collapse

Cadeauwinkel

Auteur Topic: graanvrije brokken versterken DCM  (gelezen 927 keer)

Offline pipo de clown

• verslaafde hondenvriend
  • *
graanvrije brokken versterken DCM
« Gepost op: februari 01, 2019, 19:55:51 »
Hebben jullie diet gevolgd?

Onderzoek toont aan dat graanvrije brokken DCM versterken/uitlokken. Het zou gaan om de zoete aardappelen en de erwten die erin zitten.
in Amerika zijn op dit moment gevallen van DCM vastgesteld bij volgende merken: Acana, Zignature, Nutrisource, 4Health, Nature's Domain, Go!, Taste of the Wild, Earthborn, PuraVita, Nature's Variety, Natural Balance, Fromm, Orijen, Welness, Primal (raw), Blue Buffalo, Honest Kitchen.

Offline Ien

• *
  • Geslacht: Vrouw
Re: graanvrije brokken versterken DCM
« Reactie #1 Gepost op: februari 01, 2019, 20:46:12 »
Ik heb een aantal artikels erover gelezen, o.a. van Karen Becker en Meike.

Ik heb vooral onthouden dat het
- merkgebonden is
- de stoffen die ontbreken/te laag zijn enkel in dierlijke producten te vinden zijn
- voeding met taurine bijgeven kan al veel voorkomen

:weetniet:

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #2 Gepost op: februari 02, 2019, 17:32:19 »
Nu ga ik mij toch dom voelen, maar wil het toch weten, wat is DCM?

Offline vivtje

• hondenvriend pro
  • *
  • ons chekepeeke
« Reactie #3 Gepost op: februari 02, 2019, 17:47:25 »
Ik zou dat ook willen weten

Offline Perdita

• *
« Reactie #4 Gepost op: februari 02, 2019, 19:40:14 »
Dilated Cardio Myopathy.

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #5 Gepost op: februari 04, 2019, 15:10:45 »
Ik heb een aantal artikels erover gelezen, o.a. van Karen Becker en Meike.

Ik heb vooral onthouden dat het
- merkgebonden is
- de stoffen die ontbreken/te laag zijn enkel in dierlijke producten te vinden zijn
- voeding met taurine bijgeven kan al veel voorkomen

:weetniet:

Hier idem + geen onderzoek alleen een vaststelling. Het onderzek kan/kon ten vroegste in de herfst van 2018 gestart zijn dus resultaten zijn er nu nog niet!

Offline maart

• *
« Reactie #6 Gepost op: februari 04, 2019, 15:31:18 »
Er zijn toch echt wel aangetoonde gevallen, ik zit al een hele poos in de FB groep en voor mij zijn de resultaten toch echt wel een feit waar ik rekening mee( (zou) houd(en).

Vooralsnog Amerikaans, maar goed, als iedereen hier zegt 'het is Amerika, dat is niet Europa' en dus niet test, is er hier uiteraard geen gekend probleem  :wink:

Offline Obi

• *
« Reactie #7 Gepost op: februari 04, 2019, 15:34:23 »
Er zijn toch echt wel aangetoonde gevallen, ik zit al een hele poos in de FB groep en voor mij zijn de resultaten toch echt wel een feit waar ik rekening mee( (zou) houd(en).

Vooralsnog Amerikaans, maar goed, als iedereen hier zegt 'het is Amerika, dat is niet Europa' en dus niet test, is er hier uiteraard geen gekend probleem  :wink:

welke groep is dat Maart?

Offline Snowy

• begonnen hondenvriend
  • *
  • RIP Jacko Bond, forever in my heart ❤️
« Reactie #8 Gepost op: februari 06, 2019, 19:35:30 »
Ik heb het ook gelezen op voerwijzer.  Vooral de graanvrije Acana brokken lijken betrokken te zijn.

Ik ben ook benieuwd op welke FB groep je de dcm topic volgt Maart, interesseert me ook wel om in de gaten te houden.

Offline cherish

• *
  • Angels in the outfield
« Reactie #9 Gepost op: februari 07, 2019, 07:55:42 »
Verbaasd mij niks. Had onlangs op mijn eigen fb gepost over TOW. Waar zware metalen en arseen in hoge hoeveelheden werden teruggevonden..

Offline wesp

• *
« Reactie #10 Gepost op: februari 07, 2019, 13:50:48 »
Verbaasd mij niks. Had onlangs op mijn eigen fb gepost over TOW. Waar zware metalen en arseen in hoge hoeveelheden werden teruggevonden..

:shock:

Offline Irisvdb

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #11 Gepost op: februari 08, 2019, 09:19:12 »

En is dat effectief bewezen? Want ik ben nogal achterdochtig als het FB berichten aankomt...

Offline cherish

• *
  • Angels in the outfield

Offline Evi84

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #13 Gepost op: februari 10, 2019, 08:36:55 »
Dit is iets waar ik toch heel sterk rekening mee houd bij het uitpluizen naar voeding voor mijn toekomstige pup dobermann. DCM zit heel sterk in het ras en het kan ook voedingsgerelateerd zijn. Momenteel gaat men ervan uit dat de 2 niet met elkaar verbonden zijn: ras + voeding - maar toch.

Ikzelf zou graag bij een dober, vanaf 6 maanden 500mg taurine preventief bijvoeren per dag - zelfs met DARF en BARF etc, kom je maar aan gemiddeld 100mg taurine/kg voer. Je kan vette vis etc bijgeven (zit wat meer taurine in), maar dat is ook niet aangeraden dagelijks.
 Ik ben dus op nog op zoek naar een goed supplement met enkel taurine - heb ik hier nog niet kunnen vinden.

Offline Irisvdb

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #14 Gepost op: februari 11, 2019, 14:38:51 »
https://topclassactions.com/lawsuit-settlements/lawsuit-news/856646-taste-of-the-wild-class-action-says-dog-food-contains-pesticides-metals/

https://kohnswift.com/2018/09/11/taste-of-the-wild-dog-food-investigation/

Thx!

Ik zie hier wel nog altijd geen bewijs hiermee, buiten dat die mensen wel een gegronde reden zullen hebben om een rechtszaak aan te gaan.
Nu, zeker bij brokken met vis kan mij wel voorstellen dat daar veel arseen en zware metalen in zit...

We zijn dankzij dit topic wel ook op zoek nu naar aanvullend voer want vanwege allergieŽn zijn wij verplicht graanvrij voer te geven en dus meestal met lamsvlees. Dus allicht heel laag taurine gehalte.

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #15 Gepost op: februari 11, 2019, 22:14:14 »
Thx!

Ik zie hier wel nog altijd geen bewijs hiermee, buiten dat die mensen wel een gegronde reden zullen hebben om een rechtszaak aan te gaan.
Nu, zeker bij brokken met vis kan mij wel voorstellen dat daar veel arseen en zware metalen in zit...

We zijn dankzij dit topic wel ook op zoek nu naar aanvullend voer want vanwege allergieŽn zijn wij verplicht graanvrij voer te geven en dus meestal met lamsvlees. Dus allicht heel laag taurine gehalte.

Het is niet het ontbreken van graan dat het tekort aan taurine doet ontstaan  maar, peulvruchten en aardappelen die eventueel de opname van  taurine zou kunnen verhinderen. Lam is rood vlees taurine zit ook in rood vlees.

Offline Ien

• *
« Reactie #16 Gepost op: februari 11, 2019, 22:26:27 »
Je kan ook kijken naar de opbouwende stoffen die je nodig hebt voor het aanmaken van taurine : cysteÔne en methionine, samen met B6.

"CysteÔne komt voor in talrijke soorten voeding, waaronder varkensvlees, kippenvlees, kalkoen, eend, eieren, melk, ricotta, yoghurt, Spaanse peper, knoflook, ui, broccoli, spruitjes, haver en linzen."

"Methionine komt in veel levensmiddelen voor, met name in vis (zalm, garnalen), vlees en groente (broccoli, groene erwten, spruitjes, spinazie), ei, volkorenbrood en rijst."

Bronnen voor B6 zijn vlees, vis, gevogelte, eieren, (zetmeelrijke) groenten, granen en peulvruchten.

Offline Irisvdb

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #17 Gepost op: februari 12, 2019, 09:04:51 »

Het is niet het ontbreken van graan dat het tekort aan taurine doet ontstaan  maar, peulvruchten en aardappelen die eventueel de opname van  taurine zou kunnen verhinderen. Lam is rood vlees taurine zit ook in rood vlees.

Dat weet ik, ik heb het gelezen. Het probleem is dat graan overal vervangen wordt door peulvruchten en/of aardappelen.

En de cysteÔne in lam is slechter verteerbaar dan in andere vleessoorten zoals kip. Het is niet omdat het in je eten zit dat je het ook opneemt in je systeem. Maar gevogelte mogen wij dus zeker niet geven.

https://www.voerwijzer.com/taurinetekort-door-graanvrije-brokken-mogelijke-oorzaken/
"Lamsvlees en taurine-tekort
Een interessant gegeven is dat brokken op basis van lam ook sneller voor een taurinetekort zorgen. Uit onderzoek (4) blijkt dat de verteerbaarheid van cysteÔne veel lager was in brokken met lam, vergeleken met brokken met kip. Een ander onderzoek (5) vergeleek de taurine-waardes van 132 gezonde honden op brokken met verschillende ingrediŽnten, en daaruit bleek dat de honden die brokken aten met lam en rijst als hoofdingrediŽnten, minder taurine in hun bloed hadden. De onderzoekers vermoeden dat dit te maken heeft met de lagere verteerbaarheid van cysteÔne van lam, in combinatie met de zemelen uit de rijst. Uit eerder onderzoek op katten (6), bleek dat brokken met veel rijstzemelen voor lagere taurinewaardes zorgden.
Nu wordt er in de waarschuwende artikelen ook gewaarschuwd voor brokken met ongewone diersoorten. Er kwam ook een reactie op mijn nieuwsbericht over een Golden Retriever die DCM had gekregen op een brok met hert en rijst. Wie weet zijn er andere diersoorten dan lam waarbij het cysteÔne (of het methionine) slecht verteerbaar is."

Ik vind het wel heel verwarrend qua informatie, want in een recenter artikel blijkt nu dat honden op graanvrije brokken toch geen taurine tekort zouden hebben  :weetniet:

https://www.voerwijzer.com/nieuws/ernstigere-hartproblemen-door-graanvrije-brokken-merkgebonden-resultaten-eerste-onderzoek/

"De rol van taurine
Er werd geen taurinetekort gevonden bij honden die graanvrije brokken aten. Opvallend is dat van de 21 graanvrij etende honden bij wie de taurinewaarde is getest, er twaalf honden boven-normale taurinewaardes hadden. En dat de enige hond bij wie taurinetekort was ontdekt, een brok met granen at. Een taurinetekort lijkt dus geen rol te spelen in de versterkte hartafwijkingen bij honden die graanvrije brokken eten. Maar bij de honden die na de diagnose taurinesuppletie kregen, verbeterde de hartgezondheid wel. Als de verbetering door de taurine komt, schrijven de onderzoekers, dan is taurine misschien wel een essentiŽle voedingsstof voor honden met DCM."

Het heeft ons wel doen inzien dat het misschien wel aangewezen is omwat meer af te wisselen van voer en niet steeds hetzelfde te geven. En proberen wat extra vlees te geven, zonder peuvruchten.

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #18 Gepost op: februari 12, 2019, 11:39:42 »

https://www.voerwijzer.com/taurinetekort-door-graanvrije-brokken-mogelijke-oorzaken/
"Lamsvlees en taurine-tekort

Ik vind het wel heel verwarrend qua informatie, want in een recenter artikel blijkt nu dat honden op graanvrije brokken toch geen taurine tekort zouden hebben  :weetniet:

[i

Het is denk ik ook verwarrend het is in volle onderzoek.

Volg ons op instagram

Plan de voeding van je hond of kat dankzij Food Plan van WelloPet.

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal