collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: kachel  (gelezen 5734 keer)

Offline Bamse

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1101 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
kachel
« Gepost op: november 30, 2010, 11:31:21 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik heb wat hulp nodig van de kachelstokers (of openhaard-stokers) onder jullie. Hier staat sinds het weekend een allesbrander, merk Spencer. Ik stook daar hout en steenkool in. Nu krijg ik die kachel steeds netjes aan de gang (behalve deze morgen  :bla:), maar ik krijg hem niet continu aan het branden. Handig zou toch zijn als ik de kachel quasi aan kon houden tijdens de nacht, of overdag als we werken zijn. Niet dat die dan op volle kracht moet branden maar nagloeien ipv steeds volledig af te koelen zou toch fijn zijn. Nu is het iedere keer miserie om hem terug aan te maken omdat de schoorsteen ook volledig afkoelt en dus slechter trekt en dan moet je weer van voor af aan beginnen. In de handleiding staat ook dat hij met gemak 12u doorbrandt, alleen gaat die bij mij (met de kool) na een dik uur steevast uit.

Ik stook dus eerst warm met hout
Dan gooi ik daar kooltjes op, wacht tot deze goed aan zijn.
En sluit de kachel (luchttoevoer minimaal).

Wat doe ik mis? Hoe houden jullie je kachel/openhaard brandende?

.

Offline wesp

• *
  • 486 HV-Punten
Re: kachel
« Reactie #1 Gepost op: november 30, 2010, 11:37:39 »
Mss zet je de luchttoevoer te dicht? Is alles opgebrand?

Hier een pelletkachel dus geen problemen meer met uitgaan van het vuur  :mrgreen:

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
    • SchapendrijvenWestVlaanderen
« Reactie #2 Gepost op: november 30, 2010, 11:40:25 »
Hier is het houtkachel en die brandt 's nacht door.
Wij gaan wel laat slapen waardoor hij de laatste keer opgevuld wordt rond middernacht.Echt helemaal vol en alle 'schuiven' worden dicht gedaan.Wel zorgen dat het hout volledig droog is,want anders heb je kans op een rookprobleem.
Daarvoor gebruiken we beuk- en eikkenblokken en 's morgens ligt er (meestal) toch nog een laagje houtskool te gloeien waardoor we de kachel alleen maar weer moeten bijvullen.

Met kolen heb ik geen ervaring en als we een andere houtsoort gebruiken is die 's morgens ook uit.

Wakkere honden slapend maken.

Offline Bamse

• *
  • 1101 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: november 30, 2010, 11:42:55 »
Kolen zouden, in theorie, dus langer moeten doorbranden als hout waardoor de kachel 's nachts aan blijft. Alleen werkt die theorie hier dus niet blijkbaar.
Bon, straks nog es opnieuw proberen met enkel hout (en denk dat ik sebiet in de winkel zo een pak bruinkoolbriketten ga halen, dat schijnt ook langer door te branden). Het is nu eenmaal geen weer opdat die kachel het om half twee 's nachts al opgeeft.
.

Offline Jefkesbaasje

• hondenvriend pro
  • *
  • 306 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: november 30, 2010, 11:58:25 »
Wij hadden vroeger ook een allesbrander.  Met weer zoals nu stookten wij ook met kolen, zodat die 's nachts ook bleef branden.  Om met kolen te stoken moesten wij wel een soort van pot in onze kachel zetten.  We deden de kachel dan ook in brand met wat brandhout, als dat goed brandde een laagje kolen erover, weer wachten totdat die kolen ook brandden en gloeiden en dan de kachel volledig tot boven vullen met kolen, kachel nog niet direct toezetten om goed te laten doorbranden en dan pas terug toezetten.

Misschien gebruik je te weinig kolen (of de verkeerde: te groot of te klein) en/of zet je de kachel te snel toe, waardoor het vuur dooft.  :weetniet:

Offline Eluna

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: november 30, 2010, 12:54:15 »
Je zal moeten zoeken hoeveel lucht je nodig hebt.
Begin met volledig open te zetten en kijk wat hij doet, zo pas je geleidelijk aan.
Normaal zou je toch met kolen een nacht kunnen branden.

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
    • SchapendrijvenWestVlaanderen
« Reactie #6 Gepost op: november 30, 2010, 13:06:28 »
Gaan die kolen eigenlijk gewoon uit 's nachts of zijn ze helemaal opgebrand. :denk:

Als ze uitgaan is het inderdaad door te weinig luchttoevoer en/of omdat je door de kachel helemaal bij te vullen het onderste vuur 'stikt'.
Voor wij alles toezetten, controleren we altijd nog eens of de vlam er wel in zit.
Zit ze er niet in,de luchttoevoer open zetten tot we vlammen zien en dan pas alles weer toe.

Wakkere honden slapend maken.

Offline nathalieke

• hondenvriend pro
  • *
  • 408 HV-Punten
    • Nathalie & Pieter en Yargo & Aki
« Reactie #7 Gepost op: november 30, 2010, 13:46:18 »
Jullie laten de kachel gewoon branden, dat durf ik hier niet eigenlijk.  :weetniet:
Wij hebben wel een speksteenkachel misschien moet ik het ook eens proberen ...

Offline marver

• Global-Moderator
  • *
  • 140 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: november 30, 2010, 13:57:32 »
Hier ook een speksteen die dag en nacht brandt. Door de dag op hout, 's nachts op briquetten.
Een pup red je niet uit zijn aquarium, je laat enkel het moederdier verder afzien.

Offline mama

• hondenvriend pro
  • *
  • 250 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: november 30, 2010, 14:19:16 »
Ik heb een diploma hout/kolen stoken.  :happywink:

Vroeger hadden wij ook een allesbrander van het merk Spencer
deze stond erom bekend dat hij heel snel warmte gaf, maar ook sneller uitging.

Wat kan je nu het beste doen :
Je stookt met hout, en 's avonds vul je een broodzak met kolen.
Die zet je in de kachel, op een laagje hout dat nog goed brandt.
Laat de kolen maar op een hoopje liggen.
En sluit n een 10 tal minuutjes de luchttoevoer maar af.
Je zal wsch 's morgens geen vuur meer hebben,
maar even assen verwijderen( dagelijks!)
en dan met fijn hout opnieuw beginnen,
dan zit je weer lekker snel warm.
Als je kolen koopt, vraag dan eens naar de soort die het langst blijven branden (niet die het meeste warmte geven)

Offline Chica

• *
  • 9 HV-Punten
    • Axl, Jesse, Maureen en Hugo
« Reactie #10 Gepost op: november 30, 2010, 14:24:38 »
met die briquetten zou je toch een nacht moeten kunnen overbruggen ... wij hebben ze ook liggen (maar wij hebben ook centrale verwarming die het 's nachts en overdag overneemt).

Offline Bamse

• *
  • 1101 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: november 30, 2010, 14:42:28 »
Assen worden sowieso dagelijks verwijderd (dan zit dat bakske ook al goed vol). @Mama, dus gewoon kolen op een hoopje gooien en luchttoevoer (onderste klep dus) volledig dicht doen? Geeft dat geen gevaar op CO (omdat die altijd zeggen dat je kolen nooit volledig zonder lucht mag zetten)?

Bon, straks dus ook voor briketten en dan nog es opnieuw proberen. Want wij hebben dus geen CV en ik zou het toch zeer prettig vinden moest die kachel op zich minst tot bijna 's ochtends aanblijven komende woensdag en donderdagnacht wegens zeer veel te koud anders.

Alvast allemaal bedankt voor de reacties.... ik word nog een echte professional.
.

Offline Elke - Kay

• *
  • 505 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: november 30, 2010, 14:50:39 »
Jullie laten de kachel gewoon branden, dat durf ik hier niet eigenlijk.  :weetniet:
Wij hebben wel een speksteenkachel misschien moet ik het ook eens proberen ...
Ik durf dat ook niet hoor...
(het idee alleen al dat er wat misgaat, Gwiedo die zit overdag wel binnen  :shock:)

Wij gebruiken enkel hout trouwens.

Offline mama

• hondenvriend pro
  • *
  • 250 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: november 30, 2010, 14:53:51 »
oei,

sorry, vergeten te vermelden.

Je moet idd de onderste klep open laten staan.
Maar wij hadden achteraan ook nog zo een draaiding, en dat mag dicht.

Wij hebben nu een inbouwcassette van Bodart & Gonay,
daar hebben we enkel de klep onderaan, en die moet openstaan als je kolen brandt.
dat is onze enige verwarming
Wij hebben geen eik en beuk, maar wel canadahout
Dat vliegt er sneller door,
maar we verwarmen daar heel goed mee.

De garage is verbouwd tot kamer, die komt uit in de keuken, en tussen de keuken en de living is geen deur, enkel een deurgat.
en alles wordt verwarmd met 1 kachel.
De veranda is wel dicht nu.

's Avonds rond 11 uur een zak kolen op,en dan is het hier zo een 23 24 graden,
's morgens om 6 uur soms nog een beetje vuur,
soms ook niet,
maar het is dan nog altijd 15 16

snel assenlade leegmaken,
enkele fijne stukjes hout + een dikke brok op, (eventueel een aanmaakblokje gebruiken)
alles open zetten, en op 15 minuten tijd is het hier al terug bijna 20 graden.

Offline Bamse

• *
  • 1101 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: november 30, 2010, 14:55:14 »
(het idee alleen al dat er wat misgaat, Gwiedo die zit overdag wel binnen  :shock:)

Mja, ik heb niet veel keus... het is kachels aan laten of ijskoud in huis. Nu, ik woon hier ondertussen vijf jaar en ben het al gewend om de hele winter de kachel aan te hebben. Al was onze vorige kachel blijkbaar wel iets eenvoudiger te bedienen  :mrgreen:. Schoorstenen worden hier wel jaarlijks geveegd en ik ga regelmatig (elke dag) op zolder aan de schoorsteen voelen of die niet heet staat (voortijdige manier om brand op te sporen). En hier wordt wel enkel in volledig gesloten kachel gestookt, geen openhaard of van die toestanden. Dus het enige "vuur" wat uit die kachel komt is de rook door de schouw.

Anderzijds worden de meeste huisbranden nog altijd veroorzaakt door kortsluiting (elektriciteit) dus ja daar hou ik mijn gerust gevoel dan maar weer van.
.

Offline Elke - Kay

• *
  • 505 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: november 30, 2010, 15:00:22 »
Mja, ik heb niet veel keus... het is kachels aan laten of ijskoud in huis. Nu, ik woon hier ondertussen vijf jaar en ben het al gewend om de hele winter de kachel aan te hebben. Al was onze vorige kachel blijkbaar wel iets eenvoudiger te bedienen  :mrgreen:. Schoorstenen worden hier wel jaarlijks geveegd en ik ga regelmatig (elke dag) op zolder aan de schoorsteen voelen of die niet heet staat (voortijdige manier om brand op te sporen). En hier wordt wel enkel in volledig gesloten kachel gestookt, geen openhaard of van die toestanden. Dus het enige "vuur" wat uit die kachel komt is de rook door de schouw.

Anderzijds worden de meeste huisbranden nog altijd veroorzaakt door kortsluiting (elektriciteit) dus ja daar hou ik mijn gerust gevoel dan maar weer van.
Wij hebben een speksteenkachel staan, volledig afgesloten dus.
Ik snap je argument wel, maar met vuur ga ik echt geen risico's nemen. Al heb ik makkelijk spreken natuurlijk want wij hebben ook CV en hier is het dus steeds lekker warm.

Offline Eluna

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: november 30, 2010, 15:05:58 »
Broodzak met kolen heb ik ook al gehoord.

Hier staat een kachel maar we hebben nog geen inox buis, beetje t duur op dit moment :oops:
Dus we kunnen ze nog niet aansteken :muur:

Vraagje aan de kachel/cassette eigenaars:
Hoe zit het met die inox buizen, moet dat tot boven in de schouw geplaatst worden ?
Of is dat niet nodig ?    De schouw is gerenoveerd en is nieuw.

Kijk op dat punt ben ik een schrikkepiet, ben zo bang voor brand.   
Een CO meter had ik al van in mijn vorige woning, zonder durf ik cht niet.

Offline Bamse

• *
  • 1101 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: november 30, 2010, 15:17:16 »
Broodzak met kolen heb ik ook al gehoord.

Hier staat een kachel maar we hebben nog geen inox buis, beetje t duur op dit moment :oops:
Dus we kunnen ze nog niet aansteken :muur:

Vraagje aan de kachel/cassette eigenaars:
Hoe zit het met die inox buizen, moet dat tot boven in de schouw geplaatst worden ?
Of is dat niet nodig ?    De schouw is gerenoveerd en is nieuw.

Kijk op dat punt ben ik een schrikkepiet, ben zo bang voor brand.   
Een CO meter had ik al van in mijn vorige woning, zonder durf ik cht niet.

Normaal mag je de kachel gewoon aansluiten op de schouw hoor (mits die goed trekt natuurlijk). Hier geen enkele buis doorheen de gemetste schoorstenen (we spreken wel over systeem jaren stillekes h).

CO meter ligt hier ook standaard, vorig jaar n keertje afgegaan (dankzij een stel overijverige kauwen die het nodig vonden om nest te bouwen in onze schouw). Ennem, moest je twijfelen.... ja daar word je van wakker (amai, nog niet wat een lawaait).
.

Offline nathalieke

• hondenvriend pro
  • *
  • 408 HV-Punten
    • Nathalie & Pieter en Yargo & Aki
« Reactie #18 Gepost op: november 30, 2010, 15:20:55 »

Als ik werken ben zou ik het al helemaal niet doen, maar nu ben ik eigenlijk continu thuis en met dat weer en onze Aki die gesoigneerd moet worden trek ik toch niet te ver weg. Ik durf de kachel wel lichtjes aan laten als ik even ga wandelen met de honden. Maar ik ben nooit meer dan een uur weg. En als ik naar de winkel ga zitten de honden buiten.

Maar 's nachts zou ik het nog wel durven, Aki slaapt in de living, dus die zal wel alarm slaan als er echt iets mis is denk ik  :weetniet:

Offline Elke - Kay

• *
  • 505 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: november 30, 2010, 15:26:12 »
Maar 's nachts zou ik het nog wel durven, Aki slaapt in de living, dus die zal wel alarm slaan als er echt iets mis is denk ik  :weetniet:
Tgoh, dan smeult het hier nog na. Maar we leggen er geen blok meer op als we gaan slapen.

Vale slaapt geregeld binnen, maar ofdat die zo slim is om alarm te slaan daar twijfel ik wat aan  :roll:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal