collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: eigen groenten kweken  (gelezen 31524 keer)

Offline borderlove

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 386 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: eigen groenten kweken
« Reactie #160 Gepost op: juli 28, 2013, 18:13:03 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
geen composthoop nee, echt geen idee vanwaar hij komt  :vuistje:

is zo'n klein boordje tussen het gras en de omheining, waar ik al eens bloemetjes gezet heb , maar ik heb echt geen groene vingers dus nu stond er alleen onkruid  :fuu:

ach ja, hij staat er nu , ben is benieuwd hoe em gaat smaken  :mrgreen:

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #161 Gepost op: augustus 16, 2013, 13:05:28 »
De eerste boontjesoogst is een feit  :dance:

Er is ook een courgette aan het groeien.
De pompoenplant groeit gelijk zot, er komen enorm veel bloemen aan, maar geen enkele bloem groeit uit tot pompoen.  :weetniet:

Offline poeseline

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3552 HV-Punten
« Reactie #162 Gepost op: augustus 16, 2013, 13:09:05 »

De pompoenplant groeit gelijk zot, er komen enorm veel bloemen aan, maar geen enkele bloem groeit uit tot pompoen.  :weetniet:

:shock: nog aan het groeien? Hier smijten ze al met monsters van courgetten naar mijn kop  :mrgreen:

Online luigi

• *
  • 242 HV-Punten
« Reactie #163 Gepost op: augustus 16, 2013, 13:58:36 »

:drool:

Offline ands

• *
  • 2368 HV-Punten
« Reactie #164 Gepost op: augustus 16, 2013, 15:29:53 »

En aanpeperplantjes hangen vele pepertjes.  Heb Hervloeren rode gekocht magazijn groene.  Kleurt dat zoals een paprika, eerst groen en dan rood?.

Laat de boontjes maar smaken!
Hier 1 courgette, pompoen had 1 bloem die is afgevallen, dus zal niks worden.

Hier is het oogsten van kerttomaatjes.
Morgen naar de markt voor nieuwe sla en andijvie.  Eerste hebben we opgegeten,tweede is mislukt door de aan houdende warmte.

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #165 Gepost op: augustus 16, 2013, 17:32:22 »
Daarnet de pompoenplant nog eens goed bekeken en jawel hoor, er is blijkbaar toch een pompoentje aan het groeien.  :dance:

Offline Tollertje

• *
  • 4074 HV-Punten
« Reactie #166 Gepost op: augustus 16, 2013, 17:35:37 »
Daarnet de pompoenplant nog eens goed bekeken en jawel hoor, er is blijkbaar toch een pompoentje aan het groeien.  :dance:
keigoed! Bij mijn mama zijn er nu ook bloemen en er was één klein pompoentje te zien, maar of dat er niet afgevallen is, dat weet ik niet meer juist.

Tis daar alleszinds ook nog geen vetpot. Maar zijn pompoenen niet tegen het najaar? (halloween he?  :oops: :shifty: )

Je bent pas rijk, als je iets bezit wat niet te koop is.

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #167 Gepost op: augustus 16, 2013, 17:38:15 »
keigoed! Bij mijn mama zijn er nu ook bloemen en er was één klein pompoentje te zien, maar of dat er niet afgevallen is, dat weet ik niet meer juist.

Tis daar alleszinds ook nog geen vetpot. Maar zijn pompoenen niet tegen het najaar? (halloween he?  :oops: :shifty: )

Dat dacht ik ook, dus ik maakte er niet veel van dat er nog geen pompoenen te zien waren.  Maar vorige week zag ik dan ineens in een veld een stukje verderop een aantal redelijke joekels van pompoenen liggen, dus leek het toch laat.

Offline Sisl

• *
  • 400 HV-Punten
« Reactie #168 Gepost op: augustus 16, 2013, 17:50:50 »
Het is normaal dat je nu nog niet veel pompoenen hebt, je kan die normaal pas oogsten in september/oktober (maar wel voor het vriest, want die planten kunnen daar absoluut niet tegen). Hier is er hier en daar een minipompoentje te zien (formaat pingpongbal).

Hier is het een goed jaar in de groentetuin, al een maand geen groenten meer gekocht en zoals het er nu naar uitziet zal het nog even duren voordat dat nodig is :yes: 'k Moet mijn tuintje wel zo ongeveer als vermist opgeven, want dat onkruid neemt stilaan de overhand :roll:

Offline Sisl

• *
  • 400 HV-Punten
« Reactie #169 Gepost op: september 26, 2013, 16:25:29 »
Vandaag en gisteren heb ik me bezig gehouden met het kuisen van de worteltjes: 10kg wortels zitten er nu in de diepvriezer :dance: Ik kan wel geen wortel meer zien nu en ben ergens nog 'blij' dat anderhalve rij (van de vier) werd opgegeten door de muizen. Er zitten er nu nog een aantal in de grond (nog te klein om te oogsten, het zijn dan ook winterwortelen) en als die gespaard blijven van de familie muis dan komt er wellicht nog een kilo of twee bij. En voor diegenen die denken dat mooie wortels enkel kunnen wanneer er gif of kunstmest bij komt kijken: hier kwam geen druppel vergif of korrel kunstmest aan te pas én er is nauwelijks schade door wortelvlieg.

Offline Epona

• *
  • 1348 HV-Punten
  • R*I*P Kena I, ik vergeet je nooit!
« Reactie #170 Gepost op: september 26, 2013, 16:41:41 »
ik koop regelmatig verse kruiden (bieslook, peterselie,...) voor binnenshuis, maar die zijn nooit een lang leven beschoren. Iemand een idee hoe je die best onderhoudt?

Online luigi

• *
  • 242 HV-Punten
« Reactie #171 Gepost op: september 26, 2013, 17:15:37 »
ik koop regelmatig verse kruiden (bieslook, peterselie,...) voor binnenshuis, maar die zijn nooit een lang leven beschoren. Iemand een idee hoe je die best onderhoudt?

Enkel de basilicum overleeft het hier.

Voorlopig toch.  :fuu:

Offline Tollertje

• *
  • 4074 HV-Punten
« Reactie #172 Gepost op: september 26, 2013, 18:10:12 »
hoe gaat het met de pompoenen Anke? Bij mijn ma is er geen enkele meer...

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #173 Gepost op: september 26, 2013, 20:05:28 »
hoe gaat het met de pompoenen Anke? Bij mijn ma is er geen enkele meer...

Ik heb er twee afgehaald van de week, maar ze zijn dus maar een goeie appel groot.   :weetniet:  Ik weet eigenlijk niet of ik er zou aan beginnen snijden.  Zou daar veel eten aan zijn?

Offline missy

• *
  • 41 HV-Punten
    • netlog
« Reactie #174 Gepost op: september 27, 2013, 11:32:55 »
@Sisl : welk zaad heb je gebruikt voor je wortelen?
Het eerste jaar dat wij wortelen hadden waren die ook aangegeten gelijk zot van de wortelvlieg. Het jaar erop hebben we dan F1 hybride zaad gebruikt en hiermee ook bijna niets van schade door de wortelvlieg.
Door de kindjes hebben we vorig jaar en dit jaar geen moestuin gehad maar volgend jaar vliegen we er weer in.
Wij gebruiken wel meststof (enkel natuurlijke mest van koeien die we om de twee jaar inspitten) maar ook niets van insecticedes of andere sproeistoffen.

IF YOU NEVER HAD A DOG, YOU DON'T KNOW WHAT YOU MISS.

Offline Tollertje

• *
  • 4074 HV-Punten
« Reactie #175 Gepost op: september 27, 2013, 11:41:09 »
Ik heb er twee afgehaald van de week, maar ze zijn dus maar een goeie appel groot.   :weetniet:  Ik weet eigenlijk niet of ik er zou aan beginnen snijden.  Zou daar veel eten aan zijn?
snij is open he, dan weet je het  :mrgreen: maar ik vrees ervoor...

Offline sepke

• *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #176 Gepost op: september 27, 2013, 12:54:48 »

Ik dacht eens gelezen te hebben dat zulke kruiden eigenlijk gewoon om te gebruiken zijn als 'verse kruiden' maar niet om te 'onderhouden'.  :denk:

(weet wel niet meer waar ik dat las  :lol: )

Offline Epona

• *
  • 1348 HV-Punten
  • R*I*P Kena I, ik vergeet je nooit!
« Reactie #177 Gepost op: september 27, 2013, 13:04:43 »
ik heb dat ook is horen waaien, maar dacht dat niet klopte, want waarom zouden ze dat dan in zo'n hele struikvorm verkopen, is toch bizar :denk:

maar nu ga ik het wel geloven, dan is het althans niet mijn fout dat ze steeds doodgaan  :hmpf:

Offline Sisl

• *
  • 400 HV-Punten
« Reactie #178 Gepost op: september 27, 2013, 16:54:10 »
@Sisl : welk zaad heb je gebruikt voor je wortelen?
Het eerste jaar dat wij wortelen hadden waren die ook aangegeten gelijk zot van de wortelvlieg. Het jaar erop hebben we dan F1 hybride zaad gebruikt en hiermee ook bijna niets van schade door de wortelvlieg.
Door de kindjes hebben we vorig jaar en dit jaar geen moestuin gehad maar volgend jaar vliegen we er weer in.
Wij gebruiken wel meststof (enkel natuurlijke mest van koeien die we om de twee jaar inspitten) maar ook niets van insecticedes of andere sproeistoffen.
Ik zou eens moeten nakijken welk zaad ik heb gebruikt (2 soorten) maar ik gebruik nooit hybridezaad. We vermijden wortelvlieg door het pootgoed van look en uien tussen de wortels te planten, die verspreiden een geur die wortelvliegen niet aangenaam vinden. Wij bemesten wel hoor, ik gebruik gewoon geen kunstmest. We gebruiken vooral verse mest van onze koeien, of (en dat is echt het beste dat je kan vinden) mest van paarden. Bij wortels gebruik je best ook geen mest, wel rijpe compost, weer om wortelvlieg te vermijden.

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
  • 2570 HV-Punten
    • Mauro & friends
« Reactie #179 Gepost op: september 27, 2013, 20:06:33 »
Keukenkruiden best continu in met de voetjes in het water laten staan, dan heb je de beste overlevingskansen.

Hier is het moestuinseizoen nu helemaal losgebroken, we kunnen haast niet bijhouden met oogsten, inmaken, soep maken, blancheren, sausen inslaan...

Momenteel komt er uit de tuin: wortelen, prei, raap, rode biet, rode kool, rucola, borlottibonen, maïs, courgette, patisson, pompoen, aardbeien, tomaten, aubergine, paprika's, rode pepers, selder. En dan vergeet ik vast nog wel wat.. Ben benieuwd hoe de spruitjes het gaan doen dit jaar, ze zijn in elk geval goed hun best aan het doen om te groeien! 

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal