collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: jobjachttopic  (gelezen 287271 keer)

Online Liekeuh

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 796 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • ...
Re: jobjachttopic
« Reactie #2320 Gepost op: september 17, 2013, 10:19:01 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Jah, waar zitten ze hier de HR-mannen  :lol:

Ik heb bijvoorbeeld 2.200 bruto per maand. Ik neem al mijn resterende vakantiedagen op en start dus 1 oktober met 0 vakantiedagen over bij mijn nieuwe werkgever.
Ik heb hier ook recht op een eindejaarspremie (13de maand).

Logica voor de eindejaarspremie versta ik, dat ik dan uiteraard hem krijg voor de 9 maanden van dit jaar ipv een heel jaar.

Maar dat vakantiegeld. Ik weet dat ik nu bij mijn vertrek recht heb op het vakantiegeld dat ik heb opgebouwd voor dit jaar.

Ik kwam dit tegen:

Citaat
Vervroegd vakantiegeld
De berekening van je vervroegd vakantiegeld, het vakantiegeld waarop je recht hebt op basis van je prestaties in het huidige jaar, is bijna identiek aan de berekening van het saldo vakantiegeld. Het grootste verschil bestaat erin dat je geen breuk moet gebruiken om je resterende wettelijke vakantiedagen uit te betalen omdat je toch nog geen vakantiedagen hebt opgenomen. Het is immers nogal moeilijk om reeds verlof op te nemen dat je pas het jaar nadien zal ontvangen. Bovendien wordt uiteraard het jaarloon van het huidige jaar gebruikt in de berekening.
De berekening gaat als volgt:
   enkel vervroegd vakantiegeld: jaarloon huidig jaar x 7,67%
   dubbel vervroegd vakantiegeld: jaarloon huidig jaar x 6,80%
   aanvullend vervroegd vakantiegeld: jaarloon huidig jaar x 0,87%
Het jaarloon van het huidige jaar bestaat uit dezelfde onderdelen als het jaarloon voor het vorige jaar. Brutolonen, eindejaarspremie en dergelijke zijn dus inbegrepen, voordelen alle aard, verbrekingsvergoedi ngen en terugbetaalde onkosten zijn niet inbegrepen.

Er staat hier bij, jaarloon huidig jaar. Moet ik dan 2200 * 12 doen? Maar ik heb toch geen 12 maanden gewerkt?

Nog een vraagje, ik krijg als ik het goed begrepen heb, geen "saldo vakantiegeld" want ik neem alles op. Dus dat is n ding dat ze me volgend jaar minder kunnen afhouden toch?

Dat vervroegd vakantiegeld begrijp ik, ik ga gewoon zo goed als niets van vakantiegeld krijgen volgend jaar, maar ze gaan mij toch niets afhouden?

Hou er rekening mee dat ik vanaf 1 oktober start op interim-basis en dat ze zei dat ik wekelijks mijn vakantiegeld krijg ook. Kwestie van het helemaal ingewikkeld te maken.

Ok het grote bedrag gaat sowieso aan de zijkant, maar ik wil gewoon niet volgend jaar 2 maanden zonder loon zitten  :vuistje:

Offline missy

• *
  • 41 HV-Punten
    • netlog
« Reactie #2321 Gepost op: september 17, 2013, 10:53:18 »
@Liekeuh : geef jij nu uiteindelijk zelf je ontslag of geeft je werkgever het? Ik vind het nu niet direct meer terug.

Dat kan een verschil maken voor je eindejaarspremie : toen ik naar hier ging verhuizen heb ikzelf mijn ontslag gegeven op mijn vorig werk.
Doordat ik zelf ontslag nam was ik mijn eindejaarspremie KWIJT...  :silenced: :silenced: Efkes zo'n 1200 weg, foetsie...

Bij dat vakantiegeld kan ik je helaas niet helpen.

IF YOU NEVER HAD A DOG, YOU DON'T KNOW WHAT YOU MISS.

Online Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #2322 Gepost op: september 17, 2013, 10:55:11 »
Ik heb mijn ontslag gekregen  :wink:

Dus heb nog recht op mijn eindejaarspremie  :mrgreen:

Offline missy

• *
  • 41 HV-Punten
    • netlog
« Reactie #2323 Gepost op: september 17, 2013, 10:58:15 »

Dus heb nog recht op mijn eindejaarspremie  :mrgreen:

:thumbs: :thumbs:

IF YOU NEVER HAD A DOG, YOU DON'T KNOW WHAT YOU MISS.

Offline luigi

• *
  • 242 HV-Punten
« Reactie #2324 Gepost op: september 17, 2013, 13:11:39 »
Je gaat eigenlijk een deel onbetaald verlof nemen bij je nieuwe baas volgend jaar.
Je zal zeker geen 2 maanden zonder loon zitten.  :cheeky: Tenzij je 2 maanden verlof neemt  :vuistje:

Online Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #2325 Gepost op: september 17, 2013, 13:19:41 »
Je gaat eigenlijk een deel onbetaald verlof nemen bij je nieuwe baas volgend jaar.
Je zal zeker geen 2 maanden zonder loon zitten.  :cheeky: Tenzij je 2 maanden verlof neemt  :vuistje:

Maar hoe kan dat nu ?

Als bediende wordt je gewoon loon toch doorbetaalt als je verlof neemt.

Ik krijg nu pakweg 1.000 mee van mijn vakantiegeld voor de 9 maanden die ik heb opgebouwd. Vanaf 1 oktober krijg ik gewoon mijn vakantiegeld mee per week (interim).

Dus ik zal tegen 31 december heel mijn vakantiegeld ontvangen hebben voor het werkjaar 2013, die ik normaal in juni 2014 zou moeten krijgen.

Maar ik heb nog geen verlof genomen.

In mijn ogen:

Als ik verlof neem in pakweg juni 2014, ben ik mijn gewoon loon doorbetaald, maar krijg ik niet dat "extra" vakantiegeld.

Klopt dat  :mrgreen:

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #2326 Gepost op: september 17, 2013, 13:24:03 »
Toen ik van werk veranderd ben, kreeg ik als bediende dat eerste jaar mijn loon niet doorbetaald tijdens mijn verlof. Dat geld had ik nl. al gekregen van mijn vorige werkgever bij het uit dienst gaan. Volgens mij was dat toen mijn vakantiegeld + het geld van mijn vakantiedagen (wel een mooi extraatje toen op mijn rekening).
Ik mocht mijn vakantiedagen opnemen op mijn nieuw werk, maar dat werd in mindering gebracht met mijn loon.

Offline Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #2327 Gepost op: september 17, 2013, 13:24:29 »
Da denk ik dus ni.  Als je verlof uitbetaald wordt en je wil in 2014 verlof nemen, zul je dat (volgens mij) onbetaald moeten doen.
Misschien even navragen bij je vakbond?

Offline luigi

• *
  • 242 HV-Punten
« Reactie #2328 Gepost op: september 17, 2013, 13:30:13 »
Je kan van je nieuwe baas niet verwachten dat hij je verlof doorbetaald als je het daar eigenlijk niet verdiend hebt.
Normaal ben je idd doorbetaald, maar door te veranderen krijg je al alles van vakantiegeld. (groter bedrag dan wat je anders krijgt in mei/juni als vakantie geld)

Online Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #2329 Gepost op: september 17, 2013, 13:36:31 »
Denk dat'k het begrijp  :denk:

Bon, gewoon opsparen  :wink:

Offline luigi

• *
  • 242 HV-Punten
« Reactie #2330 Gepost op: september 17, 2013, 13:37:15 »
Denk dat'k het begrijp  :denk:

Bon, gewoon opsparen  :wink:

:yes:

Offline Nipo

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 97 HV-Punten
« Reactie #2331 Gepost op: september 17, 2013, 13:44:55 »
Idem hier, ben vorig jaar in oktober veranderd van werk. Ik kreeg van mijn vorige werkgever mijn vakantiegeld uitbetaald en de vakantiedagen die ik bij hem heb opgebouwd, dus voor 10 maanden. Kreeg ook meteen de eindejaarspremie volledig.
Nu heb ik enkel voor die 2 maanden die ik bij mijn huidige werkgever gewerkt heb vorig jaar, betaalde verlofdagen + de dagen extra verlof. De andere dagen wettelijk verlof die ik opneem, zijn dus onbetaald.

Online Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #2332 Gepost op: september 17, 2013, 13:50:53 »

Idem als hier dus, dat is waarschijnlijk een serieus bedrag zeker?  :eh:

T'es bijna niet mogelijk, maar kan me gelijk niet van de illusie ontdoen dat dat toch meer dan 4.500 gaat zijn  :shifty:  :zot:

Offline Epona

• *
  • 1348 HV-Punten
  • R*I*P Kena I, ik vergeet je nooit!
« Reactie #2333 Gepost op: september 17, 2013, 14:23:08 »

amai, gelukzak!
Hier mijn werkgever ondertss ingelicht, maar die kan er niet om lachen, ik vermoed niet dat ik dat zal moeten vragen  :?

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #2334 Gepost op: september 17, 2013, 14:27:40 »
Khad het daarnet gezien maar kon er jammer genoeg niet op reageren, zat in NL en verbinding was niet ok.
Arbeidsrecht is helaas niet mijn vakgebied, ik heb altijd rekrutering en selectie gedaan  :vuistje:

Maar het is volgens mij zoals Nipo het zegt  :yes:

Online myriam.e

• *
  • 3728 HV-Punten
« Reactie #2335 Gepost op: september 17, 2013, 14:31:39 »
amai, gelukzak!
Hier mijn werkgever ondertss ingelicht, maar die kan er niet om lachen, ik vermoed niet dat ik dat zal moeten vragen  :?

Epona misschien moet hij nog wennen aan het idee , was bij mijn vorige werkgeven ook zo hoor, uiteindelijk toch goed gesprek gehad en ontslag gekregen ...

Online Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #2336 Gepost op: september 17, 2013, 14:38:22 »
amai, gelukzak!

Kweet dat ik dat geluk heb gehad ....

Er speelden hier natuurlijk omstandigheden die zich bij jou niet afspelen, maar ik zou over een paar weken toch nog keer vragen aan je baas of het niet mogelijk is van het zo te regelen  :weetniet:

Offline Liesje

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #2337 Gepost op: september 17, 2013, 14:44:43 »
Liekeuh: eingelijk komt het hierop neer

je "vakantiegeld" bestaat uit 3 delen: enkel vakantiegeld (= loon dat je krijgt het moment je je verlof neemt), dubbel vakantiegeld (= het "vakantiegeld" dat uitbetaald wordt in mei/juni en het aanvullend vakantiegeld (wordt mee uitbetaald in mei/juni).

Verlofrechten worden opgebouwd in het voorgaande jaar dus als je uit dienst gaat na mei/juni krijg je uitbetaald:
- saldo enkel vakantiegeld voor dagen van 2013 (als je alles opneemt dus 0)
- enkel vakantiegeld voor de verlofdagen die je opgebouwd hebt voor 2014
- dubbel + aanvullend vakantiegeld dat je hebt opgebouwd voor 2014

Wanneer je dus volgend jaar verlof neemt, krijg je die dagen niet doorbetaald.  Wat in de praktijk meestal gebeurd, is dat die wel betaald worden, maar bij de uitbetaling van het vakantiegeld bij je nieuwe werkgever, verrekend worden met het loon van die maand (waarbij je dus een ongeveer 0-operatie krijgt). 

Bijkomend, maar niet van toepassing als je dit jaar gewoon verder werkt, heb je eventueel recht op "Europese vakantie".  Als je toch dit jaar niet meer zou werken, zal ik dat  eventueel apart uitleggen, anders is dat niet relevant.

Wat eindejaarspremie betreft: in de meeste sectoren heb je recht op een pro-rata bedrag als je ontslagen wordt.  Let wel op, niet overal loopt de referteperiode van januari tot december!

Als je nog vragen hebt, shoot  :mrgreen:

Offline Epona

• *
  • 1348 HV-Punten
  • R*I*P Kena I, ik vergeet je nooit!
« Reactie #2338 Gepost op: september 17, 2013, 14:50:58 »
Epona misschien moet hij nog wennen aan het idee , was bij mijn vorige werkgeven ook zo hoor, uiteindelijk toch goed gesprek gehad en ontslag gekregen ...

Hij was behoorlijk gerriteerd. "slaag mijne gsm nu op in je telefoon, want uiteindelijk komt toch iedereen terug naar z'n roots, en bel me dan maar is op, als je dan zegt dat ik gelijk had, dan geef ik je asap je job terug".
Das een compliment, maar daar ben ik niet vet mee he :weetniet:
Hij staat ook redelijk kregelig sinds dan  :?

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #2339 Gepost op: september 17, 2013, 14:53:00 »
Hij was behoorlijk gerriteerd. "slaag mijne gsm nu op in je telefoon, want uiteindelijk komt toch iedereen terug naar z'n roots, en bel me dan maar is op, als je dan zegt dat ik gelijk had, dan geef ik je asap je job terug".
Das een compliment, maar daar ben ik niet vet mee he :weetniet:
Hij staat ook redelijk kregelig sinds dan  :?

Das ook maar een triestige reactie  :weetniet: hij kan het jammer vinden da ge gaat maar er zijn 1001 manieren om zoiets te zeggen h.. Ontslag krijgen, als je eigenlijk zelf gaat, zoveel gebeurt da niet meer  :shifty:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal