collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: betalen...betalen...betalen... *modmelding p. 25*  (gelezen 47233 keer)

Offline Lizzz

• warme hondenvriend
  • *
  • 127 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: betalen...betalen...betalen...
« Reactie #220 Gepost op: oktober 10, 2013, 07:31:32 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Vind dit wel een heel interessant topic om te volgen. :)

Hier zouden we vooral het eten beter kunnen plannen. Nu is dat niet georganiseerd en denk dat je wel geld kan uitsparen door een weekplanning op te stellen vb. Ik denk ook dat het risico hierdoor ook kleiner is dat je iets moet weggooien.

Nu doe ik gewoon altijd waar ik op dat moment zin in heb. ;)

Offline Liekeuh

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #221 Gepost op: oktober 10, 2013, 07:35:25 »
Pas op, ik zie mijn man ook DOODgraag en ja ik ben in deze relatie met de intentie om samen oud te worden, maar toen het aankwam om ons leven samen te bouwen .. tja :-) Hij zei ook meteen (en de bank ook  :roll: ) schaf alle rekeningen af ...

Toen'k zei dat'k bij een advocaat werk en dat liever niet heb, begreep de bank het wel. Mijn man heb ik nog achteraf moeten uitleggen waarom en hij wist het simpelweg niet dat zoiets kon, dus gaf me uiteindelijk ook gelijk  :cheeky:

Offline HeidiD

• warme hondenvriend
  • *
  • 266 HV-Punten
    • Life of Yoko
« Reactie #222 Gepost op: oktober 10, 2013, 07:54:57 »
Hier een pas samenwonend koppel, sinds april.
Geen kindjes, beide een goed inkomen van een full time job.
In het begin was het echt leren hoe te budgetteren, want het geld vloog aan ramen en deuren uit.
Toen een maand later de hond erbij kwam en hij besloot zijn cabrio te verkopen en een jeep aan te schaffen werd het plots heel moeilijk!
Mijn lening van de woning, zijn lening van de auto (gelukkig klein want hij had goed gekregen voor de cabrio), Yoko die een "gevoelige eter" bleek te zijn en in het begin veel ziek was, vaste kosten, superveel rekeningen die in 1x binnenkwamen...
We hebben gezweet, ik lag er echt wakker van! Einde van de maand was elke keer zooooo moeilijk!
Konden makkelijk hulp vragen aan de ouders, maar nee, wij woonden nu alleen en wouden laten zien dat we onze plan konden trekken!
Nu enkele maanden verder lijken we uit onze financiële rompslomp te raken en we zijn allebei zo fier en tevreden! 
Every drop in the ocean counts - Yoko Ono

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #223 Gepost op: oktober 10, 2013, 11:02:13 »
Al die me een pb met e-mailadressen hebben gestuurd, zouden nu het excelleke moeten hebben....

Sorry dat jullie effe moesten wachten, maar ik zit niet elke dag aan de pc waar dat op staat.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #224 Gepost op: oktober 10, 2013, 11:04:29 »
Al die me een pb met e-mailadressen hebben gestuurd, zouden nu het excelleke moeten hebben....

Sorry dat jullie effe moesten wachten, maar ik zit niet elke dag aan de pc waar dat op staat.
Ontvangen! Dit weekend eens invullen! Heel hard bedankt voor de moeite  :thumbs:

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #225 Gepost op: oktober 10, 2013, 12:04:06 »
Graag gedaan. Dat doorsturen is maar een kleine moeite hoor.
Hopelijk heb je er iets aan.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Offline Katrien001

• hondenvriend pro
  • *
  • 250 HV-Punten
« Reactie #226 Gepost op: oktober 10, 2013, 12:24:37 »
Geen waar. Neem dat je man 200€ meer verdient dan jij, kan hij dat eventueel vragen om te verrekenen bij een scheiding "want hij heeft meer bijgedragen dan jij". En net zoiets wil ik vermijden... Want zo heb ik dossiers open staan die al 10 jaar zitten te "scheiden' omdat ze maar niet overeenkomen over "persoonlijk onderhoudsgeld", "rekeningen scheiden", "verhoudingen", "rekeninguittreksel van het jaar 2005 geeft iets anders aan"

Ik bespaar mijn man feitelijk ne hoop miserie,, want hier verdien ik meer dan hij :vuistje: Maar hier zal er niet gediscussieerd kunnen worden. We geven beiden hetzelfde  :thumbs:

Wij verdienen ongeveer evenveel, maar dan nog.
Moest het zo zijn dat mijn man een pak meer verdiend, dan vind ik het ok dat er bij een eventuele scheiding zo gesplitst zou worden. Bv 60% voor de meeste verdiener en 40% voor de andere.
Ik ben niet afhankelijk van mijn man, en wil dat ook niet zijn. Ik heb mijn loon en moest er een scheiding volgen kan ik verder met mijn loon.
Maar waarom zou ik daar nu alles voor apart houden?  :weetniet:
Ohja, en spaarcenten... die moeten we zelf gaan zoeken hoor  :lol: die zitten allemaal in ons huis

Offline Zien

• hondenvriend pro
  • *
  • 39 HV-Punten
« Reactie #227 Gepost op: oktober 10, 2013, 12:49:54 »
Hier alles in één pot, zijn ondertussen 9 jaar getrouwd, onder het stelsel van alles gemeenschappelijk (enfin, zonder contract of zo).

Eigenlijk heb ik daar nooit echt bij nagedacht en ik hoop niet dat we ooit uit elkaar gaan natuurlijk.

Liekeh: paar vraagjes, want ik lees hier dingen die ik echt niet wist.

Als je getrouwd met in het 'gemeenschappelijk' stelsel, is het dan niet gewoon fifty-fifty?       Hier verdient mijn man een paar honderd euro per maand meer, maar ik werk 4/5de omwille van de kinderen (hij mocht dat ook, maar wou niet).     

Hoe zit het eigenlijk met geld dat je vooraf gekregen hebt?    Hier kreeg één van beide partijen 10 jaar geleden (voor ons huwelijk)  een ferme som van de ouders.   Dat werd op de gemeenschappelijke rekening gestort en is gebruikt toen we ons huisje kochten.      Wordt daar bij scheiding onder 'gemeenschappelijk' stelsel nog naar gekeken of niet, aangezien dat nog voor onze trouw was?   En maakt het dan uit of het op een gemeenschappelijke rekening werd gestort?

Ik spaar geen geld.    Ik spaar mooie momenten!

Offline TASHAtje

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #228 Gepost op: oktober 10, 2013, 12:58:00 »
Mijn ventje is hier thuis ook de grootverdiener.. (hebben we samen zo afgesproken voor de kindjes)
We hebben dan ook afgesproken dat moesten we ooit uit elkaar gaan (Hopelijk gebeurd dat dus nooit) ,dat we alles wel fifty-fifty doen.. tenslotte doe ik al het werk thuis,en daar krijg ik geen loon voor.

Momenteel zijn we verloofd (al 2j  :doh: ) ,en hopelijk komt daar dus ook nooooooit een scheiding van  :wub:

Offline HeidiD

• warme hondenvriend
  • *
  • 266 HV-Punten
    • Life of Yoko
« Reactie #229 Gepost op: oktober 10, 2013, 13:01:07 »

Hoe zit het eigenlijk met geld dat je vooraf gekregen hebt?    Hier kreeg één van beide partijen 10 jaar geleden (voor ons huwelijk)  een ferme som van de ouders.   Dat werd op de gemeenschappelijke rekening gestort en is gebruikt toen we ons huisje kochten.      Wordt daar bij scheiding onder 'gemeenschappelijk' stelsel nog naar gekeken of niet, aangezien dat nog voor onze trouw was?   En maakt het dan uit of het op een gemeenschappelijke rekening werd gestort?

Dit blijft van de persoon die dit heeft gekregen. Erfenissen en schenkingen blijven van de persoon die dit ontvangen heeft.
Every drop in the ocean counts - Yoko Ono

Offline luigi

• *
  • 242 HV-Punten
« Reactie #230 Gepost op: oktober 10, 2013, 13:10:59 »
Dit blijft van de persoon die dit heeft gekregen. Erfenissen en schenkingen blijven van de persoon die dit ontvangen heeft.

Dat moet dan toch geschreven zijn? Erfenissen staan sowieso geschreven.

Offline wennie

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 4 HV-Punten
  • Carpe Diem
« Reactie #231 Gepost op: oktober 10, 2013, 13:26:43 »

Toen ik de erfenis van mijn oma kreeg raadde de bank mij aan op dat op een aparte rekening te zetten op mijn naam. Omdat die erfenis dus niet onder ons huwelijkstelsel 'gemeenschap van goederen' viel. Heb het toch in eerste instantie op onze gemeenschappelijke rekening laten storten. Volgens de bankbediende kon ik vanaf dat moment niet meer zien als alleen van "mij" in de toekomst.

Misschien kan Liekuh hier beter op antwoorden?
“If a dog will not come to you after having looked you in the face, you should go home and examine your conscience.”
― Woodrow Wilson

Offline Sarah B

• *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #232 Gepost op: oktober 10, 2013, 13:42:38 »
Als je trouwt met gemeenschap van goederen, behoud je nog een eigen vermogen (wat je voor het huwelijk bezit + wat je tijdens het huwelijk verkrijgt door bv. een erfenis). Vanaf het moment dat je trouwt, gaat bijna alles wat je dan verkrijgt wél "in één pot", dus je beroepsinkomsten, inkomsten van vastgoed, spaargeld, ....

Nu, je moet wel kunnen bewijzen dat iets tot je eigen vermogen behoort (als dat niet bewezen kan worden, behoort het tot het gemeenschappelijke vermogen).

Er is daar niet zo lang geleden nog een hele hoop rechtspraak over geweest, uiteindelijk beslecht door het Hof van Cassatie. Dat ging ook over "eigen gelden" (zoals een erfenis) die werden overgemaakt op een gemeenschappelijke rekening. Het Hof van Cassatie heeft uiteindelijk beslist dat het storten van eigen gelden op een gemeenschappelijke rekening, aanleiding geeft tot vergoeding (dus vergoeding van de huwelijksgemeenscha p aan de echtgenoot van wie het eigen geld was). Om dit recht op vergoeding te kunnen uitoefenen, moest de echtgenoot gewoon het eigen karakter van het geld bewijzen. Als je het geld verkregen hebt door een erfenis, zal dit volgens mij tamelijk eenvoudig zijn, aangezien een erfenis sowieso eigen geld is.

Dus Zien, ja normaal wordt daar bij een scheiding nog naar gekeken. De bewijslast ligt dan wel bij jou.

Offline wennie

• *
  • 4 HV-Punten
  • Carpe Diem
« Reactie #233 Gepost op: oktober 10, 2013, 13:51:13 »
Als je trouwt met gemeenschap van goederen, behoud je nog een eigen vermogen (wat je voor het huwelijk bezit + wat je tijdens het huwelijk verkrijgt door bv. een erfenis). Vanaf het moment dat je trouwt, gaat bijna alles wat je dan verkrijgt wél "in één pot", dus je beroepsinkomsten, inkomsten van vastgoed, spaargeld, ....

Nu, je moet wel kunnen bewijzen dat iets tot je eigen vermogen behoort (als dat niet bewezen kan worden, behoort het tot het gemeenschappelijke vermogen).

Er is daar niet zo lang geleden nog een hele hoop rechtspraak over geweest, uiteindelijk beslecht door het Hof van Cassatie. Dat ging ook over "eigen gelden" (zoals een erfenis) die werden overgemaakt op een gemeenschappelijke rekening. Het Hof van Cassatie heeft uiteindelijk beslist dat het storten van eigen gelden op een gemeenschappelijke rekening, aanleiding geeft tot vergoeding (dus vergoeding van de huwelijksgemeenscha p aan de echtgenoot van wie het eigen geld was). Om dit recht op vergoeding te kunnen uitoefenen, moest de echtgenoot gewoon het eigen karakter van het geld bewijzen. Als je het geld verkregen hebt door een erfenis, zal dit volgens mij tamelijk eenvoudig zijn, aangezien een erfenis sowieso eigen geld is.

Dus Zien, ja normaal wordt daar bij een scheiding nog naar gekeken. De bewijslast ligt dan wel bij jou.

En voila, Sarah B weet er ook van!
Dank je voor het antwoord.
Zelf maak ik me geen zorgen maar misschien als Meneer in de midlife zit en gaat lopen met een shopverslaafd blondje van 18 of zo  :-)

:thumbs:
“If a dog will not come to you after having looked you in the face, you should go home and examine your conscience.”
― Woodrow Wilson

Offline Gizmogirl

• hondenvriend pro
  • *
  • 960 HV-Punten
    • Flynn, Koda, Mowgli en Sibo
« Reactie #234 Gepost op: oktober 10, 2013, 14:21:47 »
Hier hebben we ook een gezamenlijke zicht- en spaarrekening en elk een eigen zicht- en spaarrekening.
Tot voor kort stortten we beiden 1100 € per maand op onze gezamenlijke zichtrekening. Hier werden dan de lening van het huis (1275 €), de SSV (68 €), de brand (30 €)- en familiale (7 €) verzekering, water (18 €), elektriciteit+gas (138 €), Telenet (46 €), huishouden+voeding (280 €) en andere gemeenschappelijke kosten zoals kadastraal inkomen... mee betaald.
We kwamen meestal goed rond waardoor er meestal ook wel wat overbleef, maar het voornemen om dit bedrag over te schrijven naar de spaarrekening werd nooit uitgevoerd.
Daarom hebben we het nu aangepast: ieder stort elke maand 900 € op de zichtrekening en 112.50 € op de spaarrekening.
We sparen dus niet enorm veel, maar toch ben ik hier reeds blij mee.

Mijn vriend en ik verdienen ongeveer evenveel en houden een 300 € per maand over voor onszelf.
Hiermee betalen we elk onze kosten voor de wagen, CM, ACV, pensioensparen, kleding en andere persoonlijke dingen... en ik probeer hier ook zoveel mogelijk van opzij te zetten.

Tot nu toe heb ik alle kosten voor de honden en onze prairiehond betaald, maar we hebben nu afgesproken dat de medische kosten voortaan ook gedeeld zullen worden.
Kosten voor trainingen, cursussen, shows, wedstrijden... blijf ik zelf betalen alsook speelgoed, leibanden...

Sam krijgt ook ter waarde van ongeveer 120 €/maand maaltijdcheques en er is afgesproken dat ik de helft rechtstreeks aan hem terug betaal.

The Australian Shepherd - Not just a breed, but a lifestyle

Offline loesje

• *
  • 3042 HV-Punten
  • Bailey, een droom dat werkelijkheid werd.Miss You!
« Reactie #235 Gepost op: oktober 10, 2013, 14:44:20 »
Maar wat je tijdens het huwelijk verdient is toch allemaal gemeenschappelijk? Daarom dat ik Liekeuh haar statement niet helemaal begrijp

-- Do not make the mistake of treating your dogs like humans or they will treat you like dogs.--

Offline EmKe

• *
  • 287 HV-Punten
« Reactie #236 Gepost op: oktober 10, 2013, 15:05:01 »
Maar wat je tijdens het huwelijk verdient is toch allemaal gemeenschappelijk? Daarom dat ik Liekeuh haar statement niet helemaal begrijp
Als je overeenkomt bij de scheiding is er geen vuiltje aan de lucht. Bij ons was er in onderlinge toestemming een 50/50 verdeling ook al heb ik jaren niet gewerkt.
Maar ik kan me voorstellen dat men bij vechtscheiding een ongelijk inkomen gaat gebruiken om het onderste uit de kan te halen en dan is het afwachten wat de rechter oordeelt.

Offline Zien

• hondenvriend pro
  • *
  • 39 HV-Punten
« Reactie #237 Gepost op: oktober 10, 2013, 15:13:07 »

Dank je voor het antwoord.   't Gaat niet over een erfenis, wel een schenking (gewoon overgemaakt op onze gemeenschappelijke rekening, niet beschreven bij een notaris of zo).   Dus ja, bewijzen dat dat voor mij was ipv voor ons, is moeilijk hé.         
Ach, scheiden is hier niet aan de orde, we zullen dat zo maar houden hé.
Ik spaar geen geld.    Ik spaar mooie momenten!

Offline Sarah B

• *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #238 Gepost op: oktober 10, 2013, 15:23:08 »
Dank je voor het antwoord.   't Gaat niet over een erfenis, wel een schenking (gewoon overgemaakt op onze gemeenschappelijke rekening, niet beschreven bij een notaris of zo).   Dus ja, bewijzen dat dat voor mij was ipv voor ons, is moeilijk hé.         
Het is inderdaad wat lastiger om te bewijzen dat een schenking "eigen" is en niet gemeenschappelijk. De schenking zou dan al gepaard moeten gaan met een uitdrukkelijk beding, dat jij de enige begunstigde bent.

En inderdaad, best zo houden dus! :lol:

Offline loesje

• *
  • 3042 HV-Punten
  • Bailey, een droom dat werkelijkheid werd.Miss You!
« Reactie #239 Gepost op: oktober 10, 2013, 15:26:22 »
Heb je broers of zussen? Als zij hetzelfde persoonlijk gekregen hebben kan je het mss zo bewijzen.

@wie dat het zei over dat de rechter oordeelt: maar dat staat toch zwart op wit, zonder contract=wettelijk stelsel = wat in het huwelijk verdiend wordt is gemeenschappelijk. Ik snap niet dat zoiets 10jaar duurt

-- Do not make the mistake of treating your dogs like humans or they will treat you like dogs.--

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal