collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Sterven honden vroegtijdig door industrieel voer?"  (gelezen 3700 keer)

Offline draco

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
Sterven honden vroegtijdig door industrieel voer?"
« Gepost op: augustus 15, 2006, 19:07:28 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
"Heel wat gezondheidsprobleme n en vroegtijdige sterfte bij honden zijn te wijten aan industrieel hondenvoer. Dat blijkt uit een studie uitgevoerd door de Brusselse dierenarts Gerard Lippert. De studie staat woensdag in Le Soir Magazine. Lippert onderzocht 600 steekkaarten van "Animaux sans fronti

Offline eentonig

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 2 HV-Punten
  • "Apport!"
Re: Sterven honden vroegtijdig door industrieel voer?"
« Reactie #1 Gepost op: augustus 15, 2006, 19:16:45 »
Honden sterven mijn inziens inderdaad vroeger door industrieel voeder.

Niet dat industrieel voeder niet goed zou zijn. Het zal inderdaad wel perfect evenwichtig zijn. Maar het is te eenzijdig. Wanneer we spreken over opvoeding of gedrag, is iedereen akkoord dat elke hond anders is. En toch krijgen ze wat eten betreft allemaal min of meer hetzelfde voor de kiezen. En dat niet alleen. Ze krijgen dit dan ook nog eens jaren aan een stuk. Zonder enige afwisseling.

Dit maakt hun spijsvertering niet alleen lui en afgestemd op enkel dat type voeding. Wat erger is, is dat wanneer jouw hond om een of andere reden meer nood heeft aan vitamine x of mineraal y, hij dit niet voldoende uit die voeding haalt. Want die voeding is afgestemd op de standaard hond.

Persoonlijk denk ik dat Barfen veel gezonder is. De spijsvertering dient zich dagelijks aan te passen aan een wisselend dieet. Maar wat meer is. Indien er vandaag een bepaalde vit. niet voldoende aanwezig is in de maaltijd, dan is de kans groot dat die er morgen meer dan voldoende bijzit.

"Een goede fokker kweekt met stambomen. Maar 't is niet omdat je met stambomen kweekt, dat je een goede fokker bent."

@chantal

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 15, 2006, 20:18:14 »
ik vind het ook dat et allemaal een beetje eentonig is
ik vind dat we te proper zijn op onze honden en ook op a-ons eigen dat ons imumsysteem niet meer in gang schiet als er wat is !
kijk maar allergieen in overvloed zelfs bij honden daar hoorde je vroeger nooit over !

Offline chepp

• *
  • 669 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: augustus 15, 2006, 20:21:14 »
Niet alle voeders zullen aan de normen voldoen,maar sommige toch wel vind ik.Onze oudste border collie is 13 jaar geworden wat toch redelijk oud is.Er zullen wel altijd pro's en contra's zijn wat dat betreft.

Offline eentonig

• *
  • 2 HV-Punten
  • "Apport!"
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2006, 20:29:46 »
ik vind het ook dat et allemaal een beetje eentonig is
...

Ja, en dat mag dringend stoppen, want anders is er straks geen eentonig meer over om hier op 't forum te typen. :mrgreen:

"Een goede fokker kweekt met stambomen. Maar 't is niet omdat je met stambomen kweekt, dat je een goede fokker bent."

Offline doei

• warme hondenvriend
  • *
  • 410 HV-Punten
  • Een hond is trouwer dan 10000 mensen....
    • www.rapidrodent.com
« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2006, 22:03:29 »
@ chepp : ik vindt een Border van 13 toch niet zo oud als je bedenkt dat deze honden toch een langere gemiddelde levensverwachting hebben dan de gemiddelde hond.
Dit terzijde.
Ik ben voor een combinatie van industrieel voeder en Barf. Mijn honden krijgen twee maaltijden per dag, waarvan
Doei!

Offline herman

• hondenvriend pro
  • *
  • 336 HV-Punten
    • mijn werk
« Reactie #6 Gepost op: augustus 16, 2006, 07:27:51 »
De brave man maakt geen onderscheid tussen Soya-voer (zoals aldi of pedigree) en voer bestaande uit hoogwaardig dierlijk eiwit.  ik gooi die studie dus waar ze thuis hoort, bij het oud papier.
In trouwe vast

Offline Mie

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 226 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #7 Gepost op: augustus 16, 2006, 09:26:25 »
Hier heeft een tijd geleden een vragenronde gestaan: wat eet/at jouw hond, hoe gezond is/was hij, hoe oud was hij toen hij stierf.
En wat bleek uit al die antwoorden? De brokkeneters zijn net zo gezond als andere honden en worden gemiddeld even oud.
Ik vond die topic terug:

http://www.hondenvrienden.topforums.be/forum/index.php?topic=28260.0
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2006, 09:28:51 door Mie »

Offline Albee

• *
  • 2 HV-Punten
    • Darcy's broodfokverhaal...
« Reactie #8 Gepost op: augustus 16, 2006, 10:47:39 »
Wat een objectief artikel... NOT  :muur:

The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated (Ghandi)

Offline aster

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 23 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: augustus 16, 2006, 10:57:08 »
wist je dat de gemiddelde leeftijd van een mug in een fabriek veeeeel korter is dan een mug in een woud???
verbazingwekkend h

"Snoopy is niet klein. De wereld is alleen maar heel groot." - Bart

schelsey

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 16, 2006, 11:29:42 »
wist je dat de gemiddelde leeftijd van een mug in een fabriek veeeeel korter is dan een mug in een woud???
verbazingwekkend h

Offline christina

• hondenvriend pro
  • *
  • 224 HV-Punten
    • trouw aan design
« Reactie #11 Gepost op: augustus 17, 2006, 12:07:43 »
ik ben ook nogal sceptisch gezind.
ik bedoel de gemiddelde hondenlevensverwach ting is veel groter dan stel 100jaar geleden. Waarom? betere verzorging en betere voeding, gemiddelde brok dus.

Offline JoŽlle

• *
  • 183 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: augustus 17, 2006, 12:24:11 »
Ook ik vind het een eenzijdig artikel, is erook daadwerkelijk bewezen dat honden die hun levenlang hebben gebarft ook daadwerkelijk ouder worden, de laatste tijd doet men er alles aan om de mensen die brokken voeren een schuldgevoel te geven   :muur:
Ook in vlees zit chemische troep.

Offline Linsey

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
    • Lotje
« Reactie #13 Gepost op: augustus 17, 2006, 14:55:29 »
Onze vroegere honden kregen brokken van winkelmerk, dus het slechtste wat je kan hebben en de ene is 18 geworden en de andere 19. Dusja kan ook toeval geweest zijn, maar ik denk dat het bijlange niet alleen aan het voeder ligt.
Ik geef Lotje wel andere voeding nu van betere kwaliteit en mengeling van alles (Duck, rauw en brokken). Zullen zien of het iets uithaald :denk:
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2006, 15:01:19 door Guinevere »

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #14 Gepost op: augustus 17, 2006, 23:16:28 »
Ik ga niet zeggen dat honden vroeger sterven door brokken nu tegenwoordig zijn er echt enorm veel problemen zoals huidproblemen, spijsverteringsprob lemen,...Volgens mij hebben de brokken er zeker veel mee te maken.

Ik zelf ga brokken zeker niet afkraken. Lady heeft zelf 6 jaaar brokken gegeten (royal canin, eukanuba, aldi,...) en ze deed het er goed op.
Nu persoonlijk ben ik meer voor een zo natuurlijk mogelijke voeding voor dieren. Dus de hond rauw, de konijnen veel hooi, gras, groenvoer, kruiden,..., de papegaaien zaad, fruit, groenvoer, gierst,...Net als brokken compleet nu de voedingsbestanddele n zijn in de natuurlijke staat aanwezig terwijl bij brokken is alles eerst gekookt, gemixed,...en weet ik veel en nadien aangevuld, oversprayd met oli

Doglovers

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: augustus 18, 2006, 00:38:39 »
Wij wisselen regelmatig van merk.
Nu geven we red mills, daarvoor Royal Canin, soms Bento en ik durf al eens mengen met het merk van de aveve.
En die combinaties wissel ik een keer of 2 per jaar.
Maar je hoort tegenwoordig niets anders dan KANKER bij de honden, het is niet meer normaal....(al

Offline cavalierslokeren

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 8 HV-Punten
  • Besmet door het Cavalier virus.
    • Cavaliers-Lokeren
« Reactie #16 Gepost op: augustus 18, 2006, 09:08:36 »
Citaat
Wat houdt Barf in? En hoeveel gram geef je dan van wat?
http://www.barfplaats.nl/
http://www.voernatuurlijk.nl/forum/    (goede bibliotheek)
Op deze linken van fora is er voor vele uren leerrijk leesplezier over KVV - NRV en barfen.
Met de nodige hulp en info waar nogig.

schelsey

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: augustus 18, 2006, 09:36:11 »
Heb absoluut niets tegen barf,geef ook al en toe eens een vleesknook of derg.
maar wat ik me toch afvraag is waarom vele tegenwoordig denken dat met barf de honden ouder word dan met brok terwijl men kan lezen dat wolven,die toch een deel op deze manier eten, zo vlug sterven,der zijn natuurlijk geen dierenartsen die hen helpen als er iets is,maar toch!

Ik heb een tijdje gedacht om kenji op barf te zetten,maar als ik zie hoe hij eruit ziet met hoofdvoer brok en duck die hij nu krijgt,kan me niet voorstellen dat hij met barf het nog beter zou zijn,zijn tanden zijn wit en zijn vacht glanst,kakt 2 keer per dag mooi en verder is hij goed gezond momenteel,dan durf ik er niet aan te beginnen,toch een heel groot risico om zelf voeding samen te stellen terwijl ik er geen verstand van heb,en de mensen op barfplaats en voernatuurlijk,waar halen die eigenlijk de wijsheid vandaan dat het beter is?

sonja
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2006, 11:07:52 door schelsey »

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #18 Gepost op: augustus 18, 2006, 10:46:40 »
Wij wisselen regelmatig van merk.
Nu geven we red mills, daarvoor Royal Canin, soms Bento en ik durf al eens mengen met het merk van de aveve.
En die combinaties wissel ik een keer of 2 per jaar.
Maar je hoort tegenwoordig niets anders dan KANKER bij de honden, het is niet meer normaal....(al
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2006, 10:51:08 door Sofie en Lady »

Doglovers

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: augustus 18, 2006, 12:04:00 »
Thanks voor de tips  :thumbs:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal