collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: de zaak Els Clottemans ...  (gelezen 39971 keer)

Offline HildeT

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 2646 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: de zaak Els Clottemans ...
« Reactie #840 Gepost op: november 02, 2010, 11:36:25 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ja, ik zou het al niet in mijn hoofd halen om uit een vliegtuig te springen, maar moest ik het toch doen, ik zou die parachute toch driedubbel checken. Wellicht zijn para's daar ook meer op getraind. In oorlogsituaties is de kans op sabotage toch groter dan bij een gewone amateur.

Dat van die para's doet me denken aan een grappig verhaal van vroeger. Eén van onze karateleraren was een para. Een keigoeie leraar. Die wist altijd perfect tot waar we konden gaan en we mochten onze slagen in zijn buikspieren oefenen ipv op kussens. Toen we op een dag over vakanties aan het vertellen waren, vroeg ik hem of hij ooit al gevlogen had. Hij moest lachen en zei toen dat hij inderdaad al gevlogen had, maar er altijd uitsprong voor de landing  :lol: Vanaf toen wist ik waar de naam para naar verwees  :mrgreen:

Only say I love you if you mean it. But if you mean it, say it a lot. People forget.

Offline Sarah B

• *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #841 Gepost op: november 02, 2010, 18:10:54 »
Of ze schuldig of onschuldig is laat ik in het midden.  Maar vindt het wel een gevaarlijk precedent dat zonder duidelijke bewijzen iemand veroordeelt wordt.
Er waren al eerder zulke precedenten. EC is echt niet de enige en zeker niet de eerste die zonder harde bewijzen veroordeeld is. :wink:

Offline herman

• hondenvriend pro
  • *
  • 336 HV-Punten
    • mijn werk
« Reactie #842 Gepost op: november 02, 2010, 18:19:32 »
Er waren al eerder zulke precedenten. EC is echt niet de enige en zeker niet de eerste die zonder harde bewijzen veroordeeld is. :wink:

Er zijn er zelfs al voor geëxecuteerd. vb Coucke en Goethals
In trouwe vast

Offline NuchterJan

• *
  • 7 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Freediver.be
« Reactie #843 Gepost op: november 02, 2010, 18:30:51 »
Neen, dat is nu net het punt, vandaar dat ze het niet snappen.

Zoals iemand al aanhaalde, maak gewoon alles bekend zodat het grote publiek tenminste een poging kan doen om het allemaal te snappen.

Geef het volk brood en spelen en ze zullen wel stilletjes zijn. :roll:
Omdat een zaak ineens een beetje populair is, moeten ze maar de gele zooi openbaar maken. Er moet geen rekening meer gehouden worden met de privacy van mensen die in die zaak ondervraagd zijn maar er uiteindelijk niets mee te maken bleken te hebben. Nee, werp het maar in de groep.

Komt er nog bij, welke "gewone" mens is in staat om zo'n dossier te lezen? duizenden bladzijden, vaak met niets zeggende informatie, vaak met kleinigheden die gelinkt worden om tot bepaalde oordelen te leiden.

En samenvatten om het bloeddorstige volk dan toch tevreden te stellen? Een samenvatting is geen volledig dossier, punt andere lijn. En van al diegene die hier zo staan te roepen, is er waarschijnlijk niet één die zo'n dossier begrijpend kan lezen. Ik trouwens ook niet.

Misschien eens een briefje schrijven aan de man van wikileaks?

Hieraan ziet men dat onze beschaving nog niet veel verder is gekomen dan in de tijd van de Romeinen. Geef het volk bloed, brood en spelen.....
Ik ben van na de oorlog en wil dat zo houden...

Offline Sarah B

• *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #844 Gepost op: november 02, 2010, 18:31:08 »
Dat vele geld zit mij ook niet lekker. Geld krijgen voor het verlies van een geliefde persoon;
EC kan dat natuurlijk niet betalen, dan maar de maatschappij laten opdraaien hé.
Geld krijgen voor het verlies van een persoon is in onze rechtsspraak nochtans heel normaal als er "materiële schade" is. En dat was hier zeker het geval: EC ging werken en was dus een kostwinner, wat nu wegvalt. En nog andere zaken, bv. als ze thuis poetste en haar man moet nu dus een poetsvrouw inschakelen kan dat ook allemaal vergoed worden.

Vorig jaar tijdens de les hebben we zo een voorbeeld gezien. De zus van een man was gestorven (vermoord geloof ik). Hij heeft toen schadevergoeding geëist en ook gekregen, omdat zijn zus gratis bij hem kwam poetsen. Vanaf haar dood moest hij een poetsvrouw inschakelen, hij leed dus materiële schade door de dood van zijn zus en daarom werd hij vergoed.

Kan misschien raar klinken maar zo zit het hier dus wel degelijk ineen. :yes:

Offline Albee

• *
  • 2 HV-Punten
    • Darcy's broodfokverhaal...
« Reactie #845 Gepost op: november 02, 2010, 18:50:59 »
Geef het volk brood en spelen en ze zullen wel stilletjes zijn. :roll:
Omdat een zaak ineens een beetje populair is, moeten ze maar de gele zooi openbaar maken. Er moet geen rekening meer gehouden worden met de privacy van mensen die in die zaak ondervraagd zijn maar er uiteindelijk niets mee te maken bleken te hebben. Nee, werp het maar in de groep.

Komt er nog bij, welke "gewone" mens is in staat om zo'n dossier te lezen? duizenden bladzijden, vaak met niets zeggende informatie, vaak met kleinigheden die gelinkt worden om tot bepaalde oordelen te leiden.

En samenvatten om het bloeddorstige volk dan toch tevreden te stellen? Een samenvatting is geen volledig dossier, punt andere lijn. En van al diegene die hier zo staan te roepen, is er waarschijnlijk niet één die zo'n dossier begrijpend kan lezen. Ik trouwens ook niet.

Misschien eens een briefje schrijven aan de man van wikileaks?

Hieraan ziet men dat onze beschaving nog niet veel verder is gekomen dan in de tijd van de Romeinen. Geef het volk bloed, brood en spelen.....

I got your point.

Iedereen moet zich gewoon neerleggen bij de 'oneerlijke' uitspraak en zich verder geen vragen stellen en 200% in die jury en Vermassen vertrouwen.

The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated (Ghandi)

Offline NuchterJan

• *
  • 7 HV-Punten
    • Freediver.be
« Reactie #846 Gepost op: november 02, 2010, 18:53:58 »
I got your point.

Iedereen moet zich gewoon neerleggen bij de 'oneerlijke' uitspraak en zich verder geen vragen stellen en 200% in die jury en Vermassen vertrouwen.

:yes:
Inderdaad, iedereen moet er zich bij neerleggen en de actoren in dit spel moeten alle rechtsmiddelen gebruiken die ze kunnen gebruiken.

Ik kan je trouwens een stukje dat Sarah hier schreef even aanraden om te lezen. Gaat hem over de jury, een doorsnede van de bevolking met kennis van zaken.

Jan

Offline NuchterJan

• *
  • 7 HV-Punten
    • Freediver.be
« Reactie #847 Gepost op: november 02, 2010, 18:57:05 »
Verkeerd gereageerd, maar nogmaals, die aanvallen op de actoren onderling, aangestuurd door de media begint zeer aardig mijn strot uit te komen.

De advocaat van EC is al jaren bezig de media te bespelen, Vermassen heeft een sterk pleidooi gehouden. Advocaat van EC ook....

Cassatie gaat beslissen of het eerlijk was of niet. Indien zijn beslissen dat het eerlijk was, gaan jullie cassatie dan ook maar gewoon op de mesthoop werpen.

Offline herman

• hondenvriend pro
  • *
  • 336 HV-Punten
    • mijn werk
« Reactie #848 Gepost op: november 02, 2010, 21:48:46 »
Ik heb vertrouwen in cassatie, en als ik enkele slimme juristen bezig hoor, maakt EC veel kans, maar ik heb geen kristallen bol.

Trouwens, het is nog niet zo lang dat men assisenvonissen motiveert, cassatie gaat zich graag laten gelden, ook over hoe er gemotiveerd moet worden, want men kan motiveren om te motiveren, of zo gewoon het pleidooi van het Openbaar Ministerie of een advocaat overnemen...
In trouwe vast

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
  • There's no "I" in "team" !!
« Reactie #849 Gepost op: november 02, 2010, 23:07:09 »
En van al diegene die hier zo staan te roepen, is er waarschijnlijk niet één die zo'n dossier begrijpend kan lezen. Ik trouwens ook niet.

Ik ben er thans van overtuigd dat ik zo'n dossier wél begrijpend kan lezen aangezien wij vorig jaar wel meerdere strafdossiers hebben doorgenomen op school..  :eh:

"I asked god for a best friend - He sent me an American Pitbull Terrier!"

Offline lunatic

• *
  • 75 HV-Punten
« Reactie #850 Gepost op: november 03, 2010, 01:54:37 »
En van al diegene die hier zo staan te roepen, is er waarschijnlijk niet één die zo'n dossier begrijpend kan lezen. Ik trouwens ook niet.

En die mensen van de jury kunnen dat dan wel?

Offline NuchterJan

• *
  • 7 HV-Punten
    • Freediver.be
« Reactie #851 Gepost op: november 03, 2010, 02:56:42 »
Sofie, ik had het op de roepers voor "de macht aan het volk, alles openbaar". Niet op de juristen en juristen in spé en andere gerechtelijke werkers. :wink:

En die mensen van de jury kunnen dat dan wel?

Nee, zij ook niet, maar, zijn hebben wel nog eens 4 weken aan een stuk getuigenissen en allerhande duidingen gehoord en alles is stap voor stap doornomen. Het "internetvolk" daarintegen krijgt ineens tienduizenden bladzijden leesvoer zonder één extra duiding er bij. Die hebben dus alleen maar een dossier.

Verder blijf ik er bij, er staat daar veel informatie in die absoluut niet voor "het volk" bestemd is. Zo hoort het gewoon.

Ik volg voor de rest Herman met zijn opmerking, "vertrouwen in cassatie". Zij kunnen wel een dossier, een proces enzovoort doorgronden, tot in de kleinste details.

Offline lunatic

• *
  • 75 HV-Punten
« Reactie #852 Gepost op: november 03, 2010, 03:35:27 »
Sofie, ik had het op de roepers voor "de macht aan het volk, alles openbaar". Niet op de juristen en juristen in spé en andere gerechtelijke werkers. :wink:

Nee, zij ook niet, maar, zijn hebben wel nog eens 4 weken aan een stuk getuigenissen en allerhande duidingen gehoord en alles is stap voor stap doornomen. Het "internetvolk" daarintegen krijgt ineens tienduizenden bladzijden leesvoer zonder één extra duiding er bij. Die hebben dus alleen maar een dossier.

Verder blijf ik er bij, er staat daar veel informatie in die absoluut niet voor "het volk" bestemd is. Zo hoort het gewoon.

Sorry Jan, maar heeft er hier ooit iemand gezegd alles openbaar? Heb enkel gezegd dat het veel simpeler zou zijn als je je  idd door die 8000 paginia's zou slepen.
En ik blijf erbij dat, zelfs wat die getuitgenissen betreft, er bepaalde partijen bevoordeeld werden.

Ik volg voor de rest Herman met zijn opmerking, "vertrouwen in cassatie". Zij kunnen wel een dossier, een proces enzovoort doorgronden, tot in de kleinste details. Bovendien hoor ik niet enkel tot het "internetvolk', waartoe jij uiteindelijk ook behoort, maar ook tot het 'mediavolk' dat elke dag netjes z'n krant leest, met de nodig korrels zout. Maar korrels zout moet je consequent nemen

Offline Lies - Onak

• *
  • 18 HV-Punten
« Reactie #853 Gepost op: november 03, 2010, 09:54:28 »
Maar cassatie bekijkt geen dossier naar inhoud. Wel naar procedurefouten tijdens het proces.
In the end everything will be fine... if it's not fine, it's not the end

Offline NuchterJan

• *
  • 7 HV-Punten
    • Freediver.be
« Reactie #854 Gepost op: november 03, 2010, 11:22:38 »
Lunatic, ik reageerde met mijn laatste posts alleen maar op hen die vonden dat alles dan maar openbaar moest gemaakt worden.

Ik begeef mij tot de groep die stelt dat ik niet weet of EC schuldig is of niet, dit omdat er toch wel een aantal serieuze giaten zitten in het onderzoek (volgens wat wij weten uiteraard) waarbij het make-updoosje het symbool geworden is.
Ik ben het ook eens dat de verdediging een aantal keren de mond is gesnoerd, op meerdere, voor de verdediging belangrijke zaken, wat in mijn ogen op een proces not done is, tenzij deze totaal met de kwestie niets te zien hebben.
Dit kan trouwens wijzen op een slecht onderzoek, waarbij deze toegedekt wordt en is voer voor cassatie, niet voor "het volk".

En hoe kom ik op het woordje internetvolk? Wel, je moet de reacties op hln eens gaan lezen.

Offline herman

• hondenvriend pro
  • *
  • 336 HV-Punten
    • mijn werk
« Reactie #855 Gepost op: november 03, 2010, 11:38:21 »
kijk, als cassatie een verborgen agenda heeft, nl het afschaffen van de juryrechtspraak, dan is de verbreking van het arrest EC de ideale gelegenheid. Dan vinden zij zeker iets waarom dit vonnis moet verbroken worden.
En neen, de jury in de zaak EC was geen representatief staal van de bevolking.
In trouwe vast

Offline Bamse

• *
  • 1101 HV-Punten
« Reactie #856 Gepost op: november 03, 2010, 11:41:52 »
@NuchterJan.
Mensen van de jury hebben ook niet de kennis om de dossiers volledig te begrijpen, laat staan te doorgronden. De vaktaal alleen al die in zo een dossiers voorkomt is voor leken quasi "chinees". En ik heb bij het lijstje van "beroepen" van de personen die bijvoorbeeld in deze jury zaten geen enkele gezien waarvan ik kan aannemen dat die enige juridische achtergrondkennis bezit om dat "chinees" te ontrafelen. Integendeel, het is algemeen geweten dat mensen MET achtergrondkennis door hun beroep (politiemensen, juristen, ...) UITGESLOTEN worden van deelname in assissenjury's wegens "partijdigheid". M.a.w. als ge er iets van snapt, dan mag je niet in de jury zitten. En sowieso, zoals Herman al zei, is het onbegonnen werk om een gerechtsdossier door te nemen tijdens het proces. Dan ben je pompaf van een hele dag naar die getuigenissen te luisteren, geen kat die 's avonds dan nog eens begint aan het inlezen van een lijvig dossier met daarin een hoop moeilijke woorden. Dus "de jury had wel inzag" kan je eigenlijk met een dikke korrel zout nemen, want ik durf ervoor te wedden dat géén enkel lid van die jury gebruik gemaakt heeft van die inzage. In die zin dan dat ze het dossier grondig gelezen zouden hebben.

En dat roept bij mij ernstige vragen op, draai het of keer het hoe ge wilt. De jury  hoort inderdaad vier weken lang getuigenissen en pleidooien, maar dat is dus ook het ENIGE wat ze horen en kunnen begrijpen. Dus waarop is een vonnis en motivatie dan gebaseerd? Op het volledige dossier? Of op het best klinkende eindpleidooi in combinatie met de sympathiekste getuigen? Het is een vraag die je je kan stellen hé.

Ikzelf ben dan ook voor een rechtsspraak door mensen met kennis van zaken en achtergrondstudies. Een rechtspraak door verschillende rechters en juristen... maar niet door jan-met-de-pet die ze ergens droppen in een wereld die hij maar half begrijpt.

Voor alle duidelijkheid... ik reken mezelf bij jan-met-de-pet, durf eerlijk toegeven dat ik zelf niet wijs kan aan zulke dossiers.

PS: wat betreft de reacties op HLN, dat is zo bij véél artikels op die site. Heb daar nog niet veel intelligente reacties op gezien, om eerlijk te zijn.
.

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
  • There's no "I" in "team" !!
« Reactie #857 Gepost op: november 03, 2010, 12:32:59 »
Lunatic, ik reageerde met mijn laatste posts alleen maar op hen die vonden dat alles dan maar openbaar moest gemaakt worden.
Ik geef je er groot gelijk in dat zo'n dossier(s) niet openbaar gemaakt moeten worden hoor  :wink: Maar dan gewoon omwille van de privacywetgeving (en dan heb ik het zowel over de privacy van de vele getuigen, als die van de familie van EvD als die van EC zelf) en niet omdat 'het gewone volk' zo'n dossier niet zou kunnen lezen want veel moeilijks is er niet aan hoor  :lol:
Ik ben wel benieuwd welke werkende mens uit het 'gewone volk' de tijd gaat vinden om zo'n volledig dossier door te nemen  :zot:
Wij zagen dossiers van 'slechts' een klapper groot en dat duurde al zo'n 5-6 weken om het volledig door te nemen en te begrijpen  :zot: (voor degenen die nu kritiek hierop zouden hebben dat een jury dat dan wél op 3-4 weken moet gaan begrijpen: wij moesten dan ook wél alles wat we niet begrepen zélf verder onderzoeken als onderdeel van de les, zo'n jury krijgt dat allemaal voorgeschoteld  :wink:)

"I asked god for a best friend - He sent me an American Pitbull Terrier!"

Offline NuchterJan

• *
  • 7 HV-Punten
    • Freediver.be
« Reactie #858 Gepost op: november 03, 2010, 12:52:30 »
Sofie, de moeilijkheid aan zo'n dossier is zeer simpel, hoeveelheid aan data. Je zou er van verschieten hoeveel, verder intelligente mensen hoor, daar niet van, compleet niet in staat zijn om grote hoeveelheden, vaak eentonige data, te verwerken.

Offline tina1978

• *
  • 718 HV-Punten
« Reactie #859 Gepost op: november 03, 2010, 19:41:36 »
Ik geef je er groot gelijk in dat zo'n dossier(s) niet openbaar gemaakt moeten worden hoor  :wink: Maar dan gewoon omwille van de privacywetgeving (en dan heb ik het zowel over de privacy van de vele getuigen, als die van de familie van EvD als die van EC zelf) en niet omdat 'het gewone volk' zo'n dossier niet zou kunnen lezen want veel moeilijks is er niet aan hoor  :lol:
Ik ben wel benieuwd welke werkende mens uit het 'gewone volk' de tijd gaat vinden om zo'n volledig dossier door te nemen  :zot:
Wij zagen dossiers van 'slechts' een klapper groot en dat duurde al zo'n 5-6 weken om het volledig door te nemen en te begrijpen  :zot: (voor degenen die nu kritiek hierop zouden hebben dat een jury dat dan wél op 3-4 weken moet gaan begrijpen: wij moesten dan ook wél alles wat we niet begrepen zélf verder onderzoeken als onderdeel van de les, zo'n jury krijgt dat allemaal voorgeschoteld  :wink:)

In de Humo deze week, stond dat de jury het dossier sowieso niet mocht inkijken.
Ze konden dus enkel voortgaan op wat de advocaten hen vertelde..

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal