collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: spelling  (gelezen 5424 keer)

Offline Charlotte

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 932 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Vrienden der Blinden
Re: spelling
« Reactie #120 Gepost op: september 26, 2013, 19:49:22 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
:yes: ik ben ook geweldige fan van dialect, dialect moet echt behouden worden  :lol: natuurlijk voor officiële zaken vind ik het ook niet kunnen  :mrgreen:

:thumbs:

Niets zo mooi als een dialect

Je mag niemand afrekenen op z'n schrijfwijze, iedereen kan fouten schrijven.

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #121 Gepost op: september 26, 2013, 19:52:59 »
Een dialect spreekt men, men schrijft het niet.

Iemand die een rue te koop aanbiedt is mss wel dyslectisch?  :weetniet: of gewoon te snel getypt en letters omgewisseld, dat overkomt mij ook wel regelmatig. Maar wie kent hier nog het 'T KOFSCHIP? of ben ik hopeloos verouderd?

te snel typen, daar kan ik inkomen dat je dan een rue ter herplaatsing zet...

maar na 20 advertenties met een dekrue aangeboden... ben ik het ook wel beu gezien...

komt ni echt professioneel over, als men (m'n  :rofl:) geeneens de moeite doet om eventueel de juiste schrijfwijze op te zoeken...
heeft niks meer met dyslexie te maken

en nogmaals, op fora of dergelijke heb ik daar geen probleem mee... maar als je zo'n brieven krijgt van bedrijven, vol schrijffouten... dan wijzen ze me als kandidaat af, maar ik heb dan een gevoel van: ik ga toch bij jullie komen werken, al is het om de schrijffouten uit jullie brieven te halen....  :doh:

en dialect kan van mij ook geschreven, geen probleem mee (ik doe het zelf ook), maar als je van jongeren een antwoord krijgt van "nee, egt schrijft m'n egt zo zen, wi dun da altij, da moet zo"... heb ik mijn twijfels... ze aanzien hun spreektaal echt als de norm ...

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #122 Gepost op: september 26, 2013, 19:56:29 »
te snel typen, daar kan ik inkomen dat je dan een rue ter herplaatsing zet...

maar na 20 advertenties met een dekrue aangeboden... ben ik het ook wel beu gezien...

komt ni echt professioneel over, als men (m'n  :rofl:) geeneens de moeite doet om eventueel de juiste schrijfwijze op te zoeken...
heeft niks meer met dyslexie te maken

en nogmaals, op fora of dergelijke heb ik daar geen probleem mee... maar als je zo'n brieven krijgt van bedrijven, vol schrijffouten... dan wijzen ze me als kandidaat af, maar ik heb dan een gevoel van: ik ga toch bij jullie komen werken, al is het om de schrijffouten uit jullie brieven te halen....  :doh:

en dialect kan van mij ook geschreven, geen probleem mee (ik doe het zelf ook), maar als je van jongeren een antwoord krijgt van "nee, egt schrijft m'n egt zo zen, wi dun da altij, da moet zo"... heb ik mijn twijfels... ze aanzien hun spreektaal echt als de norm ...

:vuistje: je kunt er nog een carrière van maken  :mrgreen:

Offline Neverever

• *
  • 440 HV-Punten
  • Just me and the dog
« Reactie #123 Gepost op: september 26, 2013, 20:07:34 »
Een dialect spreekt men, men schrijft het niet.

Iemand die een rue te koop aanbiedt is mss wel dyslectisch?  :weetniet: of gewoon te snel getypt en letters omgewisseld, dat overkomt mij ook wel regelmatig. Maar wie kent hier nog het 'T KOFSCHIP? of ben ik hopeloos verouderd?
Hopeloos verouderd, SOFT KETCHUP is het nu. :mrgreen:
Anderstaligen hebben die regel in het begin nodig, om te weten welke werkwoorden +te (n) en welke + de(n) krijgen in de onvoltooid verleden tijd. Die horen dat niet automatisch zoals wij.

Offline ands

• *
  • 2368 HV-Punten
« Reactie #124 Gepost op: september 27, 2013, 10:31:25 »
Ik maak opvallend veel meer fouten al typend dan al schrijvend.

Offline TASHAtje

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #125 Gepost op: september 27, 2013, 10:32:27 »
Hopeloos verouderd, SOFT KETCHUP is het nu. :mrgreen:
Anderstaligen hebben die regel in het begin nodig, om te weten welke werkwoorden +te (n) en welke + de(n) krijgen in de onvoltooid verleden tijd. Die horen dat niet automatisch zoals wij.

Soft ketchup?  :rofl:

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #126 Gepost op: september 27, 2013, 10:50:16 »
Aaah,ja maar dan is de voorgaande post van Thellozorra ook fout hé  :hmpf:
Ik dacht al.. ik was al aan het peinzen,dat klopt toch niet zonder T (of t  :hmpf::mrgreen:

Ik heb àlle letters in "hoofd"- geschreven, dus ook de T  :wink: En dat een dialect moet blijven bestaan ben ik ook helemaal mee eens.

Je hebt het over de OTT, maar in die tijd hoor je toch of het t of d moet zijn? Ik dacht dat het was om het voltooid deelwoord te helpen schrijven. En btw, ik ben frantalig van thuis uit, heb ook een deel van mijn studies in het frans gedaan.  Toch heb ik weinig problemen met de "dt"

Offline Lieze

• *
  • 256 HV-Punten
  • There's no I in team.
« Reactie #127 Gepost op: september 27, 2013, 12:46:29 »
't Kofschip is inderdaad om de laatste letter van het voltooid deelwoord te weten. Al kan je dat ook gewoon verlengen. Zo leer ik het toch aan mijn leerlingen.

Iemand die niet weet hoe zeep smaakt, heeft nog nooit een hond gewassen.

Online sepke

• *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #128 Gepost op: september 27, 2013, 12:50:00 »
Ik blijf wel sukkelen met 'gegoogled' enzo. (Weet niet of het klopt zo. De 'D' wel, maar verder...)

Offline Lieze

• *
  • 256 HV-Punten
  • There's no I in team.
« Reactie #129 Gepost op: september 27, 2013, 12:54:39 »
Voor zulke problemen: maar één adres: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/googelen-googlen :mrgreen:

Iemand die niet weet hoe zeep smaakt, heeft nog nooit een hond gewassen.

Online sepke

• *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #130 Gepost op: september 27, 2013, 12:55:54 »
Ah, zie! Het was dus fout geschreven.  :lol:

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #131 Gepost op: september 27, 2013, 17:00:50 »
Zoals eerder al gezegd, ik ben franstalig van thuis uit. Waar ik ook altijd van sta te kijken is, dat zelfs nederlandstaligen niet altijd weten of een zelfsatandig naamwoord nu vrouwelijk of mannelijk is, om niet te spreken van het onzijdige. In het frans bestaat er voor mij nooit enige twijfel, in het nederlands soms wel. Zo is het voor mij een beetje raar om over de zon in het vrouwelijke te parten "zij schijnt") omdat zon in het frans mannelijk is "le soleil"   :weetniet:

edit: typfout verbeterd.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2013, 17:35:18 door Thellozorra »

Offline iebie

• *
  • 430 HV-Punten
« Reactie #132 Gepost op: september 27, 2013, 17:25:51 »
Ook Franstalig van thuis uit, ik maak fouten in het gebruik van "die - dat" :oops:

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #133 Gepost op: september 27, 2013, 17:34:43 »
Ja, nog zo iets, maar ik denk dat die voor een persoon moet gebruikt worden en dat voor een voorwerp?  :weetniet:

Offline iebie

• *
  • 430 HV-Punten
« Reactie #134 Gepost op: september 27, 2013, 17:39:41 »
Nee want het is "de jongen die" en "het meisje dat" :wink:

Offline Neverever

• *
  • 440 HV-Punten
  • Just me and the dog
« Reactie #135 Gepost op: september 27, 2013, 17:41:28 »
Ja, nog zo iets, maar ik denk dat die voor een persoon moet gebruikt worden en dat voor een voorwerp?  :weetniet:
                                    hier                                       daar
het-woorden                DIT                                      DAT  (Dit huis is groot en dat huis is klein)
de-woorden                DEZE                                   DIE      (Deze man is oud en die man is jong. Deze huizen zijn oud en die huizen zijn nieuw)

Offline ille

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 485 HV-Punten
« Reactie #136 Gepost op: september 27, 2013, 17:46:32 »
Zoals eerder al gezegd, ik ben franstalig van thuis uit. Waar ik ook altijd van sta te kijken is, dat zelfs nederlandstaligen niet altijd weten of een zelfsatandig naamwoord nu vrouwelijk of mannelijk is, om niet te spreken van het onzijdige. In het frans bestaat er voor mij nooit enige twijfel, in het nederlands soms wel. Zo is het voor mij een beetje raar om over de zon in het vrouwelijke te parten "zij schijnt") omdat zon in het frans mannelijk is "le soleil"   :weetniet:

edit: typfout verbeterd.

:lol: en dan is het dialect soms weer handig. In het Antwerps om te weten of een woord mannelijk of vrouwelijk is. Eerst kijken of je het lidwoord de of het moet gebruiken. Het is onzijdig en voor de rest:

een bus : vrouwelijk
nen trein: mannelijk
nen appel: mannelijk
een peer: vrouwelijk
een tafel: vrouwelijk
ne stoel : mannelijk

en ne welgemeende sorry(mannelijk) voor de fouten tegen het AN

Offline Karo

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #137 Gepost op: september 27, 2013, 17:51:00 »
Voor mij is er maar 1 grote ergernis eigenlijk, buiten dan sms- taal. (Hoewel ik ook graag eens een goede welgemeende "WTF" typ.  :mrgreen:)

Een brief krijgen van een of andere Federale Overheidsinstantie waar ze u in het midden van een zin aanspreken met hoofdletter "U".
 :lol:

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #138 Gepost op: september 27, 2013, 18:03:32 »
Denkt U niet dat het een vorm van respect is?  :lol: :weetniet:

Offline Karo

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #139 Gepost op: september 27, 2013, 20:00:30 »
Denkt U niet dat het een vorm van respect is?  :lol: :weetniet:

Nee  :hmpf:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal