend ja, maar...ik heb gekozen om in den buiten te gaan wonen, en zoiets hoort er bij.
Je kan toch de boeren zijn oogst niet laten wegvreten omdat je hond ongemakkelijk is?

Volledig mee akkoord zenne, er zijn er meerdere rondom bij ons in de velden te horen en daar reageren de honden niet op maar dit is er eentje, een nieuwe die echt niet te negeren valt: geweldig luid, ik hoor ook de honden in de kleinere fokkerij hier 1 km verderop kabaal maken om de 5 minuten en om de eigenaar aan te spreken wat stiller in te stellen zal ook moeilijk worden want die is in geen velden te bekennen.  :wink: Eén van onze honden wil niet meer eten sinds gisteren hierdoor. In regel is hij dus wettelijk in orde, mercikes vh opzoeken Sieglinde!
Ik hoop dat iedereen, alle doggies rondom dus, de verhoogde decibels gewoon gaan worden na verloop van tijd. :yes:
o

Offline tira00

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 478 HV-Punten
Wij hebben er hier geen last van, wel van de schoten van jagers.

Ik vind het echt schandalig dat zoiets zomaar mag. Ik ga voor mijn job toch ook geen massa's mensen (en dieren) hinderen met een oorverdovend lawaai.

En vroeger hadden ze hun fruit toch ook zonder dat kabaal.

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
Wij hebben er hier geen last van, wel van de schoten van jagers.

Ik vind het echt schandalig dat zoiets zomaar mag. Ik ga voor mijn job toch ook geen massa's mensen (en dieren) hinderen met een oorverdovend lawaai.

En vroeger hadden ze hun fruit toch ook zonder dat kabaal.
Ach niet overdrijven he.
Een kerktoren, een trein, ... Maakt allemaal lawaai zulle.

Ik heb jarenlang fruit geplukt dus rondom rond stonden er van die kanonnen. Das ff wennen ja, maar dat is goed doenbaar.

Bovendien heeft bv de fruitteler hier in de buurt bepaalde stukken al helemaal afgespannen tot boven de bomen zodat hij daar geen kanonnen moet gebruiken. Maar dat kost natuurlijk wel een duit, en t'is niet dat het in de landbouwsector momenteel rozengeur en manenschijn is.

Dat weet je als je op den buiten woont, net zoals je weet dat als je naast de spoorweg gaat wonen ook wel lawaai gaat hebben van de treinen.

De honden zullen er wel aan wennen hoor.

Offline borderlove

• *
  • 386 HV-Punten
hier ook veel knallen van de boeren, maar na 2 jaar zijn we da al zo gewoon, valt nimeer op... ook de honden zijn het gewend, in het begin keken ze vaak naar onze reactie , maar als ik bv aan het lezen was keek ik zelfs niet op, denk dat dat ook geholpen heeft...

het hoort idd bij het "buiten" wonen, maar toch een kleine opmerking ivm " dat weet je als je op den buiten woont" wij wisten da dus totaal ni he  :wink: den eerste keer schrokken wij enorm , en ik was heel blij dat mn vriendelijke buur heeft uitgelegd wat de knallen waren  :vuistje: Dus ik kan er wel inkomen dat niet iedereen dat op voorhand weet...

Offline Joyco

• hondenvriend pro
  • *
  • 2102 HV-Punten
 :weetniet:
Ik woon al 30 jaar vlak tussen boomgaarden en velden met die kanonnen. Hier worden ze wel niet gebruikt voor vogels, wel voor het weer.
En eerlijk? Na de beruchte hagelbuien van enkele jaren geleden zijn wij HEEL blij met die kanonnen, wij hebben er totaal geen last van gehad toen.
Wij weten ook als we de kanonnen horen dat er slecht weer aankomt, dus dan laten wij de honden nog een laatste keer goed uit en dan komt iedereen binnen. Onze honden hebben er ook totaal geen schrik van, net zo min als van luchtballonnen. Het veld vlak naast onze tuin wordt vaak gebruikt voor die dingen, wanneer de maďs er nog niet staat of al geoogst is. En ook daar wordt totaal niet op gereageerd.

Offline tira00

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 478 HV-Punten
Treinen en kerkklokken edm zijn voor het "algemeen belang", voor de gemeenschap (die kerkklokken stel ik me wel vragen bij, maar dat is nu eenmaal een traditie in ons land).
Maar dat met die kanonnen is een gewone particulier die toestemming heeft om kabaal te maken voor zijn eigen geldbuidel te vullen, dat is toch nog een groot verschil denk ik.
Als gewone mens mag je uw buren niet hinderen met overdreven lawaai te maken, maar deze mensen mogen het wel?
 Onbegrijpelijk dat ze daar ooit toestemming voor gekregen hebben.

Offline Joyco

• hondenvriend pro
  • *
  • 2102 HV-Punten
Treinen en kerkklokken edm zijn voor het "algemeen belang", voor de gemeenschap (die kerkklokken stel ik me wel vragen bij, maar dat is nu eenmaal een traditie in ons land).
Maar dat met die kanonnen is een gewone particulier die toestemming heeft om kabaal te maken voor zijn eigen geldbuidel te vullen, dat is toch nog een groot verschil denk ik.
Als gewone mens mag je uw buren niet hinderen met overdreven lawaai te maken, maar deze mensen mogen het wel?

Het gaat wel om hun broodwinning.
Ik weet nu niet over welke regio TS spreekt, maar als je aan deze kanten (fruitregio) woont, dan is dat iets dat erbij hoort (en dan spreek ik dus enkel over de 'weerskanonnen' he... enkel daarvoor worden ze hier ingezet.  :weetniet: bij mijn weten echt niet voor vogels op te jagen, daarvoor gebruiken ze een soort van vliegertjes die kriskras over de velden staan en sommigen hebben een roofvogel die ingezet wordt )
1 hagelbui bijvoorbeeld kan een volledige oogst verwoesten, en dan niet enkel van 1 boer he...
Ik zou dit echt niet 'kabaal maken voor eigen geldbuidel te vullen' durven noemen... dan zijn er nog andere beroepen die als 'storend' kunnen bestempeld worden. (in de wegenbouw beginnen ze vaak al om half 7 's morgens met drilboren, trilplaten enz enz... dat is ook vervelend, maar het hoort bij de job )
Ik zou zelfs verder durven gaan en de vergelijking doortrekken naar mensen die klagen over geluidsoverlast van luchthavens en treinen... als je in zo'n gebieden gaat wonen, dan weet je dat dat het gevolg is.  :mrgreen:
Nu moet ik toegeven dat ook hier de meeste buurhonden volop kabaal aan het maken zijn wanneer ze die knallen horen... de onze hebben het echter volledig geaccepteerd en worden niet onrustig. Meer nog: bij mijn ouders en grootouders hebben we ook altijd honden gehad en ook die hebben er nooit op gereageerd.

Edit: ik zie net dat iemand me voor geweest is en ook vergeleken heeft met treinen en dergelijke...  :yes: Nu, ik ga daar dus mee akkoord  :vuistje:

Offline sportinggirl

• *
  • 248 HV-Punten

Landbouw is toch ook voor het algemeen belang? Wat ga je anders eten  :weetniet:

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
Aan die treinen en kerktorens heb ik geen bal zulle. Aan eten daarentegen :roll:

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
Treinen, wegenwerken, schooltje naast de deur, luchthaven, creche twee huizen verder, kanonnen, blaffende honden, verbouwende buren, loeiende koeien, boeren die hun prei uitdoen (kan enorm stinken vind ik),.....
Verdraagzaamheid... .

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal