collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: eerste Marokkaanse school in BelgiŽ is een feit  (gelezen 4260 keer)

Offline tina1978

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 718 HV-Punten
Re: eerste Marokkaanse school in BelgiŽ is een feit
« Reactie #20 Gepost op: augustus 30, 2013, 08:44:29 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
K#vraag me dus echt wel af waarom er nog topics over dit soort onderwerpen word geopend :weetniet:
Het eindigd toch altijd in platvloerse rasisctische sloganeske zever.

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • Alle honden zijn belangrijk, ook straathonden.
« Reactie #21 Gepost op: augustus 30, 2013, 08:46:15 »
K#vraag me dus echt wel af waarom er nog topics over dit soort onderwerpen word geopend :weetniet:

ik blijf ( naief als ik ben  :mrgreen: ) hopen op discussies op niveau  :mrgreen:

Offline ells

• hondenvriend pro
  • *
  • 1001 HV-Punten
« Reactie #22 Gepost op: augustus 30, 2013, 08:50:25 »

Dit soort reacties zijn nu net het grote probleem.Niemand durft nog te zeggen dat ze niet akkoord zijn met wat er gebeurt want ze worden direkt uitgemaakt voor racist.

Online Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #23 Gepost op: augustus 30, 2013, 08:51:03 »
Dit soort reacties zijn nu net het grote probleem.Niemand durft nog te zeggen dat ze niet akkoord zijn met wat er gebeurt want ze worden direkt uitgemaakt voor racist.

met als gevolg dat je een NVA'er of VB'er bent  :fuu:  :shifty:

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
« Reactie #24 Gepost op: augustus 30, 2013, 08:54:16 »

het zou mij niet tegenhouden mn mening te zeggen. Ik vind overigens dat iedereen die in Belgie woont een taal moet machtig zijn die hier verstaanbaar is. ( frans, nl, engels)

Ik heb er ook geen problemen mee om meningen van anderen te aanvaarden, als zij onderbouwd zijn.

Maar goed, het ging over de school...

Offline denBen

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 975 HV-Punten
  • Geslacht: Man
  • And in the worship of security...
« Reactie #25 Gepost op: augustus 30, 2013, 09:05:15 »
't Is natuurlijk iets complexer dan 'ja' of 'nee'

Veel van die jongeren hebben nog steeds moeite om in ons schoolsysteem mee te draaien.
Dat kan dan liggen aan taalachterstand, lesopbouw of weet ik veel wat voor interessante studieonderwerpen.

In de praktijk betekent dat echter dat die jongeren naar achter geschoven worden en in het beroepsonderwijs, of erger het speciaal onderwijs, terechtkomen waar er heel wat minder mogelijkheid is om hun talenten te ontplooien (ik ga er in elk geval van uit dat ze niet toevallig allemaal hopen schilder te worden)

Doordat die jongvolwassenen veel minder kansen krijgen om zich naar eigen kunnen te ontplooien, loopt hun integratie natuurlijk ook moeilijker. Wat dan weer exact hetzelfde scenario oplevert voor de volgende generatie.

Dit is wat er gebeurd is de laatste paar generaties...
Misschien is het opportuun om te kijken of een andere aanpak dat watervaleffect kan tegengaan.
Misschien werkt het ook niet.
"Small minds discuss people; average minds discuss events; great minds discuss ideas."

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #26 Gepost op: augustus 30, 2013, 09:11:06 »
Goh op de Britse school wordt anders ook amper (lees:geen) NL gepraat.
Ik geloof niet dat dit gaat zorgen voor een betere integratie. Het feit dat dat erin staat als reden vind ik lachwekkend.
Maar dat wilt niet zeggen dat ik tegen ben omdat er inderdaad al verschillende type scholen bestaan. Al hoop ik toch met ook op de integratie dat ze hun kinderen naar gewone vlaamse scholen sturen.
Wat ik me wel afvraag: gaan vrouwen daar lesgeven? Gaat dat geen problemen geven?
Vrouwen krijgen bij veel allochtonen meer respect dan bij autochtonen. Ok ik kijk ook naar het nieuws en weet ook dat daar vaak het tegendeel gezegd wordt maar mijn persoonlijke ervaring is helemaal anders. Ik woon en werk tussen allochtonen en krijg van niemand meer respect.

@ Fleur: ik ben zeker niet type De Winter, verre van.  Bij mij is iedereen gelijk voor de wet.  Ik werk voor een international firma, het zou nogal schoon zijn om racist te zijn.  Maar puur een marokkaanse school openen is ook een vorm van discriminatie hť.  De katholieke scholen moeten ook moslims toelaten ...
En het verschil is? Staat er dat er geen katholieken worden toegelaten? De moslims op een katholieke school moeten ook gewoon mee doen met de groep hoor.
Mijn ex buurjongentje is zo mee op bedevaart geweest met de school waar hij moest bidden voor jezus  :mrgreen:

Ik heb er niets op tegen. Zoals gezegd hebben we al veel zulke scholen, britse, joodse, ...
Veel verschil met concentratiescholen zal er trouwens niet zijn. Dat ze onderling geen nederlands moeten spreken kan ook geen ramp zijn.

Offline ells

• hondenvriend pro
  • *
  • 1001 HV-Punten
« Reactie #27 Gepost op: augustus 30, 2013, 09:21:39 »
Maar het grote verschil met bijvoorbeeld de britse school of europese scholen is dat deze kinderen na hun middelbare school dan meestal ook een hogere opleiding gaan volgen in de taal die ze op school gesproken hebben,dus geen probleem.Als de turkse of marokaanse kinderen verder willen gaan studeren zal dat toch in het nederlands of frans moeten gebeuren,tenzij ze terug kunnen gaan voor hun verdere opleiding.Maar dat is normaalgezien niet de bedoeling.Dus is het toch van enorm belang dat ze tijdens hun lagere en middelbare schooljaren de taal goed leren om op die manier dezelfde kans te krijgen als alle andere leerlingen?

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
« Reactie #28 Gepost op: augustus 30, 2013, 09:25:07 »
Maar het grote verschil met bijvoorbeeld de britse school of europese scholen is dat deze kinderen na hun middelbare school dan meestal ook een hogere opleiding gaan volgen in de taal die ze op school gesproken hebben,dus geen probleem.Als de turkse of marokaanse kinderen verder willen gaan studeren zal dat toch in het nederlands of frans moeten gebeuren,tenzij ze terug kunnen gaan voor hun verdere opleiding.Maar dat is normaalgezien niet de bedoeling.Dus is het toch van enorm belang dat ze tijdens hun lagere en middelbare schooljaren de taal goed leren om op die manier dezelfde kans te krijgen als alle andere leerlingen?

nederlands is toch de voertaal ? En de autochtone leerkrachten zijn er ook...

Ik zie eigenlijk niet veel verschil met andere scholen in antwerpen. Buiten dan de openheid voor alle culturen en de toelating om op de speelplaats andere talen te spreken. ( wat overigens op vlaamse scholen ook gebeurt )

Offline ells

• hondenvriend pro
  • *
  • 1001 HV-Punten
« Reactie #29 Gepost op: augustus 30, 2013, 09:34:10 »
En toch is de taalachterstand het grootste probleem bij deze groep....

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
« Reactie #30 Gepost op: augustus 30, 2013, 09:36:58 »

zal dat bij de groep die uit deze school zal komen ook zo zijn?  :weetniet:
Dat weten we net niet... Misschien wel, maar misschien ook niet...

Aan het aantal dokter en advocaten van allochtone origine in Antwerpen te zien zal de taalachterstand toch niet voor alle jongeren tellen...

Offline Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #31 Gepost op: augustus 30, 2013, 09:43:50 »

Juist daarom zou je hen moeten verplichten om zoveel mogelijk nederlands te spreken.  Tuurlijk zeggen ze nu dat de voertaal nederlands is (anders zullen ze geen subsidies krijgen), maar denk je echt dat dit het geval zal zijn?  Als kinderen de lessen niet kunnen volgen in de vlaamse scholen omdat ze de nederlandse taal onvoldoende beheersen, zal er snel overgegaan worden naar het marrokaans om iets uit te leggen.  Waar help je die kinderen dan?

Zolang er thuis alleen maar marrokaans (of een andere taal) gesproken wordt ga je het probleem niet oplossen.  Ik ga ermee akkoord dat je als ouder je kind de taal van je herkomst wil aanleren, maar als je in BelgiŽ woont (en de meesten wonen hier al generaties) moet je gewoon de taal van het land spreken.  Dus in Antwerpen MOET je gewoon nederlands kunnen.  Hoe wil je anders dat ze hun integreren in onze samenleving?

Btw, de marrokaanse meisjes die vroeger bij mij op school zaten (zat op een nonnenschool) waren zeker niet bij de slechtste van de klas hoor, integendeel.  Hun ouders spraken wel vloeiend nederlands en deden alles om deel uit te maken van onze gemeenschap.  Super sympathieke mensen trouwens  :thumbs:.

Volgens mij hebben ze in Antwerpen eerder een mentaliteitswijzing nodig en geen extra school ...

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #32 Gepost op: augustus 30, 2013, 09:48:51 »
ik heb er geen enkel probleem mee, als men daarmee tevreden is...

maar ik lees hier mensen zeggen: "mij goed, als NL maar de voertaal is en blijft, anders is het een stap achteruit voor de integratie"
nou dŗt is nu net de reden waarom men Marokkaanse scholen wil: omdat in alle andere scholen NL of FR de voertaal is en velen voelen zich daarom benadeeld, of willen/kunnen het niet spreken... daarom wil men scholen waar men in het Arabisch les krijgt.

of NL en FR daar een vak van uitmaken weet ik niet... ik hoop tenminste van wel.
verder spreek ik me niet over deze zaken uit: leven en laten leven... desondanks kheb er niet echt een goed gevoel bij omdat ik vrees dat het ook een stap achteruit is voor veel jongeren... de beste manier om een taal machtig te zijn is om erin ondergedompeld te worden maar als ze het liever andersom aanpakken.... "wie ben ik" he?
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2013, 09:51:29 door Maddock »

Offline ells

• hondenvriend pro
  • *
  • 1001 HV-Punten
« Reactie #33 Gepost op: augustus 30, 2013, 09:49:03 »
zal dat bij de groep die uit deze school zal komen ook zo zijn?  :weetniet:
Dat weten we net niet... Misschien wel, maar misschien ook niet...

Aan het aantal dokter en advocaten van allochtone origine in Antwerpen te zien zal de taalachterstand toch niet voor alle jongeren tellen...

Het zou interessant zijn om te weten of de ouders van deze mensen ook al nederlands spreken.Van de allochtone jongeren die ik ken die het goed doen op school spreken alle ouders nederlands,of zijn de taal tenminste machtig,kan best zijn dat ze thuis ook nog gedeeltelijk hun moedertaal spreken,maar ze spreken in ieder geval ook de taal van het land waar ze wonen.Dit is jammer genoeg nog altijd niet zo bij een groot aantal allochtonen.

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
« Reactie #34 Gepost op: augustus 30, 2013, 09:49:55 »
Juist daarom zou je hen moeten verplichten om zoveel mogelijk nederlands te spreken.  Tuurlijk zeggen ze nu dat de voertaal nederlands is (anders zullen ze geen subsidies krijgen), maar denk je echt dat dit het geval zal zijn?  Als kinderen de lessen niet kunnen volgen in de vlaamse scholen omdat ze de nederlandse taal onvoldoende beheersen, zal er snel overgegaan worden naar het marrokaans om iets uit te leggen.  Waar help je die kinderen dan?

Zolang er thuis alleen maar marrokaans (of een andere taal) gesproken wordt ga je het probleem niet oplossen.  Ik ga ermee akkoord dat je als ouder je kind de taal van je herkomst wil aanleren, maar als je in BelgiŽ woont (en de meesten wonen hier al generaties) moet je gewoon de taal van het land spreken.  Dus in Antwerpen MOET je gewoon nederlands kunnen.  Hoe wil je anders dat ze hun integreren in onze samenleving?

Btw, de marrokaanse meisjes die vroeger bij mij op school zaten (zat op een nonnenschool) waren zeker niet bij de slechtste van de klas hoor, integendeel.  Hun ouders spraken wel vloeiend nederlands en deden alles om deel uit te maken van onze gemeenschap.  Super sympathieke mensen trouwens  :thumbs:.

Volgens mij hebben ze in Antwerpen eerder een mentaliteitswijzing nodig en geen extra school ...

een kind is echt wel in staat om perfect 2talig te zijn hoor...

thuis de ene taal, op school/omgeving een andere taal... Kan perfect en ze zullen er geen achterstand door opbouwen.

wat die mentaliteitsverande ring betreft: je gaat mij niet horen zeggen dat niemand het ' je bent rascist - zinnetje' misbruikt, maar de tegenkanting voor een school als dit komt vooral van mensen uit de rand van antwerpen en verder. Vlaamse gezinnen in Antwerpen maken er geen probleem van, in tegendeel... er is nog steeds een opwaartse beweging van jonge vlaamse gezinnen in Borgerhout en Antwerpen centrum.  :wink:

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #35 Gepost op: augustus 30, 2013, 09:56:51 »

thuis de ene taal, op school/omgeving een andere taal... Kan perfect en ze zullen er geen achterstand door opbouwen.

wat die mentaliteitsverande ring betreft: je gaat mij niet horen zeggen dat niemand het ' je bent rascist - zinnetje' misbruikt, maar de tegenkanting voor een school als dit komt vooral van mensen uit de rand van antwerpen en verder. Vlaamse gezinnen in Antwerpen maken er geen probleem van, in tegendeel... er is nog steeds een opwaartse beweging van jonge vlaamse gezinnen in Borgerhout en Antwerpen centrum.  :wink:

idd.. ik was dat al heel vroeg als kind... 3-talig eigenlijk door omstandigheden...

kinderen leren veel makkelijker en sneller omdat hun brein nog in ontwikkeling is... daarom dat ik persoonlijk -gesteld dat ik een anderstalig kind ben in een ander land- allesbehalve een school zou hebben gewild die me in mijn eigen taal onderrichte... mijn zus is Licenciaat (nu heet dat Master geloof ik) Vertaler Tolk en om spaans te leren is ze gewoon een paar jaar in Spanje gaan wonen... naar een spaanse school gegaan waar er geen letter NL werd gesproken...hetzelf de voor Duits (universiteit in Oostenrijk) en voor Engels, telkens onderdompeling... had wellicht helemaal geen Spaans gekend als ze in Granada naar een NL school zou hebben gegaan -gesteld dat daar NL-scholen bestaan-
maar nog eens: dat is mijn mening... misschien heb ik het helemaal fout... misschien is het die jongeren hun bedoeling ook niet om 2-talig te zijn, laat staan vertaler tolk te worden...  :shifty:
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2013, 10:01:41 door Maddock »

Online Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #36 Gepost op: augustus 30, 2013, 09:59:14 »

Juist daarom! Laat ze dan zoveel mogelijk ťn zo vroeg mogelijk richting NL school gaan waar ťn in de klas ťn op de speelplaats ťn bij huiswerk e.d. Nederlands wordt gehanteerd.

Offline Neverever

• *
  • 440 HV-Punten
  • Just me and the dog
« Reactie #37 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:01:02 »
Goed idee en het past perfect binnen onze in de grondwet opgenomen vrijheid van onderwijs. Iedereen heeft de vrijheid om te kiezen voor onderwijs dat past binnen zijn eigen levensvisie en iedereen heeft het recht hier een school op te richten. Als er maar respect is voor onze wetgeving.
En talen niet verbieden alsof het iets vies is als je ook andere talen spreekt , super  :thumbs:
Ik zie niet in waarom ik bang zou moeten zijn van zo een school. Als ze er niet roepen dat de wetten hier niet moeten gerespecteerd worden en enkel de wet van god moet gehoorzaamd worden... geen enkel probleem mee. :weetniet:

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
« Reactie #38 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:01:26 »
Juist daarom! Laat ze dan zoveel mogelijk ťn zo vroeg mogelijk richting NL school gaan waar ťn in de klas ťn op de speelplaats ťn bij huiswerk e.d. Nederlands wordt gehanteerd.

maar er wordt toch in het nederlands les gegeven?  :weetniet:

Offline Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #39 Gepost op: augustus 30, 2013, 10:04:09 »

Ik werk in Antwerpen (de haven) en weet je wat de reactie van mijn collega is (woont zelf in Antwerpen).  Da ze maar doen, dan komt er in ons eigen scholen plaats vrij voor ons eigen kinderen, want wij worden nu gediscrimineerd  ... ook ni echt correct in mijn ogen.

Volgens mijn collega krijgen kinderen van Allochtonen voorrang op wachtlijsten bij de inschrijving van een kind op school.  Moet nu wel zeggen dat ze een tikkelke racist is  :shhh:.  Ik heb dat probleem niet.  Ik woon in Dendermonde en daar zijn geen wachtlijsten om je kindje in te schrijven.  Daar lopen ook alle nationaliteiten door elkaar rond en daar hebben ze geen probleem met elkaar.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal