collapse

Auteur Topic: Zijn shows ook voor kleine liefhebbers ?  (gelezen 842 keer)

Offline gerda77

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Zijn shows ook voor kleine liefhebbers ?
« Gepost op: april 15, 2019, 08:06:31 »
Evenementen
Datum:
14-04-2019
Ik nam al regelmatig deel aan belgische hondenshows, ben tevreden met de resultaten maar toch kan ik mij als kleine hobbyist (niet fokker) niet ontdoen van de indruk dat mensen die honden fokken als verdienste of bijverdienste, dat deze voorrang genieten bij de keurmeesters, dit is blijkbaar een fragiel publiek geheim, of zie ik dat verkeerd ?

Offline petitparis

• warme hondenvriend
  • *
Re: Zijn shows ook voor kleine liefhebbers ?
« Reactie #1 Gepost op: april 15, 2019, 08:40:56 »
1) ik denk dat je topic in de verkeerde rubriek staat

2)het is imo algemeen bekend dat keuringen vrij subjectief zijn, rasstandaard amhoela.
Ik ken verschillende beginnende hobbyfokkers en (internationale) professionele fokkers (vaak ook keurmeesters) en zij hebben vaak andere eigenschappen bovenaan hun prioriteiten lijstje en zo kijken all-round keurmeesters ook vaak anders naar een hond dan een raskenner.

3) Zo groot vind ik de wereld van het showen persoonlijk niet en na voldoende tijd kent iedereen iedereen. Dus ja, fokkers hebben vaak een voetje voor omdat ze vaak jaren meedraaien met meestal meerdere, maar vooral goede honden. (uitzonderingen daar gelaten). En ja sommigen maken zich schuldig aan mooi weer praatjes etc na de keuringen (zowel KM's als handlers). Bedoel het is ook geen geheim dat sommige eigenaars hun hond laten voorbrengen door "professionele" handlers omdat ze dan meer kans hebben dat hun hond meer aandacht krijgt en de voorkeur bij twijfel tussen 2 honden.

4) Het is imo echter niet zo dat als jij als hobbyist nooit kans maakt op goede klasseringen en BOB/BOS als je daadwerkelijk een goede hond hebt. Ik ken er verschillende binnen mijn ras die geen fokker zijn of waren en wiens hond meer dan 80% van de shows in de prijzen viel en naar de erering mocht. Sommigen hiervan zijn 2jaar later wel een kennel begonnen en anderen houden het bij shows lopen. Ik ken evengoed fokkers waarvan de honden wel de nodige punten voor de titels behaald hebben, maar dat nooit echt dat systematische succes dat andere honden soms hebben.

Mijn conclusie: als je een beentje voor wil hebben, moet je er voor zorgen dat je 1 een hond hebt die de rasstandaard nagenoeg perfect benaderd, zowel qua bouw, kleur/tekening, beweging en karakter. 2 een hond met veel expressie, 3 dat jij hem perfect presenteert (je kan imo best veel verdoezelen en accenturen in stand) en 4 zorgen dat je in het oog springt. Al die glitterpakjes etc die je bij de gezelschashondjes het meest ziet, werken wel als aandachtstrekker. Al is dat misschien wel een brug te ver. Maar iedereen heeft hen gezien...

Offline Artan

• verslaafde hondenvriend
  • *
« Reactie #2 Gepost op: april 15, 2019, 08:41:54 »
Dat is zeker niet altijd het geval.
Bij sommige keurders misschien, maar dat zijn enkelingen.
Zeker op de grote shows zoals EDS of WDS.
Op den duur leer je wel waar inschrijven en waar het misschien de moeite niet is.

Offline Happy

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #3 Gepost op: april 15, 2019, 10:17:20 »
Met een goeie ras vertegenwoordiger die goed is voorgebracht zal je zeker meedoen , daarom niet altijd voor de prijzen  :roll:

Wat is voor jou belangrijk ? Voor mij was het voldoende om van verschillende  keurmeesters de bevestiging te krijgen dat het teefje waarmee ik wilde fokken een prima ras vertegenwoordiger was . En achteraf dat mijn puppen ook uitmuntend aan de standaard voldeden .
Ik had niet de ambitie om van hun kampioenen  te maken .

Hangt ook van de populariteit van je ras af , zijn er veel of weinig ras vertegenwoordigers .

Als er niet veel honden van jou ras op show te vinden zijn is het makkelijker  om als "buitenstaander " een kampioens titel te behalen  .

Fijt is wel dat fokkers die al lang in het wereldje zitten "hun keurmeesters" kennen en omgekeerd  .
En ja daar is zonder twijfel vriendjespolitiek mee gemoeid   :roll:

Als je zelf je ogen en oren openhoudt  ga je zelf ook wel merken dat bepaalde fokkers bij bepaalde  keurmeesters hun punten scoren .
Sommige zijn zelf keurmeester of vriendje van of hebben een hond van een andere keurmeester  ... etc...

Het is en blijft een corrupt  wereldje  :fuu:

Offline silas

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: april 15, 2019, 12:23:43 »
De eerste vraag die een fokker zich stelt als hij wil deelnemen aan een show: wie is de keurmeester. Fokkers die al een tijdje in het wereldje meedraaien, weten perfect onder welke km ze niet moeten inschrijven of juist wel.

Mensen die enkel voor hobby fokken of gewoon willen weten of hun hondje een goede vertegenwoordiger is van het ras, staan er dikwijls voor spek en bonen bij. Nochtans hebben zij evengoed inschrijvingsgeld betaald.

Ik gaf voorkeur aan shows georganiseerd door de rasvereniging, omdat je daar een uitgebreid verslag kreeg. Dat geeft dan toch de indruk dat de KM moeite gedaan heeft om je hond grondig te bekijken.

Grotere fokkers kunnen zich ook veel permitteren: ik ken een geschorste fokker in eigen land die vrolijk verder showt in het buitenland, onder een rasvereniging dan nog die toch op de hoogte zou moeten zijn van de schorsing. Raar wereldje...

Offline witte duivels

• *
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #5 Gepost op: april 15, 2019, 16:09:12 »
Mijn haar kan zo gaan rechtstaan bij zo'n opmerking.....
Ik ben gisteren gaan showen, kreeg 1U....de keurmeester kwam van verwegistan...Serbi e denk ik, ik zou zelf moeten gaan kijken welke naam....
Als hij kon weten dat ik fokker was, heeft hij een verdomme goeie glazenbol!

Offline Linda G.

• *
« Reactie #6 Gepost op: april 15, 2019, 17:40:18 »
Favoritisme bestaat natuurlijk.
Bij een keuring van afghanen wisten enkele deelnemers al op voorhand wie ging winnen. De keurmeester had namelijk twee pups bij die fokker gekocht.
Maar dat is een uitzondering. Wel hebben fokkers en mensen die vaak aan shows meedoen een voordeel door hun kennis.
Mijn eerste showhond (een zwarte koningspoedel van vrij groot formaat) kreg ik tips van de fokker.
Zo was er een franse keurmeester waarbij ik me niet moest inschrijven, want die hield van de kleinere en fijnere types. Tja, met mijn reus had ik geen kans.
Daarentegen raadde ze me duitse keurmeesters aan. Die hielden dan meer van de grotere poedels.
Maar dat zijn zaken die je leert door ervaring, daardoor zou ik niet zeggen dat shows niet voor amateurs zijn.

Offline benji

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #7 Gepost op: mei 09, 2019, 21:35:39 »
Idd met een beetje geluk ben je beter af met een Duitse keurder met een stevige poedel
Ondervonden we ook

Onze zwarte koningspoedel is ook een stevige meid
Met onze jonge bruine koningspoedel gaan we ook eens op een show ..Hij is nu 10 mnd
Maar wel erg donkerbruin ..we zien wel waar ze ons aanraden om te gaan

Het is eigenlijk meer om eens mee te doen ..toch eens plezant   

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal