collapse

Auteur Topic: eigen groenten kweken  (gelezen 52613 keer)

Offline DarrenRastaKaité

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: eigen groenten kweken
« Reactie #220 Gepost op: april 05, 2015, 17:09:32 »
Oei, num lk stond niet aan.  :mrgreen: Diepte = 40 cm

We willen geen volle grond gebruiken, want het lijkt ons toch iets meer werk. :fuu:
En met een jonge Kelpie willen we alles omhoog zetten, want anders komt het niet goed, denken we :shifty:

@Castia: Ja, struikboontjes :mrgreen: Ik ken alleen boontjes die je zo omhoog laat komen eigenlijk. Zo deed mijn opa het.

Net gekeken naar een tuincentrum waar ik in mijn jeugd altijd ging en die hadden net opendeur. Even tot ginder gereden om daar zaadjes te kopen. Daar heb ik iets meer vertrouwen in dan Brico, bv. Ik heb zaadjes mee voor: boontjes, worteltjes (twee soorten: die van Marengo dacht ik - Nantes en resistente tegen de wortelvlieg), munt en thym, pepertjes, 3 soorten tomaten, pijpajuintjes, spinazie, mini-kommertjes en radijsjes.

Offline Arii

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #221 Gepost op: april 05, 2015, 17:35:58 »
Ik denk dat 40cm wel voldoende diep is voor de meeste planten. Wortelen hebben bvb minstens 30cm nodig, dus dat is al geen probleem.
Enkel voor knolselder enzo zou ik wat twijfelen precies.

Ik ga voor struiksnijbonen gaan. Heb schrik dat staakbonen teveel schaduw gaan brengen op de rest van mijn moestuin.
Tomaten ga ik waarschijnlijk ook in pot planten.

Zaaien jullie alles? Of ook planten? Ik twijfel nog wat ik ga doen, en ik ken mezelf, ik blijf te lang twijfelen en dan is het te laat :fuu:

@Orinake, zo mooi, die kleine plantjes die voor het eerst komen piepen.

Offline Zinno

• *
  • Geslacht: Man
« Reactie #222 Gepost op: april 05, 2015, 17:39:31 »
Heb wel een grote tuin echter zelf groenten kweken zit er niet in ben wel 2 jaar geelden begonnen te kopen/mee helpen bij een CSA boer
Leuk alternatief voor degene zonder tuin of minder groene vingers:http://www.hoevehetblokhuis.be/groenten/hoe-werkt-de-groenten-csa/

Offline DarrenRastaKaité

• *
« Reactie #223 Gepost op: april 05, 2015, 17:42:28 »
Sla, prei, bloemkool, enz. ga ik gewoon plantjes kopen. Aardbeien, frambozen en braambessen ga ik ook gewoon een potje kopen.

Op 26/04 is er hier in Hombeek een plantenbeurs, daar ga ik de plantjes halen. Misschien als dat kortbij is?

Offline DarrenRastaKaité

• *
« Reactie #224 Gepost op: april 05, 2015, 17:43:17 »
Ja, Tamara zo mooi! Daar kan ik alleen van dromen  :mrgreen:

Offline Arii

• *
« Reactie #225 Gepost op: april 05, 2015, 18:00:10 »
Ja, ben van Sint-Katelijne-Waver.
Heb dat dus daarnet gevonden op internet, dat daar een plantenbeurs is, zou wel willen gaan. Misschien dat ik er in de voormiddag alleen graak. Maar dan kan vriend niet mee, dusja wie moet dan de beslissingen nemen :fuu:

Sla ga ik wel zaaien, zo'n mengeling pluksla. Groeit naar het schijnt heel gemakkelijk.

Offline DarrenRastaKaité

• *
« Reactie #226 Gepost op: april 05, 2015, 18:23:31 »
Ik moet alleen mijn deur uitstappen  :mrgreen:

Offline orinake

• *
« Reactie #227 Gepost op: april 05, 2015, 18:45:36 »
Ja, ben van Sint-Katelijne-Waver.
Heb dat dus daarnet gevonden op internet, dat daar een plantenbeurs is, zou wel willen gaan. Misschien dat ik er in de voormiddag alleen graak. Maar dan kan vriend niet mee, dusja wie moet dan de beslissingen nemen :fuu:

Sla ga ik wel zaaien, zo'n mengeling pluksla. Groeit naar het schijnt heel gemakkelijk.

Pluksla is onkruid :)
in onze vorige huurwoning heb ik hem vorig jaar gewoon kortgereden met de grasmaaier :p
Aangezien die mensen ons flink in het zak gezet hadden wilde ik hen geen spriet groenten gunnen dus heb ik alle planten uitgehaald/kapotgestoken  :oops:
De pluksla had ik allemaal uit gedaan dacht ik van zodra we wisten dat we moesten verhuizen.
Maar die bleef weerkeren dus heb ik der over gereden met de grasmaaier de dag voor we vertrokken zijn ;)

Hier worden nog worteltjes gezaaid van de week en nog wat uien ook. De plantaardappeltjes liggen ook te kiemen dat die binnenkort geplant kunnen worden.
BTW voor mensen ZONDER tuin, maar bvb wel een terras: aardappelen groeien in een zak ook :)

Offline Arii

• *
« Reactie #228 Gepost op: april 05, 2015, 18:48:41 »
Pluksla is onkruid :)
in onze vorige huurwoning heb ik hem vorig jaar gewoon kortgereden met de grasmaaier :p
Aangezien die mensen ons flink in het zak gezet hadden wilde ik hen geen spriet groenten gunnen dus heb ik alle planten uitgehaald/kapotgestoken  :oops:
De pluksla had ik allemaal uit gedaan dacht ik van zodra we wisten dat we moesten verhuizen.
Maar die bleef weerkeren dus heb ik der over gereden met de grasmaaier de dag voor we vertrokken zijn ;)

Ideaal voor mij dan :mrgreen:

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
« Reactie #229 Gepost op: april 05, 2015, 19:42:49 »
Ik ben er voor dit jaar nog niet aan begonnen.  Zou kunnen dat we de tuin gaan herdoen, dus weet niet of ik er sowieso aan ga beginnen dit jaar.
Maar één tip wil ik jullie toch even meegeven!  Zet munt niet zomaar in je kruidenbak of tussen je groenten.  Zet het in een aparte bloembak, want het groeit alle kanten uit en is niet meer weg te krijgen.   :doh:

Arii: Ik ben  ook van Sint-Katelijne-Waver.  :wink:

Offline Arii

• *
« Reactie #230 Gepost op: april 05, 2015, 20:25:16 »
Ah tof, een dorpsgenoot :vuistje:

Offline DarrenRastaKaité

• *
« Reactie #231 Gepost op: april 05, 2015, 20:37:07 »
Munt ging al in een aparte bak :mrgreen: Teveel verhalen al gehoord van woekerende munt :mrgreen:

Offline Castia

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #232 Gepost op: april 05, 2015, 20:39:42 »
DRK , vergeet de snijbonen niet  :vuistje:

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • For Eternity You're an Angel
« Reactie #233 Gepost op: april 05, 2015, 22:02:15 »
Succes allemaal!

Ik ben nog niet herbegonnen, eerst de konijnenren en nog snoeiwerk en pff... Veel te veel...

Ik ga dit jaar vol voor tomaten (hopelijk geen te nat voorjaar/zomer, ik heb geen serre)
De peterselie van vorig jaar schiet wel al opnieuw. En ik heb toch echt zin om al wat te zaaien nu het mooi weer wordt deze week.

Ik heb inderdaad Nantes wortelen, heel tevreden van. Zitten normaal ook in een groentenbak van 40cm diepte.
Struikbonen heeft mijn papa, zowel prinsesjes als snijbonen.

Offline orinake

• *
« Reactie #234 Gepost op: april 06, 2015, 16:38:24 »
Succes allemaal!

Ik ben nog niet herbegonnen, eerst de konijnenren en nog snoeiwerk en pff... Veel te veel...

Ik ga dit jaar vol voor tomaten (hopelijk geen te nat voorjaar/zomer, ik heb geen serre)
De peterselie van vorig jaar schiet wel al opnieuw. En ik heb toch echt zin om al wat te zaaien nu het mooi weer wordt deze week.

Ik heb inderdaad Nantes wortelen, heel tevreden van. Zitten normaal ook in een groentenbak van 40cm diepte.
Struikbonen heeft mijn papa, zowel prinsesjes als snijbonen.

Kan je een klein zeil spannen? Dan kan je daar tomaten onder zetten :)
Een serre hebben ze blijkbaar niet echt nodig, maar ze houden niet van nat weer dus met een afdakje zijn ze al tevreden :) Toch als ik zo'n moestuin gek mag geloven :)

Offline DarrenRastaKaité

• *
« Reactie #235 Gepost op: april 06, 2015, 16:45:14 »
Sinds het april is geworden, heb ik al elke dag tomaten gegeten. Dus tomaten staan hier zeker gepland (mini-tomaatjes, tros en coeur de boeuf). Dat gaat iets goedkoper zijn :mrgreen:

Morgen of overmorgen het terras proper krijgen. De hogedrukreiniger moet ik morgen halen bij mijn schoonouders.

Offline orinake

• *
« Reactie #236 Gepost op: april 06, 2015, 17:06:08 »
hier morgen ook de tuin in :)
Van mijn ouders rabarber gekregen, en dan nog heel wat bloemen (lelies en pioenrozen).
Fruitstruikjes moeten ook verzet worden. Dus hebben nog wat te doen ;)

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • For Eternity You're an Angel
« Reactie #237 Gepost op: april 06, 2015, 17:33:12 »
Serre hebben ze inderdaad niet nodig. :wink:

Ik ben nog aan het nadenken hoe ik het ga doen, ik heb ook ergens zeilen om over de tomaten te hangen, mogelijks gebruik ik die...

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
    • Mauro & friends
« Reactie #238 Gepost op: april 07, 2015, 11:08:16 »
Hier ook een tuinweekendje achter de rug!

Kruidtuintje proper gezet, kleinfruit wat bijgesnoeid (daar was ik eigenlijk iets te laat mee) en mijn man is beginnen zaaien in de moestuin. Volgend weekend gaan we op de boerenmarkt plantjes halen die nu al de grond in kunnen. En onze vensterbanken staan al sinds januari vol met aankomende tomatenplanten :-D. Ik zal blij zijn als we terug uit eigen hof kunnen eten!

Offline DarrenRastaKaité

• *
« Reactie #239 Gepost op: april 09, 2015, 12:35:02 »
Hier moet ik opletten. Ik heb een kleine tuinier erbij :doh: Helaas achter mijn rug zaadjes beginnen uitgraven :doh:

Ben eens benieuwd naar mijn zaadjes wanneer die zouden uitkomen :fuu:

edit: de bakken gaan wssc volgende week of de week erna in elkaar gezet worden. Ik dacht het te doen dit weekend, maar vriendlief zei dat hij het ging doen en om het met zijn woorden te zeggen: 'dan weet ik zeker dat ze tegoei ineen staan' :hmpf:

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal