collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: kachel  (gelezen 5727 keer)

Offline nathalieke

• hondenvriend pro
  • *
  • 408 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Nathalie & Pieter en Yargo & Aki
Re: kachel
« Reactie #20 Gepost op: november 30, 2010, 15:28:48 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Tgoh, dan smeult het hier nog na. Maar we leggen er geen blok meer op als we gaan slapen.

Vale slaapt geregeld binnen, maar ofdat die zo slim is om alarm te slaan daar twijfel ik wat aan  :roll:

Ik denk dat ze dat wel zouden doen hoor ...
Yargo heeft ons eens duidelijk gemaakt dat er een macaroni-sliert aan het verbranden was (echt, het begon te roken) in de elektrische verwarming in de vloer bij mijn ouders thuis  :shock: En als ze hier iets niet vertrouwen laten ze dat echt wel horen  :yes:

Offline Bamse

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1101 HV-Punten
« Reactie #21 Gepost op: november 30, 2010, 15:46:14 »
Op het winkellijstje voor de plaatselijke AVEVE....
- bruinkool briketten
- papieren broodzakken
- wat extra droog eikenhout (wij hebben hier nu een mengeling liggen van kers, den en laurier).

Ben es benieuwd.... laat jullie straks (of beter morgen) iets weten.
.

Offline nathalieke

• hondenvriend pro
  • *
  • 408 HV-Punten
« Reactie #22 Gepost op: november 30, 2010, 15:47:21 »
- bruinkool briketten
- papieren broodzakken
- wat extra droog eikenhout (wij hebben hier nu een mengeling liggen van kers, den en laurier).

Verschiet niet van de prijs van de papieren broodzakken he  :mrgreen:
Ik zou zakken van de bakker recycleren!  :yes:

Offline Bamse

• *
  • 1101 HV-Punten
« Reactie #23 Gepost op: november 30, 2010, 15:49:57 »
Verschiet niet van de prijs van de papieren broodzakken he  :mrgreen:
Ik zou zakken van de bakker recycleren!  :yes:

Dat zou een geweldig idee zijn.... ware het niet dat wij ons brood zelf bakken en/of dat de we het in de automaat halen omdat we vergeten zijn brood te bakken en de bakker al dicht is... en dan zit dat in plastieken zakken h.
.

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
    • SchapendrijvenWestVlaanderen
« Reactie #24 Gepost op: november 30, 2010, 16:36:36 »
- bruinkool briketten
- papieren broodzakken
- wat extra droog eikenhout (wij hebben hier nu een mengeling liggen van kers , den en laurier).

Dat is ook heel goed en ruikt zalig.

Wakkere honden slapend maken.

Offline Karo

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #25 Gepost op: november 30, 2010, 16:38:39 »
Ah ik wist niet dat je Laurier mocht branden... :denk:
Ik heb hier juist een 5- tal grote struiken/bomen uitgedaan  :lol:
Dat wordt dus hakken ipv containerpark  :mrgreen:

Offline Aikoo

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 510 HV-Punten
« Reactie #26 Gepost op: november 30, 2010, 16:54:30 »
Ik stook als  het echt koud wordt met de  kolenkachel.
INU vindt het geweldig, zo gauw ze brandt ligt hij er voor.
Een Effel allesbrander.Met de verdeelbak in de kachel.
Ik stook met antraciet  12/22 Engelse zachte kolen.
Of als je kachel goed trekt 12/22 Ibbenburen Duiste kolen, zijn iets harder. Aveve  verkoopt ze ook.(Alhoewel bij de kolenboer zijn ze goedkoper.)
Eens de kachel aan, blijft ze de hele winter branden.
s'Avonds zet ik ze wat lager en s'morgens koter ik eens goed, even de luchtklep open en als ze terug hevig brandt de luchtklep wat dichter , goed bijvullen en alles is weer OK.
De schouw wordt elk jaar geveegd en de kachel wordt elk jaar nagekeken.

Pas op met:
Mengeling, petcoles,en briketten.
Ze geven een geweldig warmte maar, je loopt de kans dat ze je rooster stuk branden, van de hitte.En dat heb ik zelf meegemaakt.Je wilt het niet meemaken dat de rooster breekt wanneer de kachel volop brandt.Alle brandende kolen lagen tegen de deur te drukken.

De luchttoevoer mag nooit dicht staan, maar het vraagt wel wat ervaring voor je goed weet welke stand voor je kachel en brandstof goed is.
Koter regelmatig onderaan om de aslaag weg te doen.Of met de hendel, maar zorg dan dat je kachel niet boordevol meer is.Het is voor de bewegende rooster niet goed als er te veel gewicht op ligt.

Wanneer de kachel dreigt uit te gaan , kan houtskool wel eens helpen.
Vul wat houtskool bij en steek in brandt, als die goed smeult doe er dan, beetje bij beetje kolen bij, wanneer de kachel weer goed op gang is kan je ze verder aanvullen.
Meestal lukt het wel om ze dan terug aan te krijgen.Houtskool geeft meer hitte en brandt langer dan gewoon hout of gazettenpapier.
Trouwens ik steek de kachel ook aan met, beetje hout, houtskool, en als alles goed brandt beetje bij beetje kolen tot de kachel goed brandt en dan alles vol.
Ik heb boven en beneden CO melders hangen.

Hier steekt een INOXbuis door de schouw.Omdat mijn vader bij het kappen in de schouw om een andere maat buis aan te passen, de pechelbuis die in de schouw zat, kapot geklopt had.
Ja ,de inoxbuis loopt in de volledige schouw.
Maar als de schouw goed trekt, en geen barsten vertoond is dit niet nodig.
Wel zeker elk jaar laten vegen.Door de oneffen binnenkant zet er zich gemakkelijker roet en vuiligheid af.

TIP:moet om een of andere reden de kachel vlug  uit.Schep er zand op en ze dooft wel.

Meer informatie :http://www.verwarming-info.be/index.htm

Offline Kim84

• *
  • 285 HV-Punten
« Reactie #27 Gepost op: november 30, 2010, 18:54:41 »
Dat zou een geweldig idee zijn.... ware het niet dat wij ons brood zelf bakken en/of dat de we het in de automaat halen omdat we vergeten zijn brood te bakken en de bakker al dicht is... en dan zit dat in plastieken zakken h.

Ah hier zit brood van den automaat in ne gewonen broodzak hoor  :happywink:

*thinks her "get up and go" just crawled in the corner and died!*

Offline Bamse

• *
  • 1101 HV-Punten
« Reactie #28 Gepost op: december 01, 2010, 11:12:02 »
Lang leve de bruinkool-briketten!
Kachel was deze morgen nog "aan" (lees: gloeide nog na) en het was binnen nog lekker warm (lees: een 15C).

De truc met de broodzak vol kolen heb ik nog niet getest wegens geen broodzak op overschot. Meende die dingen gewoon te kopen in de winkel, maar hallo.... daarvoor knip en plak ik ze zelf. Kijk je op google vind je een prijs van 2.75 voor 100! stuks.... denkt ne mens bij zichzelf "dat zal dan wel meevallen in de winkel". Niet dus... bij aveve 3.75 voor 20 papieren broodzakken  :zot:. Dus mooi niet h.... en al helemaal niet om op te stoken. Dus zal moeten wachten tot hier ne papieren zak leeg is.
.

Offline gwenda

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #29 Gepost op: december 01, 2010, 12:00:57 »
Wij hebben nen open haard en als die aan is en we moeten weg, ga ik gewoon weg hoor.
Nu ze stookt goed, maar echt warm warm is het er niet mee (misschien ook wel omdat we alleen met hout stoken. eigenlijk geen idee of je ook kolen kan branden op een open haard :denk:)
In ieder geval...'s morgens is het echt koud, maar ik steek ze wel makkelijk aan.
Niets ter wereld kan een man met de juiste mentale instelling ervan weerhouden zijn doel te bereiken. Niets ter wereld kan een man met de verkeerde mentale instelling helpen. .

Offline Bamse

• *
  • 1101 HV-Punten
« Reactie #30 Gepost op: december 01, 2010, 12:03:26 »
@Gwenda, ik vermoed dat bij een open haard veel warmte verloren gaat door de schouw gezien de haard echt "in" de schouw ingebouwd is. Onze gietijzeren kachel staat een 40cm van de muur af, en wordt zelf echt gloedheet (je legt er je hand niet meer tegen). Denk dat dat het meeste warmte geeft, de stralingswarmte die van de kachel zelf komt. Want via dat ruitje komt nu ook niet direct de meeste warmte af.
.

Offline gwenda

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #31 Gepost op: december 01, 2010, 12:05:42 »
goh kweet nie...Daar staan van die speciale (lelijke :oops:) stenen rond en das vooraan toch open. Boven is er ook maar een klein klepje voor de rook dus of die warmte ook echt weggaat :weetniet:
Feit is wel dat ik die open haard liever weg zou zien en er een kachel zou zien, maar ja...das voor 'ooit'
Niets ter wereld kan een man met de juiste mentale instelling ervan weerhouden zijn doel te bereiken. Niets ter wereld kan een man met de verkeerde mentale instelling helpen. .

Offline Bamse

• *
  • 1101 HV-Punten
« Reactie #32 Gepost op: december 01, 2010, 12:07:56 »
Trouwens... over het kachelruitje gesproken. Hoe maken jullie dat zuiver? Met kachelspriets gewoon? Of zijn er nog andere "tante Kaat" trucjes voor?
.

Offline marver

• Global-Moderator
  • *
  • 140 HV-Punten
« Reactie #33 Gepost op: december 01, 2010, 12:16:52 »
Wij gebruiken het produkt van HG. Werkt goed en snel.

Hier nog enkele:
http://www.klusidee.nl/Forum/about201.html
Een pup red je niet uit zijn aquarium, je laat enkel het moederdier verder afzien.

Offline nathalieke

• hondenvriend pro
  • *
  • 408 HV-Punten
« Reactie #34 Gepost op: december 01, 2010, 12:26:43 »
De truc met de broodzak vol kolen heb ik nog niet getest wegens geen broodzak op overschot. Meende die dingen gewoon te kopen in de winkel, maar hallo.... daarvoor knip en plak ik ze zelf. Kijk je op google vind je een prijs van 2.75 voor 100! stuks.... denkt ne mens bij zichzelf "dat zal dan wel meevallen in de winkel". Niet dus... bij aveve 3.75 voor 20 papieren broodzakken  :zot:. Dus mooi niet h.... en al helemaal niet om op te stoken. Dus zal moeten wachten tot hier ne papieren zak leeg is.

Ik had je verwittigd h  :mrgreen:

Offline Chica

• *
  • 9 HV-Punten
    • Axl, Jesse, Maureen en Hugo
« Reactie #35 Gepost op: december 01, 2010, 14:21:06 »
Wij gebruiken het produkt van HG. Werkt goed en snel.

Hier nog enkele:
http://www.klusidee.nl/Forum/about201.html

wij gebruiken zo'n sproei-produkt van in de colruyt, werkt ook heel goed.

Offline herman

• hondenvriend pro
  • *
  • 336 HV-Punten
    • mijn werk
« Reactie #36 Gepost op: december 01, 2010, 15:56:15 »
brandhout:
1. het moet heel droog zijn.
2. Den mag je alleenstoken als je een korte schouw hebt die heel goed trekt, den geeft veel teervorming in de rook. Die teer krijg je best weg met een schouwbrand, maar dat is niet altijd even interessant. :mrgreen:
3. Haagbeuk is het beste brandhout, brand traag en lang. Daarna eik, Robinia, beuk, es, kastanje, appel, peer... deze hardhoutsoorten branden traag en lang. de ene lijkt meer de gloeien (eik) de andere heeft mooie vlammen (es), de andere knettert veel (kastanje)... minder harde houtsoorten zoals kers, branden niet zo lang. Met mooie blokken eik kun je toch al vlug uw kachel gedurende 8 uur bezig houden. Kers zal een paar uurtjes minder zijn, den is direkt weg. houtsoorten die helemaal niet lang branden zijn els, berk, wilg, esdoorn...

per kg brandt alle hout ongeveer even lang en even hard. naaldhout en berk geven meer warmte/kg omdat er meer harsen in zitten.
In trouwe vast

Offline Eluna

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #37 Gepost op: december 01, 2010, 16:11:31 »
Trouwens... over het kachelruitje gesproken. Hoe maken jullie dat zuiver? Met kachelspriets gewoon? Of zijn er nog andere "tante Kaat" trucjes voor?

Neem een goede prop kantenpapier, beetje vochtig maken en dop het even in de as en je kan je raampje afkuisen.  Ze moet wel koud staan h.
Anders voor harnekkige plekken, sa va seul (uit een tube,van dat roze spul) , op een lap stof doen en dat wrijft er af gelijk niks.   

Offline greet_

• warme hondenvriend
  • *
  • 1 HV-Punten
    • greet.bitnet.be
« Reactie #38 Gepost op: december 01, 2010, 17:58:14 »
[/quote

Eerst het grote vuil met een prop krantenpapier afkuisen,daarna opblinken met azijn op een paar stukken keukenrol.
Blijft ook langer proper op deze manier.

Offline bieke en bubbles

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #39 Gepost op: december 01, 2010, 18:38:18 »
wij hebben een allesbrander    maar die gaat s'nachts keurig netjes uit ,ik heb teveel  brandweermannen in de familie !!!!!!!!! en heeft iedereen ook aan z'n rookmelders gedacht    gewoon een tip hoor   ,en bij deze iedereen een fijne  sinterkaas  :happywink: :happywink:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal