collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: varkensvlees  (gelezen 6038 keer)

Diesel

• Gast
varkensvlees
« Gepost op: februari 26, 2006, 12:25:11 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Is het waar dat varkensvlees slecht is voor honden?
Dus als ik hier bijvoorbeeld wat botjes heb van varkensribbetjes, dan geef ik die beter niet?

Offline Christine

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
varkensvlees
« Reactie #1 Gepost op: februari 26, 2006, 12:27:55 »
Aujeszky (ziekte van):
Dit is een virus dat bij honden voornamelijk wordt overgedragen door besmet varkensvlees. Vroeger zag men bij besmette honden een hevige jeuk, wat tegenwoordig slechts bij zeer hoge uitzondering nog wordt waargenomen. Na het opdoen van de besmetting wordt de hond lusteloos en kan mogelijk wat gaan braken en diarree hebben. Het lijkt op een zomergriepje en is daardoor moeilijk te herkennen. Deze virusziekte is voor de hond dodelijk. Honden die besmette strottenhoofdjes hebben gegeten, zijn vaak al 2 tot 3 dagen later overleden. Er is nog geen behandeling voor besmet geraakte honden. Om deze besmetting te voorkomen dienen we de hond nooit in varkenshokken toe te laten want het kan ook in de urine van een besmet varken zitten. Verder een hond nooit rauw varkensvlees geven.

Varkensvlees geven aan hond/kat
Varkensvlees kan gevaarlijk zijn, het kan namelijk een virus herbergen, het virus van Aujeszki. Dit virus, totaal ongevaarlijk voor de mens, is zeer gevaarlijk voor de hond en kat. Eens dat hond/kat besmet zijn en uiterlijke symptomen vertonen, verloopt de infectie altijd dodelijk, na maximaal drie dagen. De symptomen lijken op rabies=razernij, daarom wordt de ziekte van Aujeszki ook pseudorabies of pseudorazernij genoemd. Het symptomenbeeld omvat speekselen, veel blaffen of miauwen, karakterverandering en, zenuwsymptomen enz...). Helaas kan er medicamenteus NIETS  gedaan worden, dus in dit geval : zeker voorkomen ! Vooral RAUW varkensvlees (vooral slachtafval, zoals tong, longen enz...) is gevaarlijk.

Daarom : geef geen varkensvlees te eten en indien het toch niet anders kan, moet het vlees 100 % doorgekookt worden, teneinde het virus te vernietigen

NOOIT rauw varkensvlees geven is dus de boodschap!!!!

Offline Annemie

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 415 HV-Punten
Re: varkensvlees
« Reactie #2 Gepost op: februari 26, 2006, 18:46:48 »
Citaat van: Diesel
Dus als ik hier bijvoorbeeld wat botjes heb van varkensribbetjes, dan geef ik die beter niet?

Verhitte botten mag je nooit aan een hond geven omdat die gaan splinteren en niet verteren.

Offline christina

• hondenvriend pro
  • *
  • 224 HV-Punten
    • trouw aan design
varkensvlees
« Reactie #3 Gepost op: februari 26, 2006, 22:02:14 »
voor zover ik weet is varkensvlees veel vetter dan rundsvlees en daarom moeilijker verteerbar.

kian

• Gast
varkensvlees
« Reactie #4 Gepost op: februari 27, 2006, 13:50:57 »
:shock:  :shock:  :shock:

dit wist ik niet :shock:

en ik heb ze het hier al veel gegeven hoor :(

Offline Chika

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
    • Oudduitse herder kennel "Van Chika's Erf"
varkensvlees
« Reactie #5 Gepost op: februari 27, 2006, 14:13:20 »
Varkens zijn al enkele jaren aujeszky vrij (in Nederland zeker) volgens mij zeker meer dan 10 jaar. Vraag eens aan de DA. Die kan je meer vertellen over hoelang deze ziekte niet meer aangetoond is. Ik weet het nl. niet precies.

Want als je voor aujeszky bang bent; dan moet je ook eens denken aan de gekkekoeien ziekte/rund scrapie/schapen kippengriep/kippen enz enz. misschien slaat dit ook wel allemaal over op onze hond.

Bij ons krijgen ze al jaren een lekkere afgekookte varkenshak of iets dergelijks.......en ze zijn er dol op.
groetjes Hanneke
Kennel "Van Chika's Erf"

Offline Chika

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
Re: varkensvlees
« Reactie #6 Gepost op: februari 27, 2006, 14:14:48 »
Citaat van: Annemie
Citaat van: Diesel

Verhitte botten mag je nooit aan een hond geven omdat die gaan splinteren en niet verteren.

Als je een oude soepkip hebt, dan heb je daar kans op......gewoon vlees van een jong dier dus geen dier dat stokoud; kan geen kwaad.
groetjes Hanneke
Kennel "Van Chika's Erf"

cynthia

• Gast
varkensvlees
« Reactie #7 Gepost op: februari 27, 2006, 17:02:49 »
@ diesel, voor wat het waard is....

Ik heb heel veel gelezen over de ziekte van aujeszki -- veroorzaakt door varkensvlees.. ik heb besloten NIETS varkens meer aan Gizmo te geven, zelfs geen varkensoren of -neuzen.
reden hiervoor is : ik zie Gizmo veel te graag, om dat risico te nemen, ook al is dat risico laag. Heb een hond gekend, die er vermoeddelijk aan gestorven is.
Ik zie Gizmo gewoon te graag ....
Een varkensboer zei me, dat Belgie aujeski-vrij is, dat er elke maand speciale bloedstalen voor moeten genomen worden ter controle. Maar ook hij raadde me aan geen risico te nemen en op z'n minst alles goed door te koken (minstens 2 min.)

Offline Chika

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
varkensvlees
« Reactie #8 Gepost op: februari 27, 2006, 18:25:32 »
Zojuist hier de dierenarts op bezoek gehad (2-wekelijkse verplichte controle bij de varkens) Aujeszky: is zeker meer dan 15 jaar niet meer aanwezig onder de varkens. Dus geef je hondje lekker een varkensoortje.
groetjes Hanneke
Kennel "Van Chika's Erf"

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal