collapse

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

ZOOBIO.BE

Flexadin by Vetoquinol.

Auteur Topic: Studeren als volwassene  (gelezen 1039 keer)

Online Linda G.

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Studeren als volwassene
« Gepost op: november 19, 2017, 20:44:09 »
Ik weet niet goed waar te beginnen. Dus laat ik eerst de situatie eens schetsen.
Ik ben 45 jaar. Heb verkoop gestudeerd (bso) daarna dierenartsassistent e via de LOI en hondentrimmen in avondschool.
Na mijn studies ben ik als zelfstandige begonnen. 23 jaar mijn eigen zaak gehad als hondentrimster.
Tot mijn huwelijk op de klippen liep. Op een dag hield ik het niet meer en heb ik mijn twee kinderen en twee honden in de auto gestopt en ik ben vertrokken. Alles achtergelaten, ook mijn zaak.
Gelukkig kon ik bij een hv-er terecht waar we een dak boven ons hoofd hadden.
Ingeschreven in een interimkantoor en daar gezegd eender welke job, ik had geld nodig.
Enkele dagen later een telefoontje, een job voor twee dagen in een fabriek.  Hard werk, diepvriestemperatur en, een hele dag dozen van 15 kilo vullen en stapelen in een diepvries. Voor iemand van in de veertig die dat werk niet gewoon was, was het echt zwaar. Misschien te zwaar, maar ik was te koppig om dat toe te geven.
Na die twee dagen kon ik er langer blijven. Eerst dagcontracten, dan weekcontracten, na zes maand een vast contract. Ik leerde machines demonteren en monteren en ermee werken.
We zijn nu twee en een half jaar verder. Ik zit nog steeds in de fabriek waar ik voor twee dagen ging werken.
Ondertussen kan ik met alle machines werken, heb ik twee machines vast onder mijn hoede gekregen.
Mijn talen zijn er enorm op vooruit gegaan, engels en frans spreek ik vloeiender dan ooit, en zelfs pools begin ik te verstaan. Ik heb een supergoeie band met mijn collega's. Als enige vrouw en oudste werknemer heb ik al mijn jongens om voor te zorgen. Een beetje de mama van de bende. Er wordt veel gelachen, ik word dagelijks een paar keer geknuffeld door verschillenden.
Op dat vlak mag ik niet klagen.
Ondertussen heb ik terug een vriend, we wonen nu iets meer dan een jaar samen. Ook op dat vlak kan ik niet klagen.
Maar toch. Moet ik echt de rest van mijn leven in een fabriek slijten ?
Ik wil meer met mijn leven. Daarom dacht ik eraan om terug te gaan studeren.
Ik heb opzoeken gedaan op het internet, maar al die benamingen zijn anders dan toen ik nog studeerde. Hbo5, batchelor, master, graduaat. Ik snap er niks van.
Gezondheidszorg interesseert mij. Verpleegkunde , stervensbegeleiding, probleemjongeren, drugsverslaafden. Zoiets dus.
Maar hoe pak ik het aan ?
Al die opleidingen hebben stageperiodes, ik werk full-time, hoe is dat te combineren ?
Minder gaan werken, loopbaanonderbrekin g is geen optie, ik heb het geld nodig.
Als ik vrij moet nemen voor stages moet ik eerst mijn werkgever inlichten. Als hij weet dat ik studeer om iets anders te gaan doen vlieg ik terug naar het diepvrieswerk.
Ik weet het niet meer.
Kan iemand me uitleggen in verstaanbare taal wat ik kan doen ?

Online Linda G.

• *
Re: Studeren als volwassene
« Reactie #1 Gepost op: november 19, 2017, 20:55:56 »
Heeft iemand ervaring met het studeren op latere leeftijd. Ik merk wel dat zoiets niet meer zo vlot gaat als 25 jaar geleden.
Of als iemand een ander idee heeft van opleidingen laat het gerust weten, ik sta voor verschillende pistes open.

Offline Anne en Rowlf

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #2 Gepost op: november 19, 2017, 21:44:50 »
Als je werkgever bereid is om je te ontslaan (maw, ervoor te zorgen dat je een werkloosheidsuitker ing krijgt) kan je via de VDAB terug studeren. Met behoud van werkloosheidsuitker ing (zonder dat die vermindert) en zij betalen dan je inschrijvingsgeld. Moet wel gaan om een knelpuntberoep, maar verpleegkundige is een knelpuntberoep.
Kan zowel in HBO5 (vroeger A2) als in professionele bachelor.
Opvoeder in HBO5 ook, maar kan je enkel op bepaalde plaatsen studeren.
https://www.vdab.be/opleidingen/erkende-studies/onderwijs-zorg

Online Linda G.

• *
« Reactie #3 Gepost op: november 19, 2017, 21:57:15 »
Ontslag is een beetje drastisch. Wat als ik erna geen werk vind ? Of als ik de studie niet aankan. ?

Offline Annemie

• *
« Reactie #4 Gepost op: november 19, 2017, 22:31:06 »
Heb je vaste daguren of werk je in ploegen?  Er zijn verschillende opleidingen die je in avondonderwijs  kan volgen.
Hogescholen hebben vaak orienteringsproeven om te bepalen of je een studie aan kan.

Online Linda G.

• *
« Reactie #5 Gepost op: november 19, 2017, 23:08:25 »
Meestall werk ik van 8 tot 16 uur. Bij uitzondering van 6 tot 14 uur of van 11 tot 19 uur.

Offline Anne en Rowlf

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #6 Gepost op: november 20, 2017, 08:07:50 »
Ontslag is een beetje drastisch. Wat als ik erna geen werk vind ? Of als ik de studie niet aankan. ?

Aangezien het knelpuntberoepen zijn, lijkt de kans me klein dat je geen werk zal vinden.  :wink:
Als je in dat traject wil stappen, is er wel eerst een grondige screening door VDAB, dus volgens mij laten ze je ook niet starten als ze denken dat je het niet aankan. Misschien moet je eens kijken naar infodagen (zal wel pas in 2018 zijn) van de scholen?

Voor verpleegkunde HBO5 staat er dit :

Citaat
Naast het voltijds dagonderwijs is er nog een aangepast traject voor deeltijds werkenden, nl AGOV (anders georganiseerde opleiding verpleegkunde) of ALOV (anders lopende opleiding verpleegkunde). Door contactmomenten te organiseren op 2 avonden per week en 1 volle dag is werken en studeren beter te combineren. De stages worden ook overdag op andere dagen georganiseerd. Dit traject wordt enkel aangeboden in de provincies West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Limburg.

https://www.vdab.be/opleidingen/aanbod/900711/Hoger_beroepsonderwijs_verpleegkunde_-_1ste_jaar

Offline RustlingRose

• *
« Reactie #7 Gepost op: november 20, 2017, 08:42:41 »
HBO5 = graduaat (dit ter info).

Ik studeer nu in avondonderwijs graduaat Informatica. Ik werk overdag fulltime. Jouw werkuren zien er niet problematisch uit en indien je niet naar een les kan omwille van het werk is dat ook geen probleem (mits een attest van je werknemer). Of je mag ook iets later in de les toekomen, ze zijn daar met werkende studenten zeer flexibel in.

Als je verpleegkunde wilt doen, dan lijkt me hetgeen Annemie voorstelt de beste oplossing. Je kan ook altijd een gesprek met de VDAB aanvragen over dit onderwerp en met hen de verschillende studierichtingen en opties bekijken. Verpleegkunde is fysiek ook een niet te onderschatte beroep, houd daar ook rekening mee.

Succes!

Offline silas

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #8 Gepost op: november 20, 2017, 11:38:09 »
Bestaat er zo niets dat je met zelfstudie, dus thuis, kan doen?

Iemand bij ons op het werk is op haar 50 in avondschool nog maatschappelijk werker gaan leren. Maar zij kon haar werkuren perfect combineren en ze had ook veel steun van man en kinderen. Het is heel zwaar geweest maar ze heeft het als één van de weinigen gehaald. Ze hoefde er tegenover ons ook niet geheimzinnig over te doen, ook de directie was op de hoogte. Ondertussen heeft ze werk in haar sector maar voorlopig blijft ze ook bij ons nog een paar uurtjes werken.

Opnieuw een trimsalon opstarten is geen optie?

Offline ands

• *
« Reactie #9 Gepost op: november 20, 2017, 19:04:38 »
Ik werk deeltijds om medische reden als erpleegkundige.  Ben verplicht moeten overstappen naar consultatie van de directie uit.  Ik ben dit jaar gestart met postgraduaat diabetis educatie en ga 1 dag in de week naar school. 

Een informatief gesprek bij de VDAB voor een herscholingstraject kan een oplossing voor je zijn.

Aangezien het knelpuntberoepen zijn, lijkt de kans me klein dat je geen werk zal vinden.  :wink
Jah, lees dat graag, maar realiteit is dat door de besparingen in de gezondheidszorg er geen personeel vervangen wordt.  Dit jaar zijn er nieuwe mensen begonnen op mijn oude dienst, maar voordien was er een aanwervingsstop.

Online Linda G.

• *
« Reactie #10 Gepost op: november 20, 2017, 19:40:44 »

Opnieuw een trimsalon opstarten is geen optie?
Jammergenoeg niet. Hoe erg ik het ook mis, financieel is het niet haalbaar om nog een winkelruimte te gaan huren. Daarbij komt dat het enkele jaren duurt voor je je klanten hebt. Daar moet ik realistisch in zijn.  Met twee tienerdochters waar ik financieel alleen voor sta heb ik een vast inkomen nodig.

Offline Ilse23

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #11 Gepost op: november 21, 2017, 13:32:37 »
En een trimsalon id garageof vrije kamer en je koopt materiaal 2de hands... dan kan ge geleidelijk aan opbouwen zonder al te veel kosten en gedoe en dan verdien je iets extra?

Online Linda G.

• *
« Reactie #12 Gepost op: november 21, 2017, 21:21:53 »
Onmogelijk. We mogen geen zelfstandige activiteit uitoefenen in ons huurhuis. Mijn gerief heb ik nog allemaal., behalve mijn trimtafel.

Offline Obi

• *
« Reactie #13 Gepost op: november 21, 2017, 21:35:39 »
Start niet zomaar aan verpleegkunde als niet eens zeker weet dat je dat wil gaan doen.
Ik ben op latere leeftijd opnieuw gaan studeren, was al verzorgende maar heb ook eerst 14jr in de fabriek versleten voor ik opnieuw de kans kreeg om te gaan studeren.  Fabriek verdiende nu eenmaal een pak meer..

In avondonderwijs moet je nog altijd je stages doen, dit zijn meestal de shiften van de dienst die je moet volgen wat in mijn ogen ook logisch is, een basiservaring is een must in ons beroep.

Ik zie niet echt een optie om voltijds te blijven werken en daarbij nog eens stage te doen tenzij je al in de zorgsector werkt.  Je moet een wettelijk aantal uren stage hebben per jaar, wij hadden ongeveer 60% van de tijd les en 40% stage.  Dit was wel in dagonderwijs. En je moet je theorie er ook nog eens bij nemen.

Onderschat verpleegkunde niet, het lijkt allemaal heel simpel, een wasje hier, een spuitje daar maar velen mispakken zich hieraan, het is zoveel meer dan dat.

Ik heb in die 3 jaar enkele keren gedacht aan stoppen en ik was dan nog alleen, geen kinderen, enkel de honden.
Na school heb je niet gedaan, je bent zowat iedere avond enkele uren bezig met voorbereiden, samenvatten en studeren, stageboek maken enz enz

Online Linda G.

• *
« Reactie #14 Gepost op: november 21, 2017, 21:48:33 »
Start niet zomaar aan verpleegkunde als niet eens zeker weet dat je dat wil gaan doen.
Ik ben op latere leeftijd opnieuw gaan studeren, was al verzorgende maar heb ook eerst 14jr in de fabriek versleten voor ik opnieuw de kans kreeg om te gaan studeren.  Fabriek verdiende nu eenmaal een pak meer..

In avondonderwijs moet je nog altijd je stages doen, dit zijn meestal de shiften van de dienst die je moet volgen wat in mijn ogen ook logisch is, een basiservaring is een must in ons beroep.

Ik zie niet echt een optie om voltijds te blijven werken en daarbij nog eens stage te doen tenzij je al in de zorgsector werkt.  Je moet een wettelijk aantal uren stage hebben per jaar, wij hadden ongeveer 60% van de tijd les en 40% stage.  Dit was wel in dagonderwijs. En je moet je theorie er ook nog eens bij nemen.

Onderschat verpleegkunde niet, het lijkt allemaal heel simpel, een wasje hier, een spuitje daar maar velen mispakken zich hieraan, het is zoveel meer dan dat.

Ik heb in die 3 jaar enkele keren gedacht aan stoppen en ik was dan nog alleen, geen kinderen, enkel de honden.
Na school heb je niet gedaan, je bent zowat iedere avond enkele uren bezig met voorbereiden, samenvatten en studeren, stageboek maken enz enz
Daar noem je dus al mijn twijfels op.
Hoe is het te combineren ? Twee kinderen, een vriend, een huishouden, een full time job. Ondertussen 45 jaar. Is het haalbaar ! Niet enkel het studeren op zich, maar waar is er tijd voor stages ? Wanner kan ik nog studeren. Ik wil niet dat mijn gezin eronder lijdt. Maar ik ben geen superwoman.

Offline Obi

• *
« Reactie #15 Gepost op: november 23, 2017, 21:49:40 »
Daar noem je dus al mijn twijfels op.
Hoe is het te combineren ? Twee kinderen, een vriend, een huishouden, een full time job. Ondertussen 45 jaar. Is het haalbaar ! Niet enkel het studeren op zich, maar waar is er tijd voor stages ? Wanner kan ik nog studeren. Ik wil niet dat mijn gezin eronder lijdt. Maar ik ben geen superwoman.

als je het in voltijds dagonderwijs doet, dan vallen de stages er in dus niet na de lessen.
Bv 3 weken les, 3 weken stage... Tijdens je stage moet je dan ook een stageopdracht/boek maken en das ook gene zever  :lol:
`Studeren doe je na je schooltijd, in't weekend deed ik dat vooral.

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #16 Gepost op: november 24, 2017, 12:27:15 »
Ik heb een aantal jaar geleden hetzelfde gehad op mijn werk. Had geen uitdagingen meer en miste iets. Dan kan je idd van job veranderen, maar je kan ook in je persoonlijk leven tijd maken voor vrijwiligerswerk. En dat is wat ik heb gedaan. Ik heb naast men werk vrijwilligerswerk gedaan dat me enorm veel voldoening gaf en dat gaf voor mij een goede balans. Werk was leuk, goed betaald en vrijwilligers werk gaf persoonlijke voldoening en uitdagingen.

De dingen die je opnoemt, zijn zeker dingen die je ook als vrijwilliger kan doen. Je kan bv ook als vrijwilliger trimster in een hondenasiel gaan helpen.

In mijn vriendenkring heb ik zelfs vrienden die naar een simplere job hebben gezocht om meer energie te hebben voor de dingen in hun vrije tijd en dan nuttig bezig te zijn. Uiteindelijk is dat eigenlijk ook slim. Van je werk ben je nooit zeker, maar vrijwilligerswerk zal er wel altijd zijn.

Offline ands

• *
« Reactie #17 Gepost op: december 02, 2017, 07:22:57 »
Is momenteel een werkstudent bij ons op stage.  Zij werkt 32 uur in de week als zorgkundige.  De weken dat het stage is werkt zij maandag en dinsdag en ėén weekend op twee.  Zij volgt enkel de practicums op school en de theorie is zelfstudie.  Al haar vrije tijd gaat daar naar toe. 
Wel nog geen kinderen.

Offline Obi

• *
« Reactie #18 Gepost op: december 04, 2017, 19:49:00 »
Van je werk ben je nooit zeker, maar vrijwilligerswerk zal er wel altijd zijn.

in de zorgsector is er altijd werk  :wink:
Als je daar geen werk in vindt, dan scheelt het aan jezelf

Online Linda G.

• *
« Reactie #19 Gepost op: december 04, 2017, 20:36:59 »
Terug gaan studeren is momenteel van de baan geschoven.
Ik heb er namelijk een tweede job bijgenomen.
Vanaf januari ga ik terug als trimster aan de slag in een hondenpension.
14 uur per week op zaterdag en zondag.
Dus 7 dagen op 7 werken is wel meer dan genoeg, ik denk niet dat er nog tijd gaat overschieten om te studeren.
Maar wat ben ik blij dat ik toevallig die advertentie heb gelezen. Hoewel het meer een noodoproep was :vuistje:

Hondenvrienden.be

« Reactie #19 Gepost op: december 04, 2017, 20:36:59 »
Dier algemeen

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal