collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Maagtorsie  (gelezen 578 keer)

Offline maart

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 519 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Maagtorsie
« Gepost op: mei 29, 2013, 08:30:42 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ook hier even onder aandacht:

onderzoek heeft terug bevestigd dat beweging net voor en net na de maaltijd de kans op een torsie VERKLEIND. 

Ik doe zelf al jaren niets anders dan na de maaltijd gaan wandelen/fietsen, ondanks dat "men' steeds roept dat na de maaltijd er rust moet zijn, grote honden vanuit de hoogte moeten eten etc  om kans op torsie te voorkomen.

Dat is dus terug ontkend (onderzoek van ongeveer 150 torsiehonden en 400 controlehonden).

Gedaan dus met die verhaaltjes, maar nu beginnen met wel degelijk het advies om beweging NIET te beperken na een maaltijd wil je je hond zo goed mogelijk behoeden van een torsie  :thumbs:

Onderzoek is verricht door een studente, in samenwerking met een DA.  Dit hadden ze een aantal jaar geleden al gedaan met hetzelfde resultaat, maar toen kwamen ze ineens tot de gedachte dat ze de leeftijd niet mee in rekening hadden gebracht.
Nu hebben ze het dus opnieuw gedaan, rekening houdende met leeftijd, maar het resultaat blijift hetzelfde.

Offline fungus

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 192 HV-Punten
Re: Maagtorsie
« Reactie #1 Gepost op: mei 29, 2013, 09:47:04 »
Ook hier even onder aandacht:

onderzoek heeft terug bevestigd dat beweging net voor en net na de maaltijd de kans op een torsie VERKLEIND. 

Ik doe zelf al jaren niets anders dan na de maaltijd gaan wandelen/fietsen, ondanks dat "men' steeds roept dat na de maaltijd er rust moet zijn, grote honden vanuit de hoogte moeten eten etc  om kans op torsie te voorkomen.

Dat is dus terug ontkend (onderzoek van ongeveer 150 torsiehonden en 400 controlehonden).

Gedaan dus met die verhaaltjes, maar nu beginnen met wel degelijk het advies om beweging NIET te beperken na een maaltijd wil je je hond zo goed mogelijk behoeden van een torsie  :thumbs:

Onderzoek is verricht door een studente, in samenwerking met een DA.  Dit hadden ze een aantal jaar geleden al gedaan met hetzelfde resultaat, maar toen kwamen ze ineens tot de gedachte dat ze de leeftijd niet mee in rekening hadden gebracht.
Nu hebben ze het dus opnieuw gedaan, rekening houdende met leeftijd, maar het resultaat blijift hetzelfde.
Misschien interessant om de studie of toch op zijn minst de setting en resultaten van de studie hierbij te zetten? Begrijp me niet verkeerd: ik geloof ook dat die kans zou kunnen verkleinen, maar opletten met zo'n info te verspreiden zonder de oorspronkelijke studie of resultaten.

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: mei 29, 2013, 09:53:43 »
Hier worden/werden ze nooit beperkt in hun beweging nadat ze gegeten hebben.
Bewegen = transit op gang

Honden die eenmalig te veel eten opgenomen hebben, wordt ook aangeraden om mee te wandelen.

Offline Yoicka

• *
  • 1023 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: mei 29, 2013, 10:05:13 »
ik ga hier toch ook vaak wandelen voor/na hun eten ze, geen problemen.
Das dan ook niet super intensief sporten ofzo, dat zou ik zelf ook niet doen na mijn eten, maar gewoon wandelen/spelen lijkt mij toch ook geen probleem te zijn.

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #4 Gepost op: mei 29, 2013, 10:10:45 »
Wandelen of sporten na hun eten doe ik zelden.
Ze krijgen wel altijd hun eten na hun wandeling. Maar dat is hier gewoon routine dat ze het eten op het einde van de dag krijgen, na alle activiteiten.
Maar het kan zeker eens gebeuren dat we gaan wandelen na het eten.

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: mei 29, 2013, 10:11:24 »
Misschien interessant om de studie of toch op zijn minst de setting en resultaten van de studie hierbij te zetten? Begrijp me niet verkeerd: ik geloof ook dat die kans zou kunnen verkleinen, maar opletten met zo'n info te verspreiden zonder de oorspronkelijke studie of resultaten.

link gaat naar een ander forum en dat mag hier niet denk ik.
kijk op het nederlandse forum naar gebruiker inge O  :thumbs:

Offline fungus

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 192 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: mei 29, 2013, 10:32:10 »
link gaat naar een ander forum en dat mag hier niet denk ik.
kijk op het nederlandse forum naar gebruiker inge O  :thumbs:
:thumbs:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal