collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Vegetarisch voeren  (gelezen 10944 keer)

Online pipo de clown

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3147 HV-Punten
Re: Vegetarisch voeren
« Reactie #100 Gepost op: april 13, 2012, 12:04:47 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Wat een diëtiste zegt vind ik daarom niet geloofwaardig, hoor.
99% van de dierenartsen zegt ook dat slecht is om je hond elke dag vers vlees te geven, dus tja.
Tja, ieder zijn ding dan, maar ze hebben de aanwezigheid van vit B12 getest en in de veggie zat er geen in... Dan kan een diëtiste dat wel zeggen, ze hebben het wel gemeten.

Maar net als een koe vlees geven, vind ik een hond op planten laten leven gewoon dierenmishandeling.

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #101 Gepost op: april 13, 2012, 15:29:40 »
Off-topic, maar ik kan het even niet laten:

Helemaal niet off-topic. Het is gewoon wetenschappelijk aangetoond dat een vegetarische maaltijd niet voldoende zaken bevat om onze gezondheid te garanderen.En wij zijn dan omnivoren ipv carnivoren.

Over vegetarische voeding bij mensen weet ik wel wat. Ik ben dan ook héél erg benieuwd naar het wetenschappelijk bewijs waar jij hier over spreekt. Aangezien dit alleszins niet gepubliceerd is, neem ik aan dat het van jezelf komt? Moest ik jou zijn, ik zou het zeker publiceren - je bent alvast binnen voor het leven met met zulke pioniersstudie. Laat ons wel ook even duidelijk stellen dat programma's als 'Ook getest op mensen' amusementsprogramma's zijn van de openbare omroep. Iedereen die iet-of-wat op een serieuze manier met onderzoek bezig is, weet dat ze compleet ingaan tegen élk van de vier tot zeven stappen van de wetenschappelijke cyclus. Maar dit even ter zijde.

Zelfde opmerking over het feit dat je zegt dat bio-dieren en scharrelkippen tenminste een leven hebben gehad. Ik nodig je graag uit om biologisch-gevoederde koeien of varkens te bezoeken, alsook vrije-uitloop kippen. Je zou het kunnen vergelijken met de wetgeving die stelt dat een hond minstens een hok van 2m op 2m moet ter beschikking hebben.

Ik vind het intrigerend dat je honden vegetarisch voeren dierenmishandeling vindt en met verplichtingen als 'je moet dit doen' en 'je moet dat doen' gooit alsof het niets is, maar dat je scharrelkippen en biodieren wel een goed leven vindt hebben. (Los daarvan ben ik benieuwd of je zelf in feite wel weet waarover je spreekt als je deze termen gebruikt. Mits je zegt dat je zelf vegetariër bent geweest en dus om een of andere reden overtuigd lijkt te zijn van welzijn bij scharreldieren). En dan hebben we het nog niet over het slachtproces. Dat ze gezonder zijn klopt inderdaad wel omdat er minder chemische toevoegingen inzitten.

Maargoed, de moraliteitsafweging en en decision-making processen van de mens zijn inderdaad een ondoorgrond en veelbestudeerd fenomeen. Terecht ook, gezien onze vele rare kronkels vaak bepaald door cognitieve dissonantie (en korte bochten) :wink:
« Laatst bewerkt op: april 13, 2012, 16:14:04 door Joni »

Offline ben

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 89 HV-Punten
« Reactie #102 Gepost op: april 13, 2012, 18:28:05 »
overtuigd lijkt te zijn van welzijn bij scharreldieren). En dan hebben we het nog niet over het slachtproces. Dat ze gezonder zijn klopt inderdaad wel omdat er minder chemische toevoegingen inzitten.

Dus eigenlijk kan je stellen dat het voeren van vlees afkomstig van beter is voor een hond dan een vegetarische brok.

Offline Aikoo

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 510 HV-Punten
« Reactie #103 Gepost op: april 13, 2012, 21:05:08 »

Over vegetarische voeding bij mensen weet ik wel wat. Ik ben dan ook héél erg benieuwd naar het wetenschappelijk bewijs waar jij hier over spreekt. Aangezien dit alleszins niet gepubliceerd is, neem ik aan dat het van jezelf komt? Moest ik jou zijn, ik zou het zeker publiceren - je bent alvast binnen voor het leven met met zulke pioniersstudie. Laat ons wel ook even duidelijk stellen dat programma's als 'Ook getest op mensen' amusementsprogramma's zijn van de openbare omroep. Iedereen die iet-of-wat op een serieuze manier met onderzoek bezig is, weet dat ze compleet ingaan tegen élk van de vier tot zeven stappen van de wetenschappelijke cyclus. Maar dit even ter zijde.

Zelfde opmerking over het feit dat je zegt dat bio-dieren en scharrelkippen tenminste een leven hebben gehad. Ik nodig je graag uit om biologisch-gevoederde koeien of varkens te bezoeken, alsook vrije-uitloop kippen. Je zou het kunnen vergelijken met de wetgeving die stelt dat een hond minstens een hok van 2m op 2m moet ter beschikking hebben.

Ik vind het intrigerend dat je honden vegetarisch voeren dierenmishandeling vindt en met verplichtingen als 'je moet dit doen' en 'je moet dat doen' gooit alsof het niets is, maar dat je scharrelkippen en biodieren wel een goed leven vindt hebben. (Los daarvan ben ik benieuwd of je zelf in feite wel weet waarover je spreekt als je deze termen gebruikt. Mits je zegt dat je zelf vegetariër bent geweest en dus om een of andere reden overtuigd lijkt te zijn van welzijn bij scharreldieren). En dan hebben we het nog niet over het slachtproces. Dat ze gezonder zijn klopt inderdaad wel omdat er minder chemische toevoegingen inzitten.

Maargoed, de moraliteitsafweging en en decision-making processen van de mens zijn inderdaad een ondoorgrond en veelbestudeerd fenomeen. Terecht ook, gezien onze vele rare kronkels vaak bepaald door cognitieve dissonantie (en korte bochten) :wink:
Dit heb je mooi verwoord.
Ik heb een ander voorstel:
Kweek je eigen dieren en , slacht ze zelf.Dan weet je zeker dat ze nog een goed leven gehad hebben.
Begeleid ze naar het slachthuis en blijf er bij.
Eens zien hoe lang je dit volhoudt.

Want, slachthuis,stress, doodsangst, bruut personeel,dieren die nog niet helemaal dood zijn die al  verwerkt worden....
Vissen die op een hoop naar lucht liggen happen...
Och ,het is zo ver van ons bed.
De smaak van vlees/vis is erg bitter op mijn bord.

Mijn hond heeft er geen probleem mee.Het beest weet niet beter.
Misschien moet ik wel kippen houden.....maar ik zal ze nooit zelf kunnen slachten,pluimen enz... :puke:
En ja,hij wil die veggie-korrels niet eten.
Dus hij krijgt andere korrels, soms rauw vlees, vis,eieren  en natte voeding., groenten, en fruit......
en ik ....ik sus  mijn geweten met: dat ik de wereld niet kan veranderen.

Offline Lins

• *
  • 321 HV-Punten
« Reactie #104 Gepost op: april 13, 2012, 22:05:44 »
Ik vind dit zo grappig en onverantwoord. Als je alles goed uitdoktert, door bvb te kijken wat wilde honden eten, te kijken naar de verschillen in maag-darmstelsel tssn carnivoren en herbivoren, verschillen in het gebit, dan zou je kunnen uitdokteren dat je een koe gras moet geven en een hond vlees.

Dan heb je me blijkbaar verkeerd begrepen.
Nadat IK alles voor mezelf uitgedokterd heb, ben ik voor kvv en rauw vlees gegaan. Zeg me nu maar eens wat er onverantwoord aan is???????
*Dierenrijk...Mensdom...*

Online pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #105 Gepost op: april 13, 2012, 22:15:07 »

Je hoeft zo uit de hoogte niet te doen. De VUB heeft dat vastgesteld. Het is mijn onderzoek niet en al zeker mijn mening niet.

Jij wilt een koe maken van je hond. Be my guest. Als je geen tegenkanting wilt moet je het hier niet komen posten.

Een carnivoor eet vlees en haalt zijn voedingstoffen uit vlees. Wat daar kort door de bocht aan is weet ik niet. Dat je het niet snapt heeft mssn te maken met tekort aan eiwitten in de hersenen?

Jij denkt dat ik niets weet, goed, dan weet jij het wel goed. Waarom vaag je hier dan iets ? Om ons te overtuigen van het goede van veggie voor een canivoor?

Slachten? Kop af zeker?  :weetniet:

Ik zou in de natuur eens kijken hoe het er aan toe gaat dan als je mj niet gelooft. Wolven eten wapitties, vossen eten vogels, muizen en ratten, herten eten gras en mossen enz. Mssn zijn die ook allemaal kort door de bocht?

Jij gaat rijk worden meid.  :thumbs:

die "je moet dit en dat doen"... Dat is heel flauw van je, het is algemeen bedoeld. Maar idd, je hond moet vlees eten. Honden zijn namelijk carnivoren.

In mijn eerdere post zei ik dus dat je hun spijsverteringsstel sel eens moet bestuderen, evenals huin tanden. Elke wetenschapper is het erover eens dat het typisch carnivoor is. Het enige wat daar kort aan is, is het darmstelsel.
  • waardeerde dit.

Online pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #106 Gepost op: april 13, 2012, 22:18:06 »
Dit heb je mooi verwoord.
Ik heb een ander voorstel:
Kweek je eigen dieren en , slacht ze zelf.Dan weet je zeker dat ze nog een goed leven gehad hebben.
Begeleid ze naar het slachthuis en blijf er bij.
Eens zien hoe lang je dit volhoudt.

Want, slachthuis,stress, doodsangst, bruut personeel,dieren die nog niet helemaal dood zijn die al  verwerkt worden....
Vissen die op een hoop naar lucht liggen happen...
Och ,het is zo ver van ons bed.
De smaak van vlees/vis is erg bitter op mijn bord.

Mijn hond heeft er geen probleem mee.Het beest weet niet beter.
Misschien moet ik wel kippen houden.....maar ik zal ze nooit zelf kunnen slachten,pluimen enz... :puke:
En ja,hij wil die veggie-korrels niet eten.
Dus hij krijgt andere korrels, soms rauw vlees, vis,eieren  en natte voeding., groenten, en fruit......
en ik ....ik sus  mijn geweten met: dat ik de wereld niet kan veranderen.
Juist... en ik heb dat nog nooooooooit gezien. Ik heb zelfs al eenden, en kippen gefokt en opgegeten en geslacht. ik heb zelfs al ratten en muizen en hamsters gefokt en gedood en aan mijn katten en honden gegeven.  :thumbs:7

Veggiefanatics in the house, watch out world.
  • waardeerde dit.

Offline Lins

• *
  • 321 HV-Punten
« Reactie #107 Gepost op: april 13, 2012, 22:19:07 »
Tja, ieder zijn ding dan, maar ze hebben de aanwezigheid van vit B12 getest en in de veggie zat er geen in... Dan kan een diëtiste dat wel zeggen, ze hebben het wel gemeten.

Maar net als een koe vlees geven, vind ik een hond op planten laten leven gewoon dierenmishandeling.

We mogen ook niet uit het oog verliezen dat er verschillende vormen van vitamines zijn en het lichaam hier anders mee omgaat...

vg:
Vitamine D: Je hebt verschil in vitamine D2 en D3: D3 wordt makkelijker opgenomen in het lichaam. Maakt een betere binding met vitamine D receptor. Vitamine D3 zit bijvoorbeeld in vlees. D2 zit in planten. Beiden zijn vitamine D. Maar toch wordt D3 beter opgenomen dan D2.

Nota: ik neem gewoon vitamine D, omdat ik dit als voorbeeld ken bij mezelf.

Wat ik wil zeggen: soms zitten er idd bepaalde vitamines of andere noodzakelijke zaken in planten... Maar kan je bijna niet anders dan toch vlees eten, omdat ze bijvoorbeeld makkelijker worden opgenomen door het lichaam.

Plant kan bomvol vitamine D zitten, maar lichaam neemt het amper op.
Vlees kan minder vitamine D hebben, maar lichaam kan het wel opnemen.
(heb dit zelf voor met bepaalde zaken-> reden waarom ik mijn hond, n pure carnivoor, wel vlees geef. Ik, een omnivoor, slaag er niet in om alles uit planten te halen, laat staan een carnivoor).

Het is een voorbeeld eh mensen. Ik weet niet hoe het met de vitamine D bij honden zit. Maar als het bij mensen kan, dan kan het (bij eventueel andere vitamines of wat dan ook) bij honden ook.

Edit: Het kan natuurlijk ook OMGEKEERD eh, dat er in vlees minder opneembare zaken zitten als in planten. Ik wil enkel zeggen dat dit dus in beide richtingen werkt... En dat we dit alletwee niet uit het ook mogen verliezen. Anders lijkt het alsof ik enkel vlees eten goedkeur bij mensen ook, en daar ben ik helemaaaaaaaal geen voorstander van. Maar wij zijn dan ook omnivoren.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2012, 22:23:15 door Lins »

Online pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #108 Gepost op: april 13, 2012, 22:21:17 »

Fanatiekelingen zijn rare wezens. Ze pinnen hun aandacht op iets en verliezen de significante zaken.

Ik heb het over kippen, varkens, koeien op een boerderij, of in iemand zijn tuin. Beesten die idd vije loop in een weide hebben! Ik stel voor dat jij daar eens een kijkje neemt.
  • waardeerde dit.

Online pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #109 Gepost op: april 13, 2012, 22:23:20 »
We mogen ook niet uit het oog verliezen dat er verschillende vormen van vitamines zijn en het lichaam hier anders mee omgaat...

vg:
Vitamine D: Je hebt verschil in vitamine D2 en D3: D3 wordt makkelijker opgenomen in het lichaam. Maakt een betere binding met vitamine D receptor. Vitamine D3 zit bijvoorbeeld in vlees. D2 zit in planten. Beiden zijn vitamine D. Maar toch wordt D3 beter opgenomen dan D2.

Wat ik wil zeggen: soms zitten er idd bepaalde vitamines of andere noodzakelijke zaken in planten... Maar kan je bijna niet anders dan toch vlees eten, omdat ze bijvoorbeeld makkelijker worden opgenomen door het lichaam.

(heb dit zelf voor met bepaalde zaken-> reden waarom ik mijn hond, n pure carnivoor, wel vlees geef. Ik, een omnivoor, slaag er niet in om alles uit planten te halen, laat staan een carnivoor).

Het is een voorbeeld eh mensen. Ik weet niet hoe het met de vitamine D bij honden zit. Maar als het bij mensen kan, dan kan het (bij eventueel andere vitamines of wat dan ook) bij honden ook.
Idd en er wordt hier nogal snel voorbij gegaan aan het feit dat honden geen granen en groenten kunnen verteren, dat ze ook geen rijst en pasta nodig hebben om hun koolhydraten te hebben. 
  • waardeerde dit.

Online pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #110 Gepost op: april 13, 2012, 22:33:22 »
Als laatste kort door de bocht advies. Je zou eens moeten (kunnen sorry) bestuderen wat barf is. Dta is de natuurlijke manier bij benadering.  :wink:

Die mensen weten er mssn ook helemaal niets vanaf, maar ja.
  • waardeerde dit.

Online pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #111 Gepost op: april 13, 2012, 22:36:38 »
Ik ga er niets meer over zeggen. Het is de logica zelf dat carnivoren gebouwd zijn om vlees te eten. Indien je het verschil in bouw niet ziet tssn carni- en herbivoren, dan weet ik het niet meer.  :wave:
  • waardeerde dit.

Offline Aikoo

• *
  • 510 HV-Punten
« Reactie #112 Gepost op: april 14, 2012, 01:57:16 »
Fanatiekelingen zijn rare wezens. Ze pinnen hun aandacht op iets en verliezen de significante zaken.

Ik heb het over kippen, varkens, koeien op een boerderij, of in iemand zijn tuin. Beesten die idd vije loop in een weide hebben! Ik stel voor dat jij daar eens een kijkje neemt.
Ik heb zelfs al eenden, en kippen gefokt en opgegeten en geslacht. ik heb zelfs al ratten en muizen en hamsters gefokt en gedood en aan mijn katten en honden gegeven.
Het is niet omdat iemand een eigen- en andere mening heeft en dat ook probeert uit te leggen, dat je die voor fanatiekeling moet uitmaken.
Wie is dan de fanatiekeling???

Barfen ,KVV allemaal gedaan.Ja en ik ken en weet er behoorlijk wat over.
(dus zo dom en onwetend ben ik niet, noch wereldvreemd.Eigena ardig ik weet  ook het verschil tussen:herbivoren, carnivoren en omnivoren)
Rauw voeren, vind ik het tijdens mijn rondreizen, de hele zomer,met de caravan niet erg handig.
Heb geen diepvries mee , en het is in de warmte te vlug bedorven.Vlees met maden vind ik  niet  DE gepaste voeding, maar misschien wel natuurlijk :wink:
Vermits ik gewend ben op reis te eten wat er daar gegeten wordt, moet mijn hond zich ook aanpassen, en dat gaat zeer goed en zonder problemen.

Dat jij je eigen dieren slacht, vind ik OK .dan weet je wat je dood maakt.Maar ik kan het niet.
Alhoewel, hamsters, ratten,muizen kweken om aan je katten/honden te geven vind ik wel extreem.
Ben al blij dat je ze eerst dood.
Je katten en honden vinden het wel veel natuurlijker om ze zelf te jagen.
Maar  niet iedereen heeft een boerderij,met varkens,koeien.....Ik zie ze al in mijn tuin lopen.De buren zullen lachen,trouwens dat mag zomaar niet.
De meesten mensen zijn aangewezen op het kopen van consumptievlees. Je weet echt niet of wil het niet weten,waar het vandaan komt, en wat die dieren al geleden hebben voor ze geslacht werden.Vlees met hormonen, antibiotica en andere medicaties,Dioxinekippen,en dolle koeien, zijn niet zomaar ontstaan.
Maar wel natuurlijk  :vuistje:

Voor mij is deze discussie  gesloten,ik laat het woord aan de andere fanatiekelingen.
Ik wuif je van harte uit. :wave:

Offline Aikoo

• *
  • 510 HV-Punten
« Reactie #113 Gepost op: april 14, 2012, 02:12:14 »

vg:

Edit: Het kan natuurlijk ook OMGEKEERD eh, dat er in vlees minder opneembare zaken zitten als in planten. Ik wil enkel zeggen dat dit dus in beide richtingen werkt... En dat we dit alletwee niet uit het ook mogen verliezen. Anders lijkt het alsof ik enkel vlees eten goedkeur bij mensen ook, en daar ben ik helemaaaaaaaal geen voorstander van. Maar wij zijn dan ook omnivoren.
Blijkbaar ben je vergeten er bij te vertellen dat bij mensen Vit D wordt opgenomen bij middel van zonlicht.
Je mag zoveel Vit D slikken als je wil, zonder zonlicht zal je weinig opnemen.UV lampen zijn hier niet van toepassing.
Vb Rachitis of Engelse ziekte bij te kort.
Bij dieren is dat wel anders.
Een mens heeft Vit.C nodig, een hond maakt die zelf.
Vb; scorbut of scheurbuik ,bij te kort.

Offline Lins

• *
  • 321 HV-Punten
« Reactie #114 Gepost op: april 14, 2012, 11:41:55 »
Ik zet er toch EXPRESS bij dat ik niet weet hoe het bij honden zit, maar dat er ook wel gelijkaardige dingen zullen zijn????  :weetniet:

Vitamine D wordt UITERAARD opgenomen via zonlicht... Excuses dat ik dit er niet bijzette, maar leek me totaal niet relevant hoor. Maar kijk: Opernief dan: Je hebt zonlicht nodig om vitamine D op te nemen. Maar de vitamine D3 zal veel makkelijker gaan.

En je hebt niet enkel zonlicht nodig om vitamine D op te nemen, maar ik ga hier echt niet alles gaan opzetten.
Ik denk dat mijn punt niet is aangekomen.

Whatever. Je wordt hier precies half afgemaakt als je iets DURFT posten.
« Laatst bewerkt op: april 14, 2012, 11:43:52 door Lins »

Offline wolfdolf

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 52 HV-Punten
« Reactie #115 Gepost op: april 14, 2012, 14:33:56 »
Citaat
Whatever. Je wordt hier precies half afgemaakt als je iets DURFT posten.
Je moet dat leren apprecieren :wink:
Mensen zijn hier vaak sterk overtuigd over hun eigen gelijk en hun eigen superioriteit.
Dat is part of the fun van dierenfora:)

De huid van honden is toch grotendeels afgeschermd van uv-straling?
Hoe nemen die vit. D op?

Even ter verheldering:
In dierlijke producten zitten nauwelijks koolhydraten, alleen zaken als glucose en lactose.
Koolhydraten zijn vooral plantaardig, die vooral worden gemaakt dmv fotosynthese.
Het aandeel koolhydraten (suikers) in dieren is verwaarloosbaar.

Honden die veel koolhydraten eten zullen veel sneller tandplak en tandsteen maken.
m.a.w. het gebit van een hond is niet geschiikt voor plantaardig voedsel.
« Laatst bewerkt op: april 14, 2012, 14:46:27 door wolfdolf »

Offline Aikoo

• *
  • 510 HV-Punten
« Reactie #116 Gepost op: april 14, 2012, 18:53:06 »
Je moet dat leren apprecieren :wink:
Mensen zijn hier vaak sterk overtuigd over hun eigen gelijk en hun eigen superioriteit.
Dat is part of the fun van dierenfora:)

De huid van honden is toch grotendeels afgeschermd van uv-straling?
Hoe nemen die vit. D op?

Even ter verheldering:
In dierlijke producten zitten nauwelijks koolhydraten, alleen zaken als glucose en lactose.
Koolhydraten zijn vooral plantaardig, die vooral worden gemaakt dmv fotosynthese.
Het aandeel koolhydraten (suikers) in dieren is verwaarloosbaar.

Honden die veel koolhydraten eten zullen veel sneller tandplak en tandsteen maken.

Als je eerlijk wil discussiëren, gebruik dan de juiste termen.aub.
Het schept anders verwarring.
UV stralen is niet hetzelfde als zonlicht.Ze zijn een deel in het spectrum van zonlicht.
Vit.D wordt als provitamine gestockeerd in de vetlaag, en met de hulp van zonlicht omgezet in vit.D.
En ja, Vit D3 wordt makkelijker gestockeerd en omgezet.

(onze grootouders waren nog zo gek niet als ze met recht beweerden, dat baby'tjes met hun armen en beentjes in de zon moesten liggen.Of toch alle dagen moesten buiten komen.Ook voor volwassenen is een 15 min. zonlicht voldoende om provit. D om te zetten.Wie van de ouderen onder ons herinnert zich nog,de "walgelijke"lepel levertraan elke dag.? Ja, omdat het veel provit.D bevat)

In vlees , vis en eieren zitten geen Koolhydraten.
Laat staan, glucose= een monosacharide , of lactose= melksuiker.
Deze stoffen vind je in zuivelproducten die weliswaar dierlijk zijn , maar niet direct horen in het voedingspakket van onze honden.
Trouwens in de natuur is er geen enkel dier dat nog melk gebruikt nadat het gespeend is.
Wat niet wil zeggen dat ze het niet lusten.Maar het is niet echt gezond.
Behalve de mens, drinkt en verbruikt melkproducten.

Koolhydraten, is een groepsnaam voor :
Mono-, bi-en polysachariden.Elk met zijn eigen functie en eigenschap.
Het is wel belangrijk dat je de onderlinge verschillen kent.
In planten worden Koolhydraten gemaakt via fotosynthese.Juist. Maar eigenlijk doet dit niets ter zake.
Maar ook  fruit bevat Koolhydraten namelijk Fructose of fruitsuiker.
Nochtans geven velen onder ons , een stukje fruit aan onze hond vb een appel,zonder enig probleem.
Hier wijd ik niet verder uit.Internet is hier een vruchtbare bron.

Hier moet je dus onderscheid maken tussen de verschillende natuurlijke koolhydraten, en verwerkte.
vb brood en koekjes.
Maar het zijn niet zo direct de Koolhydraten die aanleiding geven tot plak.
Door het eten van te zacht voedsel, is er minder kauwfunctie en vermindert de zelfreinigend functie van de tanden, en mond.
Daarom is het belangrijk om onze honden meer kauwmogelijkheden te geven met botten, en ander hard voedsel.Botten zijn dan nog een bron van Calcium.
(Tussen haakjes, gedroogde eierschelpen gemalen in de ouderwetse koffiemolen zijn ook een goede bron van Ca)
Bij mensen is te zacht voedsel ook een van de redenen van Plak.
Ja.... een bot kauwen we nu zo direct niet. :vuistje:

Maar in de natuur eten honden ook groenten,namelijk uit de ingewanden van herbivoren,..
Maag, darmen en pens.Maar ze eten ook bessen in de natuur.
Nochtans geven sommigen onder ons hun hond wel worteltjes en sperziebonen zonder problemen.
En daar zitten zelfs veel koolhydraten in.

Toch wens ik nog even te vermelden dat: vit.D  als voedingssupplement zeer toxisch kan zijn.Samen met de andere vetoplosbare vitamines: A.D.E.K.Je kan gemakkelijk overdoseren.

Dit is dan het einde van mijn epistel en zoals bij Pip de Clown wuif ik je met genoegen uit.
Over en Out :wave:

« Laatst bewerkt op: april 14, 2012, 21:45:21 door Aikoo »

Offline iberia

• warme hondenvriend
  • *
  • 224 HV-Punten
« Reactie #117 Gepost op: april 14, 2012, 21:21:59 »
Ik ga er niets meer over zeggen. Het is de logica zelf dat carnivoren gebouwd zijn om vlees te eten. Indien je het verschil in bouw niet ziet tssn carni- en herbivoren, dan weet ik het niet meer.  :wave:

Ga mij ni mengen in de discussie maar wij hebben op school altijd gezien dat honden omnivoor zijn en niet carnivoor.

Offline stropertje

• hondenvriend pro
  • *
  • 378 HV-Punten
« Reactie #118 Gepost op: april 14, 2012, 22:02:23 »
Maar in de natuur eten honden ook groenten,namelijk uit de ingewanden van herbivoren,..
Maag, darmen en pens.Maar ze eten ook bessen in de natuur.
Nochtans geven sommigen onder ons hun hond wel worteltjes en sperziebonen zonder problemen.
En daar zitten zelfs veel koolhydraten in.
Even tussendoor... dit is een grote misvatting. Wolven eten zelden tot nooit bessen in de natuur. Er zijn al verschillende onderzoeken gebeurd op uitwerpselen van dieren, en in slechts één waren er (minimale hoeveelheden) plantaardige stoffen te vinden. Dit is wellicht te verklaren doordat die wolven net in een gebied zaten met zeer weinig grote prooidieren, en ze dus kleinere prooien aten die ze in één stuk opaten (dus maw maag- en darmstelsel ook ineens inslikten). De wolven die wel voldoende grote prooidieren in hun gebied hadden, die hadden vrijwel geen plantaardige resten in hun uitwerpselen zitten. Wat is het eerste dat een hond doet (de meeste toch) als ze een stuk pens opeten? Net hetzelfde als hun voorouders: ze schudden de pens leeg. Dat is om alle plantaardige resten er af te schudden.
'k Ben een tijdje geleden naar een symposium geweest (in Utrecht), waar er een prof. kwam spreken over eetgedrag bij wolven. Zij had toen verschillende referenties hierover meegegeven, 'k kan ze wel eens opzoeken. Ik moet ze ergens liggen hebben.

Offline iberia

• warme hondenvriend
  • *
  • 224 HV-Punten
« Reactie #119 Gepost op: april 14, 2012, 22:09:54 »
Even tussendoor... dit is een grote misvatting. Wolven eten zelden tot nooit bessen in de natuur. Er zijn al verschillende onderzoeken gebeurd op uitwerpselen van dieren, en in slechts één waren er (minimale hoeveelheden) plantaardige stoffen te vinden. Dit is wellicht te verklaren doordat die wolven net in een gebied zaten met zeer weinig grote prooidieren, en ze dus kleinere prooien aten die ze in één stuk opaten (dus maw maag- en darmstelsel ook ineens inslikten). De wolven die wel voldoende grote prooidieren in hun gebied hadden, die hadden vrijwel geen plantaardige resten in hun uitwerpselen zitten. Wat is het eerste dat een hond doet (de meeste toch) als ze een stuk pens opeten? Net hetzelfde als hun voorouders: ze schudden de pens leeg. Dat is om alle plantaardige resten er af te schudden.
'k Ben een tijdje geleden naar een symposium geweest (in Utrecht), waar er een prof. kwam spreken over eetgedrag bij wolven. Zij had toen verschillende referenties hierover meegegeven, 'k kan ze wel eens opzoeken. Ik moet ze ergens liggen hebben.

Interessant! Mag je altijd geven of pb'en :)

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal