collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: voedingssamenstelling  (gelezen 3292 keer)

Offline bbo

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 262 HV-Punten
  • Geslacht: Man
voedingssamenstelling
« Gepost op: september 19, 2012, 20:50:22 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hoi,

Ik heb ooit es een cursus hondenvoeding gevolgd maar t zit te ver.

Ik zoek een nieuwe voeding voor mijn pup en het is de bedoeling om bij deze voeding te blijven vandaar dat ik mij goed wil informeren.

Zijn voedingen waarvan de ingrediënten beginnen met 'vlees' d'office beter dan deze met granen.  Zo ja, dan heb je er met veel vleesvarianten en er met weinig.  Moet ik tevens opletten niet teveel in 'vlees' te gaan in het kader van de groei?   
Voorts, is er een verschil tussen mais, tarwe en rijst?

ps: het betreft een mechelaar

mvg

Offline JamieVaya

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 622 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: voedingssamenstelling
« Reactie #1 Gepost op: september 19, 2012, 21:32:48 »
Gho, ik kan niet direct verder helpen, maar ik weet wel dat je best een merk pakt waar zeer weinig tot geen toevoegingsmiddelen zitten. Dat zijn meestal rechtstreekse afvalstoffen en kan je hond meer hoopjes laten.

En persoonlijk verkies ik dat het dier inkwestie zijn/haar merk zelf kiest.

Kaisa, mijn hond, kan zeer kieskeurig zijn met haar brokken. Soms eet ze een merk graag en na een maand of 3, meestal wanneer we een nieuwe zak gekocht hebben, is ze er niet zo happig op.
Nu krijgt ze iets dat ze graag eet en ook waar haar vacht mooi van blinkt en lekker zacht is (zalm/zalmolie met rijst) en ze laat nu maar 2 hoopjes op een dag, dus niet veel afalstoffen in dat eten.

Offline Timo jr

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #2 Gepost op: september 19, 2012, 21:53:08 »
Gho, ik kan niet direct verder helpen, maar ik weet wel dat je best een merk pakt waar zeer weinig tot geen toevoegingsmiddelen zitten. Dat zijn meestal rechtstreekse afvalstoffen en kan je hond meer hoopjes laten.

En persoonlijk verkies ik dat het dier inkwestie zijn/haar merk zelf kiest.

Kaisa, mijn hond, kan zeer kieskeurig zijn met haar brokken. Soms eet ze een merk graag en na een maand of 3, meestal wanneer we een nieuwe zak gekocht hebben, is ze er niet zo happig op.
Nu krijgt ze iets dat ze graag eet en ook waar haar vacht mooi van blinkt en lekker zacht is (zalm/zalmolie met rijst) en ze laat nu maar 2 hoopjes op een dag, dus niet veel afalstoffen in dat eten.

Dingen waarvan ze veel hoopjes leggen, zijn dus niet de 'toevoegingsmiddelen', maar net de koolhydraten (de rijst, graan, mais, soja, enz...). Hoe minder van dat, hoe minder hoopjes...
Geen door de EU toegestane oxidanten, maar denk dat dat tegenwoordig bij geen enkel degelijk merk er nog in zit?? Dat zijn chemische bewaarmiddelen die meestal niet zo gezond zijn. Aangezien een hond niet zo oud wordt als een mens, mogen die dingen wel in dierenvoer gebruikt worden, niet in mensenvoer... Ik ben er omwille van die reden niet echt van overtuigd dat het voor een dier 'geen kwaad' kan... Hier dus GEEN door de EU toegestane antioxidanten of E-nummers (kleur/geurstoffen...).
Moet er wel bij vertellen dat ik nogal maniakaal ben wat voer betreft aangezien er hier eentje met een voedselallergie rond loopt. Tarwe is hier dus ook uitgesloten aangezien hij absoluut geen tarwegluten verdraagt. Tarwe levert de meeste gluten, overige granen leveren minder gluten.
Hier ook vlees/vis op nummer 1 op het etiket, gewoon vanuit het idee dat een hond een vleeseter is en dus (naar mijn idee) best zoveel mogelijk vlees binnen krijgt. Wij hebben enzymen in onze mond om zetmeel (in koolhydraten) al in de mond te verteren, honden niet (AL moet gezegd, honden maken dit op termijn ook aan als ze voer eten waar veel koolhydraten in voorkomen... Makkelijk dus dat ze zich zo vlotjes aanpassen  :wink:  Stop je met koolhydraten in het voer, dan verdwijnen die enzymen ook weer op termijn...)

Voeren is echt heel persoonlijk. In deze topics krijg je net zoveel verschillende meningen als het aantal posts dat er geplaatst wordt...
Voor mij is het kort gezegd;
Vlees/vis op nummer 1
Geen EU toegestane antioxidanten
Geen E-nummers
EN niet belachelijk duur, want met 6 eters kan ik dus geen €80 spenderen aan een zak van 15 kilo...

Offline bbo

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 262 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: september 19, 2012, 21:57:10 »
Dingen waarvan ze veel hoopjes leggen, zijn dus niet de 'toevoegingsmiddelen', maar net de koolhydraten (de rijst, graan, mais, soja, enz...). Hoe minder van dat, hoe minder hoopjes...
Geen door de EU toegestane oxidanten, maar denk dat dat tegenwoordig bij geen enkel degelijk merk er nog in zit?? Dat zijn chemische bewaarmiddelen die meestal niet zo gezond zijn. Aangezien een hond niet zo oud wordt als een mens, mogen die dingen wel in dierenvoer gebruikt worden, niet in mensenvoer... Ik ben er omwille van die reden niet echt van overtuigd dat het voor een dier 'geen kwaad' kan... Hier dus GEEN door de EU toegestane antioxidanten of E-nummers (kleur/geurstoffen...).
Moet er wel bij vertellen dat ik nogal maniakaal ben wat voer betreft aangezien er hier eentje met een voedselallergie rond loopt. Tarwe is hier dus ook uitgesloten aangezien hij absoluut geen tarwegluten verdraagt. Tarwe levert de meeste gluten, overige granen leveren minder gluten.
Hier ook vlees/vis op nummer 1 op het etiket, gewoon vanuit het idee dat een hond een vleeseter is en dus (naar mijn idee) best zoveel mogelijk vlees binnen krijgt. Wij hebben enzymen in onze mond om zetmeel (in koolhydraten) al in de mond te verteren, honden niet (AL moet gezegd, honden maken dit op termijn ook aan als ze voer eten waar veel koolhydraten in voorkomen... Makkelijk dus dat ze zich zo vlotjes aanpassen  :wink:  Stop je met koolhydraten in het voer, dan verdwijnen die enzymen ook weer op termijn...)

Voeren is echt heel persoonlijk. In deze topics krijg je net zoveel verschillende meningen als het aantal posts dat er geplaatst wordt...
Voor mij is het kort gezegd;
Vlees/vis op nummer 1
Geen EU toegestane antioxidanten
Geen E-nummers
EN niet belachelijk duur, want met 6 eters kan ik dus geen €80 spenderen aan een zak van 15 kilo...

Ok timo, je antwoord bevalt me...

Welke merken beveel je aan?

Ik heb nu RC maar vind het te duur, vooral omdat ik niet aan de fokkertarieven kan geraken (met andere merken wel..) maar mijn hondje doet het goed op;
Ik had gedacht aan Barca (wil je es deze samenstelling bekijken, barcapremium.be) desondanks dat het hoofdbestanddeel 'ontsloten granen' zijn,  hoor ik veel bof. ...  Maar aangezien ik eiwit heel weinig voorkomt (volgens de verpakking) twijfel ik een beetje.
Anders dacht ik Europremium qua prijs/kwaliteit?

mvg

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: september 19, 2012, 22:14:06 »
Ok timo, je antwoord bevalt me...

Welke merken beveel je aan?

Ik heb nu RC maar vind het te duur, vooral omdat ik niet aan de fokkertarieven kan geraken (met andere merken wel..) maar mijn hondje doet het goed op;
Ik had gedacht aan Barca (wil je es deze samenstelling bekijken, barcapremium.be) desondanks dat het hoofdbestanddeel 'ontsloten granen' zijn,  hoor ik veel bof. ...  Maar aangezien ik eiwit heel weinig voorkomt (volgens de verpakking) twijfel ik een beetje.
Anders dacht ik Europremium qua prijs/kwaliteit?

mvg

Ik dacht dat de samenstelling van Barca niet te vinden was op internet MAAR er zijn hier wel wat tevreden gebruikers op het forum! (net gekeken, enkel de analyse staat op de site, niet wat erin zit...). Dacht dat Maart en Witte Duivels Domein er ervaring mee hebben, maar ben niet zeker.
Europremium daar heb ik zelf de hert variant een tijdje van gegeven (opnieuw omwille van de allergie problematiek hier). Loeki (niet LoekiE!) geeft al een hele tijd Europremium en is daar ook tevreden van... Misschien kan je hen een berichtje sturen?

Ik heb een hele tijd Taste of the Wild gegeven (via een internet verdeler €47 per 15 kilo) en moest ik 1 of 2 honden hebben, dan gaf ik dat nog. Was er zeer tevreden van! Nu sinds kort Dog Lovers Gold hier. Pak meer 'vulstoffen' (rijst) helaas, vlees nog nipt op nummer 1, maar €10 goedkoper per zak aangezien ik het per 150 kilo koop. Wat mij dus   + €30 per maand scheelt...
Acana deed ik ook al wel eens, de normale versie is via diezelfde webshop (Food4pets!) ook schappelijk van prijs en degelijk...

Misschien kan onderstaande link je ook nog wat wijzer maken...
http://www.voerwijzer.com/hondenbrokkenvergelijken

Het allerbelangrijkste bij hondenvoer: doet je hond het er goed op (blinkend velleke, geen massa's hopen), zo ja, dan is dat goed voer voor die hond!

Offline bbo

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 262 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: september 20, 2012, 08:09:10 »
Ik dacht dat de samenstelling van Barca niet te vinden was op internet MAAR er zijn hier wel wat tevreden gebruikers op het forum! (net gekeken, enkel de analyse staat op de site, niet wat erin zit...). Dacht dat Maart en Witte Duivels Domein er ervaring mee hebben, maar ben niet zeker.
Europremium daar heb ik zelf de hert variant een tijdje van gegeven (opnieuw omwille van de allergie problematiek hier). Loeki (niet LoekiE!) geeft al een hele tijd Europremium en is daar ook tevreden van... Misschien kan je hen een berichtje sturen?

Ik heb een hele tijd Taste of the Wild gegeven (via een internet verdeler €47 per 15 kilo) en moest ik 1 of 2 honden hebben, dan gaf ik dat nog. Was er zeer tevreden van! Nu sinds kort Dog Lovers Gold hier. Pak meer 'vulstoffen' (rijst) helaas, vlees nog nipt op nummer 1, maar €10 goedkoper per zak aangezien ik het per 150 kilo koop. Wat mij dus   + €30 per maand scheelt...
Acana deed ik ook al wel eens, de normale versie is via diezelfde webshop (Food4pets!) ook schappelijk van prijs en degelijk...

Misschien kan onderstaande link je ook nog wat wijzer maken...
http://www.voerwijzer.com/hondenbrokkenvergelijken

Het allerbelangrijkste bij hondenvoer: doet je hond het er goed op (blinkend velleke, geen massa's hopen), zo ja, dan is dat goed voer voor die hond!

k zal je de ingrediënten es geven, het begint alvast met 'ontsloten granen'....

Nu goed ik ben akkoord met het feit de belangrijkste parameter de hond zelf is.
Maar als ik nu een keuze moet maken:
A/ moet de eerste (twee) ingrediënt(en) met vlees te maken te hebben om een goede puppyvoeding te hebben?
B/ indien ja, moet ik opletten met een bepaalde max % aan vlees dan ook (om groeipijnen en eventueel teveel aan eiwitten te verminderen?)

mvg

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #6 Gepost op: september 22, 2012, 09:50:02 »
Ik kijk amper naar de ingredienten.
Het kan ook misleidend opgezet worden.

Ik koop een voer die mij aanstaat, en kijk hoe de honden het er op doen!

Offline an

• hondenvriend pro
  • *
  • 90 HV-Punten
    • Echtenhof, bouviers en corgi's
« Reactie #7 Gepost op: september 22, 2012, 20:34:28 »
Ik kijk amper naar de ingredienten.
Het kan ook misleidend opgezet worden.

Ik koop een voer die mij aanstaat, en kijk hoe de honden het er op doen!

Het is in Belgie VERPLICHT om dat waarvan er het meeste in de zak zit, het eerste op het etiket te zetten, dat waarvan er het 2de-meeste inzit, 2de, enz.

Dus als er vlees als eerste inzit, wil dat zeggen dat dat er het meest inzit, en dat je dus geen slecht voer hebt.
Of dat voer dan het meeste geschikt is voor jou hond, dat moet je ondervinden.  Maar op zich : vlees eerst = goed eten.

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: september 22, 2012, 20:40:50 »
Ik vind het vooral enorm moeilijk om een goede lightvoeding voor Sem te vinden.
Hidde krijgt vaak net vervallen voeding van op mijn werk. Als ik zelf voeding koop krijgt ze vaak Taste of the Wild, een voeding die me heel erg aanstaat.

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: september 22, 2012, 20:44:30 »
Ik vind het vooral enorm moeilijk om een goede lightvoeding voor Sem te vinden.
Hidde krijgt vaak net vervallen voeding van op mijn werk. Als ik zelf voeding koop krijgt ze vaak Taste of the Wild, een voeding die me heel erg aanstaat.

Misschien kan je de witte Acana dan eens proberen?

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: september 22, 2012, 20:55:19 »
Misschien kan je de witte Acana dan eens proberen?

Die zit voor Sem eigenlijk nog te hoog in kcal. Momenteel krijgt hij Forza 10 ( http://www.forza10.com/en/prodotti/cane/maintenance/maintenance/maintenance-light-tuna-and-rice ). Hij doet het er best goed op, maar de samenstelling vind ik nog niet helemaal wat het moet zijn.

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: september 22, 2012, 21:00:26 »
Die zit voor Sem eigenlijk nog te hoog in kcal. Momenteel krijgt hij Forza 10 ( http://www.forza10.com/en/prodotti/cane/maintenance/maintenance/maintenance-light-tuna-and-rice ). Hij doet het er best goed op, maar de samenstelling vind ik nog niet helemaal wat het moet zijn.
Voor Timo is het dus ook een hel om een goeie light brok te vinden... Vroeger was het alleen zijn allergie, nu is zijn post-castratie vet er ook nog bij  :doh:

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #12 Gepost op: september 23, 2012, 12:44:49 »
Het is in Belgie VERPLICHT om dat waarvan er het meeste in de zak zit, het eerste op het etiket te zetten, dat waarvan er het 2de-meeste inzit, 2de, enz.

Dus als er vlees als eerste inzit, wil dat zeggen dat dat er het meest inzit, en dat je dus geen slecht voer hebt.
Of dat voer dan het meeste geschikt is voor jou hond, dat moet je ondervinden.  Maar op zich : vlees eerst = goed eten.

Ok, maar je hebt voeding waar bv als eerst staat granen, en dan vlees, en voedingen waar eerst vlees staat, en dan mais, rijst, tarwe...als je ze allemaal bijeen telt, heb je er ook meer dan vlees!

Offline bbo

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 262 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: september 23, 2012, 12:58:42 »
Voor Timo is het dus ook een hel om een goeie light brok te vinden... Vroeger was het alleen zijn allergie, nu is zijn post-castratie vet er ook nog bij  :doh:

al es de samenstelling van Barca bekeken die ik je heb doorgestuurd?

Offline Paulien.antwerpen

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: september 24, 2012, 14:37:36 »
Ik heb een tip voor het kopen van voer. Zelf koop ik het voer allemaal online. Ideaal! Nu heb ik sinds kort een website gevonden die ik graag met jullie wil delen. (niet alleen handig voor hondenvoer) Het gaat om de website http://www.solden.be/zooplus/. Op de site staan allemaal kortingscodes bij webshops. Wie weet heb je er wat aan.

Offline DaisyFS

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: september 27, 2012, 12:51:31 »
Ik heb een tip voor het kopen van voer. Zelf koop ik het voer allemaal online. Ideaal! Nu heb ik sinds kort een website gevonden die ik graag met jullie wil delen. (niet alleen handig voor hondenvoer) Het gaat om de website http://www.solden.be/zooplus/. Op de site staan allemaal kortingscodes bij webshops. Wie weet heb je er wat aan.

Ik koop ook alles op zooplus, een echte topwinkel en geregeld promoties en kortingen. Zelf gebruik ik eukanuba voor de hond. Op voerwijzer.n kan je hondenbrokken vgln. http://www.voerwijzer.com/hondenbrokkenvergelijken Het best is eiwitbron het hoogst (vlees) en koolhydraten onder 40% gezien honden net als katten een minder KH vertering hebben en een plafond waardoor ze niet meer kunnen eten dan hun inname voor KH toelaat.

Offline bbo

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 262 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: september 27, 2012, 13:23:06 »
Ik koop ook alles op zooplus, een echte topwinkel en geregeld promoties en kortingen. Zelf gebruik ik eukanuba voor de hond. Op voerwijzer.n kan je hondenbrokken vgln. http://www.voerwijzer.com/hondenbrokkenvergelijken Het best is eiwitbron het hoogst (vlees) en koolhydraten onder 40% gezien honden net als katten een minder KH vertering hebben en een plafond waardoor ze niet meer kunnen eten dan hun inname voor KH toelaat.

Wel, gisteren heb ik bij een aantal héél ervaren mensen gezeten en zij wisten mij te vertellen dat de doorsnee hondenvoeding véél te véél eiwitten bevat.  Dat zelfs een percentage van 28% nog te hoog is....

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: september 27, 2012, 14:13:20 »
Wel, gisteren heb ik bij een aantal héél ervaren mensen gezeten en zij wisten mij te vertellen dat de doorsnee hondenvoeding véél te véél eiwitten bevat.  Dat zelfs een percentage van 28% nog te hoog is....

Percentage eiwit zegt helemaal niks... Oorsprong en kwaliteit van de eiwitten, das weer wat anders...

Waarom zou dat te hoog zijn? (hopelijk niet ivm dat verhaaltje 'nierproblemen'??)

Offline Illeke

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 364 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: september 27, 2012, 14:25:35 »

Percentage eiwit zegt helemaal niks... Oorsprong en kwaliteit van de eiwitten, das weer wat anders...

Waarom zou dat te hoog zijn? (hopelijk niet ivm dat verhaaltje 'nierproblemen'??)

Ik heb ooit een gt eens horen zeggen dat het bepaalde gedragsproblemen, zoals bijvoorbeeld agressie, in de hand kan helpen.  :weetniet:
Geen idee dat het waar is want ik heb er niet specifiek op doorgevraagd en heb er zelf geen verstand van.

Offline DaisyFS

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: september 27, 2012, 14:42:32 »

Eiwitgehalte heeft geen invloed op eventuele nierfunctie dat is reeds bewezen. En eiwit afkomstig van vers vlees blijft nog altijd het beste. Granen zijn vooral hetgeen je niet moet zoeken in een voeder.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal