collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: eerste Marokkaanse school in BelgiŽ is een feit  (gelezen 4249 keer)

Offline Anouk26

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 158 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • Alle honden zijn belangrijk, ook straathonden.
Re: eerste Marokkaanse school in BelgiŽ is een feit
« Reactie #120 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:22:54 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Je kan allochtone kinderen toch niet vergelijken met kinderen die leerproblemen/leerstoornissen hebben.

neen idd.

Maar het is wel een feit dat een deel van de allochtone kinderen duidelijk niet aarden in het reguliere onderwijs. Welke reden dan ook.

Waarom dan geen andere mogelijkheid proberen?

trouwens, de taalbarriere is echt wel niet de enige reden dat allochtone jongeren uit het onderwijs vallen, er spelen nog meer factoren mee. Ook de reden dat ze een taalachterstand hebben is niet ťťnduidig.

Offline Sarah B

• *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #121 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:25:17 »
neen idd.

Maar het is wel een feit dat een deel van de allochtone kinderen duidelijk niet aarden in het reguliere onderwijs. Welke reden dan ook.

Waarom dan geen andere mogelijkheid proberen?

trouwens, de taalbarriere is echt wel niet de enige reden dat allochtone jongeren uit het onderwijs vallen, er spelen nog meer factoren mee. Ook de reden dat ze een taalachterstand hebben is niet ťťnduidig.
Tgoh ja, een andere mogelijkheid is misschien een goed idee. Maar dat zou ik dan eerder doen in de vorm van 'een aangepast lesprogramma'. Bv in het lager onderwijs, zijn er toch zo van die klasjes voor kinderen die moeite hebben met lezen en schrijven? Die krijgen dan een aantal uur per week extra (of in de plaats van iets anders) ondersteuning.
Zoiets zou ik voor allochtone kinderen ook een goed idee vinden :thumbs: dat er wat extra bijstand komt bv. met de taal.

Maar om echt een aparte school voor hen te maken, mijn gevoel zegt gewoon dat zoiets de integratie eerder zal tťgenwerken... (Maar dat is alleen mijn mening hť)

Online Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #122 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:28:14 »

Zoals?  Wat maakt hen dan zo verschillend van andere kinderen?  Ik kan hier geen antwoord op verzinnen zonder racistisch over te komen, sorry.  Ik vind het soms straf om te zien hoe sommige kinderen van vluchtelingen op een paar maand beter nederlands spreken dan bvb sommige marokkanen of turken die hier al een paar generaties zijn.  Chapeau voor die vluchtelingen die dan nog eens de kans lopen om teruggestuurd te worden naar hun land van afkomst.  DIT zijn mensen die hun aanpassen en hun willen integreren in onze maatschappij en zo hoort het ook.  Niet andersom.

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
« Reactie #123 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:29:26 »
Tgoh ja, een andere mogelijkheid is misschien een goed idee. Maar dat zou ik dan eerder doen in de vorm van 'een aangepast lesprogramma'. Bv in het lager onderwijs, zijn er toch zo van die klasjes voor kinderen die moeite hebben met lezen en schrijven? Die krijgen dan een aantal uur per week extra (of in de plaats van iets anders) ondersteuning.
Zoiets zou ik voor allochtone kinderen ook een goed idee vinden :thumbs: dat er wat extra bijstand komt bv. met de taal.

Maar om echt een aparte school voor hen te maken, mijn gevoel zegt gewoon dat zoiets de integratie eerder zal tťgenwerken... (Maar dat is alleen mijn mening hť)

maar dat is er al ( je hebt de OKAN klassen, je hebt een zorgjuf, ... )

het draait mijns inziens niet enkel om de taalachterstand, maar om de hele cultuur rond vlaamse scholen, waardoor allochtone ouders ( niet allemaal ) de nodige ondersteuning aan hun kinderen  niet kunnen/willen geven. ( al dan niet terecht, dat laat ik in het midden, is en blijft een cultuurverschil)

je moet maar eens proberen sommige allochtone ouders naar een oudercontact te krijgen, of problemen op school ( of in de instelling) aan te kaarten. Veel allochtone ouders weten niet beter dan dat wat op school gebeurt, op school opgelost wordt, en wat thuis gebeurt, thuis opgelost wordt.

Een marokkaanse school zal vast en zeker de samenwerking tussen de school en de ouders verbeteren. En lukt het niet, ja dan hebben ze het wel geprobeerd.

Online Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #124 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:30:37 »

Daar ben ik dus meer voor te vinden.  Helpen waar kan.  Toen ik in het lager zat bestond dat ook al.  Heb zelf in zo'n klasje gezeten (laten we zeggen dat dislectie nog niet zo gekend was in diene tijd).  Van de 3 marokkaanse kinderen in mijn klas, zat er 1tje bij mij.  De rest had het niet nodig (was katholiek onderwijs).

Bolle

• Gast
« Reactie #125 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:31:06 »
Zolang de ouders geen nederlands willen praten zal het nooit lukken. Kinderen worden verboden van het te spreken want ze redeneren wij zijn Marokaan, Turk (niet beledigende bedoeld)  dus dan spreken wij onze taal. Als ze die ouders meer onder druk zouden zetten zoals spreek je geen van de 3 landstalen binnen de 6 maanden dan heb je hier op niets nog recht geen uitkering niets. De integratie zal er heel snel op vooruit gaaan.

Offline Sarah B

• *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #126 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:31:47 »
je moet maar eens proberen sommige allochtone ouders naar een oudercontact te krijgen, of problemen op school ( of in de instelling) aan te kaarten. Veel allochtone ouders weten niet beter dan dat wat op school gebeurt, op school opgelost wordt, en wat thuis gebeurt, thuis opgelost wordt.

Een marokkaanse school zal vast en zeker de samenwerking tussen de school en de ouders verbeteren. En lukt het niet, ja dan hebben ze het wel geprobeerd.
Dat ligt dan toch niet aan de school? :shifty:

Als ze dan op zo'n marokkaanse school opeens wťl zulke dingen willen doen, hmm... Ja, dat is al helemaal geen integratie dan hť...

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
« Reactie #127 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:33:44 »
Zoals?  Wat maakt hen dan zo verschillend van andere kinderen?  Ik kan hier geen antwoord op verzinnen zonder racistisch over te komen, sorry.  Ik vind het soms straf om te zien hoe sommige kinderen van vluchtelingen op een paar maand beter nederlands spreken dan bvb sommige marokkanen of turken die hier al een paar generaties zijn.  Chapeau voor die vluchtelingen die dan nog eens de kans lopen om teruggestuurd te worden naar hun land van afkomst.  DIT zijn mensen die hun aanpassen en hun willen integreren in onze maatschappij en zo hoort het ook.  Niet andersom.

zie mijn reactie hierboven.

een andere ( mogelijke) oorzaak is dat allochtone jongeren de grond onder hun voeten kwijt zijn, hier worden ze bekeken als vreemdelingen, in het land van herkomst zijn ze toeristen, ... Zij hebben zich vaak om zoveel zaken druk te maken, dat schoolgaan of huiswerk maken er tussenuit valt, omdat van thuis uit de belangrijkheid niet geaccentueerd wordt.

Een vlaamse puber met identiteitsprobleme n zal ook vaak minder of slecht presteren op school.

en nu gaat er waarschijnlijk gezegd worden dat het clichť is, maar het is gewoon zo bij sommige van die jongeren.

Ik kan absoluut niet voor allemaal spelen, maar gesprekken met sommige 17jarige schoolverlaters of jonge delinquenten van allochtone afkomst lieten mij toch zien dat zo'n zaken meespelen in het leven van die jongeren.

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #128 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:33:56 »
Zolang de ouders geen nederlands willen praten zal het nooit lukken. Kinderen worden verboden van het te spreken want ze redeneren wij zijn Marokaan, Turk (niet beledigende bedoeld)  dus dan spreken wij onze taal. Als ze die ouders meer onder druk zouden zetten zoals spreek je geen van de 3 landstalen binnen de 6 maanden dan heb je hier op niets nog recht geen uitkering niets. De integratie zal er heel snel op vooruit gaaan.

En wat met ik ?
Mijn ouders vinden het voor hun generatie ook niet nodig van NL te kennen. Wel voor de onze (ik & mijn zus...).

Ze hebben dat ook geprobeerd met mijn ma in't begin. Ze zal niet volgen want jullie spreken het niet thuis.

Thuis en school zijn twee aparte dingen.

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
« Reactie #129 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:35:13 »
Dat ligt dan toch niet aan de school? :shifty:

Als ze dan op zo'n marokkaanse school opeens wťl zulke dingen willen doen, hmm... Ja, dat is al helemaal geen integratie dan hť...

het is hier al eens gezegd, de drempel is kleiner.

Offline ells

• hondenvriend pro
  • *
  • 1001 HV-Punten
« Reactie #130 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:36:34 »
Als alles nu opeens zou lukken in een marokaanse school wat niet haalbaar blijkt te zijn in de belgische scholen zegt dat voor mij ook meer over de wil van de ouders om te integreren dan over de inspanningen die tot nu toe al gedaan zijn door de staat en de scholen.
Ik blijf het een vreemd gegeven vinden dat 3de en 4de generatie turken en marokanen er niet in slagen nederlands te leren terwijl dat voor andere nationaliteiten al voor de eerste generatie blijkt te lukken.Mijn dochter haar beste vriendin is een portugees meisje dat hier nu 10 jaar woont.Zowel de kinderen als de ouders spreken nederlands alhoewel ze thuis ook nog steeds portugees praten.

Offline Sarah B

• *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #131 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:38:00 »
het is hier al eens gezegd, de drempel is kleiner.
En dat vind ik dus een drogreden.
Als je wilt dat je kind zich aanpast, ga je naar die school, ook al moet je even een drempel over. Dat is immers in het belang van je kind. (Nogmaals, mijn mening)

Offline Sarah B

• *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #132 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:38:15 »
Als alles nu opeens zou lukken in een marokaanse school wat niet haalbaar blijkt te zijn in de belgische scholen zegt dat voor mij ook meer over de wil van de ouders om te integreren dan over de inspanningen die tot nu toe al gedaan zijn door de staat en de scholen.
Inderdaad, volledig mee eens!

Bolle

• Gast
« Reactie #133 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:39:03 »
een andere ( mogelijke) oorzaak is dat allochtone jongeren de grond onder hun voeten kwijt zijn, hier worden ze bekeken als vreemdelingen, in het land van herkomst zijn ze toeristen, ... Zij hebben zich vaak om zoveel zaken druk te maken, dat schoolgaan of huiswerk maken er tussenuit valt, omdat van thuis uit de belangrijkheid niet geaccentueerd wordt.

En een kleuterklas zal daar verandering in brengen? Een kind heeft nood aan herhalingen en als ze thuis alles wat de westerse samenleving prediken afkeuren hoe tegenstrijdig zal dat voor die kinderen niet zijn? Eerst de ouders aanpakken dan pas de kinderen want schoolwerk moet thuis herhaald worden en dat willen de ouders niet want zij willen hun afkomst in ere houden! dwz godsdienst, cultuur en gedragingen.

Offline lore

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #134 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:39:09 »
En wat met ik ?
Mijn ouders vinden het voor hun generatie ook niet nodig van NL te kennen. Wel voor de onze (ik & mijn zus...).

Ze hebben dat ook geprobeerd met mijn ma in't begin. Ze zal niet volgen want jullie spreken het niet thuis.

Thuis en school zijn twee aparte dingen.

er zijn 3 landstalen in BelgiŽ, Nederlands, Frans en Duits. jij bent Franstalig opgevoed dacht ik? geen probleem toch  :wink:

...Repetition does not transform a lie into a truth...

Offline pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #135 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:44:38 »
Er is blijkbaar wel een probleem, "want de schoolresultaten van allochtonen zijn ondermaats", vandaar deze scholen. Als het derde, of vieder generatie kinderen zijn, dan scheelt er iets met de wil.

Iedereen is welkom, maar het is wel een marrokaanse school en Marrokanen zijn het hoofddoel. Tja, als dat niet duidelijk is. 

Online Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #136 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:46:41 »

Vorig jaar ging ik in het begin van he schooljaar naar een oudercontact voor de kleuters in de school waar mijn dochter nu gaat.  Ze zou pas in april naar school gaan, maar zo kon ik toch al kennis maken met de juf.
In de zaal zat er meer bruin en zwart dan wit (ik bedoel hier zeker niets verkeerd mee).  De enigste ouders die er waren in het klasje van mijn dochter was een tweetalig koppel.  Mama Frans, papa Nederlands.  Voor de rest, geen ouders.

Wat mij juist opviel was dat de ouders van allochtone kinderen (turks, marokkaans, afrikaans) juist wel de moeite deden om langs te komen.  Ik kan dit alleen maar toejuichen  :thumbs:.
Ik kan mij dus niet ondoen van het idee dat in bepaalde streken van ons belgenlandje allochtonen geen moeite hebben om zich aan te passen en dat in andere streken het wel een probleem is ...

En als allochtone kinderen geen huiswerk mogen maken voor gewone scholen, gaan ze het ook niet voor marokkaanse scholen mogen maken en dan kom je weeral bij de ouders terecht ... die hier zelf ook al meer dan 1 generatie zitten).

Offline schnauzerfan

• hondenvriend pro
  • *
  • 612 HV-Punten
« Reactie #137 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:49:33 »
Anderzijds, nu lukt de integratie niet en alle schuld wordt op het onderwijs geschoven.  Wel, dat ze dan nu maar zelf bewijzen dat hun speciale onderwijs de taalbarriŤre verkleint en de integratie bevordert.....
Als het hiermee dus ook niet lukt (wat volgens mij zo zal zijn), dan gaan ze weer een andere drogreden moeten zoeken.

Zolang ze de reden hiervan niet bij zichzelf en hun onwil om deel te nemen aan onze maatschappij, onze taal en cultuur te accepteren, dan zal het nooit lukken.
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2013, 13:51:08 door schnauzerfan »

Online Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #138 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:52:14 »
... dan hoop ik alleen dat ze niet gaan wachten totdat de kleuters 18 zijn om dan te moeten toegeven dat het toch niet dat zal zijn, want dan schuift de integratie weer een generatie op (op een heel spijtige zaak zou zijn).

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #139 Gepost op: augustus 30, 2013, 13:52:44 »
Uw roeping als juf gemist!
Neeje, want dan komt ze ambetante kindjes tegen die niet opgevoed zijn :mrgreen:
(Sorry Liekeuh, niet slecht bedoeld, maar die kon ik niet laten liggen)

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal