collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: eigen groenten kweken  (gelezen 31462 keer)

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: eigen groenten kweken
« Reactie #100 Gepost op: mei 07, 2013, 21:14:28 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Witloof moet eerst groeien, als plant. Daarna, worden de wortels opgepot en dat moet in het donker, zo komen er nieuwe scheuten aan, die bleek blijven, dat is witloof, dat gesneden wordt.

Euhm...  Dus als die plant gegroeid is, moet ik die uitdoen en in m'n kelder zetten?  Of versta ik je nu totaal verkeerd?  :oops:

Offline luigi

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 242 HV-Punten
« Reactie #101 Gepost op: mei 07, 2013, 21:36:52 »
Euhm...  Dus als die plant gegroeid is, moet ik die uitdoen en in m'n kelder zetten?  Of versta ik je nu totaal verkeerd?  :oops:

Ja in de kelder moeten die, of andere donkere plek. Kweet dat ook ng niet zo lang.  :fuu:

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
  • For Eternity You're an Angel
« Reactie #102 Gepost op: mei 07, 2013, 21:37:58 »
Bij mijn pa staan die in de kelder onder lichtondoorlaatbare plastiek.

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #103 Gepost op: mei 07, 2013, 22:17:02 »
Maar tot het een plant is, moeten ze toch gewoon buiten staan, hé? 

Offline tara

• hondenvriend pro
  • *
  • 48 HV-Punten
« Reactie #104 Gepost op: mei 08, 2013, 07:07:07 »
Ja, je gaat eerst de plant buiten laten groeien. Daarna haal je de plant uit de grond, snij het loof eraf.
Dan gaan de wortels, netjes naast elkaar met wat grond ertussen, in een diepe bak, aanvullen met grond, eens goed natmaken, dan op een donkere plaats zetten. Na ongeveer vier weken heb je witloof. Je kan meerdere keren snijden, maar de kroppen worden wel dunner.

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #105 Gepost op: mei 08, 2013, 07:38:07 »
Ja, je gaat eerst de plant buiten laten groeien. Daarna haal je de plant uit de grond, snij het loof eraf.
Dan gaan de wortels, netjes naast elkaar met wat grond ertussen, in een diepe bak, aanvullen met grond, eens goed natmaken, dan op een donkere plaats zetten. Na ongeveer vier weken heb je witloof. Je kan meerdere keren snijden, maar de kroppen worden wel dunner.

Bedankt!
Ben eens benieuwd!

Offline Barbara

• hondenvriend pro
  • *
  • 328 HV-Punten
« Reactie #106 Gepost op: mei 08, 2013, 08:21:11 »
Bedankt!
Ben eens benieuwd!

Wij hebben het 1 keer gedaan en het is bij die ene keer gebleven  :mrgreen:

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #107 Gepost op: mei 08, 2013, 08:25:43 »
Wij hebben het 1 keer gedaan en het is bij die ene keer gebleven  :mrgreen:

En was het niet gelukt?  Of teveel gedoe?

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
« Reactie #108 Gepost op: mei 08, 2013, 10:20:54 »
Mijn pa heeft er elk jaar een hoop, dat is wel super lekker zo'n echt witloof, maar het is een heel gedoe. Je hebt wel lekkere verse groenten in de winter, dat is het pluspunt.

Oh en de bladeren die op het witlof komen als het in de tuin staat, mag je af en toe wat van plukken en aan de konijntjes geven, daar zijn ze verlekkerd op.

Offline tara

• hondenvriend pro
  • *
  • 48 HV-Punten
« Reactie #109 Gepost op: mei 08, 2013, 10:22:14 »
Wij hebben het ook maar twee jaar gedaan, de kroppen kregen we niet zo goed als in de winkel.
Je kan ook de wortels kopen, zoals asperges.

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
« Reactie #110 Gepost op: mei 08, 2013, 10:27:37 »
Nee, dat is waar, de meeste kroppen zijn minder gesloten bij mijn pa zijn witloof. Maar de smaak is wel veel beter.
Hoewel we uiteraard niet moeten klagen, wij wonen tussen de witloofboeren en gaan daar per kastje grondwitloof kopen en dat is ongelooflijk lekker ook.

Offline ands

• *
  • 2368 HV-Punten
« Reactie #111 Gepost op: mei 08, 2013, 10:28:56 »
Mijn pa heeft er elk jaar een hoop, dat is wel super lekker zo'n echt witloof, maar het is een heel gedoe. Je hebt wel lekkere verse groenten in de winter, dat is het pluspunt.

Oh en de bladeren die op het witlof komen als het in de tuin staat, mag je af en toe wat van plukken en aan de konijntjes geven, daar zijn ze verlekkerd op.

Moest je teveel hebben van dat loof, is goed voer voor mijn landschildpadden.  :wink:

Offline ands

• *
  • 2368 HV-Punten
« Reactie #112 Gepost op: mei 08, 2013, 10:44:48 »
Weet niet of iemand het programma "de moestuin volgens Wim" al gezien heeft, maar daar kwam in de laatste aflevering een natuurlijke verdelger van slakken in voor.  Waren een soort wormpjes die zich in de slak boorden en hun eitjes daar in legden en zo de slak verdelgde. 
Maar ik vind er niks van terug op internet.  Heb de vraag op de site van het programma gesteld.

Offline Karo

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #113 Gepost op: mei 08, 2013, 11:39:46 »
Weet niet of iemand het programma "de moestuin volgens Wim" al gezien heeft, maar daar kwam in de laatste aflevering een natuurlijke verdelger van slakken in voor.  Waren een soort wormpjes die zich in de slak boorden en hun eitjes daar in legden en zo de slak verdelgde. 
Maar ik vind er niks van terug op internet.  Heb de vraag op de site van het programma gesteld.

http://www.ecoflora.be/ecotuinproducten8_NL.html

Offline Barbara

• hondenvriend pro
  • *
  • 328 HV-Punten
« Reactie #114 Gepost op: mei 08, 2013, 11:46:45 »
En was het niet gelukt?  Of teveel gedoe?

De kroppen witloof waren niet zo heel mooi, wij hadden ze in een put in de tuin gezet en was teveel gedoe voor hetgeen je maar had.
Je kan wel speciale boxen kopen om witloof in te telen, maar ik vind die redelijk duur.

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #115 Gepost op: mei 11, 2013, 14:35:17 »
De komkommer is ook komen piepen, al ziet die er maar 'raar' uit.   :denk:

En de tweede bak is ook ingezaaid.  :dance:

Offline Erik en Pascale

• *
  • 582 HV-Punten
« Reactie #116 Gepost op: mei 12, 2013, 10:15:00 »
Hier ook witloof gezet, ben benieuwd.
Wat komt er allemaal piepen : boontjes, prei, 2 soorten radijsjes, spinazie, venkel, wortelen, aardappelen, koolrabi,de aardbeien doen het ook goed, raapjes, bloemkool en brocolli komen ook goed (die blaren waren na 2 dagen helemaal weggevreten), courgettes, 3 soorten pompoen, sla komt niet op (1 krop op een hele rij :vuistje: ) , rode biet doet het ook goed, pastinaak doet nog niks, tomaten doen het heel goed :dance:
Erik heeft nog bijgezaaid : schorseneren, spruiten en wortelpeterselie.
De fruitbomen staan ook in bloei en de rode bessenstruik die we verzet hadden heeft ook al bessen.
De kruiden staan ook heel goed.
Wel leuk om dat allemaal te zien groeien en bloeien.
Ventje content, nu zoonlief nog blij maken met wat buitenspeelgoed :mrgreen:
Verbeter de wereld, begin bij jezelf

Offline tara

• hondenvriend pro
  • *
  • 48 HV-Punten
« Reactie #117 Gepost op: mei 12, 2013, 12:41:19 »
Hier waren de bloemkolen en broccoli ook kaalgevreten. Ik dacht eerst slakken, maar nergens iets te zien wat op slak kon wijzen. Dan draad over gespannen, want het kunnen ook de duiven zijn, inderdaad, nu zijn de plantjes aan een nieuwe reeks blaadjes begonnen, het komt goed .
Mijn gezaaid komkommers staan goed, nog even wachten om ze buiten te planten, de courgetten kunnen dan ook naar buiten.
Ik ga toch wachten tot volgende week voor de tomaten. Serre eerst kuisen, dat moet ventje doen.

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #118 Gepost op: mei 12, 2013, 19:59:47 »
Hier waren de bloemkolen en broccoli ook kaalgevreten. Ik dacht eerst slakken, maar nergens iets te zien wat op slak kon wijzen. Dan draad over gespannen, want het kunnen ook de duiven zijn, inderdaad, nu zijn de plantjes aan een nieuwe reeks blaadjes begonnen, het komt goed .
Mijn gezaaid komkommers staan goed, nog even wachten om ze buiten te planten, de courgetten kunnen dan ook naar buiten.
Ik ga toch wachten tot volgende week voor de tomaten. Serre eerst kuisen, dat moet ventje doen.

Bij mij zijn de gezaaide komkommers ook boven water gekomen, maar de paar mini-blaadjes die ik al kan zien, zijn eerder geel dan groen.  Is dat normaal?

Offline antje

• *
  • 2057 HV-Punten
« Reactie #119 Gepost op: mei 12, 2013, 20:55:34 »
Bij mij zijn de gezaaide komkommers ook boven water gekomen, maar de paar mini-blaadjes die ik al kan zien, zijn eerder geel dan groen.  Is dat normaal?

Als ze echt pas komen piepen wel, blaadjes worden groen door het licht (chlorofylvorming), oa witloof wordt om die reden gekweekt in het donker, anders zou het ook groen zijn.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal