collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: vzw, bedrijf, ...?  (gelezen 1165 keer)

Online Miske

• hondenvriend pro
  • *
  • 703 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Infosite over/voor blinden en slechtzienden
vzw, bedrijf, ...?
« Gepost op: augustus 25, 2013, 16:07:57 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik heb 3 projecten kennis delen rond visuele handicap en die lopen erg goed! Dagelijks bereik ik met een forum, mijn website en de Facebook-pagina Blinden & Slechtzienden zo'n 3.000 mensen en het aantal stijgt nog dagelijks.

Ik doe nu alles vrijwillig: zoek info op (da's de grootste taak), maak het toegankelijk en ik zorg dat het dan via de 3 kanalen verspreid wordt. Ik heb al 10 jaar een webmaster die me op de achtergrond hierbij (vrijwillig) helpt.

Maar de projecten groeien gigantisch hard en mijn werk swingt de pan uit evenals dat van de webmaster. Momenteel werk ik 4u/dag (ook in het weekend en op feestdagen, 7/7) aan de 3 projecten. Ik neem nooit vrijaf ... Tenzij eens een dagje uit maar 's avonds of de dagen nadien haal ik dat allemaal in. Ik ben nogal iemand die het graag "in orde" wil hebben ... Werk kei- en keihard om de gemeenschap een gunst te bewijzen, ik doe echt graag iets voor de mensen (informeren, sensibiliseren, verder helpen, doorverwijzen, ...) en heb enorm veel voldoening van mijn werk. Maar ik zit echt "over the top" nu met 4u/dag.

Ik heb al meermaals opgeroepen binnen de doelgroep blinden&slechtzienden of er vrijwilligers zijn die me willen helpen. Het antwoord is eenvoudig: NEEN.

OK, eergisteren was het zover: mijn site lag er uit; het maximum hostingpakket voldeed niet meer en kon het dataverkeer en de grootte van de site niet meer aan.

Ik heb dan meteen bij 1 van mijn 3 projecten opgeroepen tot structurele steun ... En gelukkig kreeg ik al vrij snel van iemand een (grote) server als sponsoring aangeboden waarmee ik verder kan op hardwarematig vlak.

Maar er is gigantisch veel werk en dat zal er niet op minderen (onderhoud & vernieuwingen).

Dus ik moet nu een beslissing maken: Ofwel stop ik (= geen optie), of ik "doe" iets waardoor ik subsidies/geld kan krijgen en mensen kan aannemen die dan voor of met mij mee willen werken aan deze 3 projecten.

Er komt veel bij kijken: nu: 9.000 pagina's maar door de multimedia die ik nu volg, kan ik jaarlijks 10.000 berichten plaatsen.
Dus:
- handmatig ook berichten verwijderen die niet via een plugin verwijderd kunnen worden
- dode links controleren en aanpassen
- 2x/jaar een contactgegevenscont role = 4.000 mails versturen en dan ook dode e-mails opzoeken op de site en verbeteren/verwijderen, de nodige aanpassingen doen, teksten plaatsen voor firma's en verenigingen, ...
- info opzoeken en bundelen voor de site (teksten schrijven, contactgegevens opzoeken, ...)
- dagelijks zo'n 300 pagina's/groepen op Facebook checken
- RSS van zo'n 100 blogs/kranten volgen
- via diverse databases persberichten/krantenartikels/tijdschriften volgen
- naamswijzigingen van verenigingen en bedrijven enzo op de site doorvoeren
- ...

Het komt er op neer dat je dagelijks keiveel werk hebt en ik denk wel dat iemand mij daarbij echt moet bijstaan want het kan zo niet langer meer doorgaan.

Nu, doordat de site plat heeft gelegen, zijn er misschien "ineens" toch contacten (firma's, organisaties, ...) bereid om financieel bij te springen.

Heb intussen een plan opgemaakt met wat ik structureel nodig heb en moet/wil betalen (webmaster, ziende hulp die voor mij wekelijks een aantal uren werkt, om de 3 jaar een nieuwe configuratie, jaarlijks een budget voor vernieuwingen/uitbreidingen op technisch vlak).

Ik zit nu echt wat te dubben: Hoe moet ik dit juridisch en financieel allemaal rondkrijgen? Want ik veronderstel dat firma's niet zomaar een budget kunnen storten als gift maar daar echt een factuur voor moet zijn of ? Moet ik werken met bewijzen? Hoe zit het met mijn tegemoetkomingen voor personen met een handicap? Kan ik een vzw of bedrijf worden of ? Wat zijn consequenties? Pfff, ik weet het allemaal niet!

Kan iemand me hierin adviseren? Ik heb zelf geen budget om ergens te betalen voor het inwinnen van adviezen (het is financieel erg krap).

Bedankt!

Veel groetjes vanwege Kim en haar 2 zwarte kanjers: Xpencer (Kiwipovey's Wally), geleidehond van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren & Olly (Candy Of Ardomes Delight), geleidehond op pensioen van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden

Offline Pimpernelleke

• startende hondenvriend
  • *
  • 13 HV-Punten
Re: vzw, bedrijf, ...?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 25, 2013, 16:24:05 »
Waw, fijn dat je hier al zo lang zoveel energie in steekt. Maar ik ken het gevoel wel: als iets je passie is, tja, dan doe je dat allemaal. En ook al levert het financieel niks op, emotioneel des te meer!
Dus ja, doorgaan is de boodschap!  :thumbs:

Ikzelf zit een klein beetje in een vergelijkbare situatie met mijn boerderijtje. Strikt genomen kost ons dit handenvol geld aan voedsel en brengt het niets op... behalve dan de voldoening die ik er aan heb en de vele positieve reacties van vele mensen die al op bezoek zijn geweest op onze boerderij. Al dat werk combineren met het grootbrengen van onze vier nog kleine kinderen én daarbij nog eens een job doen, dàt is recentelijk teveel gebleken. Na volgende week stop ik een jaar met mijn job, om alles eens op een rijtje te zetten. En eerlijk, ik verwacht niet dat ik na dat jaar nog buiten de boerderij terug zal gaan werken. Maar de vraag is natuurlijk, hoe geraak je dan rond.

Een vzw oprichten kost geen geld. Je hebt wel een raad van bestuur nodig en je moet je statuten gaan neerleggen en dat soort zaken... Mijn vriendin heeft zo een vzw opgericht, maar ik zag op tegen alle rompslomp. Omdat ik een job had, heb ik een btwnummer in bijberoep aangevraagd. Aangezien mijn inkomsten zo goed als nihil zijn, ben ik vrijgesteld van sociale bijdrages en kost mij dat dus ook niets. Zo'n btwnummer in bijberoep vraag je gewoon aan bij een kruispuntbank voor ondernemingen. Vanaf dan heb je een bedrijfje. Daarmee kan je dan facturen uitschrijven e.d. Als je mensen wil "aannemen", kost dat echter handen vol geld aan sociale lasten. Best kan je in dat geval iemand aannemen die op zelfstandige basis wil werken, m.a.w. die ook zo'n btwnummer heeft, al dan niet in bijberoep.

Ik hoop dat je daar iets aan hebt...

In ieder geval, nog veel succes ermee!

Bolle

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 25, 2013, 16:38:16 »
Ik heb geen idee maar succes en respect!

Offline AnnSophie

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 195 HV-Punten
    • Uw hond de baas
« Reactie #3 Gepost op: augustus 25, 2013, 16:41:59 »
Echt respect dat je er zoveel tijd en energie in steekt  :thumbs:

Ik vermoed dat je best af bent met een vzw. Voor een vzw moet je wel met drie zijn (minimum drie leden). Je hoeft dan geen mensen aan te nemen (waar je idd enorm veel kosten aan hebt), maar kan gewoon mensen lid maken, zij kunnen dan taken uitvoeren in het belang van de vzw. ze krijgen daarvoor dan geen loon. je mag jezelf ook geen loon uitkeren.

hoe doe je het nu? is alles gewoon op je persoonlijke naam?
dan zou ik je zowiezo aanraden om er toch werk van te maken van alles in een deftige structuur te steken, zo krijg je ook meer rechten (maar ook meer plichten)

Online Miske

• hondenvriend pro
  • *
  • 703 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: augustus 25, 2013, 17:12:25 »

Ik vermoed dat je best af bent met een vzw. Voor een vzw moet je wel met drie zijn (minimum drie leden). Je hoeft dan geen mensen aan te nemen (waar je idd enorm veel kosten aan hebt), maar kan gewoon mensen lid maken, zij kunnen dan taken uitvoeren in het belang van de vzw. ze krijgen daarvoor dan geen loon. je mag jezelf ook geen loon uitkeren.

dan zou ik je zowiezo aanraden om er toch werk van te maken van alles in een deftige structuur te steken, zo krijg je ook meer rechten (maar ook meer plichten)

Dag Ann-Sophie

Bedankt voor je reactie! Je schrijft dat je jezelf ook geen loon mag uitkeren. Maar hoe komt het dan dat mijn hond van een vzw komt en daar wel mensen in dienst zijn dus betaald worden? Is dat dan geheel anders of ?

Ik wil me trouwens absoluut niet persoonlijk verrijken maar wel gaarne mijn eigen kosten inbrengen want ik doe nu alles uit eigen zak. Allez, ik lieg een beetje want ik heb vorig jaar een prijs gewonnen van de Koning Boudewijnstichting maar dat geld heb ik aan mijn webmaster, een nieuwe hosting, mijn zus die 5 maanden voor mij opzoekingen gedaan heeft, en aan nog andere materiële dingen gegeven dus dat budget is wel op maar het werk stapelt zich nog wel op en kan ik er met mijn vrijwilligerswerk niet bijnemen.

Ik start nl. vanaf volgende maand met 3 dagen per week stage en dan nog 1 of 2 dagen les ... Dus ik moet echt zien dat ik niet over mijn 4u werk/dag ga en dan nog wordt het enorm pittig want ik heb ook nog 2 honden die beweging nodig hebben ... Plus ik doe ook nog ander vrijwilligerswerk (in de gezondheidsraad van mijn gemeente) :).

Maar ja, hoe doe je het dan ... Stel dat je bijvoorbeeld voor 5.000 EUR/jaar subsidies krijgt van bedrijven/organisaties (dat is wel nodig voor mijn site hoor!), moet je dan echt bewijzen dat je iemand in dienst hebt die voor jouw opzoekingen doet, dat je een nieuwe configuratie gekocht hebt, dat je je geabonneerd hebt op persdatabanken, een nog grotere server enz.?

En wat doe je dan als je van een ander kanaal meer subsidies verwerft? Ik bedoel: Ik wil ook echt geen problemen hebben en mezelf niet financieel verrijken, dus wat doe je dan met dat teveel aan geld hé, hihi ;)?

Enfin, vragen vragen vragen ... Ik zit nu echt in een situatie dat ik gewoon iets moet doen; het is al lang niet meer "een klein siteje" namelijk :).
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2013, 17:14:38 door Miske »
Veel groetjes vanwege Kim en haar 2 zwarte kanjers: Xpencer (Kiwipovey's Wally), geleidehond van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren & Olly (Candy Of Ardomes Delight), geleidehond op pensioen van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden

Online Miske

• hondenvriend pro
  • *
  • 703 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: augustus 25, 2013, 17:14:49 »
Ik heb geen idee maar succes en respect!

Bedankt Bolle!!!

Online Miske

• hondenvriend pro
  • *
  • 703 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: augustus 25, 2013, 17:15:48 »

Vergeten: Ik werk individueel en betaal alles uit eigen zak. De webmaster werkt al 10 jaar vrijwillig voor (met) mij! Geen juridisch geregel dus want ik krijg niks binnen maar doe dus alles met m'n eigen financiën!

Online Miske

• hondenvriend pro
  • *
  • 703 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: augustus 25, 2013, 17:21:39 »
Waw, fijn dat je hier al zo lang zoveel energie in steekt. Maar ik ken het gevoel wel: als iets je passie is, tja, dan doe je dat allemaal. En ook al levert het financieel niks op, emotioneel des te meer!
Dus ja, doorgaan is de boodschap!  :thumbs:

Ikzelf zit een klein beetje in een vergelijkbare situatie met mijn boerderijtje. Strikt genomen kost ons dit handenvol geld aan voedsel en brengt het niets op... behalve dan de voldoening die ik er aan heb en de vele positieve reacties van vele mensen die al op bezoek zijn geweest op onze boerderij. Al dat werk combineren met het grootbrengen van onze vier nog kleine kinderen én daarbij nog eens een job doen, dàt is recentelijk teveel gebleken. Na volgende week stop ik een jaar met mijn job, om alles eens op een rijtje te zetten. En eerlijk, ik verwacht niet dat ik na dat jaar nog buiten de boerderij terug zal gaan werken. Maar de vraag is natuurlijk, hoe geraak je dan rond.

Een vzw oprichten kost geen geld. Je hebt wel een raad van bestuur nodig en je moet je statuten gaan neerleggen en dat soort zaken... Mijn vriendin heeft zo een vzw opgericht, maar ik zag op tegen alle rompslomp. Omdat ik een job had, heb ik een btwnummer in bijberoep aangevraagd. Aangezien mijn inkomsten zo goed als nihil zijn, ben ik vrijgesteld van sociale bijdrages en kost mij dat dus ook niets. Zo'n btwnummer in bijberoep vraag je gewoon aan bij een kruispuntbank voor ondernemingen. Vanaf dan heb je een bedrijfje. Daarmee kan je dan facturen uitschrijven e.d. Als je mensen wil "aannemen", kost dat echter handen vol geld aan sociale lasten. Best kan je in dat geval iemand aannemen die op zelfstandige basis wil werken, m.a.w. die ook zo'n btwnummer heeft, al dan niet in bijberoep.

Ik hoop dat je daar iets aan hebt...

In ieder geval, nog veel succes ermee!

Amai Pimpernelleke, dat is ook een hele boterham inderdaad! Ik voel mij eigenlijk gigantisch rijk dat ik dit voor de gemeenschap mag en kan doen en ik heb er dus net als jij denk ik ontzettend veel voldoening aan als ik iemand kan helpen. Ik heb lang als technische en later commerciële vertaalster gewerkt en had financieel ook meer in de maand (was wel geen groot verschil). Maar ik voelde me toen niet gelukkig en stak mijn vrije tijd dus des te liever in mijn projecten die toen nog kleiner waren. Nu heb ik een absoluut gelukzalig gevoel: Ik studeer en volg een richting die ik met mijn hart en verstand graag doe (ook al kost het me geld, haha) (medical management assistant), en ik doe mijn vrijwilligerswerk waar ik ook al mensen mee kan helpen. Ik zou later supergraag mijn schoolkennis meer in de praktijk willen omzetten dwz oogartsen enzo interviewen, statistische onderzoekjes doen, rapportjes schrijven en dan op mijn site willen publiceren. Ik hoef er niks aan te verdienen (al mag het wel, maar dan echt niet veel). Het gevoel dat ik intellectueel maar vooral spiritueel kan groeien door mijn studie en mijn vrijwilligerswerk, doet mij zo'n plezier hé, echt waar!

Ik hoop dat het bij jouw ook goed zal lukken met de combinatie en er iets gevonden wordt waardoor je financieel rond kan geraken. Bestaan er zo geen speciale projecten die je kan indienen (en waar je achter staat natuurlijk!) en waarvoor je steun kan ontvangen? Ik denk maar luidop hoor :).

Succes!!!

Offline AnnSophie

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 195 HV-Punten
    • Uw hond de baas
« Reactie #8 Gepost op: augustus 25, 2013, 18:01:36 »
Wel, een vzw mag geen winsten uitkeren aan haar leden, dus ik versta daaronder "geen loon"  :weetniet:

Ik vermoed wel dat je van alle subsidies enz moet kunnen aantonen waar die naartoe gegaan zijn

Online Miske

• hondenvriend pro
  • *
  • 703 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: augustus 25, 2013, 18:18:46 »
Wel, een vzw mag geen winsten uitkeren aan haar leden, dus ik versta daaronder "geen loon"  :weetniet:

Ik vermoed wel dat je van alle subsidies enz moet kunnen aantonen waar die naartoe gegaan zijn

Bedankt, maar mijn zus heeft voor een vzw gewerkt en toch loon gekregen. En mijn geleidehondenschool (vzw) heeft toch ook mensen in dienst dus hoe zit dat dan? Ik zou dan dus subsidies kunnen krijgen maar mag dan geen mensen aannemen? Wat moet ik dan doen met dat geld ;)? En ik zie ook dat je belastingplichtig bent wellicht, maar versta ik het dan goed dat ik met mijn eigen geld belastingen moet betalen op subsidies die ik binnenkrijg en dan dus eigenlijk financieel nog dieper zak dan nu al het geval is? Amai, ingewikkeld zeg!

Ik ga nu eens voor  mezelf op papier zetten wat ik nodig heb en waaraan ik het wil besteden ...

Online Miske

• hondenvriend pro
  • *
  • 703 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: augustus 25, 2013, 18:38:49 »
Mja, ondertussen mezelf ingelezen op de site van het VSDC. Ik word niet bepaald vrolijk van de administratieve rompslomp die hierbij komt kijken, en zeker als je dan nog personeel aan wenst te nemen, pffffff :(:(:(:(:(.

Ik zie dat écht niet zitten, zeker niet op korte termijn (combinatie stage + school).

Nog even verder rommelen dus ...

Offline AnnSophie

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 195 HV-Punten
    • Uw hond de baas
« Reactie #11 Gepost op: augustus 25, 2013, 19:31:06 »
ja, je hebt gelijk, wellicht is 'loon' niet gelijk aan 'winst uitkeren', want anders kan het inderdaad niet  :denk:
Subsidies zijn ook geen winst hé, dus wellicht kan je het zo wel doen

Misschien is deze opleiding (op termijn) wel iets voor jou http://www.syntra-mvl.be/opleiding/651  (als je daar nog ergens tijd voor vindt)

Online Miske

• hondenvriend pro
  • *
  • 703 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: augustus 25, 2013, 20:10:34 »
ja, je hebt gelijk, wellicht is 'loon' niet gelijk aan 'winst uitkeren', want anders kan het inderdaad niet  :denk:
Subsidies zijn ook geen winst hé, dus wellicht kan je het zo wel doen

Misschien is deze opleiding (op termijn) wel iets voor jou http://www.syntra-mvl.be/opleiding/651  (als je daar nog ergens tijd voor vindt)

Bedankt, op termijn idd; ik denk soms nog na over een andere bacheloropleiding namelijk :). Ik moet wel zeggen dat ik het zelf moeilijk heb met leiden/leiderschap; ik ben meer een onderdanige doener die wel heel hard werkt maar liever niet te veel delegeert en regelt (heb het daar echt moeilijk mee, ook met onderhandelingen enzo, ik laat heel snel over me heen praten!). Ik ben meer een filantropisch typetje dat gewoon graag iets voor een ander doet en daarbij geen andere verplichtingen enzo wil hebben :). En management en commercieel of zelfs zakelijk denken vind ik ook moeilijk; het is juist daarom dat ik helemaal weg ben gegaan uit de vertaalwereld omdat ik liever bezig ben met mensen plezieren.

Het ding is ook dat ik het mentaal nogal moeilijk heb om over te gaan naar een juridische vorm (sorry). Ik weet dat het aan mezelf ligt maar ik heb het toch moeilijk met deze stap (hoewel ze toch nodig is op termijn wellicht). Ik heb dan het gevoel meer "gebonden" te zijn en meer verantwoordelijkhed en te hebben, terwijl ik nu echt mijn eigen ding doe maar dan ben ik enkel voor mezelf verantwoordelijk (begrijp je?). En dan weet ik van mezelf dat ik bij een vzw bijvoorbeeld nog meer/harder wil presteren om alles in orde te houden/maken zoals ik dat wil (want ik ben nogal perfectiegericht op dat vlak), en dat ik mezelf gewoon "kapot" ga werken. Dat is nu éénmaal mijn karakter en ik vind het gigantisch moeilijk om dat aan te passen (valt het op ... ik ben HSP ;)).

Dat is het lastige hé, dat ik met mijn huidige instelling echt heel veel mensen kan helpen en een fantastisch netwerk heb opgebouwd met daarin ongelooflijk inspirerende contacten, maar het op een bepaald moment ook onhoudbaar wordt door de grootte en het succes van de projecten :).

Offline Annemie

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 415 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: augustus 25, 2013, 20:43:23 »
Als VZW kan je wel je kosten (internet, verplaatsingen, ...) inbrengen en een onkostenvergoeding aan de vrijwilligers geven.

Maar ik zou zeker ook uitzoeken of je niet in de problemen komt met je uitkering, op basis van je werkzaamheden op vrijwillige basis zouden ze misschien kunnen besluiten dat je betaald werk kan uitvoeren en geen recht meer hebt op een uitkering.

Online Miske

• hondenvriend pro
  • *
  • 703 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: augustus 25, 2013, 21:12:19 »
Als VZW kan je wel je kosten (internet, verplaatsingen, ...) inbrengen en een onkostenvergoeding aan de vrijwilligers geven.

Maar ik zou zeker ook uitzoeken of je niet in de problemen komt met je uitkering, op basis van je werkzaamheden op vrijwillige basis zouden ze misschien kunnen besluiten dat je betaald werk kan uitvoeren en geen recht meer hebt op een uitkering.

Juist, en daarom is het allemaal zoooo moeilijk.

Ik had gedacht om nog iemand mee in te schakelen maar die heeft nu ook al problemen met de RVA dus die ziet het dan ook al niet zitten (begrijpelijk).

Het wordt voor mij allemaal veel te ingewikkeld, peins ik ...

Ik heb als het goed is morgen en overmorgen contacten met enkele bedrijven/organisaties en ik ga gewoon kijken hoe zij dat zien en wat ze van mij verwachten en wat ik van hen kan verwachten. Op basis daarvan weet ik misschien al meer wat ik al dan niet best kan doen. Ik wil er wel goed over nadenken; het is immers een serieuze stap ... Maar zo'n vzw is denk ik te moeilijk met mijn tegemoetkomingen ... Die wil ik niet verliezen en zeker niet omdat ik weer met een lening bezig ben ;).

Online Miske

• hondenvriend pro
  • *
  • 703 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: augustus 25, 2013, 21:13:03 »
Vergeten: DANK alvast voor de waardevolle tips!

Offline doei

• warme hondenvriend
  • *
  • 410 HV-Punten
  • Een hond is trouwer dan 10000 mensen....
    • www.rapidrodent.com
« Reactie #16 Gepost op: augustus 28, 2013, 20:23:37 »
Je kan een vzw oprichten (dat is wel wat administratief werk). Enerzijds kan je dan fondsen werven door ledenbijdragen en giften. Dat zijn de inkomsten van je vzw. Je kan ook kijken of er een mogelijkheid is om subsidies te bekomen, maar dat kan niet zomaar iedereen, daarvoor zal je de overheidsinstanties even moeten raadplegen. Sommige organzaties krijgen subsidies, anderen niet. Subsidies kunnen een tweede bron van inkomsten zijn voor een vzw, maar hou er wel rekening mee dat je een boekhouding moet voeren en je bij subsidies van een bepaalde omvang ook je boekhouding zal moeten laten controleren (door bijvoorbeeld een bedrijfsrevisor). Een vzw mag perfect mensen in dienst nemen en een loon uitbetalen aan deze mensen, net zoals elk ander bedrijf. Je bent dan wel gebonden aan alle verplichtingen die een andere werkgever heeft en personeel is heel duur. Als je jezelf een loon uitkeert via een vzw, zal je wel een deel of alles van je uitkering verliezen, omdat je dan gewoon werknemer wordt.
Als ik je post zo lees heb jij twee keuzes volgens mij : ofwel zal je een stapje terug moeten nemen wat betreft je activiteiten, ofwel moet je er helemaal voor gaan en een vzw oprichten, maar dan moet je een hele administratie en organizatie op punt stellen, en daar zal je hulp bij nodig hebben in de vorm van personeel of andere vrijwilligers. In het eerste geval zal dit geld kosten en dan moet je wel zeker zijn dat je ook inkomsten of subsidies kan werven.
Doei!

Online Miske

• hondenvriend pro
  • *
  • 703 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: augustus 28, 2013, 21:42:25 »
Je kan een vzw oprichten (dat is wel wat administratief werk). Enerzijds kan je dan fondsen werven door ledenbijdragen en giften. Dat zijn de inkomsten van je vzw. Je kan ook kijken of er een mogelijkheid is om subsidies te bekomen, maar dat kan niet zomaar iedereen, daarvoor zal je de overheidsinstanties even moeten raadplegen. Sommige organzaties krijgen subsidies, anderen niet. Subsidies kunnen een tweede bron van inkomsten zijn voor een vzw, maar hou er wel rekening mee dat je een boekhouding moet voeren en je bij subsidies van een bepaalde omvang ook je boekhouding zal moeten laten controleren (door bijvoorbeeld een bedrijfsrevisor). Een vzw mag perfect mensen in dienst nemen en een loon uitbetalen aan deze mensen, net zoals elk ander bedrijf. Je bent dan wel gebonden aan alle verplichtingen die een andere werkgever heeft en personeel is heel duur. Als je jezelf een loon uitkeert via een vzw, zal je wel een deel of alles van je uitkering verliezen, omdat je dan gewoon werknemer wordt.
Als ik je post zo lees heb jij twee keuzes volgens mij : ofwel zal je een stapje terug moeten nemen wat betreft je activiteiten, ofwel moet je er helemaal voor gaan en een vzw oprichten, maar dan moet je een hele administratie en organizatie op punt stellen, en daar zal je hulp bij nodig hebben in de vorm van personeel of andere vrijwilligers. In het eerste geval zal dit geld kosten en dan moet je wel zeker zijn dat je ook inkomsten of subsidies kan werven.

Bedankt Doei voor je waardevolle reactie!

Nee, een vzw of bedrijfje zal het niet worden; ik kijk echt vreselijk op tegen de administratie en tsja, ik wil dit echt heel graag blijven doen maar indien mogelijk toch ook nog werken later. Ik zie die combinatie echt al helemaaaaaaaaaal niet zitten!

Voorlopig blijf ik dus maar even aanmodderen ... Mijn noodkreet is wel "ineens" aangekomen bij enkele organisaties en bedrijven. Het is allemaal nog niet voor direct hoor; want zoals steeds moet er weer heel veel overlegd en vergaderd worden ... Misschien kan ik wel op materieel vlak gesponsord worden; daar zou ik ook al enorm blij mee zijn (nieuwe configuratie, abonnement op journalistendataban ken, ...).

Nu ja, de meest kritische periode is wel voorbij, want een server was echt belangrijk voor mijn site en heb ik dus al gesponsord gekregen. Met de rest moet ik gewoon tevreden leren zijn.

Ik ga inderdaad voorlopig dus ook niet meer te veel moeite doen allemaal, want ik begin binnen 3 weken met mijn stage en moet ook nog naar school; dat is al druk genoeg!!! En dan zie ik later wel wat organisaties / bedrijven voor mij kunnen doen ...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal