collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: gerbils  (gelezen 3805 keer)

Offline Ilsey

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1905 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • Boogie Wonderland!
Re: gerbils
« Reactie #20 Gepost op: september 28, 2013, 23:16:34 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Amai, jij hebt slopers! Bij mij bleef de drinkfles wel redelijk lang meegaan, heel af en toe moest ik eens een nieuwe hangen  :lol: hooi gaf ik ze ook af en toe, ze aten daar ook van merkte ik  :yes: bij mijn gebrils was het dus een dikke laag zaagsel en dan een dikke pak hooi, daar maakten ze eerder een nest in, en dan tunnels graven deden ze nog steeds met het zaagsel wel. Ik had er wel enkele van die houten tunneltjes/brugjes in staan die ze ondergraafden als 'fundering'  :vuistje:

Idd, bij 2ehandssites eens op terrariums of aquariums zoeken is ook een tip, als je wat handig bent en er zelf wat verdiepen voor kan ineenflansen al zeker een aanrader... ik deed dat in mijn aqua's in het hout, een beetje timmerwerk aan gehad, maar wel een leuk resultaat.

Mijne Ferplast Gabry heb ik iets van 140 euro betaald, in de Horta in Beveren, ze hebben die er nog steeds, weet wel niet of die in langer formaat ook bestaat.
“Until one has loved an animal a part of one's soul remains unawakened.”

Offline Blackwings88

• hondenvriend pro
  • *
  • 1122 HV-Punten
« Reactie #21 Gepost op: september 29, 2013, 10:54:24 »
Best geen loopradje voor gerbils. Gevaarlijk voor hun staart. Tenzij je zo'n volhouten neemt maar dat wrdt weer aangeknaagd.
Hier hebben ze zo'n loopbal (zoals de hamster in de film bolt) en daar lopen ze mee door de woonkamer. Vinden ze super!

Offline TASHAtje

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #22 Gepost op: september 29, 2013, 11:07:23 »
Amai, jij hebt slopers! Bij mij bleef de drinkfles wel redelijk lang meegaan, heel af en toe moest ik eens een nieuwe hangen  :lol: hooi gaf ik ze ook af en toe, ze aten daar ook van merkte ik  :yes: bij mijn gebrils was het dus een dikke laag zaagsel en dan een dikke pak hooi, daar maakten ze eerder een nest in, en dan tunnels graven deden ze nog steeds met het zaagsel wel. Ik had er wel enkele van die houten tunneltjes/brugjes in staan die ze ondergraafden als 'fundering'  :vuistje:

Dat deden die van ons ook,het zijn nogal architecten hé  :vuistje:

Offline Sannie

• hondenvriend pro
  • *
  • 709 HV-Punten
« Reactie #23 Gepost op: oktober 02, 2013, 10:42:25 »
heb nu dus een bak gevonden voor onderaan,maar nu moet ik nog uitvogelen hoe ik de bovenkant op de onderkant kan monteren  :fuu:

is 20cm hoogte voldoende om te graven?

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #24 Gepost op: oktober 02, 2013, 10:51:30 »
Best geen loopradje voor gerbils. Gevaarlijk voor hun staart. Tenzij je zo'n volhouten neemt maar dat wrdt weer aangeknaagd.
Hier hebben ze zo'n loopbal (zoals de hamster in de film bolt) en daar lopen ze mee door de woonkamer. Vinden ze super!

Dat geldt ook voor hamsters, radjes met open spijlen/rug zijn gevaarlijk voor pootkwetsuurtjes ook  :yes:

Dat deden die van ons ook,het zijn nogal architecten hé  :vuistje:

:yes: echt geweldig om te zien vond ik! En bij het uitkuisen, wat je dan allemaal ontdekt van ondergegraven holen en spullen :mrgreen:

heb nu dus een bak gevonden voor onderaan,maar nu moet ik nog uitvogelen hoe ik de bovenkant op de onderkant kan monteren  :fuu:

is 20cm hoogte voldoende om te graven?

20 cm is zeker goed hoor, als je vaak wat karton geeft komt er al snel wat volume bij  :vuistje:

Offline Sannie

• hondenvriend pro
  • *
  • 709 HV-Punten
« Reactie #25 Gepost op: oktober 02, 2013, 11:18:16 »
ben hier al vollenbak keukenrollen en wc-rolletjes aan't sparen  :mrgreen:
op't werk hebben we van die dikke kartonnen rollen waar ons foto papier opzit.die zijn een halve cm dik en van doorsnede denk ik een 10-tal cm.daar gaan ze iets langer voor nodig hebben om die te vernielen  :lol:
heb ook zoiets besteld om in de kooi te hangen

zal wel rap gesloopt geraken,maar foert

takken van fruitbomen mogen ze ook hebben zeker om te knagen?de vriend van m'n ma heeft appelbomen staan en wie weet wil hij af en toe eens een takje meebrengen.

Online DarrenRastaKaité

• *
  • 709 HV-Punten
    • AppyLeash
« Reactie #26 Gepost op: oktober 02, 2013, 12:48:36 »
Wij hebben gerbils gehad, waren leuke diertjes.

Er stond geen waterbakje in het hokje, wij gaven veel appels, enz.

Een vraagje: mij is altijd wijs gemaakt dat je voorzichtig moet zijn met de staart, dat ze die kunnen 'afwerpen'... Is dat nu waar of niet? :lol:

Offline Mie

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 226 HV-Punten
« Reactie #27 Gepost op: oktober 02, 2013, 12:49:36 »

takken van fruitbomen mogen ze ook hebben zeker om te knagen?de vriend van m'n ma heeft appelbomen staan en wie weet wil hij af en toe eens een takje meebrengen.

Let op voor teken.
Wij hebben eens wilgentakken in onze volière gehangen met als gevolg dat een van ons perzikkoppen gestorven is door een teek.

Offline Mie

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 226 HV-Punten
« Reactie #28 Gepost op: oktober 02, 2013, 12:52:03 »

Een vraagje: mij is altijd wijs gemaakt dat je voorzichtig moet zijn met de staart, dat ze die kunnen 'afwerpen'... Is dat nu waar of niet? :lol:

Dat is volgens mij een fabeltje. Ik heb ruim 20 jaar gerbils gehouden en nooit heeft er een zijn staart afgeworpen. Gerbils zijn geen hagedissen hé!

Online DarrenRastaKaité

• *
  • 709 HV-Punten
    • AppyLeash
« Reactie #29 Gepost op: oktober 02, 2013, 12:55:17 »
Dat is volgens mij een fabeltje. Ik heb ruim 20 jaar gerbils gehouden en nooit heeft er een zijn staart afgeworpen. Gerbils zijn geen hagedissen hé!
Dan heeft ons mama mij dat wijs gemaakt zodat ik heel voorzichtig deed met de beestjes :lol:

Offline TASHAtje

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #30 Gepost op: oktober 02, 2013, 12:57:58 »
Hier toch ook nooit geweten dat er eentje zijn staart kwijt was hoor  :vuistje:

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #31 Gepost op: oktober 02, 2013, 16:43:50 »
Ik gaf wilgentakken van onze krulwilg in de tuin, fruitboomtakken zullen ook wel goed zijn denkik (voor de zekerheid mss eens opzoeken?)

Als ze in paniek zijn en je pakt hen bij hun staart op zouden ze die in principe kunnen afwerpen, ik heb ze toch maar nooit doen schrikken om ze vervolgens aan de staart beet te nemen om het te testen. Het zou een verdedigingsmechani sme zijn in het wild, als een roofdier hen bij de staart neemt, ze toch nog kunnen ontsnappen.

In gevangenschap zullen ze het niet snel doen denk ik  :denk:

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #32 Gepost op: oktober 02, 2013, 16:50:19 »
Let op voor teken.
Wij hebben eens wilgentakken in onze volière gehangen met als gevolg dat een van ons perzikkoppen gestorven is door een teek.

Ik 'schilde' onze takken altijd voor ik ze aan de gerbils gaf, ze stonden dan dus blank zonder schors. Ik was te bang voor wat er mss aan of op de schors zou hangen/zitten dat ik niet zag  :oops:

Offline Louserz

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 264 HV-Punten
« Reactie #33 Gepost op: oktober 02, 2013, 18:40:24 »
Ik heb regelmatig gerbils in opvang. Zijn toffe beestjes, maar idd, ze slopen alles! Hout blijft langer leven dan plastiek. En plastic leeft al helemaal niet lang en is ook heel gevaarlijk als ze er aan knagen (hele scherpe randjes). Gerbils zitten het beste in een aquarium of een dichte bak (zoals een duna) van ongv 80cm, maar het gevaar zit er hem dan in dat ze die plastieken bak kapot maken (hier gelukkig nooit voor gehad, ik heb geen aqua staan hier).

Als ondergrond gebruik ik altijd zaagsel of hennep met daar hooi door heen. Ze kunnen daar altijd netjes hun nestje van maken en gangetjes graven. Het kot kuisen moest ik hier maar 1x in de maand doen. Enkel hun zandbakje (met chinchillazand, héél belangrijk) ververste ik regelmatig omdat ze daar in kakten en pissen.

Een loopwiel geef je hen best wel, de meeste gerbils lopen daar echt graag in. Er zijn loopwielen die "speciaal" voor gerbils en ratjes bestaan en dus ook knaag bestendig. :) http://www.gerbil.nl/webshop/gerbil-loopwielen/134-loopwiel-22-5-cm.html Ik ben persoonlijk geen voorstander van zo'n loopbal, want daar moeten ze verplicht in lopen en ze kunnen niet weg.

Verder moet je maar eens deze site door lezen, ik ken die mensen, zijn al jaren bezig met het fokken van gerbils en hebben dus een hele uitgebreide kennis: http://gerbil.nl

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #34 Gepost op: oktober 02, 2013, 19:02:47 »
Hmm dat wiel vind ik gevaarlijk voor hun staart  :denk:

Offline Louserz

• *
  • 264 HV-Punten
« Reactie #35 Gepost op: oktober 02, 2013, 20:24:41 »
Hmm dat wiel vind ik gevaarlijk voor hun staart  :denk:

Is nochtans het enigste wiel dat echt geschikt is voor gerbils. :) Ik ken heel veel mensen die hem gebruiken en ik hoor er absoluut geen klachten over (hij zou trouwens ook niet op hun website staan als hij niet geschikt was  :yes: ) Anders kun je nog een Silent Spinner Medium geven als loopwiel, met enig gevaar dat ze er aan beginnen te knagen.

Offline Sannie

• hondenvriend pro
  • *
  • 709 HV-Punten
« Reactie #36 Gepost op: oktober 02, 2013, 20:56:14 »
Is nochtans het enigste wiel dat echt geschikt is voor gerbils. :) Ik ken heel veel mensen die hem gebruiken en ik hoor er absoluut geen klachten over (hij zou trouwens ook niet op hun website staan als hij niet geschikt was  :yes: ) Anders kun je nog een Silent Spinner Medium geven als loopwiel, met enig gevaar dat ze er aan beginnen te knagen.

vandaag naar de dierenspeciaalzaak geweest en er zaten gerbils.in hun hok stond toch ook een looprad ze.zo'n heel groot houten ding.welliswaar hadden ze er ook al zitten aan knagen  :mrgreen: en er stonden ook wielen speciaal voor gerbils in het rek,maar die waren uit plastiek.het waren gesloten wielen,dus geen spijlen.
heb ook van die gerbilariums zien staan,met zo'n plastic bak onderaan en een kooi bovenaan,maar 'k vind da toch echt klein zenne... da's mss goed voor gewone muisjes,maar ne gerbil zou ik daar persoonlijk nie insteken :oops:

ben wel verschoten van het formaat van gerbils.ik had ze groter in gedachten,ofwel waren het nog jonge exemplaren  :denk:
als ik puur op het uiterlijk moet afgaan ben ik wel meer fan van een degoe  :oops: :fuu:

Offline Louserz

• *
  • 264 HV-Punten
« Reactie #37 Gepost op: oktober 02, 2013, 21:21:45 »
vandaag naar de dierenspeciaalzaak geweest en er zaten gerbils.in hun hok stond toch ook een looprad ze.zo'n heel groot houten ding.welliswaar hadden ze er ook al zitten aan knagen  :mrgreen: en er stonden ook wielen speciaal voor gerbils in het rek,maar die waren uit plastiek.het waren gesloten wielen,dus geen spijlen.
heb ook van die gerbilariums zien staan,met zo'n plastic bak onderaan en een kooi bovenaan,maar 'k vind da toch echt klein zenne... da's mss goed voor gewone muisjes,maar ne gerbil zou ik daar persoonlijk nie insteken :oops:

ben wel verschoten van het formaat van gerbils.ik had ze groter in gedachten,ofwel waren het nog jonge exemplaren  :denk:
als ik puur op het uiterlijk moet afgaan ben ik wel meer fan van een degoe  :oops: :fuu:

Gerbils zijn inderdaad niet zo groot. Passen perfect op de hand, eenmaal ze volgroeid zijn.

Dit is een ukje van rond de 3 weken die ik in opvang had een tijd geleden (ze waren met zes):

En naast de mama (de ukjes waren toen al wat ouder, dus al wat groter):

Weet wel dat degoe's immens moeilijke dieren zijn om te houden. Ze zijn ten eerste al een heel stuk groter dan een gerbil, dus het kot zou al veel groter moeten zijn en ze zijn even fervente knagers als gerbils. Degoe's zijn ook niet makkelijk tam te krijgen. Ik ken een vriendin die al een aantal jaren degoe's heeft, maar ze moet er na deze toch geen meer hebben..  :lol: Dan liever een Chinchilla :)

Offline Sannie

• hondenvriend pro
  • *
  • 709 HV-Punten
« Reactie #38 Gepost op: oktober 02, 2013, 21:37:40 »
aha,die ouderdieren trekken er al meer op van formaat!  :mrgreen:
't waren dus effectief jonkies die ik gezien heb.die hun lijf was maar ne wijsvinger lang en die hadden echt nog een spits snoetje.
daarom dat ik ook voor gerbils ga,omdat die veel makkelijker te houden zijn dan degoe's.
had er al veel van gelezen.ook al zien ze er snoeziger uit,maar ge moogt u nie altijd laten misleiden door de looks hé!

Offline Louserz

• *
  • 264 HV-Punten
« Reactie #39 Gepost op: oktober 02, 2013, 23:36:55 »
aha,die ouderdieren trekken er al meer op van formaat!  :mrgreen:
't waren dus effectief jonkies die ik gezien heb.die hun lijf was maar ne wijsvinger lang en die hadden echt nog een spits snoetje.
daarom dat ik ook voor gerbils ga,omdat die veel makkelijker te houden zijn dan degoe's.
had er al veel van gelezen.ook al zien ze er snoeziger uit,maar ge moogt u nie altijd laten misleiden door de looks hé!

Inderdaad niet. :P Maar ge gaat wel geen spijt hebben van die gerbils, 't zijn immens leuke beestjes, vooral om naar te kijken. :) Aan mijn ratjes heb ik dan wel weer veel meer dan aan bv gerbils of aan mijn hamsters. Maar die vragen ook wel 10x meer werk en ruiken ook niet altijd zo fris.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal