collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: gerbils  (gelezen 3822 keer)

Offline Sannie

• hondenvriend pro
  • *
  • 709 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
gerbils
« Gepost op: september 27, 2013, 12:50:36 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
het spookt al jaaaaaaren door m'n hoofd om ooit eens gerbils aan te schaffen.degoe's vonnek ook interessante beestjes,'t schijnt dat gerbils makkelijker zijn om te houden.
heb hier al eens zitten neuzen of er niemand was die deze leuke diertjes had,maar de topics zijn allemaal al zo oud.  :mrgreen:ik had gedacht om ze in een afgedankt aquarium te steken,maar hoe krijg ik in godsnaam extra etages in die bak?
ik had zoiets in gedachten van huisvesting

heb hier nog een redelijke zak beukensnippers staan,kan ik daar wat mee aanvangen?graven kunnen ze daar wel in,maar gangen maken lijkt me onmogelijk  :mrgreen:

en hoe zit dat naar verluchting toe? is het voldoende als enkel de bovenkant van de bak met gaas afgesloten is en de zijkanten allemaal toe zijn? ik vrees dat je toch snel de urinegeur zult ruiken in zo'n bak die enkel bovenaan open is... ook al drinken ze niet veel,plassen zullen ze toch doen hé. de strontjes gaan geen probleem zijn,bij mijn hamsters rook je dat ook niet,maar dat toilet waar ze altijd in gingen plassen moest ik bijna dagelijks verversen want anders was da niet te doen van de stank.  :oops:

Offline Kim

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 181 HV-Punten
  • Dogs are miracles with paws
Re: gerbils
« Reactie #1 Gepost op: september 27, 2013, 13:24:23 »
Het ligt er toch echt aan hoeveel ze plassen.
Als het weinig is, kan het wel eens reuzegoed meevallen.

Wij hebben geen gerbils, dus info daarover kan ik je niet geven.

We hebben wel cavia's en chinchilla's en wat geur betreft is dat een wereld van verschil!
Cavia's drinken en plassen bijgevolg ook veel meer = veel geur en dus vaak verschonen.
Bij chinchilla's is dat bijna het tegenovergestelde, dus die ruik je amper tot niet.

Nu ja, iets of wat geur heb je altijd bij elk dier, zelfs bij een vis als je je neus in de viskom steekt he   8)

Maar als je zo'n dichte bak wil, dan heb je al helemaal weinig geur denk ik.
Wat je ook kan doen is vaker eens de natte plekken weghalen.
Tenminste als ze plassen op 1 plaatsje.

Het zijn volgens mij wel ook stevige knagers dus denk wel aan wat voor materiaal je koopt aan spulletjes.
Bijvoorbeeld geen plastieke drinkfles die je in de bak hangt.
Die is dan heel snel al lek geknaagd.
(Ik heb glazen drinkflessen voor de chins, duurder in aankoop maar plastiek is hier geen optie)

Misschien dat je via Google toch wel zo'n bak kan vinden die klaar is?
Eventueel op een zoekertjes-site, tweedehands?
Goed ontsmetten en dan kan je wel verder denk ik.
Succes!

Offline Leeniepee

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 432 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: september 27, 2013, 13:57:37 »
Hou er wel rekening mee dat gerbils echt alles direct in 1000 stukjes knagen. Dus van die mooie houten huisjes en speeltuigjes zijn direct kapotgeknaagt.
Ze hebben inderdaad een dikke laag substraat nodig.
Ze leven niet lang, ik dacht nog minder lang dan een ratje.

Offline Mie

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 226 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: september 27, 2013, 14:46:45 »

en hoe zit dat naar verluchting toe? is het voldoende als enkel de bovenkant van de bak met gaas afgesloten is en de zijkanten allemaal toe zijn? ik vrees dat je toch snel de urinegeur zult ruiken in zo'n bak die enkel bovenaan open is... ook al drinken ze niet veel,plassen zullen ze toch doen hé.

Het voordeel van gerbils is dat ze niet ruiken. Hun urine geeft niet de typische muizengeur af. Het kot van gerbils stinkt niet. Daarom ook dat ik jarenlang gerbils gehouden heb in mijn klas.
Ik hield ze in een glazen aquarium van een meter  lang afgesloten door een gaas. Ze hadden genoeg verluchting.

Offline Sannie

• hondenvriend pro
  • *
  • 709 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: september 27, 2013, 19:53:12 »
ok,dank u wel voor de antwoorden tot nu toe.kan er al wat mee aanvangen!

ik ga nog even verder info zoeken ivm hun huisvesting enzo en dan op zoek gaan naar 2 gezonde gerbils  :thumbs:

Offline Blackwings88

• hondenvriend pro
  • *
  • 1122 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: september 27, 2013, 23:00:02 »
Hey
Hier 2 gerbils. Ze leven wel lang hoor. Zo,n bak met enkel gaas bovenaan is heel goed.
Geur heb je geen last van.
Tip drinkflesje: neem zo'n aqua bottle ofzoiets. Die kan je voor aquaria gebruiken, heb ik hier.
Dikke laag bodembedekking. Echt veel, vinden ze super leuk. Ik heb voornamelijk houtkrullen en om de paar daagjes een beetje hooi en kartonnn wc rollejes. De tunneltjes blijven hier heel. Ik denk de combo krullen en hooi.
Ze krijgen hier ook af en toe een tak van een hazelaar (of beuk) zonder bladjes en eerst klimmen ze er leuk om en dan is dat ook verwerkt in hun tunneltjes.
Hou er rekening mee dat je best ineens 2 gerbils neemt en daarna best geen meer gezien ze lastig koppelen.
Etenbakje en toiletje zijn van steen.

Offline Sannie

• hondenvriend pro
  • *
  • 709 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: september 28, 2013, 13:43:45 »
heb me al suf zitten zoeken op 2ehandssites enzo,maar kan nergens een afgedankte aquarium ofzo vinden naar mijn gedacht.
ja,heb er ene gevonden die speciaal voor muizen en gerbils enzo was,maar 75€ vonnek nu wel iets aan de dure kant  :oops:

en langs de ene kant denk ik dan,als ik een aquarium neem,en ik moet dan iedere keer die deksel in't geheel eraf nemen om te verversen of eten en drinken te geven,zie da ze der dan uitspringen  :oops:

Offline Little wolves

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 922 HV-Punten
  • Pure trots, speelsheid en drift
    • http://scforum.magical-intentions.com
« Reactie #7 Gepost op: september 28, 2013, 17:24:54 »
Ik vind z'n ferplast duna bak nog altijd het makkelijkst voor de gerbils. heb er zelf staan en is makkelijk te reinigen. Gewoon uitkieperen in de vuilnisbak, uitkuisen en nieuw zaagsel erin. Kunnen de bak niet kapot knagen

Ik zet er een stenen kom in met chinchilla zand. Regelmatig wat wc-rolletjes of keukenrolletjes om te knagen.

Ik vind gerbils absolut niet stinken, geen urine geur. De diertjes opzich stinken ook niet.
Persoonlijk vind ik dit de leukste knaagdier, bijten zelden en zijn zeer tam.

Moest je er zoeken, mag je altijd iets laten weten :wink:

He is watching over Eiji & Shunka

Offline anarya

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 595 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: september 28, 2013, 17:39:46 »
even hier bij in springen, ik ben namelijk sinds een tijdje opzoek naar een klein knaagdier dat ik kan meenemen naar mijn nieuwe studio.

Ik twijfelde al even tussen gewoon een vis of een dwerghamster, de gerbil was even een optie maar ik las van alles dat me ervan deed afwijken, namelijk dat ze best met 2 zijn en een grote bak zouden moeten hebben ?

Nu little wolves, jij zei zo'n ferplast duna dat dat ook gaat ? Is dat groot zo'n bak en kunnen ze daar met 2 in ?

Anders komen ze misschien terug in de running  :shifty:

Offline TASHAtje

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: september 28, 2013, 18:00:40 »
Wij hadden vroeger ook gerbils,wij deden eigenlijk vooral de aquarium halfvol met zagemeel,omdat ze echt wel graag graven.
Zo kon je ook hun graafwerk zien door de ruit,best wel knap al die gangen  :lol:

Offline Little wolves

• *
  • 922 HV-Punten
  • Pure trots, speelsheid en drift
    • http://scforum.magical-intentions.com
« Reactie #10 Gepost op: september 28, 2013, 18:11:08 »
Die duna heb je in verschillende maten

He is watching over Eiji & Shunka

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #11 Gepost op: september 28, 2013, 18:25:24 »
Ik heb een Ferplast Gabry 80, een aquarium met een 'kooi'bovenop:

Bij mij woont er een russisch dwerghamstertje in :-)

Ik heb ook Gerbils gehad, die zaten in een gigantische aquarium van 1m80 lang en hoger dan een halve meter, weet de hoogte niet precies meer. Vond het fantastische beestjes, maar die bak kunnen wij hier in ons huis echt niet kwijt. Heb ik dus gratis weggegeven aan iemand die ook gerbils had, nadat de mijne gestorven waren van ouderdom. Mijn gerbils zijn iets van een 4 jaar oud geworden, een beigewitteke en een zwartwitje.

Idd, een dikke laag zaagsel, dat hebben ze graag! En eens opzoeken welke soorten hout ze mogen krijgen om te knagen. Van ons kregen ze volledige kartonnen dozen die ze helemaal versnipperden  :vuistje: en springen dat ze kunnen (als ze de ruimte hebben). Ik had er ook een buitenhok voor, gans rondom met fijn gaas, ook de bodem (was oorspronkelijk een caviakot), met buizen die er in hingen, vonden ze heeeerlijk en dan aten ze een beetje van het gras ook. Stonden wel altijd uit de wind en in de schaduw.

Stinken doen ze helemaal niet vind ik, bij mij hadden ze natuurlijk een héél grote bak waardoor het al moeilijk is om daar veel vuil in te maken. Het zijn van oorsprong ook woestijndiertjes, dus drinken niet veel en plassen ook niet veel. Sommigen worden zelfs gehouden zonder drinkbus en krijgen dan op tijd iets sappigs. Bij mij hadden ze wel gewoon water, maar wel op tijd verversen, ookal is het niet op.

Veel plezier ermee!  :thumbs:

« Laatst bewerkt op: september 28, 2013, 20:35:01 door Ilsey »
“Until one has loved an animal a part of one's soul remains unawakened.”

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #12 Gepost op: september 28, 2013, 18:38:22 »
even hier bij in springen, ik ben namelijk sinds een tijdje opzoek naar een klein knaagdier dat ik kan meenemen naar mijn nieuwe studio.

Ik twijfelde al even tussen gewoon een vis of een dwerghamster, de gerbil was even een optie maar ik las van alles dat me ervan deed afwijken, namelijk dat ze best met 2 zijn en een grote bak zouden moeten hebben ?

Nu little wolves, jij zei zo'n ferplast duna dat dat ook gaat ? Is dat groot zo'n bak en kunnen ze daar met 2 in ?

Anders komen ze misschien terug in de running  :shifty:

En gerbil vind ik heeft toch minimum een kot van 1m nodig, zonder verdiepeingen. Met verdiepingen vind ik minimum 80 cm. Die kooi waar mijn rusje in zit vind ik het absolute minimum voor een gerbil dus. De standaard duna vind ik veel te klein, maar er zijn grotere formaten ook, dan gaat het wel vind ik  :wink:

Offline anarya

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 595 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: september 28, 2013, 19:14:58 »
En gerbil vind ik heeft toch minimum een kot van 1m nodig, zonder verdiepeingen. Met verdiepingen vind ik minimum 80 cm. Die kooi waar mijn rusje in zit vind ik het absolute minimum voor een gerbil dus. De standaard duna vind ik veel te klein, maar er zijn grotere formaten ook, dan gaat het wel vind ik  :wink:
niet klein dus inderdaad, nu je zegt dat je ook een dwerghamstertje hebt, wat zijn hun noden zoal? ik heb al veel gelezen erover maar vind soms afwijkend advies terug dus wat info van iemand die er heeft is wel interessant.
Wat zijn hun minimum kooigroottes,geur, eten, etc... ? Mag in pb om het hier wat on topic te houden  :lol:

Offline Sannie

• hondenvriend pro
  • *
  • 709 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: september 28, 2013, 19:19:31 »
efkes gegoogled op die ferplast duna kooien,en 't ambetante is wel dat ze geen doorzichtige onderbak hebben.zou wel leuk zijn als je de gangen kunt zien die ze gegraven hebben.

zo'n bak als die van jou Ilsey is idd wat ik zou willen.ze kunnen graven en hebben nog etages waar hun looprad en zo kan staan.en een bak om zand in te doen

Littlewolves,als je iemand kent die eventueel gerbils teveel heeft,laat maar komen.
ik ben helemaal overtuigd,en 't ventje moet er maar zijne kop bij neerleggen.
alleen iemand vinden die gaat willen babysitten als we op vakantie gaan,want m'n zus en schoonmoeder staan niet te springen om op 'ratten' of iets met ne staart die er op trekt te passen  :mrgreen:
 ik had zo ene te koop zien staan voor 75€.wel niet nieuw.vraag me niet hoeveel die nieuw kosten en of die groot genoeg zou zijn voor 2 gerbils  :weetniet:4

deze van ferplast spreekt me wel aan,maar geen idee wat die kosten
« Laatst bewerkt op: september 28, 2013, 19:23:17 door Sannie »

Offline Sannie

• hondenvriend pro
  • *
  • 709 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: september 28, 2013, 20:13:13 »
schiet er mij iets te binnen.
ik heb hier nog een grote vogelkooi staan met een tamelijk diepe bak.ik heb net ff zitten googelen of er geen aparte etages verkrijgbaar zijn.blijkbaar bestaan die voor in knaagdierkooien,en je kunt ze instellen volgens de breedte van de kooi.ideaal dus,kan dus 2 extra etages maken als ik wil.
zou dit lukken?
't is zo ene die ik heb

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #16 Gepost op: september 28, 2013, 22:19:07 »
Dat zou je kunnen doen bij een hamster, maar een gerbil, die hopt alle zaagsel gegarandeerd over de rand. Of een soort rand met plexiplastic ofzo voorzien? Het is wel een mooie ruime kooi, van die verdiepjes zijn ook verkrijgbaar in sommige dierenwinkels/ online shops  :yes:

Offline Sannie

• hondenvriend pro
  • *
  • 709 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: september 28, 2013, 22:23:24 »
Dat zou je kunnen doen bij een hamster, maar een gerbil, die hopt alle zaagsel gegarandeerd over de rand. Of een soort rand met plexiplastic ofzo voorzien? Het is wel een mooie ruime kooi, van die verdiepjes zijn ook verkrijgbaar in sommige dierenwinkels/ online shops  :yes:

plexiplaat zou ik sowieso moeten voorzien,want waar de etensbakjes zaten is het nu open.de klepjes zijn afgekraakt en ze zouden zo kunnen ontsnappen....een boord van een dikke 20cm in plexiglas zou meer dan voldoende moeten zijn normaal.ik vrees alleen voor de plastieken bak...heb schrik dat ze zich er een weg doorheen gaan knagen  :oops:

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #18 Gepost op: september 28, 2013, 22:50:52 »
Ghoh dat weet ik niet  :denk:

Offline -Tom-

• hondenvriend pro
  • *
  • 604 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Powder Puff
« Reactie #19 Gepost op: september 28, 2013, 23:03:51 »
Ik heb er 3 in een terrarium van 100x50x50cm zitten. Ik gebruik tegenwoordig enkel nog hooi als bodembedekking. Daar kunnen ze veel beter in graven dan in zaagsel en de tunnels blijven ook redelijk intact zolang ze er niet te veel over lopen. Ik ververs alles om de 2 weken en dan ruik je eigenlijk nog helemaal niets.
Drinken geven doe ik zelden omdat ze de drinkflesjes telkens slopen en de bakjes direct omkappen of vol dabben. , maar wel krijgen ze elke dag een stukje fruit of groente.

En ik verwacht elk moment jongen. Als ik op de vorige nestjes mag afgaan gaan ze allemaal heel licht beige of beige met wit worden.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal