collapse

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

“Zooplus”

Gereserveerd voor een partner die aanvullende diervoeders, verzorgingsproducten en medicijnen voor huisdieren verkoopt.

Auteur Topic: Paardentopic  (gelezen 197334 keer)

Offline Yoicka

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1023 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Paardentopic
« Reactie #4580 Gepost op: december 20, 2016, 08:36:57 »
wat raar zeg, hopelijk vinden ze snel wat het is en kunnen jullie het gaan behandelen.. :kerstknuffel: :kerstknuffel:

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
  • 2570 HV-Punten
    • Mauro & friends
« Reactie #4581 Gepost op: januari 10, 2017, 15:40:55 »
Aangezien wij binnenkort verhuizen en alles aan het inrichten zijn voor paardlief, heb ik een aantal gerichte vragen op paardenvlak. Zijn er tegenwoordig nog leuke Belgische paardenforums waar ik terecht kan?

Offline NasL

• hondenvriend pro
  • *
  • 1923 HV-Punten
    • House of Deus
« Reactie #4582 Gepost op: januari 10, 2017, 19:15:48 »
kavalier.be!  :thumbs:

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #4583 Gepost op: januari 10, 2017, 20:04:29 »
kavalier is echt niet meer zo actief, maar je kan er idd terecht voor vragen (en mij er op ontmoeten, maar heb er wel een andere nicknaam  :yes:

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #4584 Gepost op: januari 10, 2017, 20:07:08 »
Bokt.nl is actiever hé

Offline Begfa

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 70 HV-Punten
  • Goede honden vind je ook in het asiel!
    • Waarom géén dier uit een asiel?
« Reactie #4585 Gepost op: januari 10, 2017, 21:29:33 »
Bokt.nl is inderdaad véél actiever, maar toch anders dan Kavalier.be
Misschien nieuwe boost proberen te geven op Kavalier?   Bokt.be was vroeger (voor het veranderen van server) een geweldig forum, spijtig dat de herstart op Kavalier niet zo lukte...

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
  • 2570 HV-Punten
    • Mauro & friends
« Reactie #4586 Gepost op: januari 11, 2017, 11:57:26 »
Kavalier had ik al gevonden (via PB'tjes op bokt.be), maar aan de datums te zien, is er niet zoveel animo meer ... Maar ik zal me dan toch maar eens aanmelden, en zie jullie daar! Thelozorra, ik denk dat ik jouw andere nick nog ken van vroeger op bokt ;-).

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
  • 2570 HV-Punten
    • Mauro & friends
« Reactie #4587 Gepost op: januari 11, 2017, 12:07:14 »
Alvast één van mijn vraagjes hier ook al even stellen...

Als we verhuizen, zouden we graag gezelschap geven aan Fara. Ze heeft altijd bij twee pony's gestaan, die vorig jaar verhuisd zijn. Omdat onze weides verkaveld worden en het niet duidelijk is wanneer we moeten verhuizen, hebben we voorlopig nog niet gezocht.

Maar ik heb hier en daar al wel een vlieger opgelaten en vorige week kreeg ik van vrienden het aanbod om hun 15-jarige haflinger over te nemen. Die hebben ze enkele jaren geleden 'gekregen' om voor de koets te spannen, maar de koets is maar één keer van het erf geweest en ondertussen ook terug verkocht. Er wordt dus niks met het beestje gedaan.

Ze wonen vlakbij ons (op dit moment), dus ga ik in het voorjaar grondig uittesten of hij geschikt is waarvoor ik hem wil. Want eigenlijk wil ik vooral een goede, brave kinderpony, groot formaat, waar mijn man af en toe een ritje op kan maken (is geen echte ruiter, maar staat zijn mannetje op een braaf paard), waar ik zo nu en dan mijn neefjes of de kinderen van vrienden eens kan op laten hobbelen en waar ik zorgeloos paardloze-vriendinnen eens mee kan laten wandelen.

Het enige nadeel van de pony is, volgens de huidige eigenaar, dat hij snel hoefbevangen raakt en dus 'weinig mag eten'. Daar wil ik wat meer over weten. Want mijn merrie is net het tegenovergestelde: ze is heel moeilijk 'rond' te houden, eet goed maar op het gemak, laat haar eten stelen door andere paarden enz.

Ik zou graag de paarden houden op een paddock met uitloopstal, waarbij ze zoveel mogelijk buiten hooi krijgen. Ik heb geen zin om de paddock in stukjes te verdelen, want dan staan ze nog niet samen. Zijn er andere manieren om ervoor te zorgen dat hier een 'gezond' evenwicht ontstaat? Ik dacht misschien aan zo'n muilkorf-achtig ding zodat de pony niet zo snel kan eten, of is dat zielig? Het hooi hoog hangen zodat de pony er niet aan kan, lijkt me dan weer heel onnatuurlijk (en niet goed voor de tanden van Fara, dacht ik).

We hebben ook redelijk wat weiland, waar ik 's zomers de paarden zoveel mogelijk op wil laten om weinig te moeten bijvoederen. Maar hoe doe je dat dan met zo'n gevoelige pony? Da's dus allemaal nieuw voor mij :-).

Offline NasL

• hondenvriend pro
  • *
  • 1923 HV-Punten
    • House of Deus
« Reactie #4588 Gepost op: januari 11, 2017, 13:27:55 »
Tgoh hangt van die pony ook af hé.
Hier laten we ze idd zomer en herfst op de weide, lente en winter staan ze op paddock. Putje winter wanneer het vriest mogen ze ook op de weides.
We voeren gewoon 24/7 hooi bij. Ze overeten zich niet, want ze zijn gewend dat ze altijd hooi hebben. Enkel als ik eens een nieuwe baal geef waar veel meer suiker in zit (vb. als het hooi niet op tijd geleverd kan worden en moet overbruggen met voordroog) dan hebben ze het plots veel sneller op  :vuistje: 
Maar extra maatregel van hooinetten en andere doen we niet. We hebben wel hooinetten maar gezien mijn vriend vaak hooi geeft en hij zwaar allergisch is voor hooi (hij krijgt heel erge uitslag van hooi) dan gooit hij meestal gewoon het hooi zo in de stallen en weide. Ik prop ze wel in de netten. Maar om nu te zeggen dat ze langer met het hooi doen. Er is wel idd veel minder verlies, dat wel. Maar goed, ik heb liever wat meer hooiverlies dan een ventje dat zich te pletter krabt door de erge uitslag van zijn allergie. Zelfs met handschoenen heeft hij er last van, dus hij moet zo min mogelijk aan het hooi komen. Lastig als hij zelf een paard heeft en te koppig is om het voeren aan mij over te laten ;-)

Kavalier kent ook maar 300 tal leden, dus ook heel logisch dat het weinig actief forum is. Hoe meer leden er komen, hoe actiever dit forum zal worden....

Offline Yoicka

• *
  • 1023 HV-Punten
« Reactie #4589 Gepost op: januari 11, 2017, 17:51:19 »
Staat die haf nu veel op stal of constant buiten? Want als ze constant buiten staan bewegen ze natuurlijk ook meer.. constant eten ter beschikking dus gaan ze over het algemeen eten tot ze genoeg hebben en zich niet volproppen. Maarja, het blijft een haf natuurlijk :fuu: :mrgreen:
Een korf kan zeker hoor, liever dat dan hoefbevangen denk ik dan.. :happywink:

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #4590 Gepost op: januari 11, 2017, 18:01:37 »
een korf in combinatie met hooi zou ik niet doen, veel te moeilijk om te grijpen.  Icm met gras heb ik het ook al gedaan, maar den dikke speelt het klaar om die steeds weer uit te krijgen  :roll:.  Maar het gras staat omhoog dus dat kunnen ze pakken, hooi ligt en dat gaat dus niet door de korf heen.

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #4591 Gepost op: januari 11, 2017, 18:03:42 »
Kavalier had ik al gevonden (via PB'tjes op bokt.be), maar aan de datums te zien, is er niet zoveel animo meer ... Maar ik zal me dan toch maar eens aanmelden, en zie jullie daar! Thelozorra, ik denk dat ik jouw andere nick nog ken van vroeger op bokt ;-).

:thumbs:  (maar ik kom bijna nooit meer op Kavalier, ben er paar dagen geleden wel nog geweest om aan te klagen dat het er zo doods was.  Bokt.nl is idd erg actief maar niet altijd even vriendelijk en het bulkt er van de eigenwijze dikkenekhollanders  :vuistje:

Er bestaan idd graasmaskers voor paarden/pony's die zich niet vol mogen vreten  http://www.voervergelijk.nl/informatie/113/onderzoek-effect-van-graasmaskers

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=120&t=1890687

Offline Yoicka

• *
  • 1023 HV-Punten
« Reactie #4592 Gepost op: januari 11, 2017, 19:31:46 »
een korf in combinatie met hooi zou ik niet doen, veel te moeilijk om te grijpen.  Icm met gras heb ik het ook al gedaan, maar den dikke speelt het klaar om die steeds weer uit te krijgen  :roll:.  Maar het gras staat omhoog dus dat kunnen ze pakken, hooi ligt en dat gaat dus niet door de korf heen.

ahja, ik bedoelde het dus ook voor het gras, hooi gaat idd niet :mrgreen:

Offline NasL

• hondenvriend pro
  • *
  • 1923 HV-Punten
    • House of Deus
« Reactie #4593 Gepost op: januari 11, 2017, 20:59:40 »
:thumbs:  (maar ik kom bijna nooit meer op Kavalier, ben er paar dagen geleden wel nog geweest om aan te klagen dat het er zo doods was.  Bokt.nl is idd erg actief maar niet altijd even vriendelijk en het bulkt er van de eigenwijze dikkenekhollanders  :vuistje:

Er bestaan idd graasmaskers voor paarden/pony's die zich niet vol mogen vreten  http://www.voervergelijk.nl/informatie/113/onderzoek-effect-van-graasmaskers

I.p.v.  te klagen kan je ook initiatief nemen om een interessant topic te openen hé. Iedereen staat vrij het minder saai te maken... Maar aan de vermelding 'wat is het hier dood' heeft niemand iets denk ik zo. Waarschijnlijk daarom ook dat niemand op je topic reageerde...
Eigenlijk zou er nog eens een goed reltopic moeten komen hé. Dat geeft altijd een piek qua interesse en reacties  :mrgreen: :mrgreen:  Maar ik denk dat het probleem nu ook beetje is dat veel mensen die op dit forum zitten gewoon al veel ervaring hebben, en ongeveer wat gelijkaardige visie. De meeste die zijn overgekomen is de oudere bokt-garde die allemaal al veel ervaring hebben.. Ikzelf heb ok een pak meer ervaring dan vroeger ondertussen, dus heb niet meer zo de drang om alles in vraag te stellen zoals vroeger... En zo zijn er vast nog wel. En dan kan je niet echt discussiëren of veel ervaringen delen hé. Er moeten meer neuzen een andere kant op wijzen vind ik, of meer onervaren mensen het forum raadplegen en vragen achter tips etc.. Ik denk maar luidop. Ik kom er zelf ook niet zo vaak, maar dat is vooral omdat ik ook gewoon niet veel te melden heb rond te paarden. Ik ben meeste van mijn tijd met honden bezig tegenwoordig en de paarden zijn vooral mijne vent zijn hobby geworden. Ik werk wel met mijn paard, maar ik vind niet dat we al zo fantastische dingen bereikt hebben dat ik dat moet gaan melden ofzo en ben vooral heel erg bezig met mijn honden-doelen te bereiken. Als hij ingereden is kom ik wel een trots foto'tje posten.
Lang verhaal kort, ik stem pro goed sappig reltopic  :Belgie:  (maar helaas kan je zoiets ook niet uit je mouw schudden..)

Ik had niet door dat je vraag over haflinger was: wij hebben een haflinger en een fjord. Er is geen enkel probleem om ze op gras te zetten ze. Niet elke pony is per definitie hoefbevangen. Je moet ze gewoon niet op lentegras zetten, en niet op heel suikerrijk snoep of degelijke. Gewoon opletten, maar ze bewust op voorhand al met graasmaskers etc zitten ambeteren zou ik eigenlijk niet doen. Tenzij de pony een geschiedenis heeft van hoefbevangenheid, dat is iets anders natuurlijk.
Onze fjord is heel gevoelig aan suikers, gaat dan heel hard schuren. Maar hij gaat zonder masker de weide op hoor. We laten ze wel pas op het echte gras vanaf juli en ze blijven op het gras staan tot ongeveer begin december (veel stukken weide maw ze komen lang toe met het gras). Dat is ideaal voor hun. In de periode mei-juni mogen ze enkel op een klein afgespannen stukje gras extra, maar dat hebben ze na 3 uur bij wijze van spreken al kaalgevreten, de snoepers. We bouwen de overgang naar weide ook altijd wel op, eerst een half uurtje, dan een uurtje op de weide, dan eens 2 uur etc.

Offline Yoicka

• *
  • 1023 HV-Punten
« Reactie #4594 Gepost op: januari 11, 2017, 21:40:45 »
er staat ook bij dat hij volgens de huidige eigenaars snel bevangen is he :happywink:

Offline NasL

• hondenvriend pro
  • *
  • 1923 HV-Punten
    • House of Deus
« Reactie #4595 Gepost op: januari 11, 2017, 21:49:55 »
Ah oeps over gelezen!  :oops:

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #4596 Gepost op: januari 12, 2017, 10:29:14 »

Eigenlijk zou er nog eens een goed reltopic moeten komen hé. Dat geeft altijd een piek qua interesse en reacties  :mrgreen: :mrgreen:  Maar ik denk dat het probleem nu ook beetje is dat veel mensen die op dit forum zitten gewoon al veel ervaring hebben, en ongeveer wat gelijkaardige visie. De meeste die zijn overgekomen is de oudere bokt-garde die allemaal al veel ervaring hebben.. Ikzelf heb ok een pak meer ervaring dan vroeger ondertussen, dus heb niet meer zo de drang om alles in vraag te stellen zoals vroeger... En zo zijn er vast nog wel. En dan kan je niet echt discussiëren of veel ervaringen delen hé. Er moeten meer neuzen een andere kant op wijzen vind ik, of meer onervaren mensen het forum raadplegen en vragen achter tips etc.. Ik denk maar luidop. Ik kom er zelf ook niet zo vaak, maar dat is vooral omdat ik ook gewoon niet veel te melden heb rond te paarden. Ik ben meeste van mijn tijd met honden bezig tegenwoordig en de paarden zijn vooral mijne vent zijn hobby geworden.
Lang verhaal kort, ik stem pro goed sappig reltopic  :Belgie:  (maar helaas kan je zoiets ook niet uit je mouw schudden..)

Bij mij idem/dito, ik heb al een 50-tal jaren paarden aan huis, heb momenteel geen noemenswaardige problemen of vragen te stellen, bovendien ben ik zo goed als ruiter af, ik ben aan uitbollen samen met mijn 30-jarige draver en heb mijn activiteiten verplaatst naar de honden. Wat het reltopic betreft, enkele jaren geleden was er op Bokt.be een meisje die er wat van kon om reltopics te beginnen, als men haar naam zag had ze prijs, dat was best spannend en leuk  :oops:
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om een reltopic te beginnen denk ik, maar zie mij dat toch niet echt doen na maanden afwezigheid. Voorbeeld reltopic: "Ik ga Sundancer laten inslapen" hij is oud en ik kan hem niet meer rijden, weg ermee  :vuistje:
Allé terug on topic hier: ik wou voor het probleem van de hoefbevangen pony ook voorstellen om hem telkens maar een strookje wei te geven, telkens opschuiven met prikpaaltjes, al is het probleem moeilijker op te lossen als de paarden op hooi aangewezen zijn. Bij mij, als de paarden thuis staan in de winter, hebben ze ook hooi à volonté, toch heb ik een paar jaar geleden mijn, toch al niet zo grote paddock, in twee gedeeld 1/3de  2/3de, gewoon een schrikdraad gespannen, paarden waren samen, maar konden niet aan elkaar, omdat de jongste erg dominant was en de oudste altijd maar wegjoeg, beet, terroriseerde en geen rust gunde. 

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
  • 2570 HV-Punten
    • Mauro & friends
« Reactie #4597 Gepost op: januari 12, 2017, 12:10:17 »
Dankjewel voor alle info en het mee nadenken. Het is inderdaad een haf, met hafmanieren, dus zeer vraatzuchtig :mrgreen:. De pony die in acht jaar geleden bij Fara stond, was er ook zo eentje, en die hebben we van elkaar moeten scheiden omdat Fara zienderogen vermagerde en gewoon niet tijdig kon eten. Ik zou ze liever samen zien lopen :oops:. Dat een graasmasker enkel voor gras was, had ik nog niet door :fuu:, da's dus geen oplossing. In het weideseizoen zie ik minder problemen, omdat ik dan inderdaad aan strookbegrazing kan doen. Het is vooral in het hooiseizoen dat ik problemen voorzie, aangezien de huidige eigenaar ons al waarschuwde voor bevangenheid. Nu staat de haf overdag op stal en in de namiddag mag hij enkele uren met de andere paarden op een paddock waar ze hooi krijgen. Hij is het dus niet gewend om 24/7 hooi ter beschikking te hebben.

En nu zal ik eens een voorsteltopic openen op Kavalier zie!

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #4598 Gepost op: januari 12, 2017, 12:31:24 »

In dit topic staan er nochtans meerdere ervaringen dat hooi eten ook lukt  :denk:

Offline Pixie

• hondenvriend pro
  • *
  • 2570 HV-Punten
    • Mauro & friends
« Reactie #4599 Gepost op: januari 12, 2017, 14:33:22 »
In dit topic staan er nochtans meerdere ervaringen dat hooi eten ook lukt  :denk:

Interessant!

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal