collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: de zaak Els Clottemans ...  (gelezen 39989 keer)

Offline NuchterJan

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 7 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Freediver.be
Re: de zaak Els Clottemans ...
« Reactie #940 Gepost op: november 08, 2010, 16:16:51 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik denk niet dat Vermassen verder gaat gaan. tenzij hij even dom is.
hoe meer aandacht hieraan wordt gegeven, hoe minder een volgende assisenjury hem ernstig zal nemen. Vermassen heeft zijn doel bereikt, de smoelboeksites zijn opgekuist. Wat kan hij nu nog bereiken? 1Ä schadevergoeding?

Tiens, zo had ik het nog niet bekeken. :wink:
Ik ben van na de oorlog en wil dat zo houden...

Offline aster

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 23 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #941 Gepost op: november 08, 2010, 16:17:23 »
Bovendien is het iets heel anders als je twee verwante daders hebt waartussen getwijfeld wordt dan wanneer je, zoals in het geval van rotselaar bloedspatten op kleding aantreft waarbij slachtoffer en mogelijke dader verwant zijn. Dan is het voldoende om te weten dat het bloed van zus A is en de kleding van zus B, bij wijze van spreken.

"Snoopy is niet klein. De wereld is alleen maar heel groot." - Bart

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
  • There's no "I" in "team" !!
« Reactie #942 Gepost op: november 08, 2010, 16:20:30 »
Bovendien is het iets heel anders als je twee verwante daders hebt waartussen getwijfeld wordt dan wanneer je, zoals in het geval van rotselaar bloedspatten op kleding aantreft waarbij slachtoffer en mogelijke dader verwant zijn. Dan is het voldoende om te weten dat het bloed van zus A is en de kleding van zus B, bij wijze van spreken.

Maar er zal toch ook wel bloed van zus B op de kleding zitten?

"I asked god for a best friend - He sent me an American Pitbull Terrier!"

Offline aster

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 23 HV-Punten
« Reactie #943 Gepost op: november 08, 2010, 16:26:45 »
Maar er zal toch ook wel bloed van zus B op de kleding zitten?

Ik ken de details van de zaak natuurlijk niet, maar dan ga je er al vanuit dat zus B zelf gewond was.

"Snoopy is niet klein. De wereld is alleen maar heel groot." - Bart

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
« Reactie #944 Gepost op: november 08, 2010, 16:30:53 »
Ik ken de details van de zaak natuurlijk niet, maar dan ga je er al vanuit dat zus B zelf gewond was.

Zus B was toch het slachtoffer? En ik dacht dat op haar kleding ook bloed o.d. was gevonden van haar zus :oops: Anders ben ik ff niet meer goed mee  :lol:
(wel goed eigenlijk dat er nog maar erg weinig in de media wordt bekend gemaakt over die dingen  :thumbs: dat maakt het veel moeilijker voor ons, als gewone burger, om dingen te insinueren zoals bij EC het geval was  :lol:)

Ik heb trouwens de collegesheets gevonden over de vergelijking tussen DNA-profielen van verschillende landen, maar het staat zo klein geprint dat ik er hoofdpijn van krijg om het te ontcijferen  :lol: Ik hoop alleszins dat voor strafzaken ook 16 loci gebruikt worden!!  :thumbs:

Online herman

• hondenvriend pro
  • *
  • 336 HV-Punten
    • mijn werk
« Reactie #945 Gepost op: november 08, 2010, 16:33:17 »
een fout bij de identificatie van de bloedstalen zal wel niet gebeurd zijn. (dat was blijkbaar wel het geval bij Storme)
Maar als ik mijn vrouw vindt, helemaal bebloed enz... dan ga ik de hulpdiensten bellen, en proberen haar te verzorgen, dan hang ik ook direkt vol met bloed. En als man ben ik de eerste verdachte... en neen, ik kan niet ontkennen, want ik ben van slag en ik ben helemaal bebloed... ze hoeven niet verder te zoeken...

en als ik 't is eender waar een onbekende vind, helemaal bebloed, dan ga ik die ook proberen te verzorgen, maar owee als er een bloeddruppeltje op mijn kleren terecht komt, dan word ik veroordeeld als moordenaar....

De wetenschappelijke waarde van een test moet men toch een beetje kaderen.
Ik hoop dat ze morgen voor die aanslag in Rotselaar een of andere schurk oppakken, want ik vind het verhaal zoals het nu is veel te luguber en schrikbarend om waar te zijn. Maar het is niet omdat dit verhaal zo intriest is, dat het niet waar kan zijn of niet waar mag zijn.

En doorgaans worden moordenaars veroordeeld mťt een materieel bewijs, en doorgaans worden die bewijzen bevestigd door een bekentenis.

En als iemand verstrikt geraakt in zijn/haar leugens, dan begint die altijd de waarheid te vertellen. Dat is de truuk van de speurders.  Moordenaars vallen altijd door de mand, als ze beginnen liegen volgt er een bekentenis. Een leugen wordt altijd gevolgd door een bekentenis, is het niet van een moord, dan is het van andere zaken die de verdachte liever voor zichzelf houdt. Maar het is niet omdat een verdachte liegt dat die schuldig is, er is misschien iets anders dat de verdachte verborgen wil houden.

Als EC schuldig is, dan is ze inderdaad een gewetenloos monster, en daarom dat heel veel mensen, waaronder ik, ook verkiezen te geloven in haar onschuld, en gelukkig zijn er heel wat argumenten voor om te geloven in haar onschuld.
In trouwe vast

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
« Reactie #946 Gepost op: november 08, 2010, 16:38:14 »
Ik heb nťrgens gezegd dat er een FOUT bij de identificatie is gemaakt he  :weetniet: Ik heb het enkel gehad over de bewijswaarde van de DNA-profielen zťlf, dat inherent is aan DNA-bewijs en waar opsporingsambtenare n ťn de deskundigen niets aan kunnen doen.. En begrijp me ook niet (weer) verkeerd: DNA hťťft een enorm grote bewijswaarde, maar is niet zo absoluut als veel mensen denken (1 van de befaamde CSI-effecten  :lol:)

Offline Vke

• *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #947 Gepost op: november 08, 2010, 17:21:20 »
als ik eens ene dood doet dan kom ik in dit topic zeker mijne advocaat zoeken  :mrgreen: :rolf: :lol: vrij zal ik zijn  :mrgreen:

Offline Emmanuelle

• *
  • 148 HV-Punten
    • Trimsalon / winkel / webshop

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
« Reactie #949 Gepost op: november 08, 2010, 19:23:42 »

Offline Emmanuelle

• *
  • 148 HV-Punten
    • Trimsalon / winkel / webshop
« Reactie #950 Gepost op: november 08, 2010, 19:26:12 »
Best wel een mooi neutraal artikel  :thumbs: (ik dacht al dat die niet meer bestonden  :rolf:)

Ja inderdaad dat vond ik ook een goed artikel  :happywink:

Offline Sarah B

• *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #951 Gepost op: november 08, 2010, 20:17:23 »
Wat hadden ze dan voor materiŽle bewijzen moeten hebben? Een opname van EC (of iemand anders) die de parachute doorsneed? Bij de MEESTE moorden ZIJN helemaal geen materiŽle bewijzen !!!
Eens, en:

Inderdaad.. Er wordt ook vaak met het zinnetje gesmeten 'je bent onschuldig tot je schuld bewezen is', maar dat klopt eigenlijk niet. Het is 'je bent onschuldig tot je schuld bewezen GEACHT wordt' !!
Nog eens eens. :lol:
Hoewel ik hier eerder zou zeggen "je bent onschuldig tot je schuldig veroordeeld bent" maar je zal wel hetzelfde bedoelen. :wink:

Offline Sarah B

• *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #952 Gepost op: november 08, 2010, 21:19:15 »
Ik was gisteren trouwens een opgenomen aflevering van Expeditie Robinson aan het kijken en daarna was nog een stukje opgenomen van "Inbox", een soort documentaire-reeks geloof ik.

Jammer genoeg waren dus alleen de eerste 15 minuten opgenomen, en ik kon het programma blijkbaar niet opvragen. :(
Ik vond het heel interessant, het ging over een ophefmakend proces in ItaliŽ, waarbij "Foxy Knoxy" (Amanda Knox) samen met haar vriend en nog een andere vriend, veroordeeld is voor de moord op Meredith Kercher.
Als ik het goed begrepen heb zijn ze alledrie veroordeeld, ook zonder enige materiŽle bewijzen (toch geen bewijzen tegen Amanda en haar vriend, wel tegen die derde kerel blijkbaar).

Dus zoiets gebeurt niet alleen in BelgiŽ. :wink:
En zoals Sofieketje zei: bij de meeste moordzaken gebeuren de veroordelingen inderdaad ZONDER materiŽle bewijzen. :yes:
« Laatst bewerkt op: november 08, 2010, 21:33:09 door Sarah B »

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
« Reactie #953 Gepost op: november 08, 2010, 22:04:02 »
Eens, en:
Nog eens eens. :lol:
Hoewel ik hier eerder zou zeggen "je bent onschuldig tot je schuldig veroordeeld bent" maar je zal wel hetzelfde bedoelen. :wink:

Inderdaad, daarmee bedoel ik hetzelfde  :lol: (misschien beter verwoord: 'je bent onschuldig tot je schuldig geacht wordt door een jury' :mrgreen:)

Ik was gisteren trouwens een opgenomen aflevering van Expeditie Robinson aan het kijken en daarna was nog een stukje opgenomen van "Inbox", een soort documentaire-reeks geloof ik.

Jammer genoeg waren dus alleen de eerste 15 minuten opgenomen, en ik kon het programma blijkbaar niet opvragen. :(
Ik vond het heel interessant, het ging over een ophefmakend proces in ItaliŽ, waarbij "Foxy Knoxy" (Amanda Knox) samen met haar vriend en nog een andere vriend, veroordeeld is voor de moord op Meredith Kercher.
Als ik het goed begrepen heb zijn ze alledrie veroordeeld, ook zonder enige materiŽle bewijzen (toch geen bewijzen tegen Amanda en haar vriend, wel tegen die derde kerel blijkbaar).
Inderdaad, die aflevering van inbox heb ik helemaal gevolgd omdat het interessant was om te vergelijken met onze actualiteit.. Wat wel een belangrijk verschil is, is dat Amanda nog in beroep kan gaan tegen de uitspraak, en dat kan hier niet..

Offline Sarah B

• *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #954 Gepost op: november 08, 2010, 23:05:08 »
Wat wel een belangrijk verschil is, is dat Amanda nog in beroep kan gaan tegen de uitspraak, en dat kan hier niet..
Yep dat vind ik ook fout in ons rechtssysteem.
Ik vraag me al langer af of dit niet ingaat tegen het EVRM-verdrag, daar staat toch in dat iedereen het recht heeft om in beroep te gaan (en cassatie is natuurlijk geen inhoudelijk beroep)?  :denk:
Ik denk wel niet dat het daar letterlijk in staat, maar er staat wel in dat "... heeft eenieder recht op een eerlijke en openbare behandeling van zijn zaak", en ik geloof dat het Europees Hof voor de rechten van de mens onder "een eerlijke proces" dus ook verstaat dat er in beroep gegaan kan worden. :denk:

Ohja nog ff een toevoeging om je woorden nog een beetje te staven, Sofieketje. :wink:
Dit staat letterlijk in het EVRM onder artikel 6 (Recht op een eerlijk proces): "Eenieder, die wegens een strafbaar feit wordt vervolgd wordt voor onschuldig gehouden totdat zijn schuld volgens de wet bewezen wordt".
En aangezien er nergens in het EVRM (of in ons Strafwetboek) staat dat die schuld bewezen moet worden met materiŽle bewijzen, kan men dus inderdaad veroordeeld worden ZONDER materiŽle bewijzen, en is dat nog volledig volgens de wet ook.
Het bewijsrecht in ons strafprocesrecht is namelijk een vrij bewijsstelsel, dus zijn alle bewijzen toegelaten (voorzover zij op een rechtmatige wijze verkregen zijn natuurlijk) en zijn materiŽle bewijzen niet noodzakelijk.

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
« Reactie #955 Gepost op: november 08, 2010, 23:15:30 »
Ik denk eigenlijk niet dat tegen art.6 EVRM ingaat hoor  :denk: Daar wordt idd bepaald dat iedereen recht heeft op een eerlijk proces, maar er wordt niet gezegd dat dit mťťrdere processen hoeft te omvatten he  :lol:

Sowieso is EC al van plan om als haar cassatieverzoek wordt afgewezen naar het EHRM te stappen.. Ben wel benieuwd op welke gronden dan  :denk:

Offline Sarah B

• *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #956 Gepost op: november 08, 2010, 23:25:08 »
Ik denk eigenlijk niet dat tegen art.6 EVRM ingaat hoor  :denk: Daar wordt idd bepaald dat iedereen recht heeft op een eerlijk proces, maar er wordt niet gezegd dat dit mťťrdere processen hoeft te omvatten he  :lol:
Nee, dat wordt niet letterlijk gezegd inderdaad. Mŗŗr volgens mij interpreteert het Europees Hof dat artikel wel zo :yes: we hebben het ook eens in de les behandeld en daar werd dat toch ook gezegd, dacht ik. :denk:

*edit* ff wat opgezocht en volgens mij ben ik met bovenstaande veronderstelling verkeerd.
Vreemd, want ik dacht echt dat we dat gezien hadden :denk:
« Laatst bewerkt op: november 08, 2010, 23:27:06 door Sarah B »

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
« Reactie #957 Gepost op: november 08, 2010, 23:36:01 »
Nee, dat wordt niet letterlijk gezegd inderdaad. Mŗŗr volgens mij interpreteert het Europees Hof dat artikel wel zo :yes: we hebben het ook eens in de les behandeld en daar werd dat toch ook gezegd, dacht ik. :denk:

*edit* ff wat opgezocht en volgens mij ben ik met bovenstaande veronderstelling verkeerd.
Vreemd, want ik dacht echt dat we dat gezien hadden :denk:

Ik zal het eens aan onze docent vragen woensdag, misschien dat zij me sowieso ook wel kan doorverwijzen naar eventuele jurisprudentie hierover.. Maar ik vermoed sowieso dat dit niet tegen art.6EVRM ingaat, want dan zou je ondertussen toch verwachten dat het al lang veranderd zou zijn..
Echter: onder druk van het EHRM is eigenlijk pas onlangs veranderd dat een jury ook een motivering moet kunnen voorleggen (wat niet meer dan normaal is  :silenced:) en zo zijn er nog wel meer dingen die over heel Europa veranderd zijn om de machtspositie van de rechter/jury te verlagen (in de zin dat het oordeel van de rechter niet meer zo 'absoluut' is als in pakweg de Middeleeuwen  :lol:) dus zou het me niet verbazen als binnen dit en zoveel tijd een vorm van hoger beroep de standaard gaat moeten zijn volgens het EHRM..

Offline Sarah B

• *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #958 Gepost op: november 08, 2010, 23:37:33 »
Ik zal het eens aan onze docent vragen woensdag, misschien dat zij me sowieso ook wel kan doorverwijzen naar eventuele jurisprudentie hierover.. Maar ik vermoed sowieso dat dit niet tegen art.6EVRM ingaat, want dan zou je ondertussen toch verwachten dat het al lang veranderd zou zijn..
Ik heb het al gevonden ondertussen. :lol:
Het recht op hoger beroep is ingesloten in het 7de protocol bij het EVRM. Echter, dit protocol is nog niet geratificeerd in BelgiŽ en moet hier dus niet gevolgd worden...

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
« Reactie #959 Gepost op: november 08, 2010, 23:39:39 »
Ik heb het al gevonden ondertussen. :lol:
Het recht op hoger beroep is ingesloten in het 7de protocol bij het EVRM. Echter, dit protocol is nog niet geratificeerd in BelgiŽ en moet hier dus niet gevolgd worden...

Het 7e protocol?  :oops:
Dat hebben wij denkelijk nooit gezien in de les aangezien in NL wťl een hoger beroep bestaat  :lol: (en zelfs een Commissie Evaluatie Afgelopen Strafzaken, zie bv. recentelijk de zaak Lucia de B.)
Heb je een link ofzo naar meer uitleg?  :oops:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal