collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: eerste Marokkaanse school in BelgiŽ is een feit  (gelezen 4280 keer)

Offline pipo de clown

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3147 HV-Punten
Re: eerste Marokkaanse school in BelgiŽ is een feit
« Reactie #160 Gepost op: augustus 31, 2013, 10:50:45 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Onderweg in Frankrijk ook de auto moeten opendoen en er zat geen kleurtje in de wagen.  :weetniet:

Ben ook al talloze keren geweigerd voor een job.  :weetniet:

Bij ons werken veel kleurtjes, niemand 'bekijkt' die.   :weetniet:

Maar idd, wanneer ik stop in een benzinestation en er stappen daar jonge gastjes uit een dikke auto en halen de bekende rolletjes met briefjes uit de broekzak, dan stel je je vragen. Als je gewoon werkt kan dat normaal gezien niet.

En familie had een cafť. En ja , hij weigerde zoveel mogelijk Marrokanen. Waarom? Ze komen met 2 binnen, de week nadien met 5, de week nadien met 10. Vanaf dan zitten ze aan de meisjes hun kont en borsten en maken ambras wanneer de gasten erop reageren. De week daarna zijn ze er met 20.
De week daarna blijft het vaste kliŽnteel gewoon weg. De Marrokanen ook uiteraard en hij is failliet als dat 2 maanden duurt. Maar dan wel naar de flikken gaan omdat ze geweigerd worden omwille van de huidskleur en de racistische cafŤbaas.

Zijn ze daarom allemaal zo? Neen, maar je bent wel failliet. En hetgeen ik in Bxl al allemaal meegemaakt heb...  Dar zie je mij niet meer 's avonds. 

Dus zulke scholen, waar de rol van de 'vrouw in boerka' en mannen als ultieme allesmogers wordt in stand gehouden lijkt me geen goed idee.

De scholen die er nu zijn zijn al multicultureel. Gedriscrimineerd zullen ze niet worden, toch?

Als je ergens woont, doe je je best om erbij te horen en mee te draaien. Of je maakt een aparte samenleving zo groot dat je de rest niet nodig hebt. Maar dat laatste verziekt de boel, zoals je zelf kan vaststellen, wanneer je eruit gehaald wordt.

Laatst bezoek gehad uit de States. Zij moet steevast haar koffer openen, nochtans geen kleurtje. Vervelend, maar als je alles ziet als racistisch gedrag. Zij denkt dat ze er als een drugsdealer uitziet en lacht er eens goed mee.   
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2013, 10:56:59 door pipo de clown »

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #161 Gepost op: augustus 31, 2013, 11:42:46 »
Ga eens regelmatig op pad met een Nederlands sprekende, werkende, heel goed geÔntegreerde allochtoon. Winkelen, uit eten, ... Je zal wel anders piepen. Vooral mannen, vrouwen veel minder. Vaak staan die enkel mij te woord, mijn 'ex' vraagt hen iets en ze antwoorden tegen mij, kijken enkel mij aan. Verschrikkelijk. Het uitzicht van een vreemde hebben is al genoeg. En doe je het financieel goed, rij je met een dikke auto dan ben je gegarandeerd drugsdealer of zo. In 24 jaar dat ik met de auto rijd ben ik 1 keer tegen gehouden voor een controle van papieren, met hem aan het stuur constant. In de file naar de autotrein voor Londen moet er 1 auto aan kant voor controle, raad es de welke? Bagage en auto volledig doorzocht. Avontuurlijk, dat wel...
X2
Of auto's die op slot gaan als je passeert, in de winkels achtervolgd worden door personeel die als opdracht heeft je in de gaten te moeten houden, kar volledig herschikken omdat ze zeker zijn dat je ergens iets verstopt,...

Offline pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #162 Gepost op: augustus 31, 2013, 11:54:01 »
X2
Of auto's die op slot gaan als je passeert, in de winkels achtervolgd worden door personeel die als opdracht heeft je in de gaten te moeten houden, kar volledig herschikken omdat ze zeker zijn dat je ergens iets verstopt,...
Ik vraag me dan altijd af vanwaar die achterdocht ontsproten is.

Online poeseline

• *
  • 3552 HV-Punten
« Reactie #163 Gepost op: augustus 31, 2013, 12:28:05 »
X2

En dat gaat verbeteren door in een apparte school te gaan zitten? :weetniet:

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #164 Gepost op: augustus 31, 2013, 12:58:21 »
Was in reactie hierop:
Citaat
Sorry, maar als je hier al de derde generatie bent zou je toch stilaan de weg moeten vinden. Wie kijkt er nog op naar een vreemdeling? Als die jier hun werk doen, toch niemand? Zelfs onze eerste minister is een autochtoon.

Of het gaat helpen zal de tijd moeten uitwijzen. Ik vind het alleen weer typisch dat er zoveel commotie rond is terwijl iedereen zelf een school kan oprichten als je voldoet aan de voorwaarden.
Als er bij mij in't stad/dorp mensen zelf een ervaringsgerichte school willen oprichten is dat hun goed recht, als er mensen een marokkaanse school willen oprichten ook.
Maar o wee, het woord marokkaans staat er en iedereen vind het schande.
2 maten en 2 gewichten...

Offline Sarah B

• *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #165 Gepost op: augustus 31, 2013, 13:06:24 »
Bwa, het is niet omdat er het woord Marokkaans staat. Ik ben ook geen fan van Joodse scholen, of eender welke scholen gebaseerd op afkomst. (Hoewel het jodendom eigenlijk een geloof is, dus meer vergelijkbaar met de christelijke scholen, vind ik, en dus geen school op afkomst)

Draai het eens om, stel je voor dat er iemand een "Belgische school" opricht. Hij zegt: "wij richten ons vooral op de Belgische kinderen. Maar andere kinderen zijn ook welkom hoor."

Ik ben eens benieuwd hoe lang het zou duren voor er met het woordje "racist" gesmeten zou worden. Maar andersom mag het dan wel?
Voor alle duidelijkheid: ik zou ook geen voorstander zijn van een "Belgische" school hť, ik ben gewoon tťgen scholen die gebaseerd zijn op afkomst.
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2013, 13:08:19 door Sarah B »

Online poeseline

• *
  • 3552 HV-Punten
« Reactie #166 Gepost op: augustus 31, 2013, 13:14:51 »
Was in reactie hierop:
Of het gaat helpen zal de tijd moeten uitwijzen. Ik vind het alleen weer typisch dat er zoveel commotie rond is terwijl iedereen zelf een school kan oprichten als je voldoet aan de voorwaarden.
Als er bij mij in't stad/dorp mensen zelf een ervaringsgerichte school willen oprichten is dat hun goed recht, als er mensen een marokkaanse school willen oprichten ook.
Maar o wee, het woord marokkaans staat er en iedereen vind het schande.
2 maten en 2 gewichten...

Ga eens een pagina terug en lees mijn bericht voor je zo'n uitspraken doet.

Of daar nu marokkaans, turks, russisch, thais... of nog iets anders had gestaan dat maakt niet uit. De enige slachtoffers zullen de kinderen zijn die op zijn minst 3 jaar achterstand zullen oplopen.

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #167 Gepost op: augustus 31, 2013, 13:29:20 »
Ga eens een pagina terug en lees mijn bericht voor je zo'n uitspraken doet.

Of daar nu marokkaans, turks, russisch, thais... of nog iets anders had gestaan dat maakt niet uit. De enige slachtoffers zullen de kinderen zijn die op zijn minst 3 jaar achterstand zullen oplopen.
Over de bijles?

Ik heb nu aan een aantal kinderen bijles gegeven die op een nederlandstalige school zitten maar waar van school uit niets aan gedaan werd. Ouders contacteren mij omdat ze zelf ook wel beseffen dat het wel nodig is maar ze zelf niet genoeg basiskennis hebben( ze kunnen zich wel verstaanbaar maken, maar echte taalkennis is vaak nog iets anders).
Je moet bij mij dus echt niet afkomen dat enkel nederlandstalige scholen een oplossing kunnen bieden.

Ik heb 1 kind doen veranderen van school zelf. Moest naar het 4e leerjaar, was nog maar een jaar in het land en kreeg slechte begeleiding. Ze was al een jaar lager gestart omwille van de taalkennis, mocht op het einde van het jaar niet overgaan en mocht dus nog eens het 3e doen( terwijl ze de leeftijd had voor 5e leerjaar). Ik heb samen met de moeder beslist haar naar een concentratieschool te brengen. Ik had met deze school een goede ervaring( mijn moeder heeft daar nog bijles gegeven aan anderstalige kinderen). Ze mocht gewoon starten in het 4e. Einde van het jaar was ze bij de beste van de klas voor nederlands.

Ik wil maar zeggen dat een nederlandse school niet perse een oplossing is voor de taalachterstand. Dat hangt nog altijd van de leerkrachten af en hun bereidheid te investeren in de kinderen. En of die goede leerkrachten nu in een vlaamse of marokkaanse school zitten kan mij worst wezen.
( laat het duidelijk zijn dat ik taal ook belangrijk vindt. Maar ik lees dat er les gegeven wordt in het nederlands. Mocht dit in het arabisch zijn zou ik ook anders redeneren hoor. Maar ik ga ervan iuit dat deze school gecontroleerd zal worden zoals elke andere school)

Online poeseline

• *
  • 3552 HV-Punten
« Reactie #168 Gepost op: augustus 31, 2013, 13:39:33 »
Over de bijles?

Ik heb nu aan een aantal kinderen bijles gegeven die op een nederlandstalige school zitten maar waar van school uit niets aan gedaan werd. Ouders contacteren mij omdat ze zelf ook wel beseffen dat het wel nodig is maar ze zelf niet genoeg basiskennis hebben( ze kunnen zich wel verstaanbaar maken, maar echte taalkennis is vaak nog iets anders).
Je moet bij mij dus echt niet afkomen dat enkel nederlandstalige scholen een oplossing kunnen bieden.

Ik heb 1 kind doen veranderen van school zelf. Moest naar het 4e leerjaar, was nog maar een jaar in het land en kreeg slechte begeleiding. Ze was al een jaar lager gestart omwille van de taalkennis, mocht op het einde van het jaar niet overgaan en mocht dus nog eens het 3e doen( terwijl ze de leeftijd had voor 5e leerjaar). Ik heb samen met de moeder beslist haar naar een concentratieschool te brengen. Ik had met deze school een goede ervaring( mijn moeder heeft daar nog bijles gegeven aan anderstalige kinderen). Ze mocht gewoon starten in het 4e. Einde van het jaar was ze bij de beste van de klas voor nederlands.

Ik wil maar zeggen dat een nederlandse school niet perse een oplossing is voor de taalachterstand. Dat hangt nog altijd van de leerkrachten af en hun bereidheid te investeren in de kinderen. En of die goede leerkrachten nu in een vlaamse of marokkaanse school zitten kan mij worst wezen.
( laat het duidelijk zijn dat ik taal ook belangrijk vindt. Maar ik lees dat er les gegeven wordt in het nederlands. Mocht dit in het arabisch zijn zou ik ook anders redeneren hoor. Maar ik ga ervan iuit dat deze school gecontroleerd zal worden zoals elke andere school)

Hier hebben bijna alle scholen een schakelklas, speciaal voor dat soort leerlingen ok ze verliezen een jaar maar normaal kunnen die perfect mee na dat jaar. Dit zijn klasjes die eigenlijk zijn opgericht voor nieuwkomers maar vaak komen daar ook kinderen in terecht die hier geboren zijn. Ze gaan niet naar de kleuterschool en horen vaak bijna geen nederlands in hun eerste levensjaren. Die kunnen ook niet mee. Hoe het bij jullie geregeld is weet ik niet maar elke nieuwkomer die hier aankomt wordt persoonlijk begeleid door de dienst integratie. Vaak zijn dat de mensen die het snelst hulp zullen zoeken en de kinderen die het snelst bijgebeend zijn op taalvlak.

Ik heb al genoeg nieuwkomers geholpen met hun eerste woorden nederlands (ik deed dat graag dus dat waren "mijn" kindjes) en na een jaar zitten die vaak al ver voor op de "Belgische" allochtone kinderen.  :zot:

Moest er nu gestaan hebben "eerste integratieschool opgericht. De ouders worden aangemoedigd om hun kind naar de kleuterklas te brengen (want velen doen het niet omdat het niet verplicht is en daar begint de miserie) en reeds in de kleuterklas wordt aandacht gegeven aan het nederlands door middel van taalgerichte spelletjes. In de lagere school zijn er speciale klassen voor kinderen met problemen met het nederlands waar extra taallessen ingelast worden eventueel met ondersteuning door vertaling in de moedertaal van het kind." kijk dan zou ik de  eerste geweest zijn om te zeggen: fantastisch!

Maar neen ze willen gewoon een school waar de kinderen tegen elkaar kunnen praten in de taal die ze willen en dus nog wat minder in contact komen met nederlands.

Offline EmKe

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 287 HV-Punten
« Reactie #169 Gepost op: september 01, 2013, 08:57:55 »
Ik vraag me dan altijd af vanwaar die achterdocht ontsproten is.
Ik mocht blijkbaar met mijn Arabische man niet binnen in het cafť van je familie. Met een Belgische wel. Hoezo achterdocht?

Offline Anneliesjeehx

• warme hondenvriend
  • *
  • 343 HV-Punten
    • Annelies Boeykens Fotografie
« Reactie #170 Gepost op: september 01, 2013, 09:41:31 »
Ik ben van mening dat wanneer eender welke buitenlander hier voor lange tijd wil komen wonen, hij zich moet aanpassen en wij ons land niet moeten gaan veranderen om het zo hard mogelijk op zijn thuisland te laten lijken. Hij zal daar wel voor een reden weggegaan zijn. Ik kom steeds meer buitenlanders tegen (en dan niet alleen Marokanen, want ik ken vťťl Marokanen die het Nederlands wťl goed beheersen) die geen van onze thuistalen spreken. Iedereen mag hier best een beetje een eigen plekje hebben, zoals de joden met een eigen jodenschool, of de Marokanen met een eigen school, zolang zij niet gaan overheersen en ook de oorspronkelijke burgers met rust gaan laten.

Om het even kort samen te vatten. Ik heb niets, maar dan ook echt niets tegen buitelanders of mensen met een andere afkomst, zolang ze zich niet beter dan de rest gaan voelen, of denken dat ze zich alles kunnen permitteren. Ook wij Belgen mogen niet denken dat we meer mogen tegenover de buitenlanders, maar we mogen ons ook zeker niet laten verdringen of uitschelden door allochtone burgers. Ik vind dat sommigen wel iets meer moeite mogen doen om het Nederlands onder de knie te krijgen...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal