collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: eerste Marokkaanse school in BelgiŽ is een feit  (gelezen 4236 keer)

Offline pipo de clown

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3147 HV-Punten
Re: eerste Marokkaanse school in BelgiŽ is een feit
« Reactie #60 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:54:48 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Op deze school ook niet, dat is net het punt.
In die school gaat Ned gepraat worden? lol, ze praten het nu nog niet wanneer ze in een Ned school zitten.

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • Geslacht: Man
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #61 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:54:53 »
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130829_049
Deze politica zou haar kinderen, ze is zelf van Marokkaanse afkomst, nooit naar deze school sturen.

dus wat ik ook al zei: de beste manier om een taal machtig te zijn is onderdompeling... en achterstand die ze oplopen omwille van het feit dat ze niet alles van in het begin begrijpen zal snel ingehaald zijn als er maar genoeg wilskracht is... en dit komt dan weer terug op mentaliteit, vooral van ouders. een kind leert snel genoeg als het maar gemotiveerd is en dus wil.

een school waarin die achterstand vermeden wordt door in de eigen taal les te geven is misschien op korte termijn een goed idee...
maar op de lange termijn haalt die achterstand die jongeren toch terug in, is het niet in de hogeschool of unief, dan is het op de arbeidsmarkt... waar ze veel minder kansen zullen krijgen om die achterstand in te halen... en hun reeds volwassen brein het allemaal wat moeilijker heeft om het snel en goed te leren zoals het bij kinderen het geval is... dan nog gezwegen van hun gezinssituatie die het moet toelaten om bvb. avondschool NL te gaan volgen om aan een job te geraken... als ze niet meer zelf bij de ouders wonen en een eigen huishouden met kinderen moeten runnen...

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #62 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:54:59 »
Ok, de taal zou in therorie dezelfde moeten zijn, maar door je kind naar een katholieke school te sturen stop je het wel niet in een vakske hť.  Welk verschil gaat er dan zijn tussen de marrokaanse school en een gewone vlaamse school?  Enkel de huidskleur?  Want ja, de taal is hetzelfde ... als dat niet telt als in vakskes stoppen sť.
Waarom is een Marokkaanse school volgens jou wel in vakjes stoppen en een katholieke niet? In beiden is er 1 iets wat ze gemeenschappelijk hebben. In de Marokkaanse afkomst, in de katholieke geloof.
Dat het op basis is van een ander criterium dat wel, maar beiden is in vakjes stoppen

Offline pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #63 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:57:24 »
Er wordt hier echt wel met twee maten en twee gewichten gewerkt.

Katholieke scholen, geen haan die er naar kraait.
Joodse scholen, geen haan die er naar kraait.
Turkse scholen, geen haan die er naar kraait. http://www.klasse.be/archief/de-trucs-van-de-turken/ Google : Lucerna
Gemeenschapsscholen waar je naast zedenleer en katholicisme ook nog islam of jodendom kan volgen als levensbeschouwelijk vak, geen haan die er naar kraait
Europese/Internationale/Britse/Franse scholen, geen haan die er naar kraait.

Maar een Marokkaanse school ho-maar! En buiten het rijtje van de Europese/Internationale scholen, krijgen al die scholen subsidies en inspectie of doorlichting over de vloer!

Er werken ook autochtone leerkrachten op die joodse scholen, maar je denkt toch niet dat er daar op de speelplaats Nederlands wordt gesproken?

Ga eens naar een concentratieschool in Antwerpen/Gent/Brussel; veel Nederlands ga je toch ook niet horen. En er verbieden om een andere taal dan NL te spreken lijkt me daar toch helemaal een onmogelijke opdracht.
Bekijk het positief : Het lijkt me wel een manier om allochtone kleuters naar school te krijgen, die anders toch maar thuis zouden blijven en dan pas in het 1ste leerjaar met een gigantische achterstand beginnen.
Waarom zou dat een onmogelijke opdracht zijn? Dat is moeilijk en eigenlijk het probleem van de concentratiescholen . En als het daar gebeurt, zal het in de Mar scholen ook wel zo zijn.

Nogmaals, het gaat ook niet alleen om de taal, want die van sharia  for Belgioum praten ook Ned.

Bolle

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:58:43 »
Het zullen ook de ideale scholen zijn om syriestrijders te ronselen of kinderen te brainwaschen vrees ik.

Offline pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #65 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:59:41 »
Waarom is een Marokkaanse school volgens jou wel in vakjes stoppen en een katholieke niet? In beiden is er 1 iets wat ze gemeenschappelijk hebben. In de Marokkaanse afkomst, in de katholieke geloof.
Dat het op basis is van een ander criterium dat wel, maar beiden is in vakjes stoppen
Nu mag jij eens zeggen hoeveel van de kinderen van een Kat school er wekelijks naar de mis gaan, of hoeveel er een stad in brand steken wanneer de paus in discrediet gebracht wordt. beangstigend.

De Kath school op zich is mssn een vakje, maar de lln steken daar niet in vakjes.

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
  • Alle honden zijn belangrijk, ook straathonden.
« Reactie #66 Gepost op: augustus 30, 2013, 11:02:40 »
Het zullen ook de ideale scholen zijn om syriestrijders te ronselen of kinderen te brainwaschen vrees ik.

3 kleuterklassen en een 1ste leerjaar.... Qua (zindelijke) syriestrijders zal dat heus wel meevallen, tenzij ze met pampers willen gaan gooien  :wink:

Bolle

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: augustus 30, 2013, 11:03:56 »
3 kleuterklassen en een 1ste leerjaar.... Qua (zindelijke) syriestrijders zal dat heus wel meevallen, tenzij ze met pampers willen gaan gooien  :wink:

Het concept zal wel vlug uitbreiden naar middelbare school ook.

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #68 Gepost op: augustus 30, 2013, 11:04:30 »

Ik zou als rebel toch niet graag str*nt in mijn gezicht krijgen hoor  :hmpf: :whoea:

:vuistje:

Offline Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #69 Gepost op: augustus 30, 2013, 11:06:09 »

Laat nu net die huidskleur een reden tot racisme zijn ... Sorry Sieglinde, mij overtuig je niet met het argument van de katholieke school.  Het gaat ook niet over geloof in dit geval, maar de zogezegde achterstand door de taalbarriere.  Of je nu katholiek, protestant, moslim, islam, ... of gelijk wat bent, dat verandert niets aan de taal.  Mij maak je niet wijs dat in de marokkaanse school eerst gewerkt gaat worden aan de nederlandse taal. 

Laat het een middel zijn om de marokkaanse kleuters naar school te krijgen?  Ook zever.  Bij mijn dochter zitten evenveel zwarte, bruine als witte kinderen in de klas (om het simplistisch te zeggen).  Mits de juiste opvoeding thuis maken kinderen geen onderscheid in huidskleur hoor ... het zijn de ouders die hun kinderen zo maken door de opvoeding. 

En als je er een geloofskwestie wil van maken ... De Koran heb je ook in het nederlands.

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #70 Gepost op: augustus 30, 2013, 11:08:17 »
Nu mag jij eens zeggen hoeveel van de kinderen van een Kat school er wekelijks naar de mis gaan, of hoeveel er een stad in brand steken wanneer de paus in discrediet gebracht wordt. beangstigend.

De Kath school op zich is mssn een vakje, maar de lln steken daar niet in vakjes.
Wie zegt dat al de leerlingen daar wekelijks naar de moskee gaan?

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • Geslacht: Man
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #71 Gepost op: augustus 30, 2013, 11:08:22 »
Ik stel me vooral de vraaag hoe is het mogelijk dat zoiets gebeurt in de stad van BDW :)

persoonlijk vind ik het niet kunnen! Ze nemen beetje per beetje ons land in en over x aantal jaar zullen ons eigen kinderen arabisch moeten leren op school. Op bepaalde vacatures zoals ik ergisteren ťťn zag paseren op sociale media zochten ze verpleegkundig personeel die arabisch sprak. Als wij naar marokko gaan zullen wij daar ook te woord worden gestaan in het Nederlands?

Het is vooral een ondankbaar volk. Ze komen naar hier en mogen genieten van ons sociaal stelsel krijgen alles in de schoot geworpen maar het is nooit genoeg. Ze willen meer en meer en meer ipv eens wat dankbaarheid tonen. Ik ben geen NVA'er maar niemand kan ontkennen dat het door het jarenlange beleid van traditionele partijen is dat mensen op partijen als NVA gaan stemmen, ze vergeten wel dat deze niet enkel dat punt op de agnda hebben staan. Dus bij deze dank u CD&V, GROEN, SPA,...

die problematiek is toch allemaal heel wat ingewikkelder om te kunnen zeggen "wij hebben gelijk en zij zijn fout" en dat gezever van "ons land overnemen" sorry hoor maar dat zeiden ze 15 jaar geleden ook al... ik kan nog altijd in mijn moedertaal mijn frietjes gaan bestellen en zelfs mijne Kebap, ook hier in Schaarbeek, jawel.

en er zijn problemen ja dat klopt, en er zijn er die ondankbaar zijn... maar zo zijn er genoeg autochtone Belgen ook die kansen in de schoot geworpen krijgen en ze niet aanpakken maar liever berusten in een gevoel van afgunst en zelfs haat jegens het systeem en de profiteurs van het systeem maar zichzelf in vraag stellen; no way... liever lui dan moe.

hier zijn al enorm veel discussies over gevoerd en hetgeen mij in zo'n discussie steeds terug opkomt is wat mede HV'er Staffordiaan ervan denkt en vaak herhaalde: stop met die geodkope veralgemeningen en bekijk het individueel aub.
er zijn er genoeg die willen maar niet kunnen omdat ze de kansen niet krijgen van thuisuit... ondanks dat ons land hen de kansen wil gunnen...

maar het dreigt hier te vervallen in een politiek debat dus ik hou er me vantussen wegens: eindeloos en uitzichtloos...
niets zo makkelijk als praten van een "ondankbaar volk" en een kant kiezen, maar zo simpel is het nu eenmaal niet.

Offline tara

• hondenvriend pro
  • *
  • 48 HV-Punten
« Reactie #72 Gepost op: augustus 30, 2013, 11:09:20 »
Voor mij geen probleem, dat er dan later allemaal maar ingenieurs uit komen he.
Dat is nog af te wachten.

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
« Reactie #73 Gepost op: augustus 30, 2013, 11:10:40 »

als blijkt dat de school zal voldoen aan de onderwijsregels enzo wel idd, maar dan zal het dus een school zijn die kwalitatief goed zit, net zoals de andere scholen in ons land.  :happywink:

en het zal het zal het zal... ze zullen er geen nederlands spreken, het zal wel een broeihaard voor extremisme worden, ...
Hoe kunnen jullie dit allemaal al weten?
Het lijkt me een proefproject om te kijken of die kinderen beter instromen dan nu het geval is... Lijkt me niets mis mee.

Offline ells

• hondenvriend pro
  • *
  • 1001 HV-Punten
« Reactie #74 Gepost op: augustus 30, 2013, 11:13:59 »
Ik ben nu wel eens benieuwd of er daar kinderen in de eerste kleuterklas gaan zitten.Aangezien het in de gewone scholen meestal het probleem is dat allochtone kinderen veel te laat naar school komen,ten vroegste in de derde kleuterklas.
Als ze ze nu wel opeens naar de eerste kleuterklas sturen is dat evengoed racistisch he :)

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #75 Gepost op: augustus 30, 2013, 11:24:01 »
't Is natuurlijk iets complexer dan 'ja' of 'nee'

Veel van die jongeren hebben nog steeds moeite om in ons schoolsysteem mee te draaien.
Dat kan dan liggen aan taalachterstand, lesopbouw of weet ik veel wat voor interessante studieonderwerpen.

In de praktijk betekent dat echter dat die jongeren naar achter geschoven worden en in het beroepsonderwijs, of erger het speciaal onderwijs, terechtkomen waar er heel wat minder mogelijkheid is om hun talenten te ontplooien (ik ga er in elk geval van uit dat ze niet toevallig allemaal hopen schilder te worden)

Doordat die jongvolwassenen veel minder kansen krijgen om zich naar eigen kunnen te ontplooien, loopt hun integratie natuurlijk ook moeilijker. Wat dan weer exact hetzelfde scenario oplevert voor de volgende generatie.

Dit is wat er gebeurd is de laatste paar generaties...
Misschien is het opportuun om te kijken of een andere aanpak dat watervaleffect kan tegengaan.
Misschien werkt het ook niet.

Mooi gezegd vind ik :thumbs:

Juist daarom zou je hen moeten verplichten om zoveel mogelijk nederlands te spreken.  Tuurlijk zeggen ze nu dat de voertaal nederlands is (anders zullen ze geen subsidies krijgen), maar denk je echt dat dit het geval zal zijn?  Als kinderen de lessen niet kunnen volgen in de vlaamse scholen omdat ze de nederlandse taal onvoldoende beheersen, zal er snel overgegaan worden naar het marrokaans om iets uit te leggen.  Waar help je die kinderen dan?

of dat is net juist wťl hulp? :weetniet:

maar ik lees hier mensen zeggen: "mij goed, als NL maar de voertaal is en blijft, anders is het een stap achteruit voor de integratie"
nou dŗt is nu net de reden waarom men Marokkaanse scholen wil: omdat in alle andere scholen NL of FR de voertaal is en velen voelen zich daarom benadeeld, of willen/kunnen het niet spreken... daarom wil men scholen waar men in het Arabisch les krijgt.

Ik heb dat inderdaad geschreven, maar volg wel wat jij hier nu zegt.
Dat ze Arabisch les geven indien nodig, mij niet gelaten. Maakt niet uit welke manier ze les geven, als de kinderen het Nederlands maar leren. Dat bedoelde ik dus inderdaad.

Het zou interessant zijn om te weten of de ouders van deze mensen ook al nederlands spreken.Van de allochtone jongeren die ik ken die het goed doen op school spreken alle ouders nederlands,of zijn de taal tenminste machtig,kan best zijn dat ze thuis ook nog gedeeltelijk hun moedertaal spreken,maar ze spreken in ieder geval ook de taal van het land waar ze wonen.Dit is jammer genoeg nog altijd niet zo bij een groot aantal allochtonen.

Hier komen in onze gemeente steeds meer en meer vreemden: Marokkanen, Turken, Afrikanen,,...
Gelukkig spreken ze allemaal ofwel Nederlands ofwel Frans.

een kind is echt wel in staat om perfect 2talig te zijn hoor...

thuis de ene taal, op school/omgeving een andere taal... Kan perfect en ze zullen er geen achterstand door opbouwen.

inderdaad!

Dat tweetalig opvoeden zie je trouwens ook bij gewone belgische gezinnen. Zo is er in mijn familie een gezin dat hun kindje in het Nederlands en Frans wilt opvoeden.

die problematiek is toch allemaal heel wat ingewikkelder om te kunnen zeggen "wij hebben gelijk en zij zijn fout" en dat gezever van "ons land overnemen" sorry hoor maar dat zeiden ze 15 jaar geleden ook al... ik kan nog altijd in mijn moedertaal mijn frietjes gaan bestellen en zelfs mijne Kebap, ook hier in Schaarbeek, jawel.

en er zijn problemen ja dat klopt, en er zijn er die ondankbaar zijn... maar zo zijn er genoeg autochtone Belgen ook die kansen in de schoot geworpen krijgen en ze niet aanpakken maar liever berusten in een gevoel van afgunst en zelfs haat jegens het systeem en de profiteurs van het systeem maar zichzelf in vraag stellen; no way... liever lui dan moe.

hier zijn al enorm veel discussies over gevoerd en hetgeen mij in zo'n discussie steeds terug opkomt is wat mede HV'er Staffordiaan ervan denkt en vaak herhaalde: stop met die geodkope veralgemeningen en bekijk het individueel aub.
er zijn er genoeg die willen maar niet kunnen omdat ze de kansen niet krijgen van thuisuit... ondanks dat ons land hen de kansen wil gunnen...

maar het dreigt hier te vervallen in een politiek debat dus ik hou er me vantussen wegens: eindeloos en uitzichtloos...
niets zo makkelijk als praten van een "ondankbaar volk" en een kant kiezen, maar zo simpel is het nu eenmaal niet.

:bow:

waarom niet als blijkt dat het een gunstige werking heeft? :weetniet:

Offline Anne en Rowlf

• warme hondenvriend
  • *
  • 463 HV-Punten
« Reactie #76 Gepost op: augustus 30, 2013, 11:27:20 »
Waarom zou dat een onmogelijke opdracht zijn? Dat is moeilijk en eigenlijk het probleem van de concentratiescholen . En als het daar gebeurt, zal het in de Mar scholen ook wel zo zijn.

Nogmaals, het gaat ook niet alleen om de taal, want die van sharia  for Belgioum praten ook Ned.

Op mijn lagere school vroeger was het ook verboden om een andere taal dan Nederlands te spreken. Maar ik hoorde toch ook genoeg Frans, Marokkaans of Turks op de speelplaats. En dat was dan niet eens een concentratieschool. De leerkrachten reageerden er niet op.

Ik denk trouwens dat ťťn leerkracht die toezicht houdt op een speelplaats wel wat beters te doen heeft dan in elk spelend groepje te gaan zeggen dat ze NL moeten spreken. :wink:

Voor mij geen probleem, dat er dan later allemaal maar ingenieurs uit komen he.
Dat is nog af te wachten.

Echt waar, kijk eens naar de Lucerna-colleges. Zo goed als allemaal leerlingen met Turkse roots, mťt de bedoeling om aan taalachterstand te werken en de doorstroom van allochtone jongeren naar het hoger onderwijs te bevorderen.

Het is niet onmogelijk, maar als dat de bedoeling is, heeft die school het in haar communicatie wel wat fout aan gepakt.

Laat nu net die huidskleur een reden tot racisme zijn ... Sorry Sieglinde, mij overtuig je niet met het argument van de katholieke school.  Het gaat ook niet over geloof in dit geval, maar de zogezegde achterstand door de taalbarriere.  Of je nu katholiek, protestant, moslim, islam, ... of gelijk wat bent, dat verandert niets aan de taal.  Mij maak je niet wijs dat in de marokkaanse school eerst gewerkt gaat worden aan de nederlandse taal. 

Laat het een middel zijn om de marokkaanse kleuters naar school te krijgen?  Ook zever.  Bij mijn dochter zitten evenveel zwarte, bruine als witte kinderen in de klas (om het simplistisch te zeggen).  Mits de juiste opvoeding thuis maken kinderen geen onderscheid in huidskleur hoor ... het zijn de ouders die hun kinderen zo maken door de opvoeding.

En als je er een geloofskwestie wil van maken ... De Koran heb je ook in het nederlands.
Ik ben nu wel eens benieuwd of er daar kinderen in de eerste kleuterklas gaan zitten.Aangezien het in de gewone scholen meestal het probleem is dat allochtone kinderen veel te laat naar school komen,ten vroegste in de derde kleuterklas.
Als ze ze nu wel opeens naar de eerste kleuterklas sturen is dat evengoed racistisch he :)

Ja ok, het zijn de ouders die je moet overtuigen. En misschien zijn die ouders sneller overtuigd om hun kinderen naar die school te sturen en niet naar een "gewone" school. En dan denk ik elke extra kleuter die naar school gaat is er ťťn gewonnen. Want school gaat meer dan over taal alleen. Moesten er geen joodse scholen zijn, ik denk niet dat er veel joods-orthodoxe ouders hun 3-jarige dan naar en gewone school zouden sturen.

Offline Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #77 Gepost op: augustus 30, 2013, 11:36:30 »
Dat ze Arabisch les geven indien nodig, mij niet gelaten. Maakt niet uit welke manier ze les geven, als de kinderen het Nederlands maar leren. Dat bedoelde ik dus inderdaad.

Dan gaat de belgische kinderen die geen arabisch spreken en toch toegelaten worden in die school weer discrimineren.  Hoe je het draait of keert, discriminatie ga je op zo'n school altijd in de hand werken.

Als een kind onvoldoende nederlands spreekt of de taal totaal niet beheerst, laat het dan bijles nederlands volgen, maar ga de lessen niet in het arabisch geven.  Als die kinderen later volwassen zijn zullen ze ook hun sollicitatie in het NL moeten doen (tenzij ze terug in Marokko gaan werken ...).  Dat is meer dan 1 stap achteruit ...

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
« Reactie #78 Gepost op: augustus 30, 2013, 11:41:41 »
Dan gaat de belgische kinderen die geen arabisch spreken en toch toegelaten worden in die school weer discrimineren.  Hoe je het draait of keert, discriminatie ga je op zo'n school altijd in de hand werken.

Als een kind onvoldoende nederlands spreekt of de taal totaal niet beheerst, laat het dan bijles nederlands volgen, maar ga de lessen niet in het arabisch geven.  Als die kinderen later volwassen zijn zullen ze ook hun sollicitatie in het NL moeten doen (tenzij ze terug in Marokko gaan werken ...).  Dat is meer dan 1 stap achteruit ...

waarom zou arabische les ( iets totaal anders dan les geven in het arabisch) vlaamse kinderen discrimineren? ze leren het dan toch ook? ( wat best handig kan zijn in de toekomst)

dan mag je ook geen frans of engels meer geven he...

Bolle

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: augustus 30, 2013, 11:42:23 »
Het zal niet lang duren voor er kinderen met Vlaams origine zullen geweigerd worden op die school. Of ze zullen het de kinderen wel moe maken. Hier in ons gemeenteschool is er katholiek, zedenleer en nu is er ook 1 kind dat islam zal krijgen. Dat vind ik betere oplossingen dan een eigen school oprichten.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal