collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Collega's vernederen abeider 9 jaar lang  (gelezen 4663 keer)

Offline stropertje

• hondenvriend pro
  • *
  • 378 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Collega's vernederen abeider 9 jaar lang
« Reactie #80 Gepost op: november 24, 2010, 13:55:41 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Maar dat je je zo 9 jaar lang kunt laten doen, dat kan er bij mij ook niet in. Je mag dan bang zijn voor loonsverlies, om het toe te geven tegenover de maatschappij,... Maar er zijn genoeg oplossingen als je het echt niet meer ziet zitten. Als je ze gewoon maar laat doen en zelf niets onderneemt dan blijf je gewoon in hetzelfde patroon hangen en weet je ook dat het niet vanzelf gaat beteren.

Zo leg je bijna de schuld bij de gepeste persoon. Ik snap wel dat de gepeste mogelijks zélf wel een oplossing kan geven om het pestgedrag van de anderen te stoppen. Maar je kan die persoon toch zelf niet verantwoordelijk stellen voor het pesten? Da's de omgekeerde wereld. Het is toch niet omdat iemand niet goed in z'n vel zit, dat die persoon verantwoordelijk is voor het slechte gedrag van anderen.

Offline -Tom-

• hondenvriend pro
  • *
  • 604 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Powder Puff
« Reactie #81 Gepost op: november 24, 2010, 14:05:16 »
Zo leg je bijna de schuld bij de gepeste persoon. Ik snap wel dat de gepeste mogelijks zélf wel een oplossing kan geven om het pestgedrag van de anderen te stoppen. Maar je kan die persoon toch zelf niet verantwoordelijk stellen voor het pesten? Da's de omgekeerde wereld. Het is toch niet omdat iemand niet goed in z'n vel zit, dat die persoon verantwoordelijk is voor het slechte gedrag van anderen.

Nee, maar ik bedoel maar dat ik het niet normaal vind dat hij zich dan zo'n lange tijd gewoon laat doen. Zijn geen leuke oplossingen voor hem waarschijnlijk, maar er zijn wel oplossingen. Hij had bv. al lang kunnen verhuizen en een nieuw leven opbouwen op een andere plaats. Is eventjes lastig, maar lijkt me dan toch al beter dan gewoon nog jaren elke dag naar hetzelfde werk blijven gaan om daar dan weer vernederd te worden. Een mens die andere opties heeft, gaat dat naar mijn gevoel niet blijven doen, tenzij hij het ergens in zijn gedachten bv gerechtvaardigd vind wat ze doen, ook al doet het hem pijn. Dat hij van zichzelf vind dat hij dat pesten verdient heeft en dat hij het maar moet verdragen. En dan geeft hij (onbewust) ook signalen af naar de pesters dat ze wel mogen verderdoen. Een mens kan rare gedachten hebben.

Niet dat ik wil zeggen dat daarmee pesten word goedgekeurd ofzo, maar sommige mensen zitten echt heel raar in elkaar en hebben de vreemdste gedachten. Als je dat 9 jaar verdraagt zonder er iets aan te doen, dan moet er ergens wel meer aan de hand zijn dan alleen bang te zijn dat je je job kwijt raakt. Zo komt het bij mij toch over.

Offline Sofieketje

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 311 HV-Punten
  • There's no "I" in "team" !!
« Reactie #82 Gepost op: november 24, 2010, 14:10:09 »
Maar dat je je zo 9 jaar lang kunt laten doen, dat kan er bij mij ook niet in. Je mag dan bang zijn voor loonsverlies, om het toe te geven tegenover de maatschappij,... Maar er zijn genoeg oplossingen als je het echt niet meer ziet zitten. Als je ze gewoon maar laat doen en zelf niets onderneemt dan blijf je gewoon in hetzelfde patroon hangen en weet je ook dat het niet vanzelf gaat beteren.
Dat vind ik dus héél makkelijk gezegd voor iemand die zelf niet gepest werd!!
Punt is net dat zo'n slachtoffers vaak worden uitgezocht omdat ze niet voor zichzelf opkomen.. Dan sta je daar mooi met zo iemand aan te raden voor zichzelf op te komen..
En is het niet juist zo dat het grootste probleem bij hulpgroepen is dat de mensen die er het meeste nood aan hebben net het minst snel geneigd zijn die stap te nemen?

"I asked god for a best friend - He sent me an American Pitbull Terrier!"

Offline Lien

• *
  • 1179 HV-Punten
« Reactie #83 Gepost op: november 24, 2010, 14:13:15 »
Punt is net dat zo'n slachtoffers vaak worden uitgezocht omdat ze niet voor zichzelf opkomen.. Dan sta je daar mooi met zo iemand aan te raden voor zichzelf op te komen..
En is het niet juist zo dat het grootste probleem bij hulpgroepen is dat de mensen die er het meeste nood aan hebben net het minst snel geneigd zijn die stap te nemen?

Ik kwam ook voor mezelf op in het begin. Tot algemene hilariteit van de pesters natuurlijk. Als er 10 man tegenover je staat, is er altijd wel iemand die weet wat antwoorden.
When you do things from your soul, you feel a river moving in you; a joy. - Rumi

Offline Karo

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #84 Gepost op: november 24, 2010, 14:18:19 »
Nee, maar ik bedoel maar dat ik het niet normaal vind dat hij zich dan zo'n lange tijd gewoon laat doen. Zijn geen leuke oplossingen voor hem waarschijnlijk, maar er zijn wel oplossingen. Hij had bv. al lang kunnen verhuizen en een nieuw leven opbouwen op een andere plaats. Is eventjes lastig, maar lijkt me dan toch al beter dan gewoon nog jaren elke dag naar hetzelfde werk blijven gaan om daar dan weer vernederd te worden. Een mens die andere opties heeft, gaat dat naar mijn gevoel niet blijven doen, tenzij hij het ergens in zijn gedachten bv gerechtvaardigd vind wat ze doen, ook al doet het hem pijn. Dat hij van zichzelf vind dat hij dat pesten verdient heeft en dat hij het maar moet verdragen. En dan geeft hij (onbewust) ook signalen af naar de pesters dat ze wel mogen verderdoen. Een mens kan rare gedachten hebben.

Niet dat ik wil zeggen dat daarmee pesten word goedgekeurd ofzo, maar sommige mensen zitten echt heel raar in elkaar en hebben de vreemdste gedachten. Als je dat 9 jaar verdraagt zonder er iets aan te doen, dan moet er ergens wel meer aan de hand zijn dan alleen bang te zijn dat je je job kwijt raakt. Zo komt het bij mij toch over.

Ja idd, zo komt het op mij ook over... buiten dan het vetgedrukte, denk niet dat zoiets geldt voor een volwassen zonder pest- verleden.

Hij was daarvoor een normale zelfzekere volwassene.
Ik denk dat het eerder uit principe/trots en niet zozeer uit schaamte was dat hij niks ondernam (dus ander werk zoeken of iets dergelijks)
(ik geef wel eerlijk toe dat ik nergens heb gelezen of dat hij daartoe stappen heeft ondernomen :shifty:)

Ik zou bvb zelf nooit naar een baas/ploegbaas stappen om dit aan te kaarten (daaruit leid ik dus het principe- gevoel af). :oops:
Dat hij uit schaamte niks tegen zijn vrouw durfde zeggen dat snap ik dan weer wel.
Het komt over als zwakte terwijl de man kostwinner, beschermer van het gezin hoort te zijn.

Offline -Tom-

• hondenvriend pro
  • *
  • 604 HV-Punten
    • Powder Puff
« Reactie #85 Gepost op: november 24, 2010, 15:13:07 »

Dat kan, daarom dat ik ook zegde dat ik nooit gepest ben geweest. Misschien dat ik een beetje een vertekend beeld heb daardoor.
Op een bepaald punt ga je het niet meer kunnen oplossen door gewoon voor jezelf op te komen. Dan gaan ze je inderdaad gewoon in je gezicht uitlachen. Maar er zijn andere oplossingen. Ander werk, verhuizen,... Misschien nogal crú om dat te moeten gaan doen om van pesters af te komen, maar het is wel een oplossing en een manier om je weer beter gaan te voelen.

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
  • There's no "I" in "team" !!
« Reactie #86 Gepost op: november 24, 2010, 15:26:53 »
Dat kan, daarom dat ik ook zegde dat ik nooit gepest ben geweest. Misschien dat ik een beetje een vertekend beeld heb daardoor.
Op een bepaald punt ga je het niet meer kunnen oplossen door gewoon voor jezelf op te komen. Dan gaan ze je inderdaad gewoon in je gezicht uitlachen. Maar er zijn andere oplossingen. Ander werk, verhuizen,... Misschien nogal crú om dat te moeten gaan doen om van pesters af te komen, maar het is wel een oplossing en een manier om je weer beter gaan te voelen.

Oh, maar op dat gebied ben ik het wel deels met je eens hoor  :wink:
Alleen: iemand die gepest wordt kan door zijn laag zelfvertrouwen heel gemakkelijk denken dat ie toch niet aan ander werk kan geraken en dat ie al blij mag zijn dat ie dat werk nu heeft en zijn gezin kan onderhouden.. Daarbij kan zo iemand op een ander werk evenzeer gepest worden (ze zijn nu eenmaal, jammer genoeg, vaak een gemakkelijk slachtoffer, en dat verandert niet altijd op een andere plaats, je kan alleen maar gaan hopen dat daar aangenamere collega's zijn.. Nuja, in het geval dat nu in het nieuws is geweest kan je natuurlijk bijna onmogelijk érgere collega's krijgen  :silenced:)

Ik denk dat 1 van de betere oplossingen zou zijn dat de vakbonden afgevaardigden benoemen die zich per (middelgroot tot groot) bedrijf bezighouden met de sociale levenssfeer van de werknemers.. Maar ja, als je dan een afgevaardigde hebt die zelf lekker meepest sta je even ver  :doh:

"I asked god for a best friend - He sent me an American Pitbull Terrier!"

Offline wesp

• *
  • 486 HV-Punten
« Reactie #87 Gepost op: november 24, 2010, 15:29:47 »
Degoutant gewoon, dat noemt zich dan volwassen  :puke:

Offline Liesel

• *
  • 63 HV-Punten
« Reactie #88 Gepost op: november 24, 2010, 15:35:37 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1186726/2010/11/24/Dader-Pesterijen-bij-MACtac-waren-maar-grapjes.dhtml

Citaat
Een paar jaar geleden ontsloeg de directie de belangrijkste pesters. Ook Lucien, lid van de christelijke vakbond CSC, werd ontslagen. Dat ontslag kostte MACtac 239.000 euro netto. "Dat geld wou ik niet, ik wou blijven werken. Ik ben in een depressie gesukkeld en wilde zelfmoord plegen", zegt hij.

Ocharmekes toch...  :roll:
Gaat ie nog een beetje het slachtoffer spelen ook.  :silenced:

Enneuh, wat lees ik hier allemaal: verhuizen omdat je gepest wordt?  Euh, staat de wereld helemaal op z'n kop?  :denk:

Offline -Tom-

• hondenvriend pro
  • *
  • 604 HV-Punten
    • Powder Puff
« Reactie #89 Gepost op: november 24, 2010, 15:39:03 »
Enneuh, wat lees ik hier allemaal: verhuizen omdat je gepest wordt?  Euh, staat de wereld helemaal op z'n kop?  :denk:

Er zijn er die voor minder verhuizen. Denk dat er hier wel verschillende op dit forum zijn ook die verhuisd zijn omdat de buren hen het leven zuur maakten enzo.

Soms is zoiets de enige oplossing. Niet leuk, en zou niet nodig mogen zijn, maar zo is het nu eenmaal.

Offline Zien

• hondenvriend pro
  • *
  • 39 HV-Punten
« Reactie #90 Gepost op: november 24, 2010, 16:41:31 »
Ik heb een paar jaar op internaat gezeten (van mijn 12 tot mijn 14j).   Ik werd er niet echt gepest, eerder genegeerd.   Ik was een klein dropke (kleinste van de klas), hield niet van achter jongens jagen en make-up, maar eerder van een leuk boek lezen op een bankske tijdens de speeltijd...enfin ik was gewoon anders dan de rest.    Vandaar dat ze met mij niet echt contact zochten en andersom ook niet.       Ik heb er absoluut geen trauma's aan overgehouden, ook omdat ik nooit echt gepest werd.       Maar ik herinner me wel dat ik het toch wel vaak erg vond om altijd 'alleen' te zijn en dat ik dan wel eens dacht dat het mijn eigen schuld was dat ik alleen was, dat ik niet beter 'verdiende' omdat ik zo anders was en in andere dingen geïnteresseerd.      Ik had ook absoluut geen grote mond, zou nooit tegen iemand ingegaan zijn en liet op mijn kop zitten, straalde geen zelfvertrouwen uit.

Ik denk dat pesters zoiets ook heel goed aanvoelen en het niet zo moeilijk is om een gepeste te laten denken dat het wel zijn eigen schuld zal zijn en gerechtvaardigd is wat de pester doet, ongeacht de leeftijd van de pester.      Als je maar dikwijls genoeg iemand vernedert en neerhaalt, dan zijn er heel wat mensen die gaan geloven dat ze niet meer waard zijn dan neergehaald te worden.
Het jammere eraan is dan nog dat wanneer zo iemand een andere job zoekt en daar ook een 'pestertype' werkt, hetzelfe zich makkelijk kan herhalen.

Degenen met het grootste probleem in deze zaak lijken mij die pesters zelf.     Hoe kan je met jezelf nog leven wetende dat je iemand zo het leven zuur hebt gemaakt?      En gek eigenlijk dat nergens in de pers de identiteit van die pesters naar boven komt, daar moet toch makkelijk aan te geraken zijn.
Ik hoop dat ze op één of andere manier zwaar gestraft worden.     
Ik spaar geen geld.    Ik spaar mooie momenten!

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
  • For Eternity You're an Angel
« Reactie #91 Gepost op: november 24, 2010, 17:13:41 »
Wat ik eigenlijk straf vind, is dat hier alleen maar mensen komen zeggen dat ze gepest zijn, terwijl hier heel zeker ook pesters op het forum moeten zitten. Beseffen ze het dan niet of hebben ze dan toch net dat beetje begrip om te snappen dat ze te ver zijn gegaan/gaan en er zich ergens voor schamen?

Offline ~Sammeke~

• hondenvriend pro
  • *
  • 0 HV-Punten
    • http://kids.woefsite.be
« Reactie #92 Gepost op: november 24, 2010, 17:17:14 »
Ik ben er zeker van dat er veel pesters zijn die gewoon niet doorhebben wat ze aanrichten.
Ik ben er zeker van dat als ik 1 bepaald iemand uit mijn verleden tegen kom en hem erover aanspreek hij uit de lucht zal vallen en vermelden "get a life" of iets als "als ge daar nog niet tegen kon" .

Offline Bamse

• *
  • 1101 HV-Punten
« Reactie #93 Gepost op: november 24, 2010, 17:23:16 »
Ik ben er zeker van dat er veel pesters zijn die gewoon niet doorhebben wat ze aanrichten.
Ik ben er zeker van dat als ik 1 bepaald iemand uit mijn verleden tegen kom en hem erover aanspreek hij uit de lucht zal vallen

Ik denk dat eigenlijk ook.... veel "pesters" zien niet in dat ze met hun gedrag kwetsen. Heb zo over 't laatst (op een trouwfeest nota bène  :wink:) een verhelderend gesprek gehad met één van mijn grootste pestkoppen indertijd. Was een jongen die bij mij in de klas zat (tweede middelbaar dus dan ben je 14 zeker?) en die ook elke gelegenheid aanpakte om me te plagen/pesten. Op zich nog "onschuldige" pesterijen, ware het niet dat hij erg populair was en de rest van de klas dus vrolijk meedeed en ik het algemene slachtoffer werd. Soit, ga er verder niet op uitweiden, maar bots dus 14 jaar later tegen diezelfde gast op dat trouwfeest en die was overduidelijk blij om me nog eens te zien (ik iets minder in eerste instantie  :mrgreen:). En omdat die zo blij en vriendelijk was (en ik genoeg gedronken had) heb ik die dus ook rechtuit gevraagd waarom hij indertijd zo "de pik" op mij had. En wat bleek??? Meneer was indertijd stapelverliefd op mij....  :mrgreen:. Hij "plaagde" mij dus idd om reactie uit te lokken, alleen heb ik (en de rest van de klas) dat nooit zo begrepen. Maar blijkbaar heeft die, indertijd, ook nooit de bedoeling gehad om mij te kwetsen of daadwerkelijk te pesten. En heeft hij ook nooit doorgehad hoe ik me er echt bij voelde. We hebben er nu beide hartelijk om kunnen lachen... Maar om maar te zeggen, die had dat dus ook echt niet door.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2010, 17:24:53 door Bamse »
.

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
  • For Eternity You're an Angel
« Reactie #94 Gepost op: november 24, 2010, 17:25:51 »
Wel, dat denk ik ook. En dan vraag ik mij het volgende af: hoe kan dat dan? Ligt er ergens een fout in die basisopvoeding? Of ligt het gewoon in het karakter van die bepaalde mens? Dat de rest volgt is zoals gezegd al kuddementaliteit, maar degene die start... Ik vind het wel iets fascinerend...

Edit: de uitleg van Bamse is ook aannemelijk, maar ik vermoed dat dat niet in alle pestgevallen zo zal zijn  :lol:

Offline ~Sammeke~

• hondenvriend pro
  • *
  • 0 HV-Punten
    • http://kids.woefsite.be
« Reactie #95 Gepost op: november 24, 2010, 17:28:27 »
Ik denk dat eigenlijk ook.... veel "pesters" zien niet in dat ze met hun gedrag kwetsen. Heb zo over 't laatst (op een trouwfeest nota bène  :wink:) een verhelderend gesprek gehad met één van mijn grootste pestkoppen indertijd. Was een jongen die bij mij in de klas zat (tweede middelbaar dus dan ben je 14 zeker?) en die ook elke gelegenheid aanpakte om me te plagen/pesten. Op zich nog "onschuldige" pesterijen, ware het niet dat hij erg populair was en de rest van de klas dus vrolijk meedeed en ik het algemene slachtoffer werd. Soit, ga er verder niet op uitweiden, maar bots dus 14 jaar later tegen diezelfde gast op dat trouwfeest en die was overduidelijk blij om me nog eens te zien (ik iets minder in eerste instantie  :mrgreen:). En omdat die zo blij en vriendelijk was (en ik genoeg gedronken had) heb ik die dus ook rechtuit gevraagd waarom hij indertijd zo "de pik" op mij had. En wat bleek??? Meneer was indertijd stapelverliefd op mij....  :mrgreen:. Hij "plaagde" mij dus idd om reactie uit te lokken, alleen heb ik (en de rest van de klas) dat nooit zo begrepen. Maar blijkbaar heeft die, indertijd, ook nooit de bedoeling gehad om mij te kwetsen of daadwerkelijk te pesten. En heeft hij ook nooit doorgehad hoe ik me er echt bij voelde. We hebben er nu beide hartelijk om kunnen lachen... Maar om maar te zeggen, die had dat dus ook echt niet door.

Awel ik denk niet dat ik zo zou kunnen babbelen met die ene persoon.  Dat was eigenlijk hetzelfde scenario een beetje.  Vanaf mijn eerste schooldag op de middelbare school had hij mij uitgekozen en dat is nooit gestopt.  Aangezien de rest van de klas hem geweldig vond,  deden (de meesten) gezellig mee om ook stoer te zijn en er gezellig bij te horen. 
Ik ben redelijk vergevingsgezind maar hem vergeven zal nooit meer gebeuren, wat zijn versie ook is.

Offline Zien

• hondenvriend pro
  • *
  • 39 HV-Punten
« Reactie #96 Gepost op: november 24, 2010, 17:38:15 »
Goh, als pesterijen zo ver gaan als bij Mactac, dan kan het toch niet meer dat de pesters het zelf 'als een grapje' zien hé?       Ik geloof dat toch niet.      Die proberen zich nu nog wat goed te praten natuurlijk, maar 'k vraag me toch ook af waarom ze zulke praktijken gedaan hebben?  Frustraties om 't één of 't ander?     Of nood aan de baas kunnen spelen of zo?  Ik weet het niet...

En dan nog eens 240000 euro ontslagpremie krijgen, jawadde.      Die mag mijn baas me ook altijd geven hoor, huis netjes afbetaald dan en we zullen dan wel van 't loon van mijne vent leven.
Ik spaar geen geld.    Ik spaar mooie momenten!

Offline NuchterJan

• *
  • 7 HV-Punten
    • Freediver.be
« Reactie #97 Gepost op: november 24, 2010, 17:42:46 »
Euh, Zien, 't is voordeliger als ge blijft afbetalen ipv alles in één keer te betalen. :mrgreen:

Ik ben van na de oorlog en wil dat zo houden...

Offline HildeT

• *
  • 2646 HV-Punten
« Reactie #98 Gepost op: november 24, 2010, 17:45:46 »
Ik denk dat het toch wel voor veel mensen deugd zou doen om met hun vroegere pesters te praten. Al was het maar om van die 'schrik' vanaf te geraken die toch altijd in jou blijft hangen. Want nu zal je als volwassen mens toch steviger in je schoenen staan.

Only say I love you if you mean it. But if you mean it, say it a lot. People forget.

Offline Bamse

• *
  • 1101 HV-Punten
« Reactie #99 Gepost op: november 24, 2010, 17:49:54 »
Awel ik denk niet dat ik zo zou kunnen babbelen met die ene persoon.  Dat was eigenlijk hetzelfde scenario een beetje.  Vanaf mijn eerste schooldag op de middelbare school had hij mij uitgekozen en dat is nooit gestopt.  Aangezien de rest van de klas hem geweldig vond,  deden (de meesten) gezellig mee om ook stoer te zijn en er gezellig bij te horen. 
Ik ben redelijk vergevingsgezind maar hem vergeven zal nooit meer gebeuren, wat zijn versie ook is.

Hum, ik had wel "enkele" (lees redelijk wat te veel  :mrgreen:) glazen wijn uit toen ik aan dat gesprek startte. Had het in nuchtere toestand ook nooit gekund hoor. Maar nu ben ik er wel heel blij mee dat ik toevallig tegen hem opgebotst ben en dat ik dat gesprek met hem gehad heb (en de rest van de avond was ook nog gezellig trouwens). Want hoe je het ook draait of keert, dat jaar van gepest en gelach heeft indertijd een enorme stempel op mijn zelfvertrouwen gezet. Je staat dan in het begin van je puberteit, ik was dan indertijd nog eens een ontzettend onzeker en verlegen meisje. Allé, het hielp niet om me toen zelfzeker of goed in mijn vel te voelen, zullen we maar zeggen. En ook jaren later trok ik me nog vaak te veel aan van wat "anderen van mij zullen denken" (nu nog hoor, al het fel verbeterd). En toen had ik dat gesprek met hem, en ik kan het moeilijk beschrijven maar er viel toen echt een "blok" van mij af toen ik zijn versie hoorde (en ik ben er 100% zeker van dat hij eerlijk was, want "de drank was in de man"  :wink:). Of je van vergeving kan spreken  :weetniet:? Maar ik voel me wel op de één of andere manier "bevrijd" sinds dat gesprek, alsof ik het nodig heb gehad om dat hoofdstuk definitief achter me te laten. En ik ben er ook héél zeker van dat ik, de volgende keer dat ik hem nog eens tegenkom, er géén moeite mee zal hebben om dag te zeggen of met hem te babbelen.
.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal