collapse

Auteur Topic: eigen groenten kweken  (gelezen 52604 keer)

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Mauro & friends
Re: eigen groenten kweken
« Reactie #200 Gepost op: oktober 17, 2013, 13:24:11 »
De droge zomer zit er misschien voor iets tussen, of de bodem... Heb je de grond goed losgemaakt? In vaste grond, kunnen worteltjes niet zo goed groeien.

Trouwens: zo'n kleine worteltjes hebben ook hun voordelen (wij oogsten al van begin augustus continu van onze zomerwortelen, in het begin hele kleintjes, nu mooie grote). De kleine worteltjes hoef je niet te schillen, gewoon goed wassen, scheelt een hoop werk ;-). En door de worteltjes uit te dunnen, krijgen de andere lekker veel ruimte om uit te groeien tot grotere exemplaren.

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
« Reactie #201 Gepost op: oktober 18, 2013, 11:46:59 »
Wanneer kan pastinaak geoogst worden?

Offline Sisl

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #202 Gepost op: oktober 18, 2013, 11:58:20 »
Wanneer kan pastinaak geoogst worden?
Vanaf september tot maart, nu oogst ik wanneer er pastinaak op het menu staat, de rest haal ik eruit voordat het te hard gaat vriezen (pastinaak kan daar goed tegen, maar als je niet meer met een spade door de grond geraakt, krijg je je pastinaak er dus ook niet meer uit :wink:).

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
« Reactie #203 Gepost op: oktober 18, 2013, 12:02:21 »
Vanaf september tot maart, nu oogst ik wanneer er pastinaak op het menu staat, de rest haal ik eruit voordat het te hard gaat vriezen (pastinaak kan daar goed tegen, maar als je niet meer met een spade door de grond geraakt, krijg je je pastinaak er dus ook niet meer uit :wink:).

Ik heb er een aantal gezaaid om eens te proberen, vind het daarom zonde om er nu één uit te trekken om te zien of hij gelukt is.  Misschien best nog even afwachten dan?  Al is de kans klein dat het gelukt is vrees ik.

Offline Sisl

• *
« Reactie #204 Gepost op: oktober 18, 2013, 12:05:38 »
Ik heb er een aantal gezaaid om eens te proberen, vind het daarom zonde om er nu één uit te trekken om te zien of hij gelukt is.  Misschien best nog even afwachten dan?  Al is de kans klein dat het gelukt is vrees ik.
Als ik er ene oogst, peuter ik een beetje aarde weg zodat ik de bovenkant van de pastinaak kan zien, dan heb je er meteen een gedacht van.

Offline Barbara

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #205 Gepost op: oktober 18, 2013, 14:43:26 »

Onze pastinaken zijn enorm groot dit jaar. Weet niet of ze nu nog veel groeien. Wij halen ook maar uit de grond wat we op dat moment nodig hebben.

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • For Eternity You're an Angel
« Reactie #206 Gepost op: oktober 18, 2013, 23:15:56 »
Is er hier iemand met witlof-kweek-ervaring? Wanneer haal je de wortels eruit en wat doe je er dan precies mee?

Mijn vader heeft zijn witlof afgelopen week uitgehaald. Die zitten nu in een emmer in grond in de kelder. Ik zal vragen wat hij er nog mee gedaan heeft.
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2013, 23:17:36 door Marengo »

Offline chinchilla

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #207 Gepost op: oktober 19, 2013, 18:41:50 »
Zou ik iemand van de kenners een mail mogen sturen met een paar foto's van onze pompoenen en een vraagje erbij?
Ik heb al een paar keer geprobeerd om de foto's op het forum te plaatsen met de vraag erbij, maar krijg telkens als reactie: begin een nieuw topic.
Foutje van mij waarschijnlijk.
Hopelijk staat het bericht er straks geen drie keer  :shifty:

Offline Obi

• verslaafde hondenvriend
  • *
« Reactie #208 Gepost op: oktober 27, 2013, 18:12:01 »
Dringende vraag met de storm die vannacht zal overtrekken;
ik heb een tunnelserre, heb ze nog niet opgeruimd (kweet het, moest dat al gedaan hebben) nu dat ding staat buiten en vannacht geven ze hevige rukwinden, vandaag heb ik ze al serieus zien wiegen maar wat doe ik nu het best voor vannacht?  Luikjes open of dicht?   :denk:
Ik zou liever niet hebben dat ik ze morgenvroeg moet gaan zoeken en al mijn tuinmeubelen heb ik er nu vlug ingezet zodat die ook niet gaan vliegen...
Iemand die het weet?

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
« Reactie #209 Gepost op: november 13, 2013, 11:47:36 »
Ik heb gezien dat er nog boontjes hingen in de tuin, dus heb ze daarnet geoogst.  Maar ze hebben wel wat bruine plekjes.  Nog opeten of niet?  :denk:

Offline Sisl

• *
« Reactie #210 Gepost op: november 13, 2013, 16:13:57 »
Ik zou het niet doen, niet voor die bruine plekken, maar ze gaan gewoon echt niet meer smaken nu..

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
« Reactie #211 Gepost op: november 13, 2013, 21:24:09 »
Ik zou het niet doen, niet voor die bruine plekken, maar ze gaan gewoon echt niet meer smaken nu..

Dat vrees ik dus ook.  Zeker omdat het 's nachts gevrozen heeft.

Offline DarrenRastaKaité

• *
« Reactie #212 Gepost op: april 05, 2015, 14:50:29 »
Dit topic eens terug opstarten :fuu:

Dit jaar is het eerste voorjaar dat we in een huis met tuin zitten na 3 jaar appartement.
Ik heb het topic nagelezen, de aveve-site eens goed gelezen en het is precies nodig om eraan te beginnen :fuu:

Zijn jullie al begonnen aan de moestuin?
Ik zou twee m² bakken willen kopen en een deel in potten/bakken. Ik heb hier inderdaad nog een aantal bakkersemmers staan, dus tip dus  :thumbs:

Dit zouden de groenten zijn die ik wil planten:

m² bakken:
Ajuin (pijpajuin)
Bloemkool
Boontjes
Komkommer
Spinazie
Prei
Bleekselder
Knolselder
Suikermaïs
Worteltjes

Potten:
Paprika's (of beter in de bak?)
Radijsjes
Rucola
Tomaat
Veldsla
Gemengde sla
Pepertjes

Mijn schoonmoeder kweekt pompoenen, courgetten, raapjes, enz.

Kruiden: mag je die samen in een bak zetten of beter apart (kleinere potten)?

Fruit: Aardbeien en frambozen, mag je die ook in potten zetten?

Offline Arii

• *
« Reactie #213 Gepost op: april 05, 2015, 14:58:50 »
Ik ga dit jaar ook voor de eerste keer beginnen.
Er is eigenlijk nog maar weinig dat je nu kan doen, behalve alles klaar maken. En sommige dingen kan je binnen al zaaien.
Mijn aardappelen zijn ook aan het kiemen nu.

Ik heb een moestuin van 3x5 ongeveer, 6 bedden, om aan wisselteelt te kunnen doen.
Ik wil volgende groentjes planten:
- Radijzen
- Wortelen
- Aardappelen
- Tomaten
- Sla
- Venkel
- Spinazie
- Boontjes
- Broccoli
- Rucola

Ik ga mijn kruiden tussen mijn groenten zetten, mag normaal wel bij elkaar.
Ik zou trouwens wel je worteltjes ook in een pot zetten en deze op hoogte zetten, dan ben je ineens beschermd voor de wortelvlieg.
Aardbeien kunnen sowieso in pot, frambozen weet ik niet.

Ik vind het in ieder geval héél spannend, want ik heb totaaaaal geen groene vingers :mrgreen:

Offline Castia

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #214 Gepost op: april 05, 2015, 15:08:50 »
Ik zou toch ook zaken in de volle grond kweken/laten groeien zoals prei, bloemkool, boontjes, de selder.
Hou er rekening mee dat de m2-bak ondiep is en niet echt ruim is (denk hier aan de boontjes). lijkt mij meer iets voor te zaaien en ondiepe groenten radijsjes en sla, tuinkruiden

Offline DarrenRastaKaité

• *
« Reactie #215 Gepost op: april 05, 2015, 15:18:39 »
De bakken zouden een diepte hebben van cm :denk: Zou dat niet lukken?
Boontjes zou ik omhoog zetten? Ik las dat Marengo ook boontjes had die op de grond lagen?

Ik ben gewoon van een moestuin van bij mijn opa, maar dat was ook wel in volle grond. Wat hier niet gaat, want huurhuis.
Een van de komende avonden het terras afspuiten met de hogedrukreiniger en de klimop snoeien.

Offline Castia

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #216 Gepost op: april 05, 2015, 15:30:18 »
Boontjes zou ik omhoog zetten? Ik las dat Marengo ook boontjes had die op de grond lagen?
:weetniet: versta ik niet
Staakbonen dan ipv struikbonen

Offline orinake

• *
« Reactie #217 Gepost op: april 05, 2015, 15:34:15 »
Hier is de moestuin opgestart :)

De moestuin in wording

De serre, net omgedaan

Sla plantjes in volle grond, eigenlijk nog een beetje te koud maar hij groeit :)

Bloemkooltjes

Kruidenbakje, die moet ik al eens insnoeien, want  enkele van de kruiden zijn echt aant schieten!

De tomaatjes die binnen hun eerste stapjes van het groeiproces doorliepen

Suikermaïs en komkommer die komt piepen

Radijzenmix (rond rood en wit lang)

Tomaatjes de eerste keer verpot

komkommer en suikermaïs een eerste keer verpot

Radijzen in volle grond in de serre

De aubergines hebben hun weg naar boven ook gevonden :)

Komkommer en suikermaïs doen het heel goed en rechts komt er een verloren boontje boven :)

Moet zodadelijk weg, maar als het morgen redelijk weer is zal ik een nieuwe foto trekken van hoe de groentjes buiten het nu doen ;)

Ik ben gewoon van een moestuin van bij mijn opa, maar dat was ook wel in volle grond. Wat hier niet gaat, want huurhuis.
Een van de komende avonden het terras afspuiten met de hogedrukreiniger en de klimop snoeien.

Dit is ook een huurhuis hoor :)
De afspraak hier met de huisbaas is: als er wat kapot is word het hersteld. Nu waar de moestuin gemaakt is stonden vieze struiken dus die hebben we uitgedaan. Als we hier ooit zouden weg gaan, dan word er gewoon gras gezaaid of blijft de moestuin in overleg met de huisbaas :)
Dus ik zou alles gewoon in volle grond zetten. Met het uit te doen en gras te zaaien als je vertrekt ben je klaar he :)

Offline Castia

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #218 Gepost op: april 05, 2015, 15:55:32 »
DRK, heb je misschien enkel een terras en geen grasplein/volle grond ?

Offline Arii

• *
« Reactie #219 Gepost op: april 05, 2015, 16:09:54 »

Hoeveel cm? :mrgreen:

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal