collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: eerste Marokkaanse school in BelgiŽ is een feit  (gelezen 4291 keer)

Offline Liekeuh

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 796 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • ...
Re: eerste Marokkaanse school in BelgiŽ is een feit
« Reactie #40 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:05:53 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
maar er wordt toch in het nederlands les gegeven?  :weetniet:

Ja maar op de speelplaats moet het al niet meer.

Ik vrees derhalve dat het niet lang zal duren vooraleer er - ik zeg maar iets om iets uit te leggen ofzo - arabisch wordt gebabbeld.

Maar goed, ik vermoed dat onze scholen nog altijd enige vorm van controle krijgen, dus dat zal de tijd uitwijzen en valt er daar feitelijk momenteel nog niet al teveel over te speculeren.

Offline ells

• hondenvriend pro
  • *
  • 1001 HV-Punten
« Reactie #41 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:05:59 »
Ik denk dat er vooral een mentaliteitswijzigi ng nodig is bij de allochtone ouders,niet bij de kinderen,want die willen volgens mij niet liever dan er gewoon bijhoren zoals de rest.En het is opvallend dat de kinderen van ouders die dat begrepen hebben er ook gewoon bijhoren.Het zij net de ouders die bang zijn om hun kinderen te laten integreren die de kansen van hun kinderen verkleinen.Je kan perfect integreren en toch je eigen cultuur behouden,maar ze moeten hun kinderen stimuleren om de taal te leren,door zelf het goed voorbeeld te geven.
En degene die hier zei dat ze in haar werkomgeving alleen maar respect ondervond van allochtonen,die moet beseffen dat dat net degenen zijn die moeite doen om te integreren,die de taal spreken en werk hebben.Misschien is het ook eens interessant om te vragen wat die mensen van de marokaanse school vinden en of zij het belangrijk vinden dat hun kinderen integreren of dat ze liever hebben dat ze enkel met allochtone jongeren omgaan en altijd hun moedertaal kunnen spreken.

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • Geslacht: Man
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #42 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:08:42 »
Goed idee en het past perfect binnen onze in de grondwet opgenomen vrijheid van onderwijs. Iedereen heeft de vrijheid om te kiezen voor onderwijs dat past binnen zijn eigen levensvisie en iedereen heeft het recht hier een school op te richten. Als er maar respect is voor onze wetgeving.
En talen niet verbieden alsof het iets vies is als je ook andere talen spreekt , super  :thumbs:
Ik zie niet in waarom ik bang zou moeten zijn van zo een school. Als ze er niet roepen dat de wetten hier niet moeten gerespecteerd worden en enkel de wet van god moet gehoorzaamd worden... geen enkel probleem mee. :weetniet:

zonder er een hele theorie aan te hangen, ik kom in contact met jongeren en ouders van jongeren die anderstalig zijn, en vaak net van de schoolbanken zijn en een job zoeken of problemen hebben in hun huidige job...
ik wťťt hoe veel Waalse jongeren een regelrechte afkeer hebben voor NL, niet allemaal hoor, maar meer dan gemiddeld, en dan spreek ik niet eens over hoe veel allochtonen over NL denken.
respect voor regels, respect voor wetgeving... ligt wat in dezelfde lijn eerlijk gezegd.... en de minst verdraagzamen op dit gebied zijn de jongeren... dat heeft trouwens niks met afkomst te maken, de meeste jongeren rebelleren -zeker onder groepsdruk- tegen ""het systeem""... het beste voorbeeld is mezelf en hoe ik tijdens mijn jeugd was.

Offline EmKe

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 287 HV-Punten
« Reactie #43 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:08:58 »
de joodse gemeenschap in antwerpen is dan ook totaal niet geintegreerd... dat is een gemeenschap op zichzelf...
Inderdaad, wou net hetzelfde zeggen.

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #44 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:10:41 »
Ik werk in Antwerpen (de haven) en weet je wat de reactie van mijn collega is (woont zelf in Antwerpen).  Da ze maar doen, dan komt er in ons eigen scholen plaats vrij voor ons eigen kinderen, want wij worden nu gediscrimineerd  ... ook ni echt correct in mijn ogen.

Volgens mijn collega krijgen kinderen van Allochtonen voorrang op wachtlijsten bij de inschrijving van een kind op school.  Moet nu wel zeggen dat ze een tikkelke racist is  :shhh:.  Ik heb dat probleem niet.  Ik woon in Dendermonde en daar zijn geen wachtlijsten om je kindje in te schrijven.  Daar lopen ook alle nationaliteiten door elkaar rond en daar hebben ze geen probleem met elkaar.

klopt, streekgenoot.  :mrgreen:

ik denk ook dat de grootste problematiek zich stelt in grootsteden waar men met grote groepen van verschillende culturen (tracht) samen te leven...

Offline pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #45 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:13:04 »
de joodse gemeenschap in antwerpen is dan ook totaal niet geintegreerd... dat is een gemeenschap op zichzelf...
Juist, maar die zijn wel geÔntegreerd in de maatschappij waarin ze leven. Die volgen de regels en laten iedereen met rust.

Dit is de volgende stap naar islamisering. Voor niets goed dit soort initiatieven.

Totale vervreemding van BelgiŽ. Nu gaan ze helemaal geen Frans, of Ned meer praten, laat staan voeling hebben met onze wetten.

Hoe meer geÔsoleerd je opgroeit, hoe enger het denkpatroon. Die internationale scholen zijn zeer elitair en zorgen voor een afscheiding van de kinderen van de rijke lui tov wij, het plebs, maar ze hebben geen afkeer van anderstaligen en -kleurigen en zijn meertalig.

Online Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #46 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:13:55 »
Ik denk dat er vooral een mentaliteitswijzigi ng nodig is bij de allochtone ouders,niet bij de kinderen,want die willen volgens mij niet liever dan er gewoon bijhoren zoals de rest.En het is opvallend dat de kinderen van ouders die dat begrepen hebben er ook gewoon bijhoren.Het zij net de ouders die bang zijn om hun kinderen te laten integreren die de kansen van hun kinderen verkleinen.Je kan perfect integreren en toch je eigen cultuur behouden,maar ze moeten hun kinderen stimuleren om de taal te leren,door zelf het goed voorbeeld te geven.

Laat het nu net die ouders zijn die de school oprichten voor hun kinderen ...

Versta mij ni verkeerd, ik zou niet liever hebben dat deze kinderen perfect geintegreerd worden in onze samenleving.  Voor kinderen die niet goed kunnen volgen op school bestaat er ook nog zoiets als bijzonder onderwijs.  Daar gaan onze kinderen die minder goed leren ook naartoe.

Ik geloof alleen niet dat het een oplossing is om marrokaanse kinderen samen in een marrokaanse school te steken.  In eerste instantie zijn het nog altijd belgen en hebben ze de belgische nationaliteit ... stop er dan eens mee om ze in vakjes te blijven steken.  Zo ga je discriminatie alleen maar meer in de hand werken.

Offline denBen

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 975 HV-Punten
  • And in the worship of security...
« Reactie #47 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:20:23 »
Juist daarom! Laat ze dan zoveel mogelijk ťn zo vroeg mogelijk richting NL school gaan waar ťn in de klas ťn op de speelplaats ťn bij huiswerk e.d. Nederlands wordt gehanteerd.
Maar de huidige situatie getuigt dat die aanpak geen systematische oplossing biedt.

Jongeren die thuis geen Nederlands krijgen en het allemaal moeten hebben van wat ze op school leren ontdekken dat ze moeite hebben om lessen en huistaken op tijd onder de knie te krijgen (de lessen gaan door, of ze het nu allemaal gesnapt hebben of niet)

Gezien dat alles in een vreemde taal gebeurd kunnen ze ook geen hulp verwachten van hun ouders (en er zijn maar bitter weinig kinderen die hun schooltijd vruchtvol hebben afgewerkt zonder af en toe een beetje hulp van hun ouders)
Resultaat:

op het einde van hun schooltraject is het enige resultaat dat ze kunnen voorleggen de nieuwe taal.
Maar dat zal dan weer niet indrukwekkend genoeg zijn om hun te distingeren.

Wat is het nettoresultaat dan?
Ze hebben een leerachterstand ten opzichte van hun leeftijdsgenoten, dus minder kansen op de arbeidsmarkt.

De huidige situatie getuigd dat allochtone kinderen in een vreemdtalige school niet voldoende kunnen bijbenen om een succesvol eindresultaat te tonen.

Misschien kunnen die kinderen wel een carriŤre uitbouwen eens ze ook af en toe eens uitleg kunnen krijgen in een taal die ze wel machtig zijn, zodat ze op dat moment geen twee moeilijke dingen tegelijk moeten leren.

Zonder de taal te spreken kunnen allochtonen niet integreren, dat spreekt voor zich.
Maar wat met de allochtonen die niet heel goed, maar voldoende-om-hun-plan-te-trekken, de taal spreken... kunnen die zich integreren?
"Small minds discuss people; average minds discuss events; great minds discuss ideas."

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #48 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:20:51 »
Laat het nu net die ouders zijn die de school oprichten voor hun kinderen ...

Versta mij ni verkeerd, ik zou niet liever hebben dat deze kinderen perfect geintegreerd worden in onze samenleving.  Voor kinderen die niet goed kunnen volgen op school bestaat er ook nog zoiets als bijzonder onderwijs.  Daar gaan onze kinderen die minder goed leren ook naartoe.

Ik geloof alleen niet dat het een oplossing is om marrokaanse kinderen samen in een marrokaanse school te steken.  In eerste instantie zijn het nog altijd belgen en hebben ze de belgische nationaliteit ... stop er dan eens mee om ze in vakjes te blijven steken.  Zo ga je discriminatie alleen maar meer in de hand werken.
Stop dan ook maar met de katholieke scholen want dat is ook in vakjes steken.

En degene die hier zei dat ze in haar werkomgeving alleen maar respect ondervond van allochtonen,die moet beseffen dat dat net degenen zijn die moeite doen om te integreren,die de taal spreken en werk hebben.Misschien is het ook eens interessant om te vragen wat die mensen van de marokaanse school vinden en of zij het belangrijk vinden dat hun kinderen integreren of dat ze liever hebben dat ze enkel met allochtone jongeren omgaan en altijd hun moedertaal kunnen spreken.
Dat was ik. Veel van de mensen waar ik mee in aanraking kom zouden voor de zwartkijkers slecht geÔntegreerd zijn hoor. Maar wij kunnen communiceren, is dat nu in het nederlands( wat ze overigens niet allemaal spreken), in het frans of in een of andere tussentaal. Tegen elkaar spreken die ook gewoon arabisch( en is een hele ploeg dus wordt dat voornamelijk gepraat).

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #49 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:27:35 »
Juist, maar die zijn wel geÔntegreerd in de maatschappij waarin ze leven. Die volgen de regels en laten iedereen met rust.

Dit is de volgende stap naar islamisering. Voor niets goed dit soort initiatieven.

Totale vervreemding van BelgiŽ. Nu gaan ze helemaal geen Frans, of Ned meer praten, laat staan voeling hebben met onze wetten.

Hoe meer geÔsoleerd je opgroeit, hoe enger het denkpatroon. Die internationale scholen zijn zeer elitair en zorgen voor een afscheiding van de kinderen van de rijke lui tov wij, het plebs, maar ze hebben geen afkeer van anderstaligen en -kleurigen en zijn meertalig.

:yes:

of het een volgende stap is naar Islamisering zou ik niet weten, in ieder geval zijn er dan nog veel stappen te nemen maar het klopt dat ze die scholen willen omdat ze les willen in hun eigen taal, is het uit afgunst voor NL en FR? dat is misschien wat kort door de bocht, enorm veel allochtone jongeren waarvan de ouders geen NL of FR spreken en begrijpen, hebben gewoon een grote achterstand in scholen waar in NL/FR wordt onderwezen omdat ze er niks van begrijpen...

in dat opzicht kan ik het dan ook heel goed begrijpen dat ze scholen willen waar ze wťl mee kunnen met de leerstof... maar dan kom je dus tot de conclusie dat men zich gaat isoleren... hetgeen dan op de lange termijn alweer het omgekeerde effect heeft...

enorm veel heeft ook te maken met mentaliteit van de ouders dat klopt... als ik hier in Schaarbeek zie dat veel regels systematisch worden overtreden door de ouders die bvb. elke keer "foert" zeggen bij rood licht omdat ze zich te schoon voelen om te wachten en met 3 kinderen te voet en ťťntje in een kinderwagen oversteken wanneer het hun goed uitkomt tussen de rijdende auto's door, grandioos naast een zebrapad... een beetje russische roulette spelen... dan kan ik niet verwachten dat die kinderen later mooi op het groen licht gaan wachten om over te steken... het is maar een voorbeeld maar ik zie het bijna dagelijks spijtig genoeg. wat niet wil zeggen dat ze daarom compleet anarchistisch zijn maar jonge kinderen nemen nu eenmaal een voorbeeld aan hun ouders...

Offline ells

• hondenvriend pro
  • *
  • 1001 HV-Punten
« Reactie #50 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:30:54 »
Als ze in deze school voldoende ver geraken met de algemene vakken en intussen ook zorgen dat het nederlands op peil geraakt is het alleen maar n goede zaak,maar voor dat laatste ben ik een beetje bang,en dan gaan we dus het probleem naar het hoger onderwijs verschuiven,waar jongeren gaan toekomen die verstandig genoeg zijn maar de taal niet voldoende spreken om te kunnen volgen,frustratie gegarandeerd.Maar dat zien we dus over 12 jaar wel weer :)

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #51 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:31:18 »
Maar de huidige situatie getuigt dat die aanpak geen systematische oplossing biedt.

Jongeren die thuis geen Nederlands krijgen en het allemaal moeten hebben van wat ze op school leren ontdekken dat ze moeite hebben om lessen en huistaken op tijd onder de knie te krijgen (de lessen gaan door, of ze het nu allemaal gesnapt hebben of niet)

Gezien dat alles in een vreemde taal gebeurd kunnen ze ook geen hulp verwachten van hun ouders (en er zijn maar bitter weinig kinderen die hun schooltijd vruchtvol hebben afgewerkt zonder af en toe een beetje hulp van hun ouders)
Resultaat:

op het einde van hun schooltraject is het enige resultaat dat ze kunnen voorleggen de nieuwe taal.
Maar dat zal dan weer niet indrukwekkend genoeg zijn om hun te distingeren.

Wat is het nettoresultaat dan?
Ze hebben een leerachterstand ten opzichte van hun leeftijdsgenoten, dus minder kansen op de arbeidsmarkt.

De huidige situatie getuigd dat allochtone kinderen in een vreemdtalige school niet voldoende kunnen bijbenen om een succesvol eindresultaat te tonen.

Misschien kunnen die kinderen wel een carriŤre uitbouwen eens ze ook af en toe eens uitleg kunnen krijgen in een taal die ze wel machtig zijn, zodat ze op dat moment geen twee moeilijke dingen tegelijk moeten leren.

Zonder de taal te spreken kunnen allochtonen niet integreren, dat spreekt voor zich.
Maar wat met de allochtonen die niet heel goed, maar voldoende-om-hun-plan-te-trekken, de taal spreken... kunnen die zich integreren?

de nagel op de kop...

Online Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #52 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:36:36 »
Stop dan ook maar met de katholieke scholen want dat is ook in vakjes steken.

Dikke zever!  Het gaat hier niet om een school op basis van geloof, maar op basis van afkomst (marrokkaans).  Het is niet dat in katholieke scholen een andere taal gesproken wordt ... Het enige wat je in mijn tijd kon zeggen van de katholieke school is dat ze veel strenger was dan de gemeenschapsschool bij ons in de buurt (en diene vlieger gaat nu ook al niet meer op).

En als de kinderen thuis geen nederlands spreken, waar ligt het probleem dan?  Hun ouders hebben hier ook al school gelopen, sommige van hun grootouders ook al.  De grootouders die zich aanpastte en hier kwamen om te werken spreken ook de nederlandse taal.  Pak gewoon de mentaliteit aan.  Niets mis met tweetaligheid thuis.  Bij ons op het werk zitten er verschillende franstalige mensen.  Hun kinderen worden tweetalig opgevoed, zowel nederlands als frans.  Als dit lukt, waarom zou het dan niet kunnen lukken met turks, marrokaans, ... of gelijk welke andere taal.  Vroeger zat er een meisje bij mij in de klas: mama Belgische, papa Griek ... ging ook perfect.  Ze sprak zowel grieks als nederlands.  Bij mijn dochter zit er een meisje in de klas (eerste kleuterklas).  Mama spreekt frans, papa nederlands.  Het meisje preekt goed nederlands.  Er zijn voorbeelden genoeg dat het gaat ... als er een wil is.

Mochten de ouders er al eens voor openstaan, dat zou ook enorm veel helpen!

Offline chepp

• *
  • 669 HV-Punten
« Reactie #53 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:37:31 »
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130829_049
Deze politica zou haar kinderen, ze is zelf van Marokkaanse afkomst, nooit naar deze school sturen.

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #54 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:38:53 »
Euhm, mijn moeder spreekt geen woord nederlands, mijn vader kan amper "goeiendag" zeggen. Ik spreek nog altijd met mijn ouders/hele familie ťnkel frans.

Ze hebben mij van hun tweede kleuterklas naar de nederlandse school gestuurd. (idem wat er nu met mijn zusje aan het gebeuren is, zij is al van het OM in het nederlands!)

Ik werk met mijn stom A2 in een informatica richting in een advocatenkantoor en ben vrť goed betaald  :fuu: Reden dat ik mocht beginnen? Tweetalig. De rest leer je wel on the job...

Ze moeten willen ook ť zeg :lol: Dat is nogal een probleem de dag van vandaag ... Uw inzetten voor't school. Ja sommige woorden kende ik niet. Maar dan ging ik opzoeken in het woordenboek wat het was  :weetniet: En ja ik heb nog altijd problemen met bv. spreekwoorden die ik niet goed begrijp, maar dan ga ik ook opzoeken wat het betekent.

Het is geen handicap om twee talen te spreken, integendeel. Maak er mis- of gebruik van!

Online Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #55 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:39:35 »
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130829_049
Deze politica zou haar kinderen, ze is zelf van Marokkaanse afkomst, nooit naar deze school sturen.

Ze slaat de nagel op de kop  :bow:  :bow:.
Ze is dan ook een marrokaanse van de nieuwe generatie die zich wel aangepast heeft  :thumbs:.  Voor haar zou ik nog durven stemmen.

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #56 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:47:50 »
Dikke zever!  Het gaat hier niet om een school op basis van geloof, maar op basis van afkomst (marrokkaans).  Het is niet dat in katholieke scholen een andere taal gesproken wordt ... Het enige wat je in mijn tijd kon zeggen van de katholieke school is dat ze veel strenger was dan de gemeenschapsschool bij ons in de buurt (en diene vlieger gaat nu ook al niet meer op).

En als de kinderen thuis geen nederlands spreken, waar ligt het probleem dan?  Hun ouders hebben hier ook al school gelopen, sommige van hun grootouders ook al.  De grootouders die zich aanpastte en hier kwamen om te werken spreken ook de nederlandse taal.  Pak gewoon de mentaliteit aan.  Niets mis met tweetaligheid thuis.  Bij ons op het werk zitten er verschillende franstalige mensen.  Hun kinderen worden tweetalig opgevoed, zowel nederlands als frans.  Als dit lukt, waarom zou het dan niet kunnen lukken met turks, marrokaans, ... of gelijk welke andere taal.  Vroeger zat er een meisje bij mij in de klas: mama Belgische, papa Griek ... ging ook perfect.  Ze sprak zowel grieks als nederlands.  Bij mijn dochter zit er een meisje in de klas (eerste kleuterklas).  Mama spreekt frans, papa nederlands.  Het meisje preekt goed nederlands.  Er zijn voorbeelden genoeg dat het gaat ... als er een wil is.

Mochten de ouders er al eens voor openstaan, dat zou ook enorm veel helpen!
Op deze school ook niet, dat is net het punt.

Online Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #57 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:50:55 »
Op deze school ook niet, dat is net het punt.

Ok, de taal zou in therorie dezelfde moeten zijn, maar door je kind naar een katholieke school te sturen stop je het wel niet in een vakske hť.  Welk verschil gaat er dan zijn tussen de marrokaanse school en een gewone vlaamse school?  Enkel de huidskleur?  Want ja, de taal is hetzelfde ... als dat niet telt als in vakskes stoppen sť.

Bolle

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:51:35 »
Ik stel me vooral de vraaag hoe is het mogelijk dat zoiets gebeurt in de stad van BDW :)

persoonlijk vind ik het niet kunnen! Ze nemen beetje per beetje ons land in en over x aantal jaar zullen ons eigen kinderen arabisch moeten leren op school. Op bepaalde vacatures zoals ik ergisteren ťťn zag paseren op sociale media zochten ze verpleegkundig personeel die arabisch sprak. Als wij naar marokko gaan zullen wij daar ook te woord worden gestaan in het Nederlands?

Het is vooral een ondankbaar volk. Ze komen naar hier en mogen genieten van ons sociaal stelsel krijgen alles in de schoot geworpen maar het is nooit genoeg. Ze willen meer en meer en meer ipv eens wat dankbaarheid tonen. Ik ben geen NVA'er maar niemand kan ontkennen dat het door het jarenlange beleid van traditionele partijen is dat mensen op partijen als NVA gaan stemmen, ze vergeten wel dat deze niet enkel dat punt op de agnda hebben staan. Dus bij deze dank u CD&V, GROEN, SPA,...

Offline Anne en Rowlf

• warme hondenvriend
  • *
  • 463 HV-Punten
« Reactie #59 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:52:29 »
Er wordt hier echt wel met twee maten en twee gewichten gewerkt.

Katholieke scholen, geen haan die er naar kraait.
Joodse scholen, geen haan die er naar kraait.
Turkse scholen, geen haan die er naar kraait. http://www.klasse.be/archief/de-trucs-van-de-turken/ Google : Lucerna
Gemeenschapsscholen waar je naast zedenleer en katholicisme ook nog islam of jodendom kan volgen als levensbeschouwelijk vak, geen haan die er naar kraait
Europese/Internationale/Britse/Franse scholen, geen haan die er naar kraait.

Maar een Marokkaanse school ho-maar! En buiten het rijtje van de Europese/Internationale scholen, krijgen al die scholen subsidies en inspectie of doorlichting over de vloer!

Er werken ook autochtone leerkrachten op die joodse scholen, maar je denkt toch niet dat er daar op de speelplaats Nederlands wordt gesproken?

Ga eens naar een concentratieschool in Antwerpen/Gent/Brussel; veel Nederlands ga je toch ook niet horen. En er verbieden om een andere taal dan NL te spreken lijkt me daar toch helemaal een onmogelijke opdracht.

Bekijk het positief : Het lijkt me wel een manier om allochtone kleuters naar school te krijgen, die anders toch maar thuis zouden blijven en dan pas in het 1ste leerjaar met een gigantische achterstand beginnen.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal